sjoerd1981 schreef :
En vreemd dat het boutje op de foto’s is afgebroken... kan me moeilijk voorstellen hoe dat kan als het voorstag onder spanning staat. Zelfs als de conische verdikking door het gat van de twee helften wordt getrokken, dan wordt het boutje misschien vervormd, maar breekt niet op deze manier... kan me alleen voorstellen dat dit gebeurt als het rod-uiteinde een kracht op het boutje uitoefent...?
De tuiger denkt dat dat inderdaad gebeurt is: het rod heeft het boutje stuk geslagen bij ahw onder druk komend ipv onder trek, en bij een vd volgende bewegingen zijn de twee helften tov elkaar verschoven geraakt, ontstond er een grotere opening en kon het rod er uit getrokken worden. Één van de twee blokjes heeft een vervormde opening.
Het hangt er hierbij ook vanaf waar het uiteinde van de spanner zit, immers als het rod naar beneden gaat drukken, neemt het via het boutje de blokkering gewoon mee, tó† die stuit op de spanner. Dan pas ontstaat er een kracht op het boutje.
De spanner moet daarvoor flink ver naar binnen zijn gedraaid, eigenlijk verder dan je normaal zou doen. Dit klinkt wat tegenstrijdig nietwaar, omdat het er juist op lijkt dat er te weinig spanning op het voorstag stond.
Toch is denkbaar dat het volgende is gebeurt:
- het rodstag is relatief lang gemaakt;
- dus bij het trimmen van de mast zat de spanner van de Reckmann lagering al betrekkelijk ver ingedraaid ipv aan zijn begin, wat aan te raden is om voldoende stelruimte te hebben;
- met achterstag en voorstagspanner is de mast voor/achter getrimd, waarbij de spanner tot zijn verst ingedraaide stand is gekomen;
- met het zetten van de genua en mogelijk ongewild/onbewust verlagen van de achterstagspanning
is de spanning op het voorstag zo laag geworden dat dit kon gaan bewegen bv bij golfslag.
De tuiger had in zijn loopbaan één keer eerder gehoord van een vergelijkbaar geval.
Ik zit nu zelf na te denken hoe je, als je je genua gezet hebt, kunt uitvinden of je met het zeil het voorstag teveel ontspannen hebt.
En natuurlijk, dit is allemaal maar speculatie, de schipper zou moeten kunnen bevestigen of dit een mogelijke 'samenloop van omstandigheden' is die het voorval verklaart.