Bakstag schreef :
Tot de professie behoort volgens mij in ieder geval het kunnen aflezen van een meetlint. Maar dat zie ik dus verkeerd?
Mag ik je een geheimpje vertellen? Toen ik nog als zeilmaker werkte kregen we een keer of 5 tot 8 per jaar de opmerking dat het voorlijk van het grootzeil te lang was. Wij bij de boot en het zeil in kwestie gaan kijken en wat bleek in 9 van de 10 keer het geval? Het zeil werd door de klant niet volledig opgehezen, het zij door verkeerde merkjes op de vallen of door andere beperkingen die de zeiler zichzelf opgelegd heeft.
Er staat meestal een zwarte band net onder de top van de mast, we maken een zeil altijd zo dat als je met een los voorlijk vaart dat de top precies tot op de zwarte band komt. Het opspannen van het zeil doe je vervolgens met de cunningham. Op die manier heb je absoluut maximaal zeiloppervlak binnen de meetbrief.
Als we weten dat iemand alleen maar toerzeilt of een zwarte band ontbreekt, dan maakten we het zeil iets korter zodat je het volledig kunt hijzen zonder dat je een cunningham hoeft te gebruiken.
Je wilt zeilers die niet naar boven kijken trouwens niet de kost geven. Ik zou zeggen dat het vaker dan 9 van de 10 keer een geval van "operator error" is in plaats van een verkeerd gemaakt zeil. Overigens komt dat laatste ook zo nu en dan wel eens voor, maar zoals ik al schreef, een zeilmaker welke nog nooit een te lang zeil gemaakt heeft maakt ze ALTIJD te kort. Voor mij zou het zelfs een zeer goed kriterium zijn om de zeilmaker op uit te zoeken. Een zeilmaker wat zo nu en dan een iets te lang zeil maakt doet zijn best om het maximale eruit te halen. Een zeilmaker welke zeilen maakt die altijd direct passen is te conservatief en haalt er niet het maximale uit.