Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wat moet ik met genua I en II

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 19:14 #1182636

Bij mijn boot zaten bij de koop diverse voorzeilen:
- een Dacron lichtweer genua met OL 5.20m
- een laminaat genua met OL 3.40m
- een Dacron genua met OL 4.65
- een laminaat genua met OL 4.65
Maar wat moet ik er allemaal mee? En wat is wat?

De lichtweer versie begrijp ik, als een soort kleine halfwinder. Maar als je een rolfok hebt, dan rol je het "basis"-zeil bij wat meer wind toch wat in? Of zijn er dan veel voordelen te behalen bij het hijsen van een kleinere genua, vanwege een betere snit of iets dergelijks?

Verder verwacht ik dat de op zich goede Dacron OL 465 vervangen is door een laminaat OL 465 als "basis" genua. Die "basis" heb ik eigenlijk steeds aangeslagen. Dus de Dacron versie zet ik maar op MP.

Op mijn vorige bootje had ik een HA, die heb ik echt erg veel gebruikt ipv een genua omdat dat gewoon vanaf kracht 4 veel beter zeilde. Maar met deze voorzeilen vraag ik me af of en wanneer ik ooit wissel?
Heeft iemand daar een goed argument voor?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 19:33 #1182646

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Onderlijk 520 genua 1
Onderlijk 465 genua2
Onderlijk 340 100% genua of high aspect
Ondanks dat je een roller hebt kun je dus meerdere voorzeilen gebruiken. Doe ik ook
Op jouw boot werkt een genua 2 niet heel erg lekker ivm een te grote sheeting angle.
De genua 1, mits in goeie staat zal je minimaal 5 graden extra hoogte opleveren
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 19:36 #1182648

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
even inhaken op jouw topic, hoe herken je zo snel of het dacron of laminaat is? :blush: ik google al een tijdje hier op maar kom er niet achter, en zie dat jij 't nogal snel door hebt.
Edel 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 19:50 #1182656

Ik vaar zelf met een G1 light en een HA. Je kan goed zeilen Bertil, dan ga je toch niet kloten met het inrollen van de genua? Op vakantie gewoon de HA erop en als je lekker wilt knallen zet je de juiste zeilen voor de omstandigheden erop.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 20:16 #1182667

Wij hebben een rolfokprofiel, maar die gebruik ik alleen om de fok weg te rollen voor een sluis, haven, tijdens het spinnakeren e.d.
Verder gaat na elke dag zeilen de fok/genua eraf zodat we de volgende dag weer het geschikte zeil t.o.v. de omstandigheden kunnen kiezen.

Kiezen we verkeerd, doen we alsnog een zeilwissel tijdens het varen.

Mijn laminaatzeilen zijn absoluut ongeschikt om "deels" in te rollen en vind ik ook geen pan. Je houdt een vormeloze bolle zak over en is zonde van je zeil.

Het deels inrollen van zeilen is gericht op luiheid en gemakzucht ipv zeileigenschappen en je best doen om water"sport" te beoefenen.

Oja oké, het deels inrollen is wel een stukje veiligheid omdat je niet op het voordek hoeft te prutsen met te veel wind en golven, maarja dat is ook weer een onderdeel van het spelletje toch?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 20:26 #1182671

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15785
Inrollen bij teveel wind sloopt je zeilen, tenzij ze er echt op gemaakt zijn. Dat zou me verbazen als je het setje ziet.

Wij missen op onze First 325 nog de G1 en doen het dus met een G2 en fok (100%). Het wisselen is even een klusje maar daar hebben wij tot nog toe veel plezier van gehad. Kan me wel voorstellen dat je wat zeilen kwijt wil, want je hebt nu een dubbele set. Een Dacron setje en een laminaat setje. Voor mij zouden twee zaken een rol spelen: welke zeilen zijn in de beste staat? En welke zeilen krijg je makkelijk van je voordek na het wisselen.
Op de vorige boot had ik een laminaat G1 die ook nog eens wat dikker doek had. Kon blijven staan tot 20kts. Dat was maar goed ook want wisselen was een drama. Teveel doek dat te stijf was om op het dek lekker weg te vouwen. De hele boot lag vol met Genua 1 dan. Dat was niet fijn.
Met de First moeten we sneller wisselen/reven dus is het prettig dat de zeilen zich goed laten vouwen. Bij het nieuwe setje (hopelijk volgend jaar al) gaat dat zeker een rol spelen bij de doekkeuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 21:06 #1182677

Als ik ga zeilen...............wil ik rust en gemak.

