Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen voorstag meer bij 35 knopen wind.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 17:09 #1169597

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
sjoerd1981 schreef :
Sailabout schreef :
samvh schreef :
De rodstag zou hierbij ontspannen kunnen raken. Dan kan de rod ahw gaan duwen, of slaan bij een pompend zeil. Als door de toenemende wind de belastingen groter worden, het val misschien rekt, zou de rod door de losse blokkering getrokken kunnen zijn.
.

Sam, begrijp ik goed dat dit dus alléén speelt bij rod-rigging?
(Heb ook een Reckman, 2006, met Dyform verstaging ... B) - stel me gerust :P

Als (met de nadruk op als) onze theorie klopt dat de rod het boutje door druk uit te oefenen heeft gebroken, lijkt me dat minder een probleem bij Dyform (of normaal staalkabel) aangezien dat te “slap” is (kabel kan geen drukkracht uitoefenen, alleen trek).

Maar dat boutje blijft een k*t constructie. Tegenwoordig doen ze het anders bij deze fabrikant:




Ik zou dit namaken. Huidige twee helften in een draaibank. Bovenste deel in een draaibank wat afdraaien. Schroefdraad erop. En dan een passende bus draaien (met inwendige schroefdraad) Kan het nooit meer gebeuren... uurtje werk voor een draaier, kost je nog geen €100,-

Ja, je kan het een ontwerpfout noemen, die naar boven komt als er druk op het stag komt te staan - wat natuurlijk nogal ongebruikelijk is -.
Het is een vrij klein dingetje hoor, ik weet niet of er ruimte is voor jouw voorstel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 17:14 #1169599

samvh schreef :
sjoerd1981 schreef :
Sailabout schreef :
samvh schreef :
De rodstag zou hierbij ontspannen kunnen raken. Dan kan de rod ahw gaan duwen, of slaan bij een pompend zeil. Als door de toenemende wind de belastingen groter worden, het val misschien rekt, zou de rod door de losse blokkering getrokken kunnen zijn.
.

Sam, begrijp ik goed dat dit dus alléén speelt bij rod-rigging?
(Heb ook een Reckman, 2006, met Dyform verstaging ... B) - stel me gerust :P

Als (met de nadruk op als) onze theorie klopt dat de rod het boutje door druk uit te oefenen heeft gebroken, lijkt me dat minder een probleem bij Dyform (of normaal staalkabel) aangezien dat te “slap” is (kabel kan geen drukkracht uitoefenen, alleen trek).

Maar dat boutje blijft een k*t constructie. Tegenwoordig doen ze het anders bij deze fabrikant:




Ik zou dit namaken. Huidige twee helften in een draaibank. Bovenste deel in een draaibank wat afdraaien. Schroefdraad erop. En dan een passende bus draaien (met inwendige schroefdraad) Kan het nooit meer gebeuren... uurtje werk voor een draaier, kost je nog geen €100,-

Ja, je kan het een ontwerpfout noemen, die naar boven komt als er druk op het stag komt te staan - wat natuurlijk nogal ongebruikelijk is -.
Het is een vrij klein dingetje hoor, ik weet niet of er ruimte is voor jouw voorstel.

Je hebt gelijk, de aanpassing zou misschien iets beter bekeken moeten worden...

Maarja, het gaat om je voorstag... en je mast... doodeng als die naar beneden komt...
(Ik snap nu wel een beetje beter jouw reactie naar de tuiger in jouw andere draadje, verstaging moet gewoon echt 100% te vertrouwen zijn... beetje als een huiddoorvoer onder de waterlijn...(en een zinkend schip kan je nog verlaten, mast op je hoofd is einde oefening...(
Laatst bewerkt: 05 juni 2020 17:15 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 17:35 #1169612

Als het boutje een M6 boutje is, denk ik dat je er wel 12 mm vanaf kan draaien (groene gedeelte). Dat deel doet sowieso niks qua sterkte. Daarna een bus draaien met wanddikte van 6mm. Daarna een gaatje in boren en borgen (zodat de bus er niet afdraait) met een inbus-borg boutje (blauw).

Misschien zou het kunnen..


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 17:46 #1169614

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Ik kan niet beoordelen of Sjoerd zijn idee gaat werken, als het zou werken zou dat mooi zijn.

Samvh, dank voor je vele suggesties en uiteenzetting. Ik blijf het lastig vinden wat het geweest kan zijn. Is het verzwakt tijdens de verbuiging in de kraan bij Schaap? Geen idee. Het is in mijn ogen erg dicht op de plaatsing van de nieuwe stag, dat heeft nog geen 2,5 week plaats gevonden, alvorens ons dit overkwam. Ik ga zeker niet met mijn vinger wijzen, ik besef als geen ander dat waar wordt gewerkt vallen spaanders. Daarom moet de verzekering het uitzoeken, vooralsnog heb ik vertrouwen in de expertise van het bureau Vijzelaar. Los van alle hypothese's, als je een stag vervangt en binnen 3 weken gebeurt dit, dan zou een en ander met elkaar kunnen samenhangen. Temeer omdat de tuiger pas 1 x eerder dit had gezien.

René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 21:28 #1169732

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Staat dat kraanincident hier ergens ook beschreven?

Ik vind die Reckmans moeilijk hijsen, het profiel is zo slap.
Toen wij recent de mast er af haalden, koos ik er voor bij staande mast stag plus profiel met de val te laten zakken. Daarbij knikten een paar van de verbindende profieltjes.
Bij het weer zetten van de mast monteerde ik de stagen voor. Dan is het weer oppassen of het vrije deel vd stag boven het profiel niet knikt. Omdat de stagen natuurlijk langer zijn dan de mast, moet je voorkomen dat bij het van horizontaal naar rechtop hijsen vd mast, de reefsystemen op de grond stoten. Ook een incident waarbij een rodrig een drukkracht op de blokkering uitoefent overigens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 05 juni 2020 21:42 #1169740

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
samvh schreef :
Staat dat kraanincident hier ergens ook beschreven?

Ik vind die Reckmans moeilijk hijsen, het profiel is zo slap.
Toen wij recent de mast er af haalden, koos ik er voor bij staande mast stag plus profiel met de val te laten zakken. Daarbij knikten een paar van de verbindende profieltjes.
Bij het weer zetten van de mast monteerde ik de stagen voor. Dan is het weer oppassen of het vrije deel vd stag boven het profiel niet knikt. Omdat de stagen natuurlijk langer zijn dan de mast, moet je voorkomen dat bij het van horizontaal naar rechtop hijsen vd mast, de reefsystemen op de grond stoten. Ook een incident waarbij een rodrig een drukkracht op de blokkering uitoefent overigens.

zeilersforum.nl/index.php/foru...de-op-door-botenlift
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 06 juni 2020 02:37 #1169766

Kock1964 schreef :
Ik kan niet beoordelen of Sjoerd zijn idee gaat werken, als het zou werken zou dat mooi zijn.

Samvh, dank voor je vele suggesties en uiteenzetting. Ik blijf het lastig vinden wat het geweest kan zijn. Is het verzwakt tijdens de verbuiging in de kraan bij Schaap? Geen idee. Het is in mijn ogen erg dicht op de plaatsing van de nieuwe stag, dat heeft nog geen 2,5 week plaats gevonden, alvorens ons dit overkwam. Ik ga zeker niet met mijn vinger wijzen, ik besef als geen ander dat waar wordt gewerkt vallen spaanders. Daarom moet de verzekering het uitzoeken, vooralsnog heb ik vertrouwen in de expertise van het bureau Vijzelaar. Los van alle hypothese's, als je een stag vervangt en binnen 3 weken gebeurt dit, dan zou een en ander met elkaar kunnen samenhangen. Temeer omdat de tuiger pas 1 x eerder dit had gezien.

René

Erg nobele en sympathieke reactie René...iedereen kan fouten maken, daar heb je gelijk in. Maar als het een ontwerpfout is, dan loop je dat risico toch weer de volgende keer, hoe goed de tuigers hun best ook doen.
We leven met je mee, en proberen daarom mee te denken hoe het anders kan... anders blijf je aan dat detail denken met wat meer wind (tenminste, dat zou ik doen..loslaten is ook een gave..).
Ben benieuwd naar wat de experts gaan concluderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 06 juni 2020 04:51 #1169768

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
sjoerd1981 schreef :
Kock1964 schreef :
Ik kan niet beoordelen of Sjoerd zijn idee gaat werken, als het zou werken zou dat mooi zijn.

Samvh, dank voor je vele suggesties en uiteenzetting. Ik blijf het lastig vinden wat het geweest kan zijn. Is het verzwakt tijdens de verbuiging in de kraan bij Schaap? Geen idee. Het is in mijn ogen erg dicht op de plaatsing van de nieuwe stag, dat heeft nog geen 2,5 week plaats gevonden, alvorens ons dit overkwam. Ik ga zeker niet met mijn vinger wijzen, ik besef als geen ander dat waar wordt gewerkt vallen spaanders. Daarom moet de verzekering het uitzoeken, vooralsnog heb ik vertrouwen in de expertise van het bureau Vijzelaar. Los van alle hypothese's, als je een stag vervangt en binnen 3 weken gebeurt dit, dan zou een en ander met elkaar kunnen samenhangen. Temeer omdat de tuiger pas 1 x eerder dit had gezien.

René

Erg nobele en sympathieke reactie René...iedereen kan fouten maken, daar heb je gelijk in. Maar als het een ontwerpfout is, dan loop je dat risico toch weer de volgende keer, hoe goed de tuigers hun best ook doen.
We leven met je mee, en proberen daarom mee te denken hoe het anders kan... anders blijf je aan dat detail denken met wat meer wind (tenminste, dat zou ik doen..loslaten is ook een gave..).
Ben benieuwd naar wat de experts gaan concluderen!

Ik ook! Je suggestie ‘met schroefdraad’ zou een goeie kunnen zijn. Maar Reckmann is al zolang een van de betere merken, dat ik er vertrouwen in heb, maar zal net als jij kritisch naar het rapport kijken. Ik hou jullie uiteraard op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 06 juni 2020 06:01 #1169776

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
samvh schreef :
Staat dat kraanincident hier ergens ook beschreven?

Ik vind die Reckmans moeilijk hijsen, het profiel is zo slap.
Toen wij recent de mast er af haalden, koos ik er voor bij staande mast stag plus profiel met de val te laten zakken. Daarbij knikten een paar van de verbindende profieltjes.
Bij het weer zetten van de mast monteerde ik de stagen voor. Dan is het weer oppassen of het vrije deel vd stag boven het profiel niet knikt. Omdat de stagen natuurlijk langer zijn dan de mast, moet je voorkomen dat bij het van horizontaal naar rechtop hijsen vd mast, de reefsystemen op de grond stoten. Ook een incident waarbij een rodrig een drukkracht op de blokkering uitoefent overigens.

Ik heb hier nog eens over nagedacht en er schiet mij te binnen dat daar een truc voor is meen ik, de tuiger (CS) trekt een touw naar boven waar elke halve meter een kleiner touwtje om de stag wordt gebonden. Check eens bij hem of je daar dat doorbuigen mee voorkomt tot op zekere hoogte. Ik heb het niet gevraagd, maar kan mij niet iets anders bedenken. Daarnaast is het geheel bij mij ook weer terug geplaatst als 1 geheel, net als bij jou vermoed ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 06 juni 2020 06:12 #1169780

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
@samvh, dit bedoelde ik...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 07 juni 2020 07:17 #1170236

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Hier heb ik 2 foto’s, de mast doorvoer en de aansluiting babystag. Beiden lijken op ‘t oog het geheel doorstaan te hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 07 juni 2020 07:17 #1170237

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 07 juni 2020 07:18 #1170238

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263

.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 07:20 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen voorstag meer bij 35 knopen wind. 30 apr 2022 06:59 #1387449

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Weer een korte actie film wat te doen als de voorstag stuk gaat tijdens een zeiltocht op zee. Ik moest natuurlijk direct aan mijn eigen voorval denken.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.162 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl