koko schreef :
Zo te zien heb je je masttop al los liggen in de buurt van je werkbank. Dat koperen pijpje dat ik op de foto laat zien heb ik nog gauw even gemaakt vijf minuten voordat ik weg moest om nog op tijd op mijn werk te zijn. Jij bent iets langer bezig omdat je de lengte van het pijpje even moet uitdokteren, maar in 30 minuutjes moet je ver komen.
Ik heb besloten om de stekkers te verwijderen bij de mastvoet aan stuurboord zijde, deze waren toevallig allemaal voor de niet meer gebruikte gps, fm en tv antennes. Inmiddels een opstaand blokje en 8mm spinnakerval besteld besteld.
Gisteren heb ik de oude busjes verwijderd en de ogen van zo’n 10-11mm zien er nog goed uit. Om doorslijten en oxidatie aan de ogen te beperken probeer ik op jouw manier nieuwe aluminium busjes erin te persen. Daarna monteer ik de rvs ogen terug met grotere ringen met wat ptfe om oxidatie te beperken. Aan het ene oog komt dan weer het blokje voor de spinnakerval.
Vandaag een proefje gedaan met jouw methode met een aluminium buis, maar de rand scheurde hoewel de vorm perfect past in het oog. Heeft nog wat oefening nodig. Ik heb ook 10mm uitgegloeide koper buis op de boot liggen van de juiste diameter, maar dit zou toch ook met moeten aluminium kunnen ivm beperken galvanisatie?
Slim om eerst je maststrijkinstallatie te testen voor je een zwanehals monteert. Dat kan altijd nog en als het nu niet lekt dan ben je nog even gered. VHF kabel is geen overbodige luxe, dus behouden.
GPS in je mast is onzinnig en FM antenne niet nodig in je mast. Nu al weghalen scheelt je werkruimte voor je spival.
De maststrijkinstallatie heb ik nog niet. Deze wil ik namaken laten van een andere Delanta, of iig de strijkwanten. De bok kan ik wellicht nog met een tweede spiboom erbij fixen. Maar dit staat voor later dit seizoen op de planning.
Naar de kuip halen bij solo is zeker slim. Maar blijf tijd stoppen in soepel hijsen. Hoe sneller je kan hijsen hoe minder risico dat je spi te vroeg vol staat. Dat kan je heel goed regelen door de juiste koers (spi in windschaduw Genua houden) maar die gelegenheid moet je maar net hebben.
Ja die truuk met de genua had ik al gelezen, zonder sok en solo wel aan te raden
De valgeleiders naar de kuip toe hebben ook nog aandacht nodig. De schijven zijn hiervan op, maar twijfel of ik de originele Dehler geleiders vervang voor zo’n 2x2 geleiders van Barton of Pfeiffer, dat geeft ook nog een extra schijfje waar nog een trimlijn kan worden geleid.
Ook staan de vallieren momenteel achter de valstoppers. Dus de lier is maar voor 1 lijn te gebruiken en niet te wisselen zonder de spanning van de lijn te halen. Dit maakt dan de valstoppers ook lastig in gebruik: je dient de val na sluiten van de stopper zelf even met een ruk doortrekken voor deze makkelijker erdoorheen loopt. Bij spinnakeren ligt de spinnakerval dus om de lier en dan door de valstopper, dat maakt het snel hijsen nogal lastig als ik de lier wil gebruiken om de spinnaker te trimmen. Het omwisselen van de lieren en valstoppers staat dus ook nog ergens op de planning. Maar dat kan prima tijdens het seizoen.