Heb een mooie HA en deze doet al het werk.

Ik vaar regelmatig alleen op de HA.........heerlijk.

Waarom al die moeite om zeilen te wisselen??
Mijn grote Genua is niet te tillen.
Sterker nog, ik heb hem van boord gegooid.
Alleen een stormfokje....................da's prima.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 21:13 #1182679

ik heb ook nog 2 stuks G1, de hoog gesneden gebruikt om naar huis te zeilen, da andere ff uit de zak gehaald. beide 65 m2 en niet te huffen, maar ook niet alleen te wisselen. heb nu een goede HA, later wellicht een beetje groter en met een UV strook, maar voor nu prima, kan ook nog een kotterfok hijsen.
zet die grote lappen binnenkort maar op MP, weg er mee.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 21:17 #1182682

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16776
Hier ook de genua opgeborgen en die gaat nooit meer mee.
Ha op de roller en een code zero op de furler.
Die weegt 8 kilo, dat lukt me nog wel B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 21:45 #1182691

Jullie varen ook op veel te grote boten. En dan klagen dat het allemaal zo zwaar is...

Een licht gewicht G1 hoeft niet zoveel te wegen. Zeker niet op de First van Bertil.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 22:29 #1182699

Only Fools Rush in schreef :
Jullie varen ook op veel te grote boten. En dan klagen dat het allemaal zo zwaar is...

Een licht gewicht G1 hoeft niet zoveel te wegen. Zeker niet op de First van Bertil.

Dat is precies wat ik ook dacht :laugh: :laugh:
Boven de 34ft wordt t behelpen qua trek en sjouwwerk waardoor we met die kleine bootjes toch de grote jongens kunnen bijhouden :P

Of ze starten eerder de motor, omdat het verkeerde zeil er nog op staat en nu waait het te zacht. :huh: nee hoor, ik wissel wel en zeil lekker verder met 32ft :whistle:
Laatst bewerkt: 06 juli 2020 22:31 door Accelerate.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 06 juli 2020 23:24 #1182705

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
accelerate? Leuvers of een roller?

Mijn visie is dat een roller onder der 33Ft onzin is en leuvers eigenlijk veel makkelijker in dat formaat. Zeker als het gaat om wisselen.
Pleur het ding naar beneden en hij ligt al prachtisch opgevouwen aan dek.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 07:09 #1182746

hscharft schreef :
accelerate? Leuvers of een roller?

Mijn visie is dat een roller onder der 33Ft onzin is en leuvers eigenlijk veel makkelijker in dat formaat. Zeker als het gaat om wisselen.
Pleur het ding naar beneden en hij ligt al prachtisch opgevouwen aan dek.

Dat vond ik ook altijd met m'n vorige boot. Ik wisselde vrij snel de voorzeilen met leuvers.
Maar nu ik bij deze boot een rolfok heb, geniet ik toch elke keer weer van het enorme gemak van het snel oprollen en dat is vooral solo zeilend toch wel erg comfortabel.
Door het dubbele profiel is het wisselen ook een gemakkelijke actie. Dus ik ben wel om: liever een rolfok installatie.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 07:22 #1182749

Accelerate schreef :
Wij hebben een rolfokprofiel, maar die gebruik ik alleen om de fok weg te rollen voor een sluis, haven, tijdens het spinnakeren e.d.
Verder gaat na elke dag zeilen de fok/genua eraf zodat we de volgende dag weer het geschikte zeil t.o.v. de omstandigheden kunnen kiezen.

Kiezen we verkeerd, doen we alsnog een zeilwissel tijdens het varen.

Zo doen wij dat ook. Bovendien kun je met een dubbel profiel (Furlex) een nieuw zeil zetten en dan het andere strijken als je de bovenwartel beneden laat (en dus niet kunt rollen maar wel wisselen met altijd een voorzeil erop). Vaak gedaan bij lange wedstrijden.

Voor de vakanties zijn we luier. Dan gaat de oude laminaat G2 erop; die heeft schuim voorin en tegenwoordig een UV-strook achteraan. Vrijwel nooit wisselen nodig.

@TS: een G1 hebben we niet. Zou 200% worden. De achterste 2 meter van de genuarails worden nooit gebruikt. Het is een onding voor de rating en het gebruik is minimaal.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 07:23 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 07:28 #1182753

Als je geen wedstrijden zeilt of dat niet belangrijk vind, dan is een leuver-zeil, omdat het makkelijker te wisselen is, niet persé een pré. Als je wel wedstrijden zeilt is waarschijnlijk een Tuf-Luf beter.

Ik had leuver-voorzeilen, maar een keer voor Amrun, alleen aan boord windje 8 op de kop en dus laverend, stroom mee, zandbanken aan beide kanten, moest de G4 er af en plaatsmaken voor stormfok. En dat moest snel, want de rakken duurden maar een minuut of 10. Eind dat seizoen is de roller er op gekomen...

Ik heb nu nog maar 2 zeilen (en een Gennaker voor het ruime werk en stormfok, omdat dat moet voor bepaalde, georganiseerde tochtjes) met de har rolbaar. Har is net zo groot als grootzeil. Behalve de gennaker wissel ik nooit zeilen. Bootje loopt 4 knts bij 6 knts wind en 6,5 knts bij 12. Ik rol stukje in bij 18-20 knts wind (en steek rifje) Helemaal goed.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 07:53 #1182763

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1019
Baasklusje schreef :
Accelerate schreef :
Wij hebben een rolfokprofiel, maar die gebruik ik alleen om de fok weg te rollen voor een sluis, haven, tijdens het spinnakeren e.d.
Verder gaat na elke dag zeilen de fok/genua eraf zodat we de volgende dag weer het geschikte zeil t.o.v. de omstandigheden kunnen kiezen.

Kiezen we verkeerd, doen we alsnog een zeilwissel tijdens het varen.

Zo doen wij dat ook.

En ik ook.
Net als bij Accelerate schieten de tranen in mijn onderbr.. ehh... ogen bij het idee de fok te vernachelen door er gedeeltelijk gerold mee te zeilen. Nog afgezien van het feit dat het nooit mooi staat. Wisselen in de haven en alleen rollen bij aanleggen en zo.

Maar nu heb ik in dit verband ook een vraag (als TS vind dat ik het draadje kaap dan hoor ik dat graag). Ik speel met het idee om over te gaan op leuvers met een rolinstallatie zonder profiel. Reden: gewicht bovenin verminderen.
Dus: alleen eventjes rollen bij haven/sluis/ankerplek in/uit. Weet iemand of dat kan ? Of zouden de leuvers het zeil op de één of andere manier beschadigen ?
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 08:29 #1182778

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Toekomst schreef :
Baasklusje schreef :
Accelerate schreef :
Wij hebben een rolfokprofiel, maar die gebruik ik alleen om de fok weg te rollen voor een sluis, haven, tijdens het spinnakeren e.d.
Verder gaat na elke dag zeilen de fok/genua eraf zodat we de volgende dag weer het geschikte zeil t.o.v. de omstandigheden kunnen kiezen.

Kiezen we verkeerd, doen we alsnog een zeilwissel tijdens het varen.

Zo doen wij dat ook.

En ik ook.
Net als bij Accelerate schieten de tranen in mijn onderbr.. ehh... ogen bij het idee de fok te vernachelen door er gedeeltelijk gerold mee te zeilen. Nog afgezien van het feit dat het nooit mooi staat. Wisselen in de haven en alleen rollen bij aanleggen en zo.

Maar nu heb ik in dit verband ook een vraag (als TS vind dat ik het draadje kaap dan hoor ik dat graag). Ik speel met het idee om over te gaan op leuvers met een rolinstallatie zonder profiel. Reden: gewicht bovenin verminderen.
Dus: alleen eventjes rollen bij haven/sluis/ankerplek in/uit. Weet iemand of dat kan ? Of zouden de leuvers het zeil op de één of andere manier beschadigen ?

Dat kan prima op de meeste boten. Als je het goed doet kan je er ook mee reven.. dat systeem wilde ik voor H.Vogel maken maar boot is al verkocht. En uiteindelijk gaf hij ook aan dat reven, gezien de vele voorzeilen, geen must was. Maar het kan prima. Ga maar praten met je zeilmaker, die kan het je vast uitleggen. De ene leuver is de ander niet tenslotte..
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 08:37 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 10:11 #1182814

Toekomst schreef :
En ik ook.
Net als bij Accelerate schieten de tranen in mijn onderbr.. ehh... ogen bij het idee de fok te vernachelen door er gedeeltelijk gerold mee te zeilen. Nog afgezien van het feit dat het nooit mooi staat. Wisselen in de haven en alleen rollen bij aanleggen en zo.

Maar nu heb ik in dit verband ook een vraag (als TS vind dat ik het draadje kaap dan hoor ik dat graag). Ik speel met het idee om over te gaan op leuvers met een rolinstallatie zonder profiel. Reden: gewicht bovenin verminderen.
Dus: alleen eventjes rollen bij haven/sluis/ankerplek in/uit. Weet iemand of dat kan ? Of zouden de leuvers het zeil op de één of andere manier beschadigen ?

het grootste probleem is dat je fok wegwaait tijdens het wisselen bij een rolfokprofiel of Tuffluff (eerlijk gezegd heb ik daarom dat tufluff systeem helemaal nooit begrepen :whistle: ) probleem 2 is verlies van oppervlakte, met een rolsysteem heb je een korter voorlijk door de wartel en van de trommel (als de trommel niet onder deks zit)

een rolfok op leuvers zou probleem 1 oplossen.

mijn enige ervaring met een rolfok op leuvers is jaren geleden toen mijn ouders een Dehler 36 cws hadden, deze was in 1992 geleverd met een leuver rolfoksysteem. ik herrinner me nog dat dat een drama systeem was, als je begon met rollen begon het onderaan wel te rollen maar bovenin niet. met als gevolg een klapperende zak bovenin je mast. nadat de fok in te veel wind niet meer in of uit wilde rollen en aan gruzelementen is geklapperd is er toen heel snel een rolfoksysteem gekomen met profiel (1999).

maargoed, nu 20-25 jaar verder moet dat toch beter kunnen, kijk alleen al maar naar de top-down furlers e.d. dat werkt ook perfect tegenwoordig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 10:28 #1182821

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
De firma Bartels uit Duitsland hebben rolsystemen met leuvers en een oplossing om het probleem wat je beschrijft op te lossen.

rollreff.kaufen/rollen-stagreitersegel/uebersicht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 10:53 #1182827

Sneaker schreef :
Dat kan prima op de meeste boten. Als je het goed doet kan je er ook mee reven.. dat systeem wilde ik voor H.Vogel maken maar boot is al verkocht. En uiteindelijk gaf hij ook aan dat reven, gezien de vele voorzeilen, geen must was. Maar het kan prima. Ga maar praten met je zeilmaker, die kan het je vast uitleggen. De ene leuver is de ander niet tenslotte..

Zit er niet een maximum aan het reven?

Alleen voor m'n gevoel wil ik eigenlijk niet meer dan 20% inrollen. Met 20% gebruik je dan je genuaII zeg van 12knopen tot 18 knopen dan zit je gewoon in heel ander weer. Daaronder wil je een lichtweerdoek. Daarboven wil je toch over naar een echte fok: Ander doek, andere snit en gewoon robuuster bij meer wind.

Effectief heb je dan misschien net een maatje genua minder door het rollen/reven.
En dan ga ik als toerzeiler uit van het minimum aantal zeilen (maar blijf ik niet binnen bij 6BF)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 10:57 #1182829

  • Bas1990
  • Bas1990's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 135
niet eens hele gekke prijzen !
goeie tip
Edel 3
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 11:01 #1182831

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Hier nog een tekening van de Bartels oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 11:05 #1182833

  • Zwaardje
  • Zwaardje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 228
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 11:46 #1182839

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
Zwaardje schreef :
Hier nog een tekening van de Bartels oplossing.

Dit is geen specifieke "Bartels" oplossing. De meeste merken hebben vergelijkbare producten. Dit is het product zoals Bartels het aanbiedt. Bartels is iig een middenmoot qua prijs. Verder prima ding. Aantal oplossingen voor dit "probleem" zijn legio.
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 11:51 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat moet ik met genua I en II 07 juli 2020 11:48 #1182841

Accelerate schreef :
Toekomst schreef :
En ik ook.
Net als bij Accelerate schieten de tranen in mijn onderbr.. ehh... ogen bij het idee de fok te vernachelen door er gedeeltelijk gerold mee te zeilen. Nog afgezien van het feit dat het nooit mooi staat. Wisselen in de haven en alleen rollen bij aanleggen en zo.

Maar nu heb ik in dit verband ook een vraag (als TS vind dat ik het draadje kaap dan hoor ik dat graag). Ik speel met het idee om over te gaan op leuvers met een rolinstallatie zonder profiel. Reden: gewicht bovenin verminderen.
Dus: alleen eventjes rollen bij haven/sluis/ankerplek in/uit. Weet iemand of dat kan ? Of zouden de leuvers het zeil op de één of andere manier beschadigen ?

het grootste probleem is dat je fok wegwaait tijdens het wisselen bij een rolfokprofiel of Tuffluff (eerlijk gezegd heb ik daarom dat tufluff systeem helemaal nooit begrepen :whistle: ) probleem 2 is verlies van oppervlakte, met een rolsysteem heb je een korter voorlijk door de wartel en van de trommel (als de trommel niet onder deks zit)

een rolfok op leuvers zou probleem 1 oplossen.

mijn enige ervaring met een rolfok op leuvers is jaren geleden toen mijn ouders een Dehler 36 cws hadden, deze was in 1992 geleverd met een leuver rolfoksysteem. ik herrinner me nog dat dat een drama systeem was, als je begon met rollen begon het onderaan wel te rollen maar bovenin niet. met als gevolg een klapperende zak bovenin je mast. nadat de fok in te veel wind niet meer in of uit wilde rollen en aan gruzelementen is geklapperd is er toen heel snel een rolfoksysteem gekomen met profiel (1999).

maargoed, nu 20-25 jaar verder moet dat toch beter kunnen, kijk alleen al maar naar de top-down furlers e.d. dat werkt ook perfect tegenwoordig.

Dit is natuurlijk allemaal een beetje conservatief geleuter
Met moderne rolsystemen hoeft dit natuurlijk helemaal niet. Mijn rol-har is net zo groot als mijn grootzeil en groot zat (46 sqrm zo in totaal voor een bootje van 3000 kg is echt niet zo erg weinig, hoor).
Als men zijn/haar best wil doen om sneller te zijn dan iemand anders dan hoort daar voor een aantal mensen zweet op de rug, trillende armen van vermoeidheid en uitgeput een haven binnendrijven voor het welverdiende biertje bij.
Ik vind het fijner om het biertje onderweg al te kunnen nuttigen en een haven binnen te varen als ik daar sin-an-hep en niet omdat ik uitgeput ben.
Maar ook hier geldt weer: ieder zijn/haar meug.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 07 juli 2020 11:49 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl