Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 26 aug 2018 10:09 #972385

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Sneaker schreef :
Ja, en? Wat wil je nu zeggen?

Ja.. nu durf ik niet meer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 26 aug 2018 10:19 #972386

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
lodewijk stegman schreef :
Sneaker schreef :
Ja, en? Wat wil je nu zeggen?

Ja.. nu durf ik niet meer..

Tuurlijk wel. Gewoon een poging doen, zou ik zeggen. Het gaat over zeiltjes, daar mag je van alles over en van vinden. En dus ook vragen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 26 aug 2018 12:18 #972433

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Geen zin om me al te veel in dit wespennest te mengen. Maar wil wel aangeven dat elke techneut kan zien en begrijpen waarom de meeste triradiale zeilen in ieder geval in theorie er minder goed tegen kunnen om gereefd gevaren te worden.

Mijn persoonlijke ervaring met crosscut dacron op boten van jouw maat is erg goed. Daar wil ik het bij laten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 26 aug 2018 12:42 #972445

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
MvdLans schreef :
Wat vinden jullie dan van een tussenoplossing: een cross cut gemaakt van het gewone Hydranet t.o.v een radiaal zeil gemaakt van Hydranet Radial?

Ik heb twee zeilen gehad van Hydranet Radiaal. Het was de meerprijs NIET waard.

Mijn vorige bootje 25 ft mono. heb ik drie zeilen gehad. Het laatste maar toch bij een respectabele zeilmaker gekocht. Gewoon x-cut dacron. Het is nu zeker 12 jaar oud. Ik kwam de nieuwe eigenaar tegen in het canal du Four. Het stond er nog prima bij. Er wordt erg veel mee gezeild.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 26 aug 2018 12:49 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 26 aug 2018 13:07 #972451

3Noreen schreef :
Het laatste maar toch bij een respectabele zeilmaker gekocht.

Heb je daar lang naar moeten zoeken ;-) ?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 08:19 #972763

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik denk dat jij als techneut deze pdf erg interessant zult vinden. Het is wel effe een boekwerkje om door te ploegen, maar dan heb je heel wat gelezen over doek, schnit, eigenschappen en andere zaken.


www.brianhancock.org/assets/maximum_sail_power.pdf
Laatst bewerkt: 27 aug 2018 08:20 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 18:47 #973146

  • Jerogee
  • Jerogee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Koko, bedankt voor die link. Superinteressant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 19:46 #973171

  • KoertM
  • KoertM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 959
Waar lodewijk stegman Vectran roept bedoelt hij Vektron denk ik. Zeilen van van Vliet toch?
Voorheen doek exclusief van Hood, nu van een andere fabrikant meen ik.
Mij bevalt het ook goed voor grootzeil en HA van mij 25ft.
De keus voor dat spul laat ik het liefst aan de zeilmaker die inschat wat ik nodig heb.... maak ik me wel druk over detailtjes die ik wel snap.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 19:51 #973177

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
KoertM schreef :
Waar lodewijk stegman Vectran roept bedoelt hij Vektron denk ik. Zeilen van van Vliet toch?
Voorheen doek exclusief van Hood, nu van een andere fabrikant meen ik.
Mij bevalt het ook goed voor grootzeil en HA van mij 25ft.
De keus voor dat spul laat ik het liefst aan de zeilmaker die inschat wat ik nodig heb.... maak ik me wel druk over detailtjes die ik wel snap.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Alle zeildoek leveranciers leveren vectran.. DP, Contendet, Bainbridge.. Waarvan bainbridge wel een heel mooie square ripstop heeft. En nog in NL gemmakt (kul argument voor mij, maar sommige hechten er waarde aan..,)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 20:03 #973185

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Uit ervaring....bainbridge heeft de mooiste vectran

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 27 aug 2018 20:13 #973192

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Jedre schreef :
Uit ervaring....bainbridge heeft de mooiste vectran

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Dat vind ik ook, kijkend naar de specs. Alleen slecht verkrijgbaar. Het zijn maar enkele zeilmakers die het willen en kunnen bieden. Zelf ben ik wel bevooroordeeld.. De huidige ceo vam Bainbridge International is de vader van mijn collegaatje.. Maar zelfs dan, super vectran. Sexy look ook. Jij hebt het zelf ook, dus je weet wat ik bedoel. En we hebben het ooit op zf meeting heeeeeeel voordelig aangeboden. Goedkoper in EU is onmogelijk. Paar hebben daarvvanbgeprofiteerd toen.
Laatst bewerkt: 27 aug 2018 20:17 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 06:07 #973242

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ben ik de enige die dat heeft, of is de openingspost echt verdwenen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 06:13 #973245

koko schreef :
Ben ik de enige die dat heeft, of is de openingspost echt verdwenen?
Bij mij is ie ook niet zichtbaar...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 06:17 #973249

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
De openingspost is inderdaad verdwenen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 06:25 #973251

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16255
We kunnen zonder....wedden ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 08:04 #973279

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
koko schreef :
Ben ik de enige die dat heeft, of is de openingspost echt verdwenen?

Ja idd, vaag. :S :S

It wasn`t me! Ik vind het een leerzaam draadje! Merci voor alle input!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 08:07 #973281

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
In mijn history vind ik `m nog wel:

Wordt 't draadje niet duidelijker van! Werkje voor de Mod's?!!


Bonjour,

Met het canyoning seizoen ten einde komt er een nieuw grootzeil op "Le Hollandais Volant". (Etap 22i)

Nou ben ik een techneut in hart en nieren en houdt van mooie technieken. Een radiaal zeil geniet mijn voorkeur. Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?

Ik ben geen mooi weer zeiler dus het doek krijgt nogal wat voor zijn kiezen (en er moet regelmatig gereefd worden).

Merci!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 08:10 #973282

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
koko schreef :
Ik denk dat jij als techneut deze pdf erg interessant zult vinden. Het is wel effe een boekwerkje om door te ploegen, maar dan heb je heel wat gelezen over doek, schnit, eigenschappen en andere zaken.

SUPERRRRRRRRRRRRRRR Koko!!! Hier ben ik écht blij mee! :) :) :)
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 08:25 #973286

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
Mijn ervaring met vectran als val;

Twaalf jaar geleden ging mijn boot te water uitgerust met vectran vallen. Inmiddels is geen van de vier vallen mee de oorspronkelijke. Ze zijn allemaal vervangen. Twee zijn spontaan gebroken. De andere twee zijn preventief vervangen. Hoewel het vallen waren met mantel denk ik dat toch wat UV licht tot de vectran kern doordringt en de zaak behoorlijk verzwakt. Het grote nadeel vind ik dat je niet kunt zien hoe het er mee staat. Als materiaal voor zeildoek lijkt me het geen lange levensduur hebben. Zeker niet in de med.
Het grote voordeel van dyneema is dat het behoorlijk goed tegen UV kan én duidelijk zichtbare tekenen heeft als het minder wordt. In theorie vind ik dan ook hydranet radiaal het "bijna" perfecte materiaal. Alleen in de praktijk blijkt het niet zo te werken. Tenminste ik heb nog geen zeilmaker getroffen die een voor mij begrijpelijk antwoord heeft hoe de problemen met het materiaal ondervangen kunnen worden. Waarschijnlijk is het ook te sporadisch toegepast door de individuele zeilmakers om voldoende ruime praktijk ervaring te hebben opgebouwd. Verder heb ik wat offertes gehad waarbij het lijkt alsof de zeilmaker het dubbele aantal uren rekent voor het verwerken van het materiaal. Het materiaal is stukken duurder dat snap ik. Maar duurt het ook twee keer zo lang om er een zeil van te maken.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 08:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 09:08 #973298

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Beetje buiten de scope van dit topic eigenlijk, maar als ik het goed begrijp kan dacron met Dyneema ripstop niet gestabiliseerd / gecoat worden door het lage smeltpunt van Dyneema? Waar dat met Vectran ripstop wel gewoon kan? Dat zou betekenen dat de diagonale stabiliteit van deze doeken met Vectran ripstop veel hoger is dan van Hydranet?

Interessant ook wel wat verhitting met de Vectran doet dan. Het polyester krimpt behoorlijk waardoor de weving extra strak wordt. Zou de Vectran dan in gelijke mate mee krimpen? Of gaat de Vectran pas dragen als de polyestervezels behoorlijk gerekt zijn.. Wat ook niet erg hoeft te zijn natuurlijk, anders zou alleen de Vectran belast worden en de polyester totaal niet. De goede balans tussen twee verschillende materialen vinden in zo'n weefsel lijkt me echter wel een hele uitdaging...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 09:19 #973300

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
@3Noreen over de UV-bestendigheid van Vectran verschillen de meningen. Vol in de zon zonder mantel heb ik het weleens bijna even hard achteruit zien gaan als aramide. Maar als ik de plaatjes van deze zeildoeken zie dan is het hele doek wit. Kennelijk is de Vectran draad dus op de een of andere manier met een witte coating ingepakt. Er lijkt me een redelijke kans aanwezig dat diezelfde coating het Vectran ook tegen UV beschermt. Bovendien zit je zeil na het zeilen onder een huik, waar de lijnen bij de meeste mensen het hele jaar door aan zon blootgesteld worden.

Over het goed verwerken van Hydranet-radial en het bijbehorende kostenplaatje heeft Erik de Jong het nodige geschreven hier op het forum. Dit naar aanleiding van zijn eigen zeilen van dit materiaal. Als ik het me goed herinner moet er vooral veel meer tijd en aandacht aan alle hoekverstevigingen - met name ook van de riffen - besteedt worden. Dit omdat de lage diagonale stabiliteit ervoor zorgt dat je de krachten vanuit zo'n hoek heel erg netjes af moet leiden. Ik meen dat Erik ook sprak van het dubbele aantal uren tov een 'gewoon' zeil.

Wat dat betreft was Cuben Fiber ook een leuke ontwikkeling. Dat doek was super licht en sterk en naar ik begreep heel redelijk te verwerken. Grootzeil van een Open 40 kon met gemak door een persoon getild worden. North heeft die fabriek opgekocht volgens mij en de technieken om Dyneema goed te verlijmen eerst toegepast in 3DL marathon en daarna in 3Di. Een 3Di in elkaar geplakt uit louter Dyneema en Polyester zou een hele lange levensduur moeten kunnen kennen lijkt me. Eea afhankelijk van hoe lang de lijm het volhoudt. Met DM20 zou ook het vormbehoud op de lange duur nog eens heel erg goed moeten worden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 09:20 #973303

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
MvdLans schreef :
In mijn history vind ik `m nog wel:

Wordt 't draadje niet duidelijker van! Werkje voor de Mod's?!!


Bonjour,

Met het canyoning seizoen ten einde komt er een nieuw grootzeil op "Le Hollandais Volant". (Etap 22i)

Nou ben ik een techneut in hart en nieren en houdt van mooie technieken. Een radiaal zeil geniet mijn voorkeur. Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?

Ik ben geen mooi weer zeiler dus het doek krijgt nogal wat voor zijn kiezen (en er moet regelmatig gereefd worden).

Merci!

Ik heb even gekeken maar ook als mod kan ik geen verwijderd bericht zien. Gek. Ik vraag nog even aan de techneuten of dit in de database terug te vinden is. We kunnen als mod (gelukkig) niet zomaar een nieuw bericht maken met de time stamp van het oorspronkelijke bericht.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 28 aug 2018 09:41 #973311

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13408
FMJ schreef :
Over het goed verwerken van Hydranet-radial en het bijbehorende kostenplaatje heeft Erik de Jong het nodige geschreven hier op het forum. Dit naar aanleiding van zijn eigen zeilen van dit materiaal. Als ik het me goed herinner moet er vooral veel meer tijd en aandacht aan alle hoekverstevigingen - met name ook van de riffen - besteedt worden. Dit omdat de lage diagonale stabiliteit ervoor zorgt dat je de krachten vanuit zo'n hoek heel erg netjes af moet leiden. Ik meen dat Erik ook sprak van het dubbele aantal uren tov een 'gewoon' zeil.

Ik heb twee hydranet radiaal zeilen van de zelfde zeilmaker uit Medenblik waar Erik gewerkt heeft. De eerste is inmiddels in de kliko. De andere kan ik hier op de vloer niet ontdekken dat het wezenlijk anders gemaakt is m.b.t. versterkingen e.d. dan een laminaat zeil van een andere zeilmaker. Eerder anders om. Zeker als je ziet hoe de drie hoofd panelen aan elkaar gezet zijn. Het laminaat zeil heeft na veel meer uren zeilen een veel betere vorm behouden dan het hydranet exemplaar.
Wat wel opgemerkt moet worden is dat het hydranet zeil vele malen makkelijker te hanteren en op te vouwen is dan het "bordkartonnen" laminaat zeil. Dat op zich zou een zekere meerprijs mij waard zijn.
Als tweede wil ik opmerken dat je levensduur op twee manieren kunt beoordelen. Als eerste wanneer het doek als driehoek uit elkaar dondert. Als tweede, en dat is de manier waarop ik mijn zeilen beoordeel is vormbehoud. Daar ben ik niet zo streng als een top wedstrijd zeiler maar de vorm moet wel een beetje redelijk zijn. Voor een top wedstrijdzeil geld natuurlijk dat zodra een nieuw zeil sneller is dan het oude het oude dus op is.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 28 aug 2018 09:43 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 29 aug 2018 21:43 #974000

Hydranet is een heel bijzonder materiaal, en om er het maximale uit te halen moet je speciale hoekversterkingen toepassen. De zeilen voor "Bagheera" heb ik uiteraard zelf gemaakt en die zijn van Hydranet radiaal (er is inderdaad ook een cross-cut versie van).

Voordelen:
Zeer duurzaam,
Zeer sterk,
Zeer soepel,
De vorm blijft er erg lang goed in zitten mits het zeil optimaal gebouwd is,
Redelijk licht van gewicht.

Nadelen:
Niet super vormvast onder zwaardere belasting waardoor niet superieur op de wedstrijdbaan.

Helaas is het bouwen van de juiste hoekversterkingen erg arbeidsintensief. Ik heb voor mijn grootzeil de uren bij gehouden in der tijd, en als het een comemrcieel project geweest zou zijn, dan hadden we er €14.000 voor moeten vragen. Meer als het dubbele van de conventionele bouwmethode.

Bagheera heeft er nu 75.000 mijl op zitten (een equivalent van bijna 3x de wereld rond) en we hebben nu nog 800 mijl te gaan voor het 10e seizoen met de boot erop zit. Van die 75k mijlen zijn er zo'n 80% onder zeil. Dat zijn met en snelheid van 5 knopen gemiddeld dus 12.000 vaaruren, ofwel 500 dagen non-stop varen.

De 103% genua begint nu toch wat moe te worden, al is het doek nog in goede staat. Waarschijnlijk ga ik die een beetje versnijden deze winter zodat de vorm weer goed is en dan hoop ik er nog een 10 tot 15 duizend mijl uit te krijgen.
De stagfok (40m2) is nog in nieuwstaat, ook kwa vorm, ondanks dat dit het werkpaard is dat er tot 45 knopen schijnbare wind op staat. Ik verwacht dat die nog niet halverwege zijn leven is. Ik moet er wel bij zeggen dat dit zeil bij minder dan 10 knopen wind niet gebruikt word en dat het echt bomvrij gebouwd is. Na het grootzeil het meest gebruikte zeil aanboord.
Het grootzeil heeft ook werk nodig, maar dat zit hem voornamelijk in al het dacron dat erop zit, dat is aangetast door UV en word zwak. Ik moet dus eigenlijk alle lattenzakken vervangen voor nieuwe, iets wat een hoop geld zou kosten als je het moet laten doen. Dus indien je het niet zelf kan moet dit grootzeil waarschijnlijk afgeschreven worden. Aangezien het membraam zelf nog zeer goed is en ook de vorm er nog zeer goed in heeft zitten, vind ik het een reparatie die zeker de moeite waard is. Ik verwacht dan ook dat dit grootzeil zeer zeker over de 100.000 mijl heen gaat als het er geen 125.000 gaan worden.

Ik ben zelf een kritische zeiler en verwacht dan ook een goede vorm in de zeilen, anders erger ik me daar dood aan (zoals met de genua deze zomer), ik ben echter niet iemand die een zeil afschrijft als de vorm er niet meer in zit, met een paar uurtjes werk heb je die er meestal wel weer terug in.

Lang verhaal kort: voor de kritische toerzeiler is Hydranet een zeer goed materiaal, en ik ben nog geen ander materiaal tegengekomen dat stabieler is of langer mee gaat. Voorwaarde is wel dat het zeil op de juiste manier gebouwd word, iets wat bijna geen zeilmaker doet vanwege het aantal manuren dat er in zit en waar geen klant van wil weten vanwege het prijskaartje. Echter op de lange termijn is het waarschijnlijk het goedkoopste materiaal met de minste zorgen per betaalde Euro. Maar dan moet je wel een hele berg mijltjes maken om dat er uit te kunnen halen.

Als de zeilen aan vervanging toe zijn komt er zeer zeker weer Hydranet Radiaal op.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 29 aug 2018 21:52 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 31 aug 2018 10:29 #974367

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 252
Ok, ik heb de afgelopen dagen een super interessant draadje van een paar jaar geleden doorgespit. Vergt héél wat tijd maar heb er heel veel van geleerd, o.a. dankzij @Sneaker.
Sneaker schreef :
Vreemde eend in de bijt: HydraNet
Dan is er nog een “nieuwe” categorie: Dacron zeilen versterkt met een Spectra of Dyneema vezels. Een bekend voorbeeld hiervan is HydraNet van Dimension Polyant, verkrijgbaar in twee soorten: HydraNet en HydraNet Radial. Dit is een Dacron zeildoek – en daarmee geweven doek – waarin men hoogwaardige Dyneema vezels heeft verwerkt. De Dyneema vezels ondersteunen het Dacron doek en verminderen daardoor de rek aanzienlijk en kennen toch een zeer lange levensduur. De rek is vergelijkbaar met cruising laminaat (de Radial versie). Daarnaast draagt het Dyneema ook bij aan de sterkte van het doek. Het deelt daarmee de goede eigenschappen van zowel Dacron als cruising laminaat.

HydraNet kan goed tegen dagelijks gebruik en redelijk veel 'abuse' hebben van de gemiddelde vandaal. Het doek voelt tevens zeer prettig aan (ietwat glad) en is goed hanteerbaar. De ervaringen tot nu toe zijn over het algemeen zeer, zeer lovend. De kwaliteit van HydraNet komt vooral tot uiting – in vergelijking met standaard Dacron – bij meer wind omstandigheden. Het zeil blijft dan heel voorspelbaar.

HydraNet vraagt echter wel een flinke investering. Flink meer dan standaard Dacron. En schijnt problemen te kunnen geven op Multihulls :silly: :silly:

Ook jouw verhaal @Erik vond ik er, merci.
Erikdejong schreef :
Hydranet is een heel bijzonder materiaal, en om er het maximale uit te halen moet je speciale hoekversterkingen toepassen. De zeilen voor "Bagheera" heb ik uiteraard zelf gemaakt en die zijn van Hydranet radiaal (er is inderdaad ook een cross-cut versie van).

Nadelen:
Niet super vormvast onder zwaardere belasting waardoor niet superieur op de wedstrijdbaan.

Die vervorming Erik is dat dan een tijdelijke vervorming onder belasting en neemt het doek zijn oude vorm weer aan bij een minder zware belasting? Of gaat de vorm er zoals bij standaard Dracon ook gewoon uit?

Ik kan op de site van Dimension nl geen info vinden over o.a de bias om te kunnen oordelen of Hydranet ok echt de investering waard is.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl