Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: infuckers

infuckers 09 jan 2024 21:26 #1533901

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Op wat voor lier komen ze te staan? De kracht is op deze manier altijd minder dan de kracht op je schoot
Als je schoten zonder vertraging op een lier zitten. En de lier waarmee je deze lijn in gaat draaien is vergelijkbaar dan hoeft er helemaal geen vertraging tussen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 09 jan 2024 22:03 #1533906

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
De lieren voor de schoten zijn Lewmar 44. Die voor de vallen, en infuckers, zijn 30.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 06:10 #1533923

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
En die nieuwe "HA" fok is ook zo ontworpen om met infuckers te varen? Wat wil je bereiken? Welke boot betreft het? Je kunt een fok meestal best ietsje infucken (pinch mode..) als alle omstandigheden goed zijn. om net een boei te halen of zo. Voor dat je veel moeite gaat doen, check eerst of je nieuwe zeil wel de eigenschappen heeft om dit te kunnen. Net als je boot. Anders is het zonde van je energie, vind ik. Resultaat is dan vaak dat je meer verlijerd (...). Dan kun je beter focussen op je grootzeil trim.. Vind je het "gewoon leuk" dan vooral installeren en doen.
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 06:25 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 06:43 #1533924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Sneaker schreef :
En die nieuwe "HA" fok is ook zo ontworpen om met infuckers te varen? Wat wil je bereiken? Welke boot betreft het? Je kunt een fok meestal best ietsje infucken (pinch mode..) als alle omstandigheden goed zijn. om net een boei te halen of zo. Voor dat je veel moeite gaat doen, check eerst of je nieuwe zeil wel de eigenschappen heeft om dit te kunnen. Net als je boot. Anders is het zonde van je energie, vind ik. Resultaat is dan vaak dat je meer verlijerd (...). Dan kun je beter focussen op je grootzeil trim.. Vind je het "gewoon leuk" dan vooral installeren en doen.

Ik ben maar suf toerzeilertje natuurlijk, maar toch even het volgende:
De HA van TS is 95 %. De schoothoek blijft dus een klein eindje voor de mast. Het probleem van TS is dat zijn genua-rail niet verder reikt dan tot een eindje achter de mast
Nu had ik zelf, lang geleden, een HA-fok, en ik meen me te herinneren dat de schoot, als er zo hoog mogelijk aan de wind werd gevaren, tamelijk steil naar beneden moest lopen. Onder een hoek van pakweg 70 graden met het dek.
Uit de tekening van TS is zonneklaar dat dit met zijn bestaande genua-rail niet gaat lukken.

Normaal wordt in zo'n geval een extra railtje met blok geplaatst, op de optimale plek voor de HA in kwestie. Jij noemt die oplossing om de een of andere reden niet. Wat zou jouw oplossing zijn? Of ben je er van overtuigd dat de HA, met de bestaande genua-rail, wel optimaal kan worden geschoot?
Overigens vraag ik me af of TS van zijn eigen zeilmaker geen advies heeft gekregen over het optimaal schoten van dit zeil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 08:08 #1533932

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Waarom zet je dan niet een blok op de rand van de opbouw ter hoogte van het rode lijntje?
Dan kun je de schoot zowel naar beneden als naar binnen geleiden.
En wat krachten betreft zou ik het eerst eens zonder vertraging gewoon op de lier proberen.
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 08:09 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 09:02 #1533940

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1728
Ha Aswin,

Ik gebruik ongeveer de setup die jij schetst, ook met een HA met de kleine lieren op het kajuitdak. Alleen heb ik de BB fucker naar SB lier en andersom. Dan worden de hoeken net iets minder scherp en kun je de kracht beter omzetten. En je kunt ze vanaf de hoge kant bedienen. Maar dat is meer een kwestie van smaak denk ik.
Onze ervaring is dat je in feite meestal niet meer dan een 10-15 cm naar binnen trekt en meestal kan je dat op het handje doen (dus zonder de lier) alleen in het grensgebied gebruiken we de lier om ze nog een paar cm extra aan te halen.

Voordeel van hoge kant is ook dat je ze snel kunt loslaten, zodra je niet meer super-hoog aan de wind vaart. Dan heb je ze (bij ons) in feite niet meer nodig.

Zeilmaker heeft er destijds wel rekening mee gehouden dat we fuckertjes hebben en gebruiken.

Winner 1010 is qua afmetingen etc. vergelijkbaar mt vd stad 34 denk ik.

Succes,
Cees
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 09:31 #1533944

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Onze infuckers lopen beiden naar de mastvoet, dan samen naar een blok onder de giek en weer terug naar de mastvoet waar ze samengeknoopt zijn met een lijn die door de valgeleiders naar de kuip gaat.
Zo heb je ook voldoende lengte om te vieren met een lijn voor twee infuckers dus.
Daar moet echt een lier op. Geen kans zonder of je moet de spanning van de schoot halen.
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 09:32 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 11:52 #1533971

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
@sneaker. Onze boot is een vd Stadt 34, in houtepoxy. De zeilmaker, Hagoort, heeft bij het ontwerp van de high aspect rekening gehouden met infuckers. Sterker nog, het was zijn idee.

Met onze huidige high aspect komen we tot 41-42 graden true wind (mijn vrouw dan, ik kan maar 43-45) bij maximale VMG. Zie ook het plaatje hieronder. Volgens de polar is er nog wel wat ruimte voor verbetering.

@Cees. Wij hebben helaas niet de luxe dat we elke infucker apart naar de kuip kunnen leiden. We hebben maar 1 valstopper over. Vandaar de Y-splitsing om beide infuckers tot 1 lijn terug te brengen. Jouw setup lijkt me wel fijn.

@Holtere. Begrijp ik het goed dat jouw infuckers vanaf de mastvoet recht omhoog gaan naar de giek en dan weer recht naar beneden? Wat is daar het voordeel van?

@Rikken Met een blok kan ik de schoothondje niet meer regelen. Met infuckers hoop ik mbv de bestaande genuarail de schoothondje nog te kunnen beïnvloeden.


Laatst bewerkt: 10 jan 2024 11:59 door Aswin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 12:01 #1533972

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
@Holtere. Begrijp ik het goed dat jouw infuckers vanaf de mastvoet recht omhoog gaan naar de giek en dan weer recht naar beneden? Wat is daar het voordeel van?
Dat ligt een beetje aan de uitvoering van je systeem maar zo kan ik de trimweg van de infukker veel langer maken en genoeg ruimte geven om ook wijd naar buiten te schoten.

Zie:
zeilersforum.nl/index.php/foru...ok-optimaal?start=75
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 12:03 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 12:27 #1533977

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2653
Ik bedoelde de infuckers door een blok op de kajuit opbouw. Dan kun je de schoten niet alleen naar binnen trekken, maar ook naar beneden. Nog mooier is een railtje dwars onder je schoot waarop een blokje heen en weer kan. Zo zit dat op bijvoorbeeld de efsix. Alleen denk ik dat dat net niet uitkomt met je opbouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 13:10 #1533982

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Aswin schreef :
@sneaker. Onze boot is een vd Stadt 34, in houtepoxy. De zeilmaker, Hagoort, heeft bij het ontwerp van de high aspect rekening gehouden met infuckers. Sterker nog, het was zijn idee.

Ok, dan komt het vast goed. En kan hij je ook zo vertellen hoe je het beste de infuckers kunt uitvoeren. Indien je het leuk vindt, deel maar een foto zoals hieronder. In de stand "ingefuct". Maar snap ook heel goed indien je het niet post hier.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 14:05 #1533989

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Aswin schreef :
@Rikken Met een blok kan ik de schoothondje niet meer regelen. Met infuckers hoop ik mbv de bestaande genuarail de schoothondje nog te kunnen beïnvloeden.

Je moet het me niet kwalijk nemen, maar wat is een schoothondje?

Ik begrijp wel dat je met die infuckers meeer trim-mogelijkheden hebt, maar dat is dan toch vooral bij ruimere koersen, denk ik. Mijn persoonlijke idee is dat een HA-fok bij halve wind al niet zo effectief meer is. Een gewone werkfok doet het dan vaak al weer beter.
Met een extra rail op de goede plek is een HA-fok perfect te trimmen voor hoog-aan-de-windse koersen. Al de extra complicatie, die vastzit aan het gebruik van infuckers om het zeil iets bruikbaarder te houden op een ruimere koers, zou ik daar niet voor over hebben.

Is dit tegenwoordig de standaard manier om een HA-fok te schoten?
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 14:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 14:47 #1534001

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Sneaker schreef :
Aswin schreef :
@sneaker. Onze boot is een vd Stadt 34, in houtepoxy. De zeilmaker, Hagoort, heeft bij het ontwerp van de high aspect rekening gehouden met infuckers. Sterker nog, het was zijn idee.

Ok, dan komt het vast goed. En kan hij je ook zo vertellen hoe je het beste de infuckers kunt uitvoeren. Indien je het leuk vindt, deel maar een foto zoals hieronder. In de stand "ingefuct". Maar snap ook heel goed indien je het niet post hier.


Ik heb er geen verstand van maar infucken heeft weinig zin als het zeil tegen de zaling aan staat.
Wel weer een leuk zeil geshowed natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 15:36 #1534026

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
holtere schreef :
Sneaker schreef :
Aswin schreef :
@sneaker. Onze boot is een vd Stadt 34, in houtepoxy. De zeilmaker, Hagoort, heeft bij het ontwerp van de high aspect rekening gehouden met infuckers. Sterker nog, het was zijn idee.

Ok, dan komt het vast goed. En kan hij je ook zo vertellen hoe je het beste de infuckers kunt uitvoeren. Indien je het leuk vindt, deel maar een foto zoals hieronder. In de stand "ingefuct". Maar snap ook heel goed indien je het niet post hier.


Ik heb er geen verstand van maar infucken heeft weinig zin als het zeil tegen de zaling aan staat.
Wel weer een leuk zeil geshowed natuurlijk.

Zeker leuk zeil. Maar van een Amerikaanse zeilmaker. Niet van mij. Het ging op TS iets uit te leggen. Dus je insinuaties kun je voor je laten, wederom.
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 15:37 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 15:40 #1534029

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
Wat is de insinuatie? Weer een leuk zeil geshowed staat er!
Last van wintertenen of zo?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 16:17 #1534042

Staat ook nergens TEGEN de zaling :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 16:23 #1534047

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
Er staat dat het weinig zin heeft in te fucken als het zeil tegen de zaling staat. Volgens mij.
Was een leuk draadje trouwens.

Ik wil ook nog steeds van die dingen maken. Gemeld bij de zeilmaker.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 16:31 #1534051

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 716
Schoothondje moet zijn schoothoek. Autocorrect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 17:40 #1534063

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Aswin schreef :
Schoothondje moet zijn schoothoek. Autocorrect.

Aha. Maar even aanhakend op de opmerking van Rikken (blok) en jouw reactie daarop; met een blok op een rail is die schoothoek wèl te regelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 17:57 #1534070

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14881
Of je wel of niet een vertraging nodig hebt zal afhangen of je de schoot even wilt vieren of niet. Als je met een doorgezette schoot nog een stukje naar binnen wilt zal daar veel kracht voor nodig zijn. Maar als je eenmaal weet welke plek het beste werkt en hem daarop laat staan en de schoot na overstag op normale wijze aanhaalt kun je volstaan met de infucker enkel in een stopper.
Het grootse bezwaar wat ik heb is dat het ding tijdens het overstag gaan gaat slaan tegen iets waar je dat niet zou willen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 10 jan 2024 17:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 10 jan 2024 18:40 #1534081

Ik heb er behoorlijk wat vertraging tussen zitten. Ik wil namelijk kunnen trimmen tijdens het zeilen zonder lier te hoeven gebruiken.
De lfr's zitten met elastiek aan het onderwant vast zodat de ringen niet op dek klappen bij een overstag.
Beide infuckers zijn even lang en komen op 1 vertragingslijn in het midden uit (oranje). Dit omdat dat goedcpast bij mijn boot, maar ook omdat de trim aan zowel bak als stuurboord gelijk is na overstag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 07:28 #1534165

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2529
@ de zeilmaker. Wat is er eigenlijk anders aan een zeil gemaakt voor gebruik met infuckers?
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 10:19 #1534193

  • Zeehaen
  • Zeehaen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 732
HenkT schreef :
@ de zeilmaker. Wat is er eigenlijk anders aan een zeil gemaakt voor gebruik met infuckers?

Een vraag die mij eveneens bezighoudt!
groeten,
Alex

(Stadtdesign Madeira 44 RBS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 10:47 #1534199

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Zeehaen schreef :
HenkT schreef :
@ de zeilmaker. Wat is er eigenlijk anders aan een zeil gemaakt voor gebruik met infuckers?

Een vraag die mij eveneens bezighoudt!

Ik kan eenvoudig uitleggen hoe ik het ontwerp, waar de mogelijkheden en onmogelijkheden voor mij liggen. Helaas is die openheid op ZF niet mogelijk, vind ik, omdat er gewoon te vaak (dezelfde) personen zoekende zijn om onrust te veroorzaken. Dat mogen die personen blijven doen, dat is prima. Zelf sla ik dan graag over. Gelukkig staat het internet vol met artikelen die dit onderwerp behandelen. Meestal algemeen beschreven maar dan snap je ook snel mijn opmerkingen eerder in dit topic. Zie hier bijvoorbeeld van een zeilmaker die het principe in heel (iets te, naar mijn mening) eenvoudige bewoordingen uitlegt. Hoop dat het je inzicht geeft. Het is een enorm leuk onderwerp met veel mogelijkheden maar ook onmogelijkheden.
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 10:48 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

infuckers 11 jan 2024 11:18 #1534205

Uit die link:
For maximum efficiency the jib leech must be parallel to the luff of the main. When the air flows off the genoa at an angle of 10 degrees to the centerline, it’s thrusting the boat forward at a wide angle, but not as efficiently as at 8 degrees, or better yet, 7 degrees. Certain boats, such the Farr 40 and the Mumm 30, are designed to sail with the jib set at 7 degrees. To make this happen, the jib clew must be pulled inboard so the top of the jib is twisting open and the bottom is pulled in parallel with the main.

For an inhauler system to work, the jib clew must be at cabin height. If there’s a lot of leech return (when the exit of the sail turns in towards the centerline), inhauling will create excess drag and slow the boat. Remember that the greater the return on the leech, the more it works like an airplane’s flaps during landing—drag causes the airflow to really slow down, and in turn, backwind the main.

It’s helpful to have a small amount of return in light air; the jib will develop just enough power to provide feel to the helm without losing pointing ability. When the boat is up to speed, it’s not necessary to have return; at this point return just creates speed-sapping drag. With a smaller and flatter jib, say a No. 2 or No. 3, inhauling is not necessary because there’s no need to narrow the slot in stronger winds.

Klopt het dat, als kiel, romp en condities (light air) gebaat zijn bij een nauwe sheeting angle, de belangrijkste ontwerp-paramter is dat de vorm van de leach aansluit bij het grootzeil, waar deze het dichts bij elkaar zijn? Ik snap niet goed wat er met "parallel to the luff of the main" bedoeld wordt? Bedoelt UK dat de afstand (tussenliggende ruimte) tussen leach en grootzeil over de gehele hoogte zo constant mogelijk moet zijn, of dat de lokale koordes daar parallel moeten lopen?
Een handje (hooking leach) werkt erg negatief, naarname je meer infucked, zou dat ook betekenen?
Laatst bewerkt: 11 jan 2024 11:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.172 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl