Intussen staan de 3D-RAB's van Willem Six al geruime tijd op onze Thundercat, de laatste reeks al sedert voorjaar 2021, maar ook de oudere versies zijn nog in dienst. Wij klokken elk jaar 100 à 120 effectief gevaren dagen en springen niet zacht met het materiaal om. We gebruiken steeds - dikwijls tegen het advies van de leveranciers in - het lichtst mogelijke materiaal. Zo zitten er op onze 9m catamaran maar 5 lijnen dikker dan 6mm, en daarvan zijn er nog 3 verjongd... De blokken zijn flink gebruikt en tijd dus voor een evaluatie:
- Door de soms subtiele verschillen tussen de verschillende versies (en mijn eigen slordigheid) weet ik niet meer met zekerheid wélke versie wààr staat. Beetje dom van mij, maar vermits ze allemaal doen wat ze moeten doen speelt dat in feite geen rol. Anders gezegd: de verschillen tussen de versies zijn (voor en volgens mij althans) weinig tot niet merkbaar in mijn dagelijks gebruik. Als je ze - zo als Willem - gaat toepassen op een lichtgewicht skiff zal het waarschijnlijk wél een verschil maken.
- In alle blokken zitten LFR's van Antal of Premium ropes, ik merk geen verschil tussen beide
- Door haast alle blokken loopt kaal 4mm dyneema van diverse leveranciers. Enkel de lijn van de eindloze furler is 8mm polyester en de eindtakel van de bakstagen is 5mm Marlow Excel (dyneema met polyester mantel)
- Op 23 blokken is er slechts één waar de schijf onbelast (zonder touw in het blok) wél vlot draait, maar onder belasting nauwelijks tot niét. Vermoedelijk heeft dit te maken met de gladheid van het (her)gebruikte kale dyneema
- De geometrie van het 3-schijfsblok (schijven op 120° van elkaar) werkte prima. Door deze vorm moest het blok echter in een andere richting geprint worden dan de éénschijfs versie. Gevolg: de krachten komen verkeerd op de printlagen en deze scheuren van elkaar af. Ondanks deze scheuren en het stilaan - letterlijk - in brokken uiteenvallen van het blok heeft het toch een vol seizoen dienst gedaan op de neerhaler. Jammer dus, als dit blok sterk genoeg kan gemaakt worden is het een prima vervanger voor de klassieke 6-1 takels die altijd verdraaid zitten en een hoop wrijving tussen de verschillende parten geven...
- Ook de dubbele blokken werken prima. Door hun extra breedte kan er ook heel makkelijk een dubbel blok met "centraal" hondsvot van gemaakt worden. Dit geeft een betere uitlijning dan een klassiek dubbel blok met hondsvot (onder één van de schijven)
- Bij verschillende blokken vind ik scheurtjes in de wangen. Gewoonlijk lopen deze van één van de gaatjes waar het bindsel van de "as-insert" doorheen gaat, naar de onderzijde van het blok. Of op versies waar deze bindsels niet aanwezig zijn, van het grote gat in de wang eveneens naar de onderzijde van het blok. Op de bijgevoegde foto's moet je soms al flink inzoomen om ze te zien. Deze scheurtjes zijn meestal klein, je moet al weten dat ze er kunnen zijn anders kijk je erover. Dit heeft echter geen invloed op de werking, de blokken doen hun werk zoals het hoort. Waarschijnlijk zijn sommige (maar niet alle) ontstaan doordat het blok met een wang ergens bleef achter hangen, of erop getrapt is. Waar dit niet zo is vind ik echter geen duidelijke "externe" oorzaak. Misschien weet Willem wat er aan de hand is?
- Eén groot nadeel - in mijn ogen tenminste - heeft te maken met het gebruik van standaard LFR's, niet met de rest van de ontwerpen: voor een gegeven maximum touwdiameter is een LFR beduidend dikker dan de schijf van een gewoon blok. Hierdoor is het gat boven de schijf merkelijk groter en worden losliggende touwen gemakkelijk mee in het blok getrokken, waardoor de boel vast komt te zitten. Is me een aantal keren overkomen met de blokken welke op het zijdek naast een reeks andere lijnen liggen, maar vooral op de bakstagtakels (gele lijnen in de foto's, 5mm dia in blok met 10*7 LFR) heb ik daar - nog steeds - veel last van. Eerst waren deze lijnen verjongd en ging het dus over +/-3mm kaal dyneema, maar ook toen ik ze omkeerde bleef en dus de normale lijn met polyester mantel erdoorheen liep bleef het probleem bestaan. Een universele oplossing (waardoor het blok geschikt blijft voor een reeks afmetingen én soorten touw) kan ik zo meteen niet bedenken
Al met al ben ik zeer tevreden en is er geen enkel blok dat ik terug door zijn Harken of Ronstan voorganger zou willen vervangen, ook al liggen deze klaar in de lade.
Hieronder nog een overzicht van de huidige status van de blokken:
- Loefschoot spi op stevens 10*7:
Zijn 100% OK
- Dekblokken b/h screecher op zijdek 10*7:
SB barst gat bindsel insert => onderkant, werking 100% OK
BB schijf zit los maar draait niet onder belasting, verder werking 100% OK
- 2/1 blokken b/h screecher op zijdek 10*7:
SB barst gat bindsel insert => onderkant 1 wang, BB 2 wangen, werking 100% OK
- Geleideblokken furlerlijn screecher 14*10:
Zijn 100% OK
- Bovenblokken hoofdcascade bakstagen 14*10 (zwarte dyneema lijn):
Zijn 100% OK
- Bovenblokken tussencascade bakstagen 10*7 (rode dyneema lijn):
SB barst gat bindsel insert => onderkant, werking 100% OK
BB 100% OK
- Bovenblokken eindcascade bakstagen (met hondsvot, gele lijn) 10*7:
SB barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK
BB 100% OK
- Onderblokken eindcascade bakstagen 10*7:
SB + BB barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK
- Onderblok neerhaler (dubbel blok met hondsvot) 10*7:
Barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK
- Bovenblok neerhaler (dubbel blok) 10*7:
2 * Barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK
- Geleideblok neerhaler 10*7:
Barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK
- Vast blok mastrotatie op giek (met hondsvot) 10*7:
100% OK
- Los blok mastrotatie onder giek 10*7:
Barst gat zijkant (geen bindsel insert) => onderkant, werking 100% OK