Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Grootzeil Contest 25

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:46 #1584725

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Barre Skik schreef :
Dit gaat zeker op bij grootzeilen met een hoge aspectratio (een korte giek) als bij ior achtige boten.
IOR bootjes hebben juist een relatief korte giek.
Nachtvlinder schreef :
@TuuLeVi: corrigeer je quote even ajb: je laat mij iets zeggen dat Wadloper gezegd heeft...
mijn excuus, je hebt gelijk; aangepast.

hier ben ik nog wel benieuwd naar:Wadloper schreef :
de vraag met betrekking tot de grote van dat ene rif, dat dan genoeg zou zijn, nog steeds niet is beantwoord.[...] En wat als er moet worden gezeild met méér wind dan dat ene rif aankan?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:46 #1584726

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Langzamerhand worden we wat wijzer, geholpen door deze discussie.
Materiaal: Het zal een 'dacron' zeil worden, de zeilmakers zijn daar wel unaniem over. Laminaat voegt voor mij niks toe, zeker niet met een goede kwaliteit geweven polyester (Contender fibercon, dimension-polyant.com c-breeze), deze zijn al heel vormstabiel.
Losse broek vanwege de zeileigenschappen.
Riffen: 1 of 2, neig naar 1. In combinatie met minimaal 1 doorlopende zeillat, evt 2. #Riffen hangt ook van de maker af, die geeft tenslotte de gebruiksaanwijzing.



En natuurlijk telltails, trimstrepen, C25 logo.

Leuk proces!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:52 #1584727

Een rif op "ons soort boten" is veel meer dan de m2's wegnemen. Je sloopt de fok/grootzeil interactie boven in de mast en neemt daarmee druk boven in het tuig weg.

Mijn boot was weliswaar in de basis een sportief model, maar de toerversie. Stelselmatig gewicht verwijderen op vervelende plaatsen, het zorgvuldig behandelen van het onderwaterschip en het aanbrengen van soepele trimmogelijkheden. Hebben de boot serieus getransformeerd. Ook een oude contest kan serieuze stappen maken in zeilprestaties.

Qua absolute prestaties is het een dubbeltje wat nooit een kwartje zal worden, maar een nette rating en een gezonde dosis plezier in de sport kan een hoop goed maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:53 #1584728

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Barre Skik schreef :
Met een nieuw zeil gaat het enigzins verbeteren. Je hellinghoek met 10 tot 15 graden (meer is niet realistisch bij 24 knopen wind) zal de performance nog meer verbeteren.Probber hetzelfde eens met je huidige zeil en dan 2 reven.

Dat is wel een goeie inderdaad, ik zal vandaag of morgen volgende week als het wat waait het 2e rif eens bijzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:55 #1584729

Nog iets. Vaak varen oudere modellen beter met een genua 1 en 2 reven dan met een HA. Wij doen dat tot een knoop of 24 (vlagen)
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 12:55 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 12:58 #1584730

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
boarderbas schreef :
Een rif op "ons soort boten" is veel meer dan de m2's wegnemen. Je sloopt de fok/grootzeil interactie boven in de mast en neemt daarmee druk boven in het tuig weg.
Betekent dat liever een rif meer of juist een zorgvuldig geplaatst rif?
boarderbas schreef :
Mijn boot was weliswaar in de basis een sportief model, maar de toerversie. Stelselmatig gewicht verwijderen op vervelende plaatsen, het zorgvuldig behandelen van het onderwaterschip en het aanbrengen van soepele trimmogelijkheden. Hebben de boot serieus getransformeerd. Ook een oude contest kan serieuze stappen maken in zeilprestaties.

Qua absolute prestaties is het een dubbeltje wat nooit een kwartje zal worden, maar een nette rating en een gezonde dosis plezier in de sport kan een hoop goed maken.
Daar gaan we voor :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:01 #1584731

boarderbas schreef :
Nog iets. Vaak varen oudere modellen beter met een genua 1 en 2 reven dan met een HA. Wij doen dat tot een knoop of 24 (vlagen)

Dan moet dat een behoorlijk zwaar gebouwde genua 1 zijn! Lever je dan bij lichtweer (< 10 kn) niet veel in?

24 kn wind geeft bijna 6x meer winddruk dan 10 kn... Jij gebruikt een G1 light én G1 heavy toch?
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 13:02 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:46 #1584735

Nachtvlinder schreef :
Barre Skik schreef :
Laminaat op deze boten is als een gepimpte ford escort met de oorspronkelijke 1.2 motor.

Ik zie het meer als het gebruiken van kwaliteitsbanden onder een auto in plaats van el-cheapo Chinese banden. Stuurt lichter, minder lawaai en gaat langer mee.

Is het onderscheid Dacron/laminaat inmiddels niet achterhaald eigenlijk? Er is niet één laminaatsoort, net zoals als er zeer goede (duurder dan "tourlaminaat") (al of niet hydride) Dacron soorten bestaan.

Welk materiaal (merk, type) zou jij TS nu eigenlijk aanraden?

Fibercon Pro, Dimension polyant AP
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 13:46 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:47 #1584736

TuuLeVi schreef :
Barre Skik schreef :
Dit gaat zeker op bij grootzeilen met een hoge aspectratio (een korte giek) als bij ior achtige boten.
IOR bootjes hebben juist een relatief korte giek.
Nachtvlinder schreef :
@TuuLeVi: corrigeer je quote even ajb: je laat mij iets zeggen dat Wadloper gezegd heeft...
mijn excuus, je hebt gelijk; aangepast.

hier ben ik nog wel benieuwd naar:Wadloper schreef :
de vraag met betrekking tot de grote van dat ene rif, dat dan genoeg zou zijn, nog steeds niet is beantwoord.[...] En wat als er moet worden gezeild met méér wind dan dat ene rif aankan?

Klopt, tikfoutje moest niet zijn als ior achtige maar en andere ior achtige
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:52 #1584737

Nachtvlinder schreef :
Niets maakt hét verschil, maar nogmaals: alle beetjes helpen en de kostenbesparing kan wellicht besteed worden aan een beter materiaal...

Benieuwd of Barre Skik concreet durft te worden of in de gebruikelijke dogma's blijft hangen.

Mss interessant als hij als zeil-ontwerper wat materiaal opties voor zou stellen. Eerdere ervaringen hier zijn dat hij dan afhaakt: het blijft bij algemeenheden. Alsof er maar één soort "laminaat" zou bestaan :laugh:

Ga je nu op de man? Zou niet weten dat ik afhaak anders dan dat ik geen zin meer in heb in het draadje.

Als je me weinig creatief over vind komen, dan ben ik dat met je eens. Komt omdat ik vanuit mijn ervaring en persoonlijke voorkeuren een hekel heb aan overkill waar het absoluut niets toevoegt. Zolang je een koelkast of koelbox aan boord, zithoek, matrassen van 12cm en dergelijke aan boord, vind ik gewicht van zeildoek echt gezwets.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:56 #1584738

Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Nog iets. Vaak varen oudere modellen beter met een genua 1 en 2 reven dan met een HA. Wij doen dat tot een knoop of 24 (vlagen)

Dan moet dat een behoorlijk zwaar gebouwde genua 1 zijn! Lever je dan bij lichtweer (< 10 kn) niet veel in?

24 kn wind geeft bijna 6x meer winddruk dan 10 kn... Jij gebruikt een G1 light én G1 heavy toch?

Klopt dat de genua 1 dan zwaar moet zijn. Op mijn halftonner had ik een lichte en een heavy genua 1.

Ervaringen van Bas kloppen precies.
Op dit soort tuigages is eerst ver doorreven en dan voordriehoek verkleinen.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 13:56 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 13:58 #1584739

Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Nog iets. Vaak varen oudere modellen beter met een genua 1 en 2 reven dan met een HA. Wij doen dat tot een knoop of 24 (vlagen)

Dan moet dat een behoorlijk zwaar gebouwde genua 1 zijn! Lever je dan bij lichtweer (< 10 kn) niet veel in?

24 kn wind geeft bijna 6x meer winddruk dan 10 kn... Jij gebruikt een G1 light én G1 heavy toch?

Correct. Maar zo extreem hoeft het niet. Overigens vaart onder de 10 kts niks zo hard als oud dacron.

Mag ik ook warpdrive even noemen als dacron. Ik ben echt positief verrast hoe mooi doek dat is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 14:00 #1584740

boarderbas schreef :
Nachtvlinder schreef :
boarderbas schreef :
Nog iets. Vaak varen oudere modellen beter met een genua 1 en 2 reven dan met een HA. Wij doen dat tot een knoop of 24 (vlagen)

Dan moet dat een behoorlijk zwaar gebouwde genua 1 zijn! Lever je dan bij lichtweer (< 10 kn) niet veel in?

24 kn wind geeft bijna 6x meer winddruk dan 10 kn... Jij gebruikt een G1 light én G1 heavy toch?

Correct. Maar zo extreem hoeft het niet. Overigens vaart onder de 10 kts niks zo hard als oud dacron.

Mag ik ook warpdrive even noemen als dacron. Ik ben echt positief verrast hoe mooi doek dat is.

Warpdrive is prachtig. Ik ben van mening dat dit door zijn triradiale verwerking beter tot zijn recht komt op een contest 25. In de zelfde range heeft contender ook iets wat net even mooier is (prijs buiten beschouwing gelaten): fibercon Pro Warp Tech
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 14:01 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 15:07 #1584749

Barre Skik schreef :
Zolang je een koelkast of koelbox aan boord, zithoek, matrassen van 12cm en dergelijke aan boord, vind ik gewicht van zeildoek echt gezwets.


Het gaat er niet om wat het doekgewicht toevoegt aan de waterverplaatsing, maar om de flying shape bij lichtweer. Hetzelfde mechanisme waarom een spinnaker van Dacron niet omhoog komt…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 16:00 #1584753

  • Shebee
  • Shebee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 364
Ik vaar ook een typisch IOR boot, een She 31. Vroeger inderdaad met genua light en genua heavy. Op een gegeven moment was de zelfkerende high aspect op en werd vervangen door een genua 3. Nu mn grootzeil meer uitgebouwd is en nog lekker nieuw, merk ik dat ik later reef maar vaker met de 3 zeil. Vroeger ging er eerst een rif in en dan werd de fok gewisseld. Mn zeilen zijn uit modern dacron doek.




Natuurlijk geen rolfok......


Nog nooit gedaan dus ik denk dat ik het wel kan!
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 16:03 door Shebee. Reden: Foto ingevoegd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 17:56 #1584774

Nachtvlinder schreef :
Barre Skik schreef :
Zolang je een koelkast of koelbox aan boord, zithoek, matrassen van 12cm en dergelijke aan boord, vind ik gewicht van zeildoek echt gezwets.


Het gaat er niet om wat het doekgewicht toevoegt aan de waterverplaatsing, maar om de flying shape bij lichtweer. Hetzelfde mechanisme waarom een spinnaker van Dacron niet omhoog komt…

Ik heb het niet over waterverplaatsing, ik heb het niet over spinnakers of welk flying zeil dan ook.
Maar goed ik draai het nu even om. Leg mij eens uit hoe laminaat een betere bijdrage levert aan de flying (?) shape van een grootzeil op een contest 25 en hoe dit zich vertaald op diezelfde boot? Hoeveel minder helling, hoeveel extra hoogte en hoeveel snelheid je gaat zien?

Ik durf het te voorspellen vanuit de ervaring op mijn toergebakje. Ik zeil inmiddels ook weer met een normaal polyester geweven grootzeil.
Mijn tuig heeft overigens niets met ior te maken, het grootzeil is veel dominanter.

Chapeau dat je me eerder in het draadje een vraag stelt, me later voor schijterd (ok je hebt andere woorden gebruikt) uit maakt en dat je vervolgens selectief op reageert op een reactie van mij. Je doet erg je best mij af te vangen, het valt op.
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 18:02 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 18:49 #1584782

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Ik heb op tot op heden ook een genua 3 (iets voorbij de mast, 17m2 geloof ik), misschien daarom vergelijkbare ervaringen als Shebee wat betreft reven.
Goed om te horen dat jo barreskik ook op basis van eigen ervaringen een modern polyester doek prefereert.

Terzijde en omdat het 'mijn' topic is: @BarreSkik & Nachtvlinder: input van beide wordt zeer gewaardeerd. Ik kan mij echter voorstellen dat de directe vraagstelling (NV) misschien wat persoonlijk voelt. Maar correct me if I am wrong: ik denk (hoop) dat het vooral ter lering ende vermaak is. Indien deze veronderstelling klopt: misschien zouden de vragen iets minder prikkelend kunnen?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 18:52 #1584784

Ja ik ga mijn best doen en zal het oudzeer laten rusten. Excuus Barre Skik: dat was niet nodig en helpt niet om het hier prettig te houden.

“Laminaat”. Alsof er één soort “laminaat” bestaat en we direct over zeer kostbare kwetsbare wedstrijdzeilen praten! Ik snap niet waarom we in deze 2 (3 met membraan erbij) groepen praten: ik zie het puur als een andere constructiemethode, waarbij er overlap bestaat tussen goede Dacron’s en matige “laminaten”. Bovendien bestaat er tegenwoordig ook hybride zeilen van specifiek versterkte wovens.

Met flying shape doel ik op de vorm dat een zeil onder winddruk en trim aanneemt. Staat los van vliegend gevoerde zeilen. Hoe lichter een materiaal (bij gelijke stijfheid), hoe eerder dit zeil bij lichtweer de gewenste vorm aan zal nemen. Dit geldt voor een grootzeil net zo goed als voor een lichtweergenua. Mijn (gewoon toer…)grootzeil is uit twee doekgewichten gemaakt om dit niet zwaarder dan nodig te maken. Niet vanwege waterverplaatsing, hijsgemak of richtend moment, maar om de vorm bij afnemende wind zo lang mogelijk stabiel en trimbaar te houden. Op de totale kosten was de meerprijs relatief laag.

Hoe merkbaar een beter materiaal dit is voor TS boot is niet zomaar te kwantificeren, net zoals dat voor een 40 ft racer niet is. Het zal klein zijn; ik heb ook nergens anders beweerd. Mijn punt in dit draadje is steeds geweest dat indien de meerprijs van een beter (lichter en/of stijver) materiaal nihiel is (of wanneer je met één rif, als je dat durft, voldoende productiekosten bespaart) er geen reden is hier níet naar te streven. Je moet niet over de top gaan, maar je moet je boot en je trim- en zeilplezier ook niet tekort doen.

Je oppert Challege/Contender Warp Drive, dan zou TS’ zeil radiaal gebouwd gaan worden dus. Dan wijk je toch ook al af van “AP Dacron”? Ook de arbeidsintensievere bouwwijze en toegenomen snijverliezen zullen tot een meerprijs leiden.

Ergens in de driehoek “stijfheid/gewicht/prijs” (pick two…) zal TS met zijn zeilmaker een keuze moeten maken. Dat altijd een compromis zal zijn…

Gaat vast lukken (al gedaan lees ik zelfs!)
Laatst bewerkt: 11 sept 2024 19:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Grootzeil Contest 25 11 sept 2024 19:06 #1584786

Helemaal eens dat kwantificeren in groepen als laminaat, geweven doek en membraam tekort door de bocht is. Alledrie zijn inderdaad nog veel verder uit te splitsen.
Ik suggereerde voor het grootzeil geen warp drive, ik beaamde Boarderbas zijn stelling dat dat ook mooi doek is. Het is nog steeds een geweven polyester, maar bedoelt voor triradiale verwerking. Heel mooi geschikt voor meer eisende toerzeilers die wat meer vormvastheid zoeken in een genua
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.154 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl