Meestal overdrijft men met de wind, maar iedereen die afgelopen zondag in de buurt van Enkhuizen (Noorden van Markermeer) voer tussen 16:00 en 18:00 uur weet dat er wat extra wind kwam. Nu is dat voor deze boot geen probleem, die ligt dan net lekker onder vol tuig. We hadden de Genua 3 op staan en uiteraard het grootzeil.
5 mijl onder Enkhuizen werd de knal al snel overruled door een klapperende Genua die (zie foto hangende genuarail) nog 'hing' in zijn rails. Deze foto is gemaakt nadat we waren aangemeerd aan het 'Houtenhoofd' in Hoorn.
Toen de eerste keiharde KL TE en K T eruit waren (ik was samen met mijn vrouw), hebben we als een speer de motor aangezet om met de kop in de wind het zaakje naar beneden te krijgen. Dit ging 2 keer fout, want het schip draaide door de Genua 'bak' niet 1 x maar ook een 2de x door de wind. Mijn grootste zorg was 'hoe blijft die mast overeind'. Dus ook Genua schoten geloosd en eenmaal kop in de wind Grootzeil naar beneden, dat ging redelijk snel. Ondertussen dat enorme geklaper van de Genua, daar kwam het klappen van de achterstag bij, die hing er namelijk ook bij als een slappe theedoek. Het zijwant en de babystag hielden de boel overeind plus het is een doorgestoken mast, dat scheelt ook wat. Zie filmpje toen we nog kop in de wind richting kust voeren.
Nu ga ik hier niet stoer lopen vertellen dat ik het allemaal zo goed weet en deed, want we hebben lang lopen klooien om die Genua naar beneden te krijgen. Dat is niet gelukt door de kromming kwam deze niet naar beneden. Inmiddels was ik bedreven genoeg om met het standby mes onder de neerhouder (Handig!) de Genua in stukken te snijden. Ik heb lang nagedacht in Hoorn, had dat anders gekund? Ik moest de druk van de genuarail krijgen, die enorm aan het slingeren was en regelmatig klapte en schampte langs de mast, ik zou het achteraf niet anders gedaan hebben. Zie foto mastbeschadiging.
Eenmaal de Genua aan stukken, deze voor op het dek gebonden en richting dichtstbijzijnde haven (Enkhuizen), maar eerst dicht onder de kust, was het doel. Maar dan merk je pas wat ook golfjes van 75 cm doen met een boot die geen voor- en achterstag meer heeft,....dat is erg ongemakkelijk. Ik heb regelmatig naar boven gekeken 'wanneer komt die naar beneden'...Uiteindelijk besloot ik toch wat langer door te varen maar dan met de wind op de kont, naar Hoorn, dat was een stuk comfortabeler, met de wind en golven in de rug deden we ineens 8,5 knoop, dus qua tijd maakte het sowieso niet uit. Het schip hield zich erg goed. Mijn vertrouwen is niet geschaad, eerder gestegen. Ondertussen had ik de spival en de tweede genua val voor op de kop vastgezet als tijdelijke 'verstaging' en dat gaf weer een beetje druk op de achterstag. Eenmaal aangekomen in Hoorn het zeil opgevouwen, zie foto. Je snapt dat dat snel gedaan was
Warm gegeten en om 22:30 lagen we in bed. De volgende ochtend A-rigging geïnformeerd en die heeft CS rigging, de plaatster van de voorstag (Net 17 dagen geleden ) geïnformeerd. Vanavond komen ze naar de boot, in principe. Want vanmorgen heb ik in overleg met DNA verzekering besloten om eerst een expert te laten kijken, de schade is mogelijk groter dan wij vermoeden, of het valt reuze mee. Sowieso moet de voorstag én de achterstag na gekeken worden en ik weet niet welk dit heeft gehad om het zijwand. Tevens is de Genua opgegeven en de mast heeft lakschade. Nog los van het liggeld in Hoorn, wat peanuts is. De hull toont op het oog niets en de mast staat binnen nog steeds op zijn plek. Ik hoor vandaag wat de verzekeraar besluit en hopelijk kunnen de riggers vanavond in Hoorn aan de gang. Keep you posted!
Is de voorstag bij dat ongelukje met de botenlift ook vervangen? Het zou me niks verbazen als het breken van de stag of de terminal daar iets mee te maken heeft. Je hebt wel erg veel pech in korte tijd.
Ondertussen had ik de spival en de tweede genua val voor op de kop vastgezet als tijdelijke 'verstaging' en dat gaf weer een beetje druk op de achterstag.
Dat had je wellicht beter als eerste kunnen doen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 11:00 #1167941
Is de voorstag bij dat ongelukje met de botenlift ook vervangen? Het zou me niks verbazen als het breken van de stag of de terminal daar iets mee te maken heeft. Je hebt wel erg veel pech in korte tijd.
Ik weet niet of ik veel pech heb, maar inderdaad, die voorstag is vervangen na dat botenlift ongelukje. De rigger denkt dat het idd de terminal is, want de stag hangt er nog in. Ik heb nog nagedacht om de boel in Hoorn open te halen, wan ik mag graag leren en liefst maken, maar omdat het garantie is leek mij dat onverstandig.
Ondertussen had ik de spival en de tweede genua val voor op de kop vastgezet als tijdelijke 'verstaging' en dat gaf weer een beetje druk op de achterstag.
Dat is wel iets erger dan eerst beschreven in het andere topic. Gelukkig geen persoonlijke schade. Ik ga er vanuit dat de verzekeraar van de tuiger of de tuiger zelf dit goed gaat regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 11:08 #1167951
Is de voorstag bij dat ongelukje met de botenlift ook vervangen? Het zou me niks verbazen als het breken van de stag of de terminal daar iets mee te maken heeft. Je hebt wel erg veel pech in korte tijd.
Dat zou heel goed kunnen.
De schrik voor iedere zeiler. Ik heb gepeilde zalingen dus zonder voorstag komt de bende naar beneden of blijft hangen aan pees van het voorzeil. Ik heb de val van de gennaker grijpklaar zodat deze zsm wanneer nodig de kracht "kan" opvangen. Dat heb jij later ook gedaan. Waarom niet meteen? (nu koe in de kont, maar mogelijk had je er een goede reden voor)
Hoop dat de schade mee valt en idd de harmonie zat er een paar dagen aardig naast...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 11:10 #1167952
Wat een verhaal, Rene, knap dat je dat met z'n twee-en heb weten te redden zonder de mast overboord te laten gaan. Met een 50 voeter is dat geen sinecure!
En geluk bij een ongeluk dat die stag zo kort geleden geplaatst was, daar heb je in ieder geval geen discussie over wie verantwoordelijk is...
Team Zeilersforum.nl
“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard
Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 11:23 #1167958
Afgelopen zondag was toch 31-5?
Was de wind er zoveel meer dan Lelystad of Stavoren dan? Meetgegevens Lelystad
Zonde van die genua...
Klopt, was 31-5. Ik zag 35 op de meter staan. Er kan zeker verschil zijn tussen Lelystad en Enkhuizen, maar, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan en eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo. Je mag de Genua hebben
Afgelopen zondag was toch 31-5?
Was de wind er zoveel meer dan Lelystad of Stavoren dan? Meetgegevens Lelystad
Zonde van die genua...
Klopt, was 31-5. Ik zag 35 op de meter staan. Er kan zeker verschil zijn tussen Lelystad en Enkhuizen, maar, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan en eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo.
'tuurlijk. Maar je vindt het toch niet erg dat we daar net als andere kroegverhalen 1/3 vanaf halen?
Het zijwant en de babystag hielden de boel overeind plus het is een doorgestoken mast, dat scheelt ook wat.
Dat wat was de redding van je mast en natuurlijk de aanwezigen op dit zeiljacht.
Die genua had je kunnen redden door ogenblikkelijk voor de wind te gaan varen.
Maar goed makkelijk praten achter het toetsenbord
Uit welk materiaal bestaat de mast?
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 02 juni 2020 11:53 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 11:45 #1167962
mast ook gecheckt bij de dekdoorvoer? Daar kun je een mooie knik verwachten wanneer die de mast overeind moet houden in de golven en wind....
de koe in de kont kijken:
Zolang de mast staat en er is ruimte: voor de wind weg lopen,
kotterstag zetten, vallen naar de boeg
Genua er af (en ja.. hoe doe je dat, dat is een goede vraag)
Ik heb het zelf niet live mee gemaakt maar ben op gestapt op een schip op de kaapverden die er bij lag zoals de jouwe nu.. Ik heb dus alleen de opbouw gedaan en de oversteek (Was een 39 ft). Heb daar ook deze volgorde van mijn voorganger doorgekregen om materiaal te behouden. De genua ging daar helemaal overboord en hebben ze vervolgens aan boord gesjord. Zelfs het profiel min of meer behouden.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 13:10 #1167988
Poehé. Daar zit je niet op te wachten. Hoop het nooit mee te maken.
Ik zou zeggen: resultaat telt. Mast staat er nog op.
Ik kan me wel voorstellen dat je eerst dat zeil probeert te bergen. Dat zal me een kabaal gemaakt hebben in die wind. Dat scheelt stress oa bij de wederhelft. Maar idd, alternatieve voorstag is voor t schip een hogere prio.
Vooral de toggles rondom de achter stag nu goed controleren. Die zullen flinke optaters gehad hebben. Beneden èn boven. Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 13:22 #1167996
Hoop schade, gelukkig zijn jullie zelf er OK vanaf gekomen!
Ik ben reuze benieuwd naar de oorzaak, al heb ik wel een idee.
Sterke boot, tuigage, afgezien van de voorstag dan even ziet er stevig goed doordacht uit.
Dat moet toch wel vertrouwen geven.
Succes en sterkte toegewenst met de afhandeling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.
02 juni 2020 13:43 #1167999
Afgelopen zondag was toch 31-5?
Was de wind er zoveel meer dan Lelystad of Stavoren dan? Meetgegevens Lelystad
Zonde van die genua...
Klopt, was 31-5. Ik zag 35 op de meter staan. Er kan zeker verschil zijn tussen Lelystad en Enkhuizen, maar, ik heb daar geen onderzoek naar gedaan en eerlijk gezegd boeit het me ook niet zo.
'tuurlijk. Maar je vindt het toch niet erg dat we daar net als andere kroegverhalen 1/3 vanaf halen?