Hoe bevallen? Goed. Niet te groot voor het doel en past op de mm langs de zaling. Voor de rest weten we pas over 6-10 jaar of vormbehoud etc is wat ik zocht. Nu 'geloof' ik ik er nog steeds in.
Aanpassingen deze winter? Er moet een lusje in het voorlijk voor een kar wat verzet worden zodat het tweede rif beter past en de klittebandsluiting voor de doorgelatte latten moet steviger. De diagonale toplat krijgt langzaam ruimte.
Het grootzeil vaar ik al sinds 2006 op deze manier. Neem niet snel anders meer. Hoe in de praktijk? Heel praktisch.
1-2 Bft aan de wind geen achterstagen aan op vlak water
3-4 Bft eerste rif en toprunners aan, zeil gaat eronder door
5 Bft tweede rif erin en bakstagen erbij, zeil gaat er weer onderdoor
Ik heb dus 2 toprunners (en niet 1 achterstag) en 2 fractionele runners (bakstagen). De bakstagen kan ik vastmaken aan de toprunners zodat die ook met dezelfde winch aangetrokken worden. Bij lange rakken overigens gaat net zo makkelijk de achterstag met bakstag erbij als het water wat koppig is. Gewoon automaat erop en gaan.
Met een eerste rif erin aan de wind overigens kan je ook zonder straf overstag hoor en de stagen later doen. De top hangt dan wat in de bakstag maar als er niet teveel twist in zit (wat zeg ik nu weer) heb je er geen last van. Is het echter op het randje tegen een tweede rif aan en heb je de bakstagen ook al staan plus een open achterlijk, dan alleen is het raadzaam om de stagen te lossen. Ook geen probleem, ik leg alles klaar voor de nieuwe loefzijde met de leerhendel in de lier. Stag los en terwijl ik overstag ga draai ik de boel op spanning.
Blijf je lekker warm. Doe alles alleen behalve op smal vaarwater maar dan staat de keerfok erop.
Gr Michel