wpoeyer schreef :
Ik heb wat foto's genomen van de giek waar de grootschoot bevestigd zit en ook van de rail en wagen (pfeiffer) welke ik nog heb liggen.
Voor de overloop heb ik nog wel wat onderdelen nodig waarvan ik me afvraag of die nog te vinden zijn zoals:
- eindstukken voor de rail
- blokjes voor op de wagen
Het lijkt erop dat pfeiffer nog steeds deze spullen aanbiedt, dus dat zou mooi zijn. De prijzen zijn echter dusdanig dat ik twijfel of een complete rail met wagen van bijv. Lewmar niet voordeliger (en beter) zal zijn.
www.dekkerwatersport.nl/Catalo...systeem/Product.aspx
Voor zover ik nu heb kunnen uitvogelen is de overloop met voor de kajuitingang wel een goede optie. De grootschoot zit dan tijdens het zeilen minder in de weg.
ik heb de foto's goed bekeken.
zoals ik snap zal alles low budget uitgevoerd moeten worden?
de X-rail en wagentje is niets mis mee, gewoon gebruiken dus.
de X-rail zal zeker bij wegneembaar minder doorbuigen (even testen) dan de Lewmar type 0 (hier zal zeker een balk onder moeten)
met wat knutselen zijn zelf met bestaande onderdelen eindstukken te maken.
ook wat keerblokjes op de wagen monteren is zelf goed te doen.
de banken in de kuip zijn geen bakskisten, dus kan hier een wegneembare overloop (zie Etap
systeem) op geplaatst worden.
voordeel van wat verder naar achteren;
- je kan er als stuurman beter bij.
-als je ooit een buiskap plaatst loopt de grootschoot niet tegen deze kap.
dit is bij veel boten met overloop op het brugdek een probleem, zij moeten bij ruime/voor de wind met gevierde schoot meestal een zijkant van de buiskap losmaken anders loopt de schoot hier tegen aan en bij overstag gaan eerst ook de andere zijkant losmaken.
kijk in de haven om je heen en je snapt wat ik bedoel.
de blokken ga ik verder niet op in wegens te veel meningen.
ik wens je plezier met dit best wel leuke klusje.