Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 15:42 #972110

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Bonjour,

Met het canyoning seizoen ten einde komt er een nieuw grootzeil op "Le Hollandais Volant". (Etap 22i)

Nou ben ik een techneut in hart en nieren en houdt van mooie technieken. Een radiaal zeil geniet mijn voorkeur. Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?

Ik ben geen mooi weer zeiler dus het doek krijgt nogal wat voor zijn kiezen (en er moet regelmatig gereefd worden).

Merci!
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 15:50 #972113

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Indien goed verwerkt....maakt niets uit.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 15:51 #972114

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Maar, wat denk jij dat triradiaal of alles meer dan een dimension polyant al of content ap op jouw stap 22i gaat toevoegen?


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 16:11 #972120

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
MvdLans schreef :
Nou ben ik een techneut in hart en nieren en houdt van mooie technieken. Een radiaal zeil geniet mijn voorkeur. Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?

Een verdubbeling maakt het zeil zwakker? Zolang het garen goed is zal die verdubbeling een sterker punt zijn. En 'pellend' komt er geen kracht op.. scheurend ook niet. Er komen enkel krachten op die bij een zeilmaker heel bekend zijn, en daar wordt uiteraard rekening mee gehouden. Ik denk ook niet dat je echt denkt dat het zeil er zwakker van wordt.. gezien het feit dat er zoveeeeel van dit type zeil rondvaren zonder dat ze massaal 'zwakheden' laten zien..
MvdLans schreef :
Ik ben geen mooi weer zeiler dus het doek krijgt nogal wat voor zijn kiezen (en er moet regelmatig gereefd worden).

Een doek (zeil..) kan heel wat hebben, daar is het voor ontworpen. Tevens valt het wel mee, met de krachten die jouw boot kunnen ontwikkelen op het zeil mits je het zeil correct gebruikt (juiste zeil bij juiste weeromstandigheden).

Zoals Jedre al aangaf: een All Purpose van DP is een prima keus. Beter is er zeker, maar of jij die betere eigenschappen gaat opmerken.. ik denk het niet. Het is wel duurder. En nee, je merkt het ook niet als je de oceaan over wilt..
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 16:30 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 16:33 #972130

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Jedre schreef :
Maar, wat denk jij dat triradiaal of alles meer dan een dimension polyant al of content ap op jouw stap 22i gaat toevoegen?

Qua snelheid niets! :woohoo: :laugh: :laugh: Maar als het langer mee gaat ben ik er zeker voor te porren!
Sneaker schreef :
Een verdubbeling maakt het zeil zwakker? Zolang het garen goed is zal die verdubbeling een sterker punt zijn.

Ik kan het misschien mis hebben maar een stiksel is in mijn ogen een puntbelasting, dus zwakker en scheur-gevoeliger, tov een cross cut zeil met minder stiksels.

Ik ben het er mee eens dat de krachten op mijn bootje niet heel erg groot zijn. Echter daar is het doek dan ook weer op aangepast. Dus al met al kan je denk ik niet kort door de bocht redeneren 'klein bootje = kleinere krachten' dus het houd wel. Het doek voor mijn bootje is immers ook dunner als voor een 32 voeter.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 16:38 #972131

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Voor kleinere boten wordt er in verhouding tot de kracht stiekem al relatief zwaar ziek gebruikt. Daarbij worden naden ook geplakt naast gestikt. Dat heft die eventuele punt belasting ruim op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 16:51 #972135

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
MvdLans schreef :
Ik kan het misschien mis hebben maar een stiksel is in mijn ogen een puntbelasting, dus zwakker en scheur-gevoeliger, tov een cross cut zeil met minder stiksels.

Je mag denken wat je zelf wilt uiteraard. Als je de naaldpenetratie als punt belasting wilt zien, prima. Zo werkt het iig mijns inziens niet. En ik maak wekelijks zeilen. Alleen mylar vindt een naaldpenetratie niet prettig..
MvdLans schreef :
Ik ben het er mee eens dat de krachten op mijn bootje niet heel erg groot zijn. Echter daar is het doek dan ook weer op aangepast. Dus al met al kan je denk ik niet kort door de bocht redeneren 'klein bootje = kleinere krachten' dus het houd wel.

Dat schreef ik ook niet.. maar maak gerust een zeil uit 1 stuk. Of met zo min mogelijk naden. Prima verder. Als je bang bent dat het zwakker is, vooral maar niet aan beginnen dan. Laat je de radiale zeilen over aan de rest, die zo dom zijn om zwakke radiale zeilen te kopen. :pinch:
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 16:53 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 16:53 #972136

Luister naar de zeilmakers. Dat zijn de experts....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 17:15 #972145

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
Jedre schreef :
Voor kleinere boten wordt er in verhouding tot de kracht stiekem al relatief zwaar ziek gebruikt. Daarbij worden naden ook geplakt naast gestikt. Dat heft die eventuele punt belasting ruim op.

Thx, daar heb ik wat aan!
Sneaker schreef :
Je mag denken wat je zelf wilt uiteraard. Als je de naaldpenetratie als punt belasting wilt zien, prima. Zo werkt het iig mijns inziens niet. En ik maak wekelijks zeilen. Alleen mylar vindt een naaldpenetratie niet prettig..
Ik ben geen zeilmaker en als je het zo benadert leg het me dan uit hoe het wel werkt? En als je daar geen zin in hebt zeg dat dan gewoon ipv kortaf te stellen "mijns inzien niet". Het is een forum toch waar men wat wijzer wil worden niet?!
Sneaker schreef :
Laat je de radiale zeilen over aan de rest, die zo dom zijn om zwakke radiale zeilen te kopen. :pinch:

Sorry maar hier kan ik echt helemaal niets mee... Reageer dan gewoon niet ipv te beginnen met te kleineren, nergens voor nodig.

Als techneut heb ik gewoon een onderbouwing nodig. Je kan wel stellen een EGR in je automotor is geweldig voor het milieu maar tegelijkertijd verstikt die je motor. Hetzelfde met zeilmakerij, er wordt gesteld dat een bepaald soort zeil beter is dan een ander. Ok, waarom dan? Leg het me uit zodat ik als leek het begrijp en beantwoord kritische vragen gewoon. Heb je daar geen zin in laat je reactie dan achterwege stp.
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 17:33 #972150

Geloof me nu maar , het is niet kleinerend bedoeld.
Zo vaak krijgen we hier vragen over zeilen waarbij de poster zijn eigen mening al gevormd heeft.
Een zeilmaker met tientallen jaren ervaring kan dan wel komen met waardevolle en terechte argumenten, maar wordt toch niet geloofd.
Er is niets zo overschat als mooie verhalen over zeilen. Ook ik heb me er laten inluizen door dit ZF.
Dacron grootzeil was beter geweest, maar ik heb toch gekozen voor trilaminaat
Volledig "over the top". Terwijl ik toch dacht het goed te doen.
Had ik maar geluisterd naar een realistisch verhaal van een nuchtere zeilmaker.

Je wordt voorzichtig naar een passende oplossing geduwd, ook al wil je dat niet horen. Boos worden is begrijpelijk, maar onjuist.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 17:47 #972155

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10715
Als je een echte techneut bent, ga je met google zoektocht naar de verschillen. Hier moeten we het hebben van de bijdrages van diverse zeilmakers zonder dat het echt moeilijk wordt. Spit het forum ook eens door, dan kom je ook wel uitleg in verschillen tegen. Of is dat weer teveel werk? Liever direct een kantenklipklaar antwoord zeker, waarna weer ellenlange discussie volgt omdat niet aangenomen wordt wat de zeilmakers alhier vertellen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:04 #972159

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
MvdLans schreef :
Ik ben geen zeilmaker en als je het zo benadert leg het me dan uit hoe het wel werkt? En als je daar geen zin in hebt zeg dat dan gewoon ipv kortaf te stellen "mijns inzien niet". Het is een forum toch waar men wat wijzer wil worden niet?!

Hoe wat werkt? Je hebt nergens de werking gevraagd van iets. Je denkt dat radiaal zwakker is en vraagt of dat zo is. Antwoord is nee. Hoe duidelijk wil je het hebben. Ik leg uit waarom het antwoord nee is. Dan kom je met argumenten waar ik in ieder geval niets mee kan en wil. Ik geef aan dat het verder prima is dat jij er anders over wilt denken. Prima, schrijf ik nog. Tevens geef je aan dat je een voorkeur hebt voor radiaal. Geen idee waarom jij die voorkeur hebt.. dat leg je niet uit. Zowel ik als Jedre geven aan dat je met crosscut prima uit de voeten kan. Dat advies is blijkbaar niet goed genoeg. Dat is prima verder.
MvdLans schreef :
Sneaker schreef :
Laat je de radiale zeilen over aan de rest, die zo dom zijn om zwakke radiale zeilen te kopen. :pinch:

Sorry maar hier kan ik echt helemaal niets mee... Reageer dan gewoon niet ipv te beginnen met te kleineren, nergens voor nodig.

Ik kleineer je niet. Jij vermoed dat radiale zeilen zwakker zijn.. of in ieder geval stel je jezelf die vraag blijkbaar. Ongeveer. Of zo iets. Je bent techneut in hart en nieren.. je ziet en leest dat veel performance zeilen radiaal gesneden en verwerkt worden. Dan kun je toch niet volhouden dat radiaal zwakker zou kunnen zijn.. als techneut zijnde.. Wellicht snap je niet waarom, maar dat vroeg je niet.
MvdLans schreef :
er wordt gesteld dat een bepaald soort zeil beter is dan een ander. Ok, waarom dan?

Waar lees je het? Wie stelt dat?
MvdLans schreef :
Leg het me uit zodat ik als leek het begrijp en beantwoord kritische vragen gewoon. Heb je daar geen zin in laat je reactie dan achterwege stp.

Dat heb ik gepoogd te doen, blijkbaar wil je iets horen wat niet gezegd wordt. Daar kan ik niets aan doen. ik ga over mijn eigen antwoorden uiteraard.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:07 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:07 #972163

  • MvdLans
  • MvdLans's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 253
roozeboos schreef :
Geloof me nu maar , het is niet kleinerend bedoeld. Boos worden is begrijpelijk, maar onjuist.

Ok, wie weet. Ik ben verre van boos. Zo gemakkelijk ben ik niet op mijn teentjes getrapt. ;)
Proost schreef :
Als je een echte techneut bent, ga je met google zoektocht naar de verschillen.

Liever direct een kantenklipklaar antwoord zeker, waarna weer ellenlange discussie volgt omdat niet aangenomen wordt wat de zeilmakers alhier vertellen.

Wat denk je dat ik gedaan heb???

Laat aub de loze veronderstellingen achterwege!

Als iemand me zoals Jedre me verteld dat er van puntbelasting geen sprake is dmv verlijmen van het doek heb ik een antwoord. Wat is dat dan weer voor redenering dat ik niet geloof wat zeilmakers vertellen?
"Far better it is to dare the mighty things, to win glorious triumphs, even though heckered by failure, than to take rank with the poor spirits who neither enjoy nor suffer much, because they live in the grey twilight that knows not victory nor defeat." Theodore Roosevelt

Canyoningen in Frankrijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:13 #972164

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
MvdLans schreef :
Als iemand me zoals Jedre me verteld dat er van puntbelasting geen sprake is dmv verlijmen van het doek heb ik een antwoord. Wat is dat dan weer voor redenering dat ik niet geloof wat zeilmakers vertellen?

Sorry, je zeil wordt niet verlijmd.. Het kan wel, maar dan zal je moeten (ja moeten) kiezen voor een film/film laminaat of membraan. Intern taffeta mag je dan ook nog kiezen, zoalng de buitenzijdes maar film/film zijn.. Dacron valt niet te verlijmen.. dat stik je met een naaimachine. Soms wel drie rijen dik (voor jouw boot totaal overbodig maar ik zie soms dat mensen het graag willen..). Dat panelen voordat je ze stikt eerst een dubbelzijdig tape krijgen is correct en ook hetgeen wat Jedre bedoelt. Maar dat heeft erg weinig met je veronderstelde puntbelasting te maken, ervaar ik.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:23 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:19 #972167

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3205
11 jaar geleden een radiaal gesneden grootzeil van tourlaminaat voor mijn clever 23 gekocht. Daar is nog totaal geen vervorming in te zien. Ook bij de HA fok niet.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:30 #972169

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
roblisto schreef :
11 jaar geleden een radiaal gesneden grootzeil van tourlaminaat voor mijn clever 23 gekocht. Daar is nog totaal geen vervorming in te zien. Ook bij de HA fok niet.

Dat is mooi en horen we graag! Maar toerlaminaat op een 23ft boot? Wat heb je dan van soort toerlaminaat? Ik zou even niet weten wat het zijn kan. CDX? DCX?

Maar een kwalitatief zelfde horizontaal gesneden zeil had, vermoed ik, hetzelfde laten zien. Blijkbaar weet jij de zeilen goed te trimmen en overbelast je het niet. Het is al vaker hier geschreven en gezegd: je kunt een Dacron zeil in een middag om zeep helpen, als je je best doet (QUA VORM). Laminaat is vormvaster. Maar dat is nu wel bekend.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:32 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:34 #972171

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16546
je kunt een Dacron zeil in een middag om zeep helpen, als je je best doet.
Ik kan bevestigen dat dat kan...was wel een lange middag :laugh:
Is dat Fibercom pro o.i.d. nu zoveel bestendiger dan normaal dacron kwa vervorming?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:43 #972173

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
holtere schreef :
je kunt een Dacron zeil in een middag om zeep helpen, als je je best doet.
Ik kan bevestigen dat dat kan...was wel een lange middag :laugh:
Is dat Fibercom pro o.i.d. nu zoveel bestendiger dan normaal dacron kwa vervorming?

Alles is relatief. Het is gewoon - voor de techneuten onder ons.. - af te lezen aan de technische kwalificaties. Het antwoord ia ja, als je het vergelijkt met supercuise van Contender bijvoorbeeld. Dat is echt veel grover geweven en daarmee is o.a. de bias sterkte veel, veel minder. Is dus gewoon in tabellen af te lezen. Tevens is het vaak ander type garens en coating. En ook de behandeling (crimp) is anders. Dus ja, echt.. er is verschil.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:47 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:51 #972174

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14576
Ach wat leuk een draadje over zeilen. Altijd goed voor een hoop stof wat opwaait en wat zeilmakers die veel schrijven zonder veel te zeggen.
Een antwoord op je vraag; Als techneut kun je na gaan hoe de krachtlijnen door je zeil lopen. Geweven doek heeft bijna alleen vorm sterkte in 0 en 90 graden richting. Hoe leg je het doek zodat die 0-90 het meest overeenkomt met de richting van de krachtlijnen ? Ook als er een rif in zit....
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:52 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:53 #972176

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
3Noreen schreef :
Ach wat leuk een draadje over zeilen. Altijd goed voor een hoop stof wat opwaait en wat zeilmakers die veel schrijven zonder veel te zeggen.

Leuk verwijt. Eerder gehoord.. Maar wat wil je horen dan in dit draadje? Jij geeft aan dat warp en fill de krachten het beste aankunnen, ik geef aan dat de bias.. we zeggen exact hetzelfde. Alleen anders. Ik ga geen 280 pagina boek schrijven over zeilen maken.. dat klopt. Dat jij graag dingen wilt weten die je wellicht nog steeds niet snapt, dan snap ik. Vind ik prima.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 18:58 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 18:57 #972178

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14576
Sneaker schreef :
3Noreen schreef :
Ach wat leuk een draadje over zeilen. Altijd goed voor een hoop stof wat opwaait en wat zeilmakers die veel schrijven zonder veel te zeggen.

Leuk verwijt. Eerder gehoord.. Maar wat wil je horen dan in dit draadje?

Ik niets. Ben niet op zoek naar nieuwe zeilen. TS misschien wel.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 19:00 #972179

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
3Noreen schreef :
Sneaker schreef :
3Noreen schreef :
Ach wat leuk een draadje over zeilen. Altijd goed voor een hoop stof wat opwaait en wat zeilmakers die veel schrijven zonder veel te zeggen.

Leuk verwijt. Eerder gehoord.. Maar wat wil je horen dan in dit draadje?

Ik niets. Ben niet op zoek naar nieuwe zeilen. TS misschien wel.

En die heeft op zijn vraag heel direct antwoord gekregen. Concreter kan niet denk ik. Vraag is: Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?
Antwoord is nee. En die is al snel en zonder stof waaien gegeven..
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 19:02 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 19:06 #972182

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14576
Sneaker schreef :
En die heeft op zijn vraag heel direct antwoord gekregen. Concreter kan niet. Vraag is: Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?
Antwoord is nee. En die is al snel en zonder stof waaien gegeven..

"Mijn" zeilmaker heeft daar bepaalt andere ideeën over. Het sterkst komt dit ook tot uiting bij hydranet. Het doek is vele malen sterker dan het stiksel. Wat als creep bestempeld wordt is bijna altijd deformatie op de stiksels.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 19:17 #972190

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4022
3Noreen schreef :
Sneaker schreef :
En die heeft op zijn vraag heel direct antwoord gekregen. Concreter kan niet. Vraag is: Echter, met al die verschillende lappen doek vraag ik mij écht af of al die hoeveelheid stiksels zo'n zeil dan niet juist zwakker maken?
Antwoord is nee. En die is al snel en zonder stof waaien gegeven..

"Mijn" zeilmaker heeft daar bepaalt andere ideeën over. Het sterkst komt dit ook tot uiting bij hydranet. Het doek is vele malen sterker dan het stiksel. Wat als creep bestempeld wordt is bijna altijd deformatie op de stiksels.

HydraNet heeft gewoon initiële rek hoor, het is gewoon gweven doek, het heeft echter een 'bewapening' tegen overrekken/stretchen. Kun je gewoon rechtstreeks bij Dimension Polyant navragen, bij de heer Gey. Die legt het je graag uit, mij geloof je liever niet :laugh: En het is zeker qua "scheurbestendigheid" ook sterker. Het schavielt ook minder snel door. Allemaal pluspunten (maar niet op het formaat van TS.. ). En dat is prima hoor. Als er al 'creep' is biij de naden en je vindt dat een merkbaar probleem, heb je wellicht de verkeerde zeilen geadviseerd gekregen. Dan ben je blijkbaar een zeiler die gelijmde zeilen zoals membraanzeilen goed kan waarderen. Moet je wel weer film/film nemen want met taffeta wordt het weer gewoon gestikt ipv gelijmd.
Laatst bewerkt: 25 aug 2018 19:23 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slijtvastheid radiaal vs cross cut grootzeil. 25 aug 2018 19:33 #972196

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14576
ik ben gewoon een eigenwijze hufter die zelf nadenkt en zoekt naar rationele verklaringen. Zonder die rationele verklaring "vreet" ik het niet. Als met een technisch ook naar een stiksel in een geweven doek kijkt kun je gewoon uitrekenen wat de sterkte daarvan is t.o.v. het doek. Het is geen rocket science. Je gaat in geval van hydranet dynama draadjes met polyester aan elkaar knopen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.157 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl