Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Verschil tussen eindloze furlers

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 07:00 #1078774

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Weet iemand wat het verschil is tussen een "gewone" eindeloze lijn furler en een exemplaar bedoeld als structural furler ? Karver verkoopt deze twee types met een behoorlijk prijsverschil. Maar nergens kan ik vinden wat het technische verschil in zit.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 07:02 #1078776

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Linkjes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 07:06 #1078778

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 07:36 #1078786

Verschil zit hem in vaste voorstag vs wegneembare voorstag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 07:43 #1078788

Erikdejong schreef :
Verschil zit hem in vaste voorstag vs wegneembare voorstag.

3Noreen vraagt om het technisch verschil dat de meerprijs moet rechtvaardigen.
Als het nou zo was dat anti torsie rope er voor die prijs bij zou zitten heb je een punt. Maar dat is niet zo.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 18:10 #1078915

Die voor een niet wegneembare voorstag is zwaarder gebouwd omdat die meer aan schokbelasting onderhevig is en de volledige belasting van de voorstag moet opnemen. Het lager system is anders, de gebruikte materialen zijn anders.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 18:32 #1078920

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Tja.. risicovol voor mij om antwoord te geven. Er wordt nu vast weer iemand wakker.. die het nodig vindt om.. maar ach, komt ie.. (ps: ben geen tuiger overigens, puur eigen ervaring en observatie..)

Wij gebruiken nog enkel structural furlers op onze boot (als furler überhaupt gewenst is..). Het is vooral een enorme weight saver en heeft veel minder drag (60-70% lichter). Alles dat offshore heet en serieus zeilt gebruikt het tegenwoordig wel, zie ik, in populaire offshore landen. Weight saver omdat je geen aluminium buizen meer hebt en soft hanks (al kan je ook nog stagleuvers blijven gebruiken.. maar dan niet gereefd uiteraard.. anders wel mogelijkheid tot reven bij het type dat wij gebruiken). het structural furling systeem zoals ik het ken werkt meestal met een rod of composiet voorstag. Die zit vast aan de furling drum onderaan, en aan de swivel bovenin. De "stag" draait dus mee tussen deze twee punten maar de stag draait bovein niet mee, daar zit een klein stukje uhmm.. noem het buis, waar de swifel mee samen werkt. Die zorgt er voor dat de top van het zeil niet uit kan rollen! Super!! Of nu ja, hoe zeg ik dit nu. Ik zou eigenlijk een foto moeten plaatsen, dan zie je direct hoe het zit. Maar google is je vriend. het is een veel bedrijfszekerder systeem, beter trimbaar. Er zijn vast meerdere types, maar dit is het type waar ik ervaring mee heb. Andere smaken zijn er vast ook. En het is juist, goedkoop is het allerminst.
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 19:28 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 20:47 #1078944

Waarom zijn die grotere maten zo idioot duur ? Een paar kilo CNC gefreesd aluminium :S
Of is dit niet niet bedoeld voor het gepeupel en alleen voorbehouden aan de gesponsorde race syndicaten met onbeperkte budgetten. Maar ik zal het wel verkeerd zien denk ik.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 20:51 #1078946

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Grote boten gaan al hard zat zonder furlerzeilen.
Gaan ze niet aan beginnen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 21:19 #1078949

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Erikdejong schreef :
Verschil zit hem in vaste voorstag vs wegneembare voorstag.

Voor een weg neembare voorstag praat je over heel andere bedragen. Imoca stijl waarbij voorzeil met stag en al gewisseld word. Hierbij moet de toplock de gehele kracht van de voorstag kunnen hebben, niet alleen de val spanning, en daarbij ook top swivel is.

Mijn vraag gaat over de twee gelinkte furlers die alle twee de zelfde SWL hebben. Beide furlers hebben in mijn idee de zelfde functionaliteit, alleen de ene heeft in de naam structural staan. Wat zou mij moeten weerhouden een "gewone" te gebruiken als structural furler. Ze kunnen beide de zelfde belasting hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 21:35 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 31 aug 2019 22:42 #1078962

3Noreen schreef :
Mijn vraag gaat over de twee gelinkte furlers die alle twee de zelfde SWL hebben. Beide furlers hebben in mijn idee de zelfde functionaliteit, alleen de ene heeft in de naam structural staan. Wat zou mij moeten weerhouden een "gewone" te gebruiken als structural furler. Ze kunnen beide de zelfde belasting hebben.
Het verschil zit hem in de "veiligheidsfactor" waarschijnlijk. Je hebt wellicht een 5 ton breekbelasting op de "gewone" (factor twee), maar een factor 3-4 op de structurele. Essentiele onderdelen die permanent gebruikt worden, worden vaak "zwaarder" uitgevoerd zodat ze minder gevoelig zijn voor materiaal moeheid. andere reden voor het vergrote van de veiligheidsfactor kan zijn dat je geen man overboard hebt als een code0 furler uit elkaar getrokken word, maar dat de gevolgen heel wat groter zijn als je voorstag furler uit elkaar gaat.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 31 aug 2019 22:43 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 04:56 #1078966

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Erikdejong schreef :
Het verschil zit hem in de "veiligheidsfactor" waarschijnlijk. Je hebt wellicht een 5 ton breekbelasting op de "gewone" (factor twee), maar een factor 3-4 op de structurele.

Volgens opgave Karver zit er geen verschil in de "veiligheidsfactor". Voor beide is dat een factor 2. Wat mij persoonlijk voor verstaging mager lijkt.





dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 06:22 #1078975

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
Erikdejong schreef :
uitgevoerd zodat ze minder gevoelig zijn voor materiaal moeheid.

Tot nu toe is deze reden voor mij de meest aannemelijk. Door gebruik te maken van materialen die minder gevoelig zijn voor materiaalmoeheid. Bijvoorbeeld titanium of AISI630 i.p.v. aluminium of 316L. Maar tot nu toe heb ik daar geen enkele conformatie van kunnen krijgen/vinden. Vandaar mijn vraag. Het is natuurlijk te hopen dat er niet slechts sprake van marketing. Ik twijfel erg tussen het aanschaffen van een structural versie of een "gewone" versie van een maat groter. De prijs loopt dan niet ver uiteen. Maar een zwaardere "gewone" heeft dan wel een traditionele veiligheidsfactor van 4, wat mij dan wel vertrouwder aanvoelt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 06:29 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 06:27 #1078976

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
3Noreen schreef :
Weet iemand wat het verschil is tussen een "gewone" eindeloze lijn furler en een exemplaar bedoeld als structural furler ? Karver verkoopt deze twee types met een behoorlijk prijsverschil. Maar nergens kan ik vinden wat het technische verschil in zit.

Prijsverschil in de gelinkte voorbeelden zit hem volgens mij juist wel in de "package". Die package komt met AT rope en extra thimbles. Als ik prijs zie klopt dat ook. Furlers lijken verder het zelfde. De laagste prijs variant komt zonder thimbles en AT rope. Dr staat ook achter: (PACK EMMAG. STRUCTUREL.) Zou dat niet op package duiden?

Maar dit zijn niet de structural furlers waar ik het over had. Die gaan tot 50ton Breaking load.. en zijn niet alleen voor gennaker of codes bedoeld.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 06:44 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 10:08 #1079009

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
3Noreen schreef :
Erikdejong schreef :
uitgevoerd zodat ze minder gevoelig zijn voor materiaal moeheid.

Tot nu toe is deze reden voor mij de meest aannemelijk. Door gebruik te maken van materialen die minder gevoelig zijn voor materiaalmoeheid. Bijvoorbeeld titanium of AISI630 i.p.v. aluminium of 316L. Maar tot nu toe heb ik daar geen enkele conformatie van kunnen krijgen/vinden. Vandaar mijn vraag. Het is natuurlijk te hopen dat er niet slechts sprake van marketing. Ik twijfel erg tussen het aanschaffen van een structural versie of een "gewone" versie van een maat groter. De prijs loopt dan niet ver uiteen. Maar een zwaardere "gewone" heeft dan wel een traditionele veiligheidsfactor van 4, wat mij dan wel vertrouwder aanvoelt.

In de beschrijving op de upffront site staat dat de onderdelen gewoon standard KF1 zijn. Het lijkt erop dat het prijsverschil alleen verklaard kan worden door bijlevering van de torsie voorstag in het KFX1 pack, ook al staat dat niet vermeld. Gek dat dit bij de KF1 niet bijgeleverd wordt. Ik kocht een paar jaar geleden een Facnor FX2500, daar zal torsiestag gewoon bij.

The Karver KFX1+ Structural furler Pack consists of three elements: 1) a standard KF1 Furling drum (with a 316 Stainless toggle for permanent attachment to the forestay chainplate). 2) The KF1 swivel (with a 316 Stainless toggle for permanent attachment to the forestaytang on the mast) and 3) the KF1 Halyard swivel which is a connector between the sail head and halyard which allows the sail to be hoisted or lowered on the permanent torsional forestay using the existing halyard setup. The Karver KF1 Halyard swivel can be used on a forestay of maximum 7mm diameter.


Alleen zit er in het pack ook een toggle bij voor aan de mast bevestigen, maar die kost geen honderden £££
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 10:30 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 11:53 #1079026

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Noballast schreef :
Waarom zijn die grotere maten zo idioot duur ? Een paar kilo CNC gefreesd aluminium :S

Als je met 4000-4500 kilo max. working load genoegen neemt, zeg voor bootjes tot max. 37ft ongeveer, dan zijn er inderdaad leveranciers die er net zo over denken als jij nu doet: het is gewoon 1 kilo CNC gefreesd aluminium.. geanodiseerd en met ceramische ball bearing. Bij die bewuste leveranciers koop je dan de betreffende furler voor 400 euro ex ongeveer.

Die mogelijkheid is er echt wel, maar bijna onverkoopbaar. Staat geen merk op of achter. Dan kijken veel zeilers er toch anders tegen aan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 19:31 #1079131

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
Trouwens, zoals bij KF1/KFX1 pack, ook standard KF2 onderdelen voor KFX2 pack, daar ging het geloof ik om. Alleen dus extra toggles in structural packs.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 01 sept 2019 19:32 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 01 sept 2019 19:37 #1079135

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
37south schreef :
Trouwens, zoals bij KF1/KFX1 pack, ook standard KF2 onderdelen voor KFX2 pack, daar ging het geloof ik om. Alleen dus extra toggles in structural packs.

Ik ben blij dat ik niet de enige ben die de verschillen niet kan ontdekken. Het versterkt mijn nijging om maar een standaard roller te kopen met een eventuele grotere veiligheidsfactor door 1 maat groter te nemen. Natuurlijk niet de optimale gewichtsbesparing maar daarvoor heb ik ook maar een toer boot.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 05:26 #1079176

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
Geen verstand van deze dingen maar de goedkopere is bijna een halve kilo zwaarder dan de duurdere. Ander materiaal?
Geen idee of dit zo een prijsverschil kan verklaren?

www.karver-systems.com/en/library-uk/library.html
(Maar wellicht had je deze zelf ook al gelezen)





Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 06:13 #1079179

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Mijn interesse wordt gewekt door het feit dat er in de datasheets bij het merk Dehler (site Karver) ook een furler is voor een spinaker. Ik neem aan een symetrische want er staat apart een genaker (asymetrisch)bij. Kan echter nergens een filmpje vinden over het oprollen van een Symetrische lap. Hoe mag ik dit lezen? Bedoelen ze nu wel of geen symetrische spi?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 06:27 #1079184

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Beauty schreef :
Mijn interesse wordt gewekt door het feit dat er in de datasheets bij het merk Dehler (site Karver) ook een furler is voor een spinaker. Ik neem aan een symetrische want er staat apart een genaker (asymetrisch)bij. Kan echter nergens een filmpje vinden over het oprollen van een Symetrische lap. Hoe mag ik dit lezen? Bedoelen ze nu wel of geen symetrische spi?


Heb ik wel eens eerder geschreven maar in veel landen is een Gennaker iets anders dan een (a-)symmetrische spi. In NL noemt met alles dat niet symmetrisch is vaak gewoon een gennaker.. maar een gennaker heeft bijvoorbeeld in Frankrijk ook echt een specifieke omschrijving. Met Spinnaker bedoelen ze hier echt een a-symmetrische.. :lol:
Laatst bewerkt: 02 sept 2019 06:43 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 06:38 #1079185

Bedoelen ze nu wel of geen symetrische spi?

Lijkt mij niet. Ben erg benieuwd hoe zo’n furler op een spiboom eruit zou zien!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 06:46 #1079190

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
37south schreef :
Gek dat dit bij de KF1 niet bijgeleverd wordt. Ik kocht een paar jaar geleden een Facnor FX2500, daar zal torsiestag gewoon bij.

Dat is niet heel gek, er zijn veel merken en types AT lijnen. Sommige zeilers maar vooral tuigers doen de lijnen graag gewoon zelf. Omdat ze rollen van dat spul op voorraad hebben.
Laatst bewerkt: 02 sept 2019 06:49 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 06:58 #1079192

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14919
dolder schreef :
Geen verstand van deze dingen maar de goedkopere is bijna een halve kilo zwaarder dan de duurdere. Ander materiaal?
Geen idee of dit zo een prijsverschil kan verklaren?

Dat inderdaad opmerkelijk. De structural versies lijken lichter te zijn.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Verschil tussen eindloze furlers 02 sept 2019 07:53 #1079215

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
3Noreen schreef :
dolder schreef :
Geen verstand van deze dingen maar de goedkopere is bijna een halve kilo zwaarder dan de duurdere. Ander materiaal?
Geen idee of dit zo een prijsverschil kan verklaren?

Dat inderdaad opmerkelijk. De structural versies lijken lichter te zijn.

Wellicht, het zou kunnen, geeft de website waar je naar verwijst verkeerde gegevens weer? Bij Karver zijn ze vandaag gewoon aan het werk, je kunt het ze vragen. Overigens zegt Karver zelf: The KFX structural furlers are typically custom made per order to perfectly fit your yacht. Alleen de kleinere exemplaren leveren ze op voorraad. Nu vallen de meeste boten alhier onder klein..
Laatst bewerkt: 02 sept 2019 07:56 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl