Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Code zero - ben benieuwd naar jullie mening?

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 09:48 #1207020

holtere schreef :
Jullie vergeten dat door de langere boegspriet de hoek veel scherper wordt.
Zo'n ding op je boegbeslag varen kan, maar dan mis je een deel. Zo ook de voordelen ruimwinds van een langere spriet.

betekent dat, dat het voor mijn boot (1m boegspriet) wel zin zou kunnen hebben? De vraag is een beetje welke range qua TWA je zo'n ding kan gebruiken... Zeker in aanmerking genomen dat je zo'n ding bij mij op een furler voert met torsielijn, ipv een val, die je veel beter door kunt zetten...
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 09:51 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 09:57 #1207023

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
TWA is onzin bij licht weer en zo'n flap want met de toenemende snelheid draai je van de wind weg. Het gaat alleen maar om de schijnbare wind of je zou in een polair moeten zetten wat er mogelijk is.
Leuk, zal best wel. Het ging ons erom dat je lekker kunt zeilen met een klein windje.

Met 3 knopen aan de wind is het leuk maar met 8 of 9 knopen zo hoog mogelijk varen dan heb je er een hele kluif aan schat ik zo in.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 09:59 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 10:42 #1207034

holtere schreef :
...

Met 3 knopen aan de wind is het leuk maar met 8 of 9 knopen zo hoog mogelijk varen dan heb je er een hele kluif aan schat ik zo in.

Idd: vanaf 8/9 knopen wind (zeker als het een (relatief licht van gewicht) wedstrijd boot is) kan het een afweging zijn een lichtweer genua te nemen ipv een code zero. (scheelt per boot wat beter is rating technisch; kwestie van door (laten) rekenen!); voor boten die enkel een fok kunnen hebben (ivm verstaging op de kant) wordt een code-zero wel een stuk aantrekkelijker (maar nog altijd loop je niet zo hoog als een lichtweer G3/HA)
.
Met een code-zero vaar je lang zo hoog niet als met een genua, maar een (grote) genua kost punten op je meetbrief. Voor een niet-race boot is een lichtweer genua erg lekker + een codezero voor de iets minder hoge koersen, omdat rating punten dan irrelevant zijn :) .


PS: een codezero (al dan niet van laminaat (zo wie zo nodig zodra het oppervlak wat groter wordt)) kun je ook als reacher inzetten als het wat harder waait; dan heb je een dus dubbel gebruik van je zeiltje, wel zo fijn (natuurlijk niet precies even goed als een echte heavy reacher, maar dicht genoeg er bij dat het best zonde van de extra centen wordt om het niet te doen.

Uit eigen ervaring: een code-zero staat bij mij laag op het wens/todo lijstje: eerst je andere zeilen voor elkaar; een code-zero zie ik meer als een laatste aanvulling: prijs / value tijdens het zeilen is niet erg hoog..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 11:05 #1207045

  • jabe
  • jabe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Ok, zinvolle discussie voor mij ( en hopelijk ook voor TS :) )

Ik wilde mijn boegSpriet op dek voorzien van een waterstag. Daarop naast de Genaker een rolbare code 0. Mijn verstaging loopt tot aan de voetrail.

Begrijp ik nu goed dat de meesten hier dat niet veel toe vinden voegen?

Ik wil dit trouwens omdat ik alleen een HA heb met rails op kajuitdak. Grotere Genua gaat m.i. Niet vanwege verstaging.
Gr
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 11:54 #1207066

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Begrijp ik nu goed dat de meesten hier dat niet veel toe vinden voegen?
Je trekt m.i. echt de verkeerde conclusie. Lees het draadje nog een keer zou ik zeggen.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 11:55 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 12:02 #1207068

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Heb ook een code 0. Op furler. Zelfde als mijn gennaker. Heb wel een waterstag gemaakt aan mijn boom. Zeilt fantastisch. Daar waar andere de motor starten kan jezelf nog lekker doorzeilen.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:02 #1207088

alegria schreef :
Heb ook een code 0. Op furler. Zelfde als mijn gennaker. Heb wel een waterstag gemaakt aan mijn boom. Zeilt fantastisch. Daar waar andere de motor starten kan jezelf nog lekker doorzeilen.


dit is interessant, ik heb dezelfde setup aan jou (behalve dat ik een vaste boegspriet heb). Dan zou het voor mij ook interessant kunnen zijn. Wat voor boot heb je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:05 #1207089

AndreAzuree schreef :
..

dit is interessant, ik heb dezelfde setup aan jou (behalve dat ik een vaste boegspriet heb). Dan zou het voor mij ook interessant kunnen zijn. Wat voor boot heb je?

Hij vaart met een Elan 350 als ik mij niet vergis; redelijk vergelijkbaar als jouw boot qua varen dus.
Weet even niet meer of jouw boot een overlappende genua kan hebben (ivm verstaging) zo nee, dan is het zeker interessant, heb je wel genua mogelijkheid dan zou ik 'm lager op de prio lijst zetten.
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 13:07 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:07 #1207091

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16771
Waarom zou een Volvo Ocean taartschep dat wel kunnen en jouw Azuree niet....rare vraag hoor ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:17 #1207094

Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Leuk, iedereen een eigen idee hierover :)
Een grote genua laten maken zou het laatste zijn wat ik deed.

Qua zeilen zit het vast dichter bij elkaar dan je denkt. Die grote lichte genua van BB zit aan een strakke voorstag en kan dus vast wel hoogte lopen (hooguit beperkt door de zalingen).
De oppervlakte zal iets minder zijn (geen spriet).

Het verschil zal vooral in de handling zitten: jij rolt even weg, BB laat zijn bemanning even wisselen op het voordek ;-)

In beide gevallen is ervoor gezorgd dat het essentiële rechte voorlijk mogelijk is: BB met een stag, holtere met een spriet met waterstag en een vertraagde val.

Zonder recht voorlijk (minimale doorhang) wordt het hooguit 100 TWA ;-) als je geluk hebt.

Hoewel ik inderdaad regelmatig beschik over een voice controlled automatic handling system in de vorm van 4 potige kerels (net als jij), is het delegeren van handling niet voor iedereen weggelegd.

Je zou het bijna vergeten, maar de Coppelia is grondwettelijk in primaire zin een vakantieboot.
Ook zonder bemanning ga ik weken weg samen met de kleine meid.

Als de Genua staat, ligt de HA met een bindtouwtje aan de zeerailing geknoopt, niks geen gesleep. Staat de HA er op, dan flake ik de Genua in zijn lange zak, rol ik die op en gaat ie naar binnen. Weegt niks.

Als je slachtoffer wilt zijn van je rolinstallatie, Dat mag...
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 13:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening?en 16 sept 2020 13:29 #1207099

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
André azuree, heb een elan 350. Staan foto's op het forum. Mooie is doordat de furler kan wisselen voor ik of met de top-down gennaker of met code 0 waar de torsie rope ingenaaid is.

@ holtere jij hebt volgens mij dezelfde.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening?en 16 sept 2020 13:31 #1207100

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Overigens is de waterstag een dynema lijntje welk onderspannene komt te staan als ik de boom uittrek
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:31 #1207101

EarlyMorningSunrise schreef :
AndreAzuree schreef :
..

dit is interessant, ik heb dezelfde setup aan jou (behalve dat ik een vaste boegspriet heb). Dan zou het voor mij ook interessant kunnen zijn. Wat voor boot heb je?

Hij vaart met een Elan 350 als ik mij niet vergis; redelijk vergelijkbaar als jouw boot qua varen dus.
Weet even niet meer of jouw boot een overlappende genua kan hebben (ivm verstaging) zo nee, dan is het zeker interessant, heb je wel genua mogelijkheid dan zou ik 'm lager op de prio lijst zetten.

lijkt er inderdaad wel op, die van mij is nog iets extremer dan een Elan qua breedte denk ik. Ik heb door de verstaging geen optie voor een grotere genua. Valt me wel op dat het grootzeil (32,5m2) zo groot is dat ik met 6 knoop wind al lekker aan de wind kan zeilen. Ik ken de boot nog niet goed genoeg om te kunnen beoordelen wat een code 0 zou toevoegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:32 #1207102

holtere schreef :
Waarom zou een Volvo Ocean taartschep dat wel kunnen en jouw Azuree niet....rare vraag hoor ;)

je hebt een punt ;) De ontwerper van de Azuree tekende ook een van de VOR schepen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:33 #1207103

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Wat voor boot heb je dan?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening?en 16 sept 2020 13:34 #1207104

alegria schreef :
André azuree, heb een elan 350. Staan foto's op het forum. Mooie is doordat de furler kan wisselen voor ik of met de top-down gennaker of met code 0 waar de torsie rope ingenaaid is.

@ holtere jij hebt volgens mij dezelfde.


dat is een mooie constructie, zou bij mij ook moeten kunnen. Is de topdown furler in de praktijk (wedstrijdjes) snel te wisselen van Genaker naar Code 0 en vice versa?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:34 #1207106

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Elan is ontworpen door humpries. Ook een vor ontwerper.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:34 #1207107

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Dank voor alle (zinvolle) input!

Holtere en Boarderbas raken voor mij wel de kern. De genua is een lap zeil, ik vind hem zwaar :), lastig 'opvouwen' aan dek en de zeilberging is de voorpunt ... ik wil dus idd de High Aspect op de roller laten, en een wat lichter / handelbaar systeem voor licht weer waar de high-aspect tekort schiet. Ik zeil regelmatig alleen, en heb nooit vier potige kerels aan boord die ik kan rondcommanderen :(

Als ik doorzeil ligt wel de kotterstagfok klaar als hardere wind mogelijk is, maar die neemt veel minder ruimte in / ligt minder in de weg en ik heb een dekhoes als hij aangeslagen ligt. De gennaker (bag) is dan al lang naar binnen.

Ik vaar geen wedstrijden op rating, de V1122 is een (relatief) zwaar schip dus wel gebaat bij lichtweer-alternatieven. Ik begin meer-en-meer naar de Code zero oplossing te kijken ...
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:37 #1207108

boarderbas schreef :
Baasklusje schreef :
holtere schreef :
Leuk, iedereen een eigen idee hierover :)
Een grote genua laten maken zou het laatste zijn wat ik deed.

Qua zeilen zit het vast dichter bij elkaar dan je denkt. Die grote lichte genua van BB zit aan een strakke voorstag en kan dus vast wel hoogte lopen (hooguit beperkt door de zalingen).
De oppervlakte zal iets minder zijn (geen spriet).

Het verschil zal vooral in de handling zitten: jij rolt even weg, BB laat zijn bemanning even wisselen op het voordek ;-)

In beide gevallen is ervoor gezorgd dat het essentiële rechte voorlijk mogelijk is: BB met een stag, holtere met een spriet met waterstag en een vertraagde val.

Zonder recht voorlijk (minimale doorhang) wordt het hooguit 100 TWA ;-) als je geluk hebt.

Hoewel ik inderdaad regelmatig beschik over een voice controlled automatic handling system in de vorm van 4 potige kerels (net als jij), is het delegeren van handling niet voor iedereen weggelegd.

Je zou het bijna vergeten, maar de Coppelia is grondwettelijk in primaire zin een vakantieboot.
Ook zonder bemanning ga ik weken weg samen met de kleine meid.

Als de Genua staat, ligt de HA met een bindtouwtje aan de zeerailing geknoopt, niks geen gesleep. Staat de HA er op, dan flake ik de Genua in zijn lange zak, rol ik die op en gaat ie naar binnen. Weegt niks.

Als je slachtoffer wilt zijn van je rolinstallatie, Dat mag...

dat geldt misschien voor jouw boot BK, maar als je zeilen wat groter worden, werkt dat gedoe aan de zee-railing niet meer. Ik was altijd een fan van leuver-zeilen, maar heb nu eenmaal gekozen voor een rolfok + topdown furler voor de genaker. Ook omdat ik vaak solo vaar en ik met een klein team straks wil wedstrijdzeilen. Dan zijn grote losse voorzeilen en een flinke spi minder geschikt voor een klein team.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:38 #1207109

alegria schreef :
Elan is ontworpen door humpries. Ook een vor ontwerper.

grappig, dat kun je goed zien! De grotere Azuree's zijn ook Humpries ontwerpen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:38 #1207110

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2271
Zie nu dat we dezelfde ontwerper hebben. Azuree en elan. Welke uitvoering is het?
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 13:39 #1207112

alegria schreef :
Zie nu dat we dezelfde ontwerper hebben. Azuree en elan. Welke uitvoering is het?

niet helemaal; de 33C (die ik heb) is ontworpen door Ceccarelli (ook VOR ontwerper), de 41 en 46 meen ik door Humpries.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 14:11 #1207124

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4029
AndreAzuree schreef :
alegria schreef :
Zie nu dat we dezelfde ontwerper hebben. Azuree en elan. Welke uitvoering is het?

niet helemaal; de 33C (die ik heb) is ontworpen door Ceccarelli (ook VOR ontwerper), de 41 en 46 meen ik door Humpries.

Dit is nieuw voor me. Ken Giovanni goed maar volgens mij heeft hij nimmer een VOR boot ontworpen. Ik heb hem er nooit over gehoord iig.

Bedoel je niet de America’s Cup?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 15:46 #1207132

Sneaker schreef :
AndreAzuree schreef :
alegria schreef :
Zie nu dat we dezelfde ontwerper hebben. Azuree en elan. Welke uitvoering is het?

niet helemaal; de 33C (die ik heb) is ontworpen door Ceccarelli (ook VOR ontwerper), de 41 en 46 meen ik door Humpries.

Dit is nieuw voor me. Ken Giovanni goed maar volgens mij heeft hij nimmer een VOR boot ontworpen. Ik heb hem er nooit over gehoord iig.

Bedoel je niet de America’s Cup?

hmm goed punt, ik ga het even opzoeken, misschien heb ik het verkeerd onthouden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Code zero - ben benieuwd naar jullie mening? 16 sept 2020 15:48 #1207133

scherp sneaker: het was America's Cup:


www.ceccarelliyachtdesign.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl