50 kn wind op volle zee treft slechts 0,000001% van de ZF-ers.
Net zoals een tsunami als je voor Phuket voor anker ligt.
We kunnen een draadje starten over wat je dan wel niet moet doen, maar eigenlijk is bidden het enige wat je dan kan doen.
Dé oplossing hiervoor is goed vooruitziende blik. Tijdig reven bijvoorbeeld, of niet vlak voor strand ankeren, maar op dieper water. Maar we kunnen niet alles voor zijn.
Voor de 99,99999% gevallen die de ZF-ers wel meemaken, is de Erik-truuk m.b.t. reven een werkzame.
Zelf, al doende en lerende, had ik die truuk ook ontdekt, ben blij dat Erik aangeeft dat dat een goede manier is. Ik ga deze truuk verder oefenen en perfectioneren.
Solo zeil ik sowieso niet, we reven en ontreven zo met 2 man aan de mast. Een houdt de val op spanning, de ander zwengelt aan de reeflijn.
Het kan ook in mn uppie, maar dan duurt het 3x zo lang, omdat ik dan zelf steeds moet wisselen tussen val en reeflijn telkens 10 cm.
En ja, we hebben zeer gepijlde zalingen en een doorgelat zeil.
Door zowel de val als de reeflijn te doseren blijft het achterlijk strak en het zeil onder controle en omdat de giek 45 graden naar binnen staat, vrij van de zalingen.
Voor een groot grootzeