3Noreen schreef :
Uitbesteden is op zich niet verkeerd. Alleen heeft het consequenties voor de klant. Dat moet je wel willen communiceren.
De werkwijze van de kleine, niet-zelfnaaiende zeilmaker is een risico voor de klant.
Dat is regelmatig een eenmanszaak (soms iets meer rechtspersoon zoals een BV).
Dat is dus de persoon (1 persoon) die moet leveren en aan wie je betaalt.
Dat is ook de persoon die de garantie levert, want hij is immers de verkoper.
Hij zal wel wat doen, zoals bijvoorbeeld meten en wellicht een computer-ontwerp maken.
Dat wordt dan 'ergens' in een fysiek zeil omgezet en afgeleverd aan de eenmanszaak.
En daar kunnen de problemen dan beginnen. Als er echt wat erg mis is (herinneren we ons de Doyle-zeilen van Daniëll nog? ) is die eenpitter niet is staat (of van zins) om grote kosten te maken om het op te knappen, en zijn leveranciers (de loft ergens) geven wellicht ook niet thuis.
En daar zit je dan als klant, tussen de eenpitter en een onbekende fabriek/loft, klem, geld kwijt en een zeil dat niet is wat je wilde en had afgesproken.
Ook grote zeilmakers werken 'ver weg'. Bij sommige is er dan wel sprake van fabrieken die gewoon onderdeel van het bedrijf zijn, bijvoorbeeld een BV die eigendom van het hoofdbedrijf is.
Bij andere is het 'uitbesteden waar het snel en goedkoop kan'. Die merken zijn niet veel meer dat dat: een merk, en wat erachter zit is onbekend en kan sterk wisselen.
Probleem is dat je het meestal niet weet. Je ziet 1 persoon, die kan werknemer zijn van een groot bedrijf, maar ook kan hij een eenpitter zijn die een eigen bedrijfje is en spullen van iemand anders verkoopt. Geen zeilmaker zal je precies vertellen hoe het zit, en hoe zijn overeenkomsten met zijn leveranciers eruit zien. En als het mis loopt (Doyle....) dan zit de klant met de ellende, en de eenpitter wellicht ook, want die zit tussen 2 vuren.....