Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Diameters staaldraad vs Dyneema

Diameters staaldraad vs Dyneema 03 nov 2021 19:23 #1337307

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Oud topic (2014!) maar nog steeds informatief: zeilersforum.nl/index.php/foru...k-backstagen-dynemaa
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 01:33 #1337362

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
Misschien ten overvloede maar als op deze manier op basis van elasticiteit je RVS verstaging vervangt met dyneema kun je je mast trimmen met de twee meter lat methode van Selden. Waarbij je wel de waardes, millimeters rek, moet nemen uit de tabel behorende bij de oorspronkelijke diktes RVS verstaging waar je tuig op is ontworpen. Je moet wel na een paar zeiltochten de procedure herhalen omdat dan pas alle constructie rek uit je stag weg is.
Eenmaal alle constructie rek er uit zul je merken dat er weinig meer veranderd. Bij de volgende jaarlijkse trim kan het zijn det je elk jaar de spanner 1 of twee millimeter verder moet aanspannen. Dat is dan de "gevreesde" creep. Als de som van deze jaarlijkse creep gegroeid is tot 15% van de totale staglengte is je stag versleten en moet hij vervangen worden. Je telt dan de eerste periode van constructie rek niet mee !
@ koko, Je zult misschien als je jouw achterstag vervangt voor de dikkere merken dat de doorhang van je voorzeil tijdens het zeilen beter in de buurt komt van hoe het bedoeld is voor jouw boot. Met name in wind vlagen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 04 nov 2021 01:54 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 05:19 #1337366

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
3Noreen schreef :
@ koko, Je zult misschien als je jouw achterstag vervangt voor de dikkere merken dat de doorhang van je voorzeil tijdens het zeilen beter in de buurt komt van hoe het bedoeld is voor jouw boot. Met name in wind vlagen.

Dat zou heel fijn zijn, want de doorhang in de fok was inderdaad wel eens meer dan gewenst. Lastig om zo wie zo goed te krijgen.

En: goeie tip om de Selden methode weer in te zetten als je dimensioneert op rek. Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 07:03 #1337372

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Zo ziet onze achterstag eruit.
Ik heb er nog een kous omheen getrokken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 08:56 #1337400

Koko, hoe span je je dyneema achterstag aan tijdens het zeilen? Een First heeft een toptuigage dacht ik. Met een wielspanner? Of met een cascade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 16:20 #1337512

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Met een achterstagspanner met lierhendel, dus vergelijkbaar met een wiel spanner. Een cascade op een toptuig zou niet goed genoeg werken, zo getuigen meerderen alhier in diverse topics. Cascade heb ik wel onderzocht dus, maar uiteindelijk afgewezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 04 nov 2021 16:29 #1337521

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Cascade kan prima werken maar iedereen verrekt het om, indien nodig even een vrije kuiplier in stelling te brengen. Het spul staat al aan boord, is er voor gemaakt en waarom dan niet gebruiken?

Zie op 4.10 helemaal mooi met een constrictor B)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 15 jan 2022 16:33 #1359888

MartinV schreef :
Hoe verhouden zich de diameters van staaldraad en Dyneema? Als je bijv. 3 mm dik staaldraad wil vervangen door Dyneema, hoe weet je dan welke diameter Dyneema je nodig hebt?
hoi, ik wil iets soortgelijks doen op onze "nieuwe" boot. Heb je 1:1 dus 3mm gebruikt? We willen de verstaging en trapeze omzetten naar dynema en op een feestje hadden we onlangs een discussie of dat wel of niet een verbetering is... onze logica voor trapeze is kunnen doorsnijden indien nodig (omslaan , vastzitten etc) en voor de zijstagen haken de huidige vaak aan de wetsuit want paar rvs draadjes los... moet dus sowieso vervangen voor begin seizoen. Is 1:1 qua maat in orde? Veel dunner lijkt me iel zelfs als het theoretisch kan. Mvg, Ap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 15 jan 2022 16:52 #1359896

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
570 schreef :
MartinV schreef :
Hoe verhouden zich de diameters van staaldraad en Dyneema? Als je bijv. 3 mm dik staaldraad wil vervangen door Dyneema, hoe weet je dan welke diameter Dyneema je nodig hebt?
hoi, ik wil iets soortgelijks doen op onze "nieuwe" boot. Heb je 1:1 dus 3mm gebruikt? We willen de verstaging en trapeze omzetten naar dynema en op een feestje hadden we onlangs een discussie of dat wel of niet een verbetering is... onze logica voor trapeze is kunnen doorsnijden indien nodig (omslaan , vastzitten etc) en voor de zijstagen haken de huidige vaak aan de wetsuit want paar rvs draadjes los... moet dus sowieso vervangen voor begin seizoen. Is 1:1 qua maat in orde? Veel dunner lijkt me iel zelfs als het theoretisch kan. Mvg, Ap

Voor een trapeze kun je 1:1 gaan. Mits 100% dyneema. Elasticiteit speelt geen rol. Je "veert" misschien 5mm meer. Kan me niet voorstellen dat je daar iets van merkt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 15 jan 2022 17:04 #1359899

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Voor een trapeze weet ik het niet zo goed, maar een stuk terug in dit topic is te lezen dat je kan dimensioneren op sterkte. Dan is een mm dunner dan staaldraad voldoende. Als je wil dimensioneren op rek dan moet je een mm dikker dan het staaldraad nemen. Bij een trapeze lijkt me rek niet het issue, maar sterkte het belangrijkste te zijn. Tegelijkertijd zie ik ook wel voor me hoe een soepel en fladderend dynemalijntje makkelijker in de knoop kan raken. Dat is niet wenselijk denk ik. Waar je ook wel even aan moet denken is dat dynema wat makkelijker kan doorschavielen. Op de juiste plekken een beschermingsmantel maken dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 03:26 #1359992

boarderbas schreef :
1 kilo in uit je tuig is equivalent met ~10 kilo extra in je kiel
Dat is wel een hele grove vuistregel, bijna net zo slecht als hoeveel pk motorvermogen je nodig hebt per ton bootgewicht ;)

Voor een D1 of V1 maakt het heel wat minder verschil als voor een D4. Op een 15m boot met 3m diepgang maakt het een stuk minder verschil als op een boot van dezelfde lengte met 1.5m diepgang. Wel is het zo dat syntehtische verstaging tov RVS een groter verschil maakt (en minder kost) als het verschil tussen een alu mast en een carbon mast. Om nog maar niet te spreken van rolzeilen tov leuver zeilen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 03:27 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 09:35 #1360029

Nog maar eens in de groep gegooid gisteravond en van de zeilers was er niemand die uiteindelijk de stap rvs dynema gemaakt had, te bewerkelijk vooral bevestigingen en aanpassingen. Volgens mij zeker mogelijk en soms beter maar wij vervangen toch maar gewoon met rvs.
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 09:37 door Account op verzoek verwijderd 06.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 09:46 #1360032

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Wij hebben nog niet lang geleden voor die keus gestaan en het is toch staal geworden. Waarom?
Het is toch wat pionieren v.w.b. het materiaal.
Er zijn wat technische uitdagingen om het goed te doen.
Wat vindt je verzekering.
Hoe zit het met verkoopbaarheid.
Deze in willekeurige volgorde en belang.
Vind het nog steeds wel jammer maar het is een projectje dat je goed moet voorbereiden en overdenken.
De touwtjes zelf eraan knopen is eigenlijk peanuts.
Eigenlijk misschien gewoon koudwatervrees.
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 09:48 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 10:01 #1360038

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 10:13 #1360046

  • Nick
  • Nick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 322
Afgelopen seizoen heb ik mijn achterstag vervangen door Dyneema. Vooral bij het hijsen en strijken van de mast is me dat uitstekend bevallen. Tijdens het varen maakt het een behoorlijk bromgeluid als ik de achterstag aantrek, maar daarvoor staan hier op het forum diverse remedies, die ik ook zeker ga uitproberen.
Op mijn Etap 23 heb ik 4mm staaldraad vervangen door 4mm Gleistein DynaOne HS MAX, aangeschaft bij De Groot in Stavoren, met wie ik vooraf een prima e-mail contact heb gehad. Zij adviseerden mij ook om het lopende gedeelte van de achterstag niet met HS Max te doen, omdat het daarvoor iets te stug is. Daarvoor heb ik 3mm DX Core 78 gebruikt. Alles zelf gesplitst en dat maakte héél veel verschil in prijs! Nu was ik voor nog geen €40,- klaar met alle lijnen en kousen.
Waarom mijn keuze voor Dyneema?
Enkele jaren geleden kreeg ik van Ries Legerstee (Heusden) de tip om mijn roestige grootschootverloop niet meer te vervangen door nieuw RVS, maar door 3mm Dyneema: zelfde dikte, veel sterker. Dat heb ik gedaan en het werkt prima. Bij de neerhouder heb ik hetzelfde gedaan en nu bij het lopende gedeelte van de achterstag dus ook.

Hartelijke groeten, Nick
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 10:17 door Nick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 10:31 #1360061

Sunday schreef : bedankt, had ik al eerder gezien hierboven en het extra gedoe weegt voor ons niet op tegen de mogelijke voordelen maar het is misschien anders voor anderen. Net als carbon vind ik het leuk spul en zocht een excuus het toe te passen ! Misschien later.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 11:41 #1360127

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Dat brommen is een bekend verschijnsel. Ik heb een dun lijntje (ook dynema, omdat het kon) om de achterstag gewikkeld in ruime slagen. Hier en daar een keertje door de achterstag heen gestoken met een splitsnaald. Begin en einde knoopje in het dunne draadje zodat die niet makkelijk zichzelf weer los kon "splitsen" en klaar. Geen enkele brom gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 18:43 #1360286

Welk voordeel heeft dynema dan voor verstaging? Ik lees eigenlijk alleen maar nadelen en gedoe. Wel mooi maar afgezien van marginaal relatief gewicht verschil lijkt het alleen maar minpunten te hebben tov rvs. Als alternatief voor vallen/schoten lijkt het me wel voordelen hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 18:56 #1360293

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14906
570 schreef :
Welk voordeel heeft dynema dan voor verstaging? Ik lees eigenlijk alleen maar nadelen en gedoe. Wel mooi maar afgezien van marginaal relatief gewicht verschil lijkt het alleen maar minpunten te hebben tov rvs. Als alternatief voor vallen/schoten lijkt het me wel voordelen hebben.

Betrouwbaarder. Mogelijk falen is ook beter van te voren te zien.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 19:02 #1360296

Het voordeel is dat het goedkoper is, dat je geen last krijgt van vermoeidheidsbreuken, dat het minder weegt (het is meer als 'marginaal') en dat het veel makkelijker is om je mast op en af te tuigen als je de mast er ieder jaar afhaalt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 19:32 #1360311

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
570 schreef :
Welk voordeel heeft dynema dan voor verstaging? Ik lees eigenlijk alleen maar nadelen en gedoe. Wel mooi maar afgezien van marginaal relatief gewicht verschil lijkt het alleen maar minpunten te hebben tov rvs. Als alternatief voor vallen/schoten lijkt het me wel voordelen hebben.

drive.google.com/file/d/1Bdy7s...SK/view?usp=drivesdk

Dit vind ik er van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 19:56 #1360319

Mooi lijstje Joop.
De enige constatering waar ik het niet mee eens ben zijn de kosten. Dyneema is toch echt goedkoper als ROD of 1x19.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 19:56 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 20:09 #1360325

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1021
Als het goedkoper is én ook nog alleen maar voordelen lijkt te hebben, waarom doet niet iedereen dat dan?.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 20:15 #1360328

Wat een Boer niet kent vreet ie niet. De buurman heeft het ook niet. En zo zijn er nog een paar gezegdes die een goede reden zouden kunnen zijn.

Er zijn maar weinig takken van 'sport' die zo conservatief zijn als zeilen. Het meerendeel van de zeilers heeft het nog steeds over boottypes en uit de jaren 70 en ouder als zijnde 'perfect', alsof scheepsbouwers en ontwerpers niets geleerd zouden hebben in de afgelopen 50 jaar. Kortom, onbekend is onbemind.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Diameters staaldraad vs Dyneema 16 jan 2022 20:26 #1360336

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8201
Erikdejong schreef :
Mooi lijstje Joop.
De enige constatering waar ik het niet mee eens ben zijn de kosten. Dyneema is toch echt goedkoper als ROD of 1x19.

De kosten zijn het niveau van ongeveer 2016. Toen quotes opgevraagd. Dus dit was t toen echt wel.

In deze excel staan de sommetjes en andere achtergronden bij de ppt, zover ik die toen heb kunnen vinden.

docs.google.com/spreadsheets/d...2&rtpof=true&sd=true

Paradoxaal genoeg heb ik dit weer eens goed uitgeplozen nadat ik al nieuwe verstaging had.

Net als de lieren voor de Zeilen indertijd.
Laatst bewerkt: 16 jan 2022 21:19 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl