Een hele hoop tekst te lezen en je word er maar weinig wijzer van als je alles leest. Ik denk dat er wat specifieke basis problemen zijn en dat is onder andere gebrek aan gedetaileerde vraagstelling. Neem bijvoorbeeld de vraag die 3Noreen al enkele pagina's blijft herhalen (vraag over prebend en zeilprofiel):
3Noreen schreef :
Mag ik een tegen vraag stellen ? Waarom krijgt de klant die niet ? Het lijkt me een kleine moeite. Ze zijn immers bekend. Het zou toch mooi zijn als die klant achteraf in staat is om te controleren of het geleverde product aan de specificaties voldoet ?
Wat zeilmakers ook beweren, deze vraag kan niet aan voldaan worden!
- Hoe definieer je prebend en hoe meet je het op? (ik weet het antwoord, maar ben ook zo arrogant om vrijwel zeker te weten dat niemand hier op ZF het antwoord op deze vraag juist weet te beantwoorden)
- Hoe meet je mast deflectie onder belasting? De dynamische belasting op de mast zorgt er namelijk voor dat de curve van de mast veranderd zodra je de mast gaat belasten. Zo ook als je een fokje omhoog trekt, dan veranderd de mast curve ook weer en dus het profiel van het zeil.
- Elk zeildoek rekt, door rek veranderd het profiel. Bij welke windsterkte en windhoek wil je het exacte profiel gedefineerd hebben?
- Die rek van het zeildoek is in kleine mate blijvend, wanneer wil je de waarden weten? Eerste keer dat het zeil omhoog gaat? de derde keer dat het zeil belast is? na een maand non-stop zeilen?
- Valspanning, onderlijsktrekker, cunningham, latspanning en zo nog wat meer zaken hebben allemaal invloed op het profiel van het zeil, verwacht je dan ook een lijstje met exacte pre-set waarden van al deze parameters?
- Hoe meet je het exacte profiel van het zeil, welke significante waarden gebruik je als marge en hoe beoordeel en definieer je het verloop van het profiel?
- Wil je de ontwerpwaarden hebben dan heb je het probleem van de realiteit. Zeil ontwerp software 'weet' niet hoeveel rek er in een bepaald soort zeildoek zit, het zeil staat er
altijd anders op dan het ontwerp, daar komt dan weer een stukje zeilmakerservaring bij kijken, je moet het programma namelijk een beetje 'foppen' om je gewenste resultaat te krijgen. Dus wil je de ontwerp parameters hebben of de realiteit?
Kortom, het valt nagenoeg niet te meten, het valt nagenoeg niet te definieren, de waarden zijn zo makkelijk te beinvloeden door andere zaken. En daardoor is dit een van de meest zinloze vragen die je stellen kunt. De ontwerper van het zeil zal best zijn ontwerp variabelen met je willen delen, maar verwacht niet meer dan 10%-15% nauwkeurigheid met het praktische resultaat.
Wat ik bedoel te zeggen is het volgende:
Ga jij je zeilmaker verantwoordelijk houden voor het feit dat hij niet jouw mast van de boot gehaald heeft om de flexibiliteit daarvan te meten onder belasting? Ga jij hem verantwoordelijk houden voor de flex van je boot omdat hij die niet exact heeft op gemeten? Deze twee variabelen hebben een enorme invloed op zeilprofiel en kunnen alleen maar ingeschat worden, het valt maar nauwelijks te meten.
Voor mijn afstuderen heb ik meet methodes ontwikkeld om een onderbouwde inscahtting van deze variabelen te maken, maar meer dan een inschatting is het niet.
Maar het is ook allemaal niet zo doemrijk als het nu klinkt.
Juist doordat je zoveel verstelmogelijkheden hebt met valspanning, stagdoorhang, pre-bend, mastbuiging, onderlijkstrekkers, leioog posities etc. etc. kun je eigenlijk ieder zeil makkelijk tot 10-15% van profiel laten veranderen. Dus feitelijk voldoet ieder zeil aan je vraag en dat maakt de vraag ook bij voorbaad al zinloos.
Ik kan een vergelijkbaar relaas opschrijven waarom de 'simpele' vragen van Waterblok ook niet zo simpel zijn als ze op het eerste gezicht lijken. Er is geen eenduidig antwoord op te geven.
Zeilmakers proberen het niet zo moelijk mogelijk te maken (er zullen altijd uitzonderingen zijn). Het is gewoon een heel complex onderwerp met veel meer variabelen dan de meeste zeilers maar durven te vermoeden. Er zijn ook 4 miljoen doeksoorten die grofweg in 7 categorien zijn te verdelen. Waar veel 'klanten' of 'zeilers' niet aanwillen is dat welk merk je ook maar kiest, dat het op hetzelfde neerkomt. De feitelijke keus is beperkt tot deze 7 categorien.
Beslist niet onaardig of lelijk bedoelt richting Sneaker, maar Erik beantwoord hier imo voor een flink deel de vragen die het zeilmakersvak oproept. Sneaker heeft ook al meerdere malen gezegd dat er te veel variabelen zijn, maar in mijn beleving minder concreet aangegeven waar we het dan over hebben.
Wat ik begrijp is het delen van het ontwerp met klanten geen gebruikelijke route binnen het zeilmakersvak. Maar, zo wordt gesteld; zeilmaker is een ervaringskunde. Net als zeilen zelf leer je het 10% uit een boekje en de rest is m(z)eilen maken.
Maar hoe kan ik als zeiler/klant nou groeien, ervaringsleren, als de parameters bij het startpunt niet bekend zijn. Voor mij is het gebruikelijk om standaard (goedkoop) te beginnen, de beperkingen te ervaren en met die informatie verder te zoeken naar specifiek/duurder. Bij de gereedschappenwinkel kan ik superspecifiek verwijzen naar parameters, maar van mijn zeilen weet ik/krijg ik niet meer dan prijs, doeksoort, schnitt en buitenste maatvoering. Als ik weer een zeil ga kopen heb ik niks in handen om het over te hebben. Hooguit mijn resultaten van de afgelopen jaren om te laten zien dat ik met mijn bemanning zoek naar de laatste 10e knoop. Ik kan ook niet bespreken wat ik in mijn nieuwe zeil anders of juist hetzelfde wil, want ik heb daar geen gegevens van. En dat zit me wel dwars ja, want het volgende zeil dreigt er weer 1 te worden uit de gezegende greep ipv beargumenteerde factoren. Ik snap en begrijp dat het niet mogelijk zal zijn om met even veel kennis met mijn zeilmaker in gesprek te gaan, maar streef wel naar minder afhankelijkheid.