Accelerate schreef :
Toekomst schreef :
En ik ook.
Net als bij Accelerate schieten de tranen in mijn onderbr.. ehh... ogen bij het idee de fok te vernachelen door er gedeeltelijk gerold mee te zeilen. Nog afgezien van het feit dat het nooit mooi staat. Wisselen in de haven en alleen rollen bij aanleggen en zo.
Maar nu heb ik in dit verband ook een vraag (als TS vind dat ik het draadje kaap dan hoor ik dat graag). Ik speel met het idee om over te gaan op leuvers met een rolinstallatie zonder profiel. Reden: gewicht bovenin verminderen.
Dus: alleen eventjes rollen bij haven/sluis/ankerplek in/uit. Weet iemand of dat kan ? Of zouden de leuvers het zeil op de één of andere manier beschadigen ?
het grootste probleem is dat je fok wegwaait tijdens het wisselen bij een rolfokprofiel of Tuffluff (eerlijk gezegd heb ik daarom dat tufluff systeem helemaal nooit begrepen
) probleem 2 is verlies van oppervlakte, met een rolsysteem heb je een korter voorlijk door de wartel en van de trommel (als de trommel niet onder deks zit)
een rolfok op leuvers zou probleem 1 oplossen.
mijn enige ervaring met een rolfok op leuvers is jaren geleden toen mijn ouders een Dehler 36 cws hadden, deze was in 1992 geleverd met een leuver rolfoksysteem. ik herrinner me nog dat dat een drama systeem was, als je begon met rollen begon het onderaan wel te rollen maar bovenin niet. met als gevolg een klapperende zak bovenin je mast. nadat de fok in te veel wind niet meer in of uit wilde rollen en aan gruzelementen is geklapperd is er toen heel snel een rolfoksysteem gekomen met profiel (1999).
maargoed, nu 20-25 jaar verder moet dat toch beter kunnen, kijk alleen al maar naar de top-down furlers e.d. dat werkt ook perfect tegenwoordig.
Dit is natuurlijk allemaal een beetje conservatief geleuter
Met moderne rolsystemen hoeft dit natuurlijk helemaal niet. Mijn rol-har is net zo groot als mijn grootzeil en groot zat (46 sqrm zo in totaal voor een bootje van 3000 kg is echt niet zo erg weinig, hoor).
Als men zijn/haar best wil doen om sneller te zijn dan iemand anders dan hoort daar voor een aantal mensen zweet op de rug, trillende armen van vermoeidheid en uitgeput een haven binnendrijven voor het welverdiende biertje bij.
Ik vind het fijner om het biertje onderweg al te kunnen nuttigen en een haven binnen te varen als ik daar sin-an-hep en niet omdat ik uitgeput ben.
Maar ook hier geldt weer: ieder zijn/haar meug.