Ik weet bijna zeker dat deze scheuren te maken hebben met het niet goed vast zitten van de zalingen. Daar zat dus ruimte in waardoor er meer van het onderwant werd gevergd om de boel op zijn plek te houden.
Afijn, ik heb toen maar besloten om alles te vervangen:
Achterstag, onderwant en hoofdwant.
Voorstag was hoogstwaarschijnlijk recenter vervangen toen een nieuwe furlex erop ging. We konden (voor zover we het konden zien) niets vinden wat op slijtage of overbelasting wees.
De nieuwe verstaging werd bezorgd, maar toen kreeg ik de mast nauwelijks gemonteerd.
Pas als ik het onderwant aan 1 kant aanspande en we met 3 man aan de stagen gingen trekken kregen we de voorstag bevestigd.
Wat was er nu aan de hand?
Onverrichter zake hebben we de mast er maar weer af gehaald.
Onze inschatting is dat de nieuwe stagen van het hoofdwant zo'n 3 à 5 cm te kort waren.
Na veel getelefoneer met de tuiger heeft hij de te korte stagen teruggekregen en heeft ze nagemeten.
Wat bleek: de nieuwe stagen hadden exact dezelfde lengte als de oude.
J'étais paffe, zoals de Franse zeggen.
Allerlei theorieën werden ontwikkeld, zoals dat er eerder toch toggels (verbindingsstukjes) onder het hoofdwant zouden hebben gezeten. Ik wist met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat dat niet zo was.
Een andere was dat er een toggle onder de voorstag gezeten moest hebben (idem).
Wat blijft er over? De zalingen.
Waren ze te lang of stond de pijlhoek niet goed?
Na voor het 3e jaar weer 3 kwart zeilseizoen aan klussen te hebben gespendeerd, wilde ik toch maar varen, dus toggels onder het hoofdwant gezet. Toen konden we de mast plaatsen en kon er gezeild worden.
Oja, tijdens het achteruit varen liet ik mijn helmstok los:
Ik kan verklappen dat ik hard heb gevloekt. Het schalde over de haven.
Er waren een paar passanten die hun beklag daarover bij me deden. Het deed hen pijn aan het hart. Was dat vloeken nu nodig geweest?
Daaruit heb ik een waardevolle les geleerd
Afijn, wat viel me op?
Volgens de Selden masttrim methode, moest ik met trekweegschaal de mast recht zetten, vervolgens met 2 duimstokken de breeksterkte afleiden tijdens het aandraaien. Elke mm rek was 5%.
Ik schatte in dat als ik het hoofdwant op 4 mm zou zetten, de beoogde laatste mm wel zou ontstaan door het onderwant aan te draaien.
Zo gezegd zo gedaan.
Wanneer ik het hoofdwant op 4mm (20%) zette, kon ik het onderwant maar op 2 mm (10%) zetten, want anders trok ik de mast contra (in een negatieve prebend).
Uiteindelijk heb ik het hoofdwant op 27% gezet zodat ik het onderwant op 17% breeksterkte kon zetten.
Kortom: het hoofdwant te strak en het onderwant te los.
Al zeilend bemerkte ik dat het onderwant aan de wind nog wel eens los kon hangen.
Niet lekker dus.
Uiteindelijk hebben we een compositiefoto gemaakt van de voor- en nasituatie:
Ai, da's nogal een verschil.
De lengte lijkt wel gelijk te zijn, maar de hoek niet.
Volgens de tuiger hoort deze 15% te zijn (heeft hij na eigen zegggen bij Kees van de Stad gecheckt).
Weet iemand van jullie of dit ook daadwerkelijk zo is?
Kortom, de mast gaat er weer af en we gaan de pijlhoek wat vergroten. De tuiger checkt of hij het bestelde mastprofiel van 15% ook daadwerkelijk geleverd heeft gekregen.
Als ik na de foto's van de bevestiging van het nieuwe beslag kijk, hangt het er ook vanaf waar het exact gemonteerd wordt op de bolle zijkant van de mast.
Wat vinden jullie?