Ik hou niet zo van analogieën/vergelijkingen, loopt altijd mank en je kunt er eender wat mee aantonen....
Om toch maar even bij het maatpak te blijven: als je kleermaker een "maat"-pak meegeeft dat 1 of 2 maten te groot is, ben je dan blij als hij zegt "dat knip ik wel even bij/vermaak ik even"? Heb je dan nog een maatpak of een verbouwd confectiepak? Geen kip ziet het verschil maar jij hebt wel de meerprijs afgetikt voor maatwerk, en dat heb je echt niet gekregen.
(Toch compleet andere insteek dan de kleermaker die
samen met zijn klant vaststelt dat de broek net wat korter/langer had gemogen)
Een goede vakman/zaakvoerder onderscheidt zich (ondermeer)van zijn mindere variant door de manier waarop hij omgaat met zijn fouten/klachten.
Een zeil met een voorlijk dat 15 cm te lang is voor een 26-voeter meegeven met de klant, is geen kleine meet-, productie-, of servicefout... ik vind dat een serieuze misser. Dan hoort "alle hens aan dek" bij die zeilmaker: zoek de klant op, neem zijn klacht au serieux en/of geef je fout toe en kijk dan of je er samen uit komt. Communicataie via de telefoon met de melding "ik haal dat op en knip wel even bij", daarmee kom je alleen weg bij echte kenners
(of naïeve klanten).
Ik vind het echt erg... TS bestelt een zeil voor z'n boot -dat kost voor een 26-voeter al snel een gemiddeld maandloon- en zit nu in dubio om zijn schuit al dan niet te verkopen
...
Bon... hij vroeg dus advies en kreeg een second en third opinion, dat hij nu de actie onderneme die past bij zijn persoonlijkheid.