Jedre schreef :
Die man krijgt van mij een reparatie en een extra patch op die plek. Kosteloos, is service
Misschien licht het dan meer aan je leverancier dan aan de zeilmakerij in het algemeen?
De meeste zeilmakers staan er wel zo in, denk ik. Al had je hier ook gewoon een bedrag mogen vragen voor je bewezen diensten.
Zie hier ook direct het 'probleem' van 'dozenschuivers zonder loft/zeilmakerij'. Die kunnen die service niet geven, of in ieder geval niet zelf geven. Uit ervaring weet ik dat klanten dit toch wel graag zien. Een zeil koop je en als er iets is, garantie of niet, wil je bij je zeilmaker terecht kunnen. Ik sprak op de METS met Prime Sails.. uit Duitsland. Niet in een functie, gewoon zeilmaker tot zeilmaker. Die zijn ook tot die conclusie gekomen op een gegeven moment. Verkopen of "dozen schuiven" gebeurt eigenlijk zelden.. dat is meer een leuke manier van vertellen. Ik ken er eigenlijk maar heel weinig de dat exact zo doen. De meeste hebben toch echt nog wel een loft voor service of afwerking. Gek genoeg zijn het soms bepaalde grote merken die indd alleen met verkoopkantoor werken. En ik weet ook hoe zij de service inregelen..
Maar voor elke dozenschuiver in spe, wij zijn ook zo'n b2b zeilmaker die diensten en designs aan heel veel andere zeilmakers in de wereld biedt. Van US tot China (yep, omgekeerd dus.. ) tot Rusland tot UK etc. Nu ruim 3800 design gemaakt voor derden, wat heeft geleid tot 6x WK winst, en 2x EK winst herleidbaar (ohjee, dat is vast weer ongepaste trots.. ach, het zei zo..). En dus veel meer verlorens..
Dus tja, ik weet wel hoe het werkt denk ik. Al leveren wij voornamelijk de high end wedstrijdzeilen. Dan kom je weer niet zo snel bij dozenschuivers terecht. Maar goed, ze zitten er tussen. Je ziet nu ook rigging bedrijven die zeilen verkopen, of watersportwinkels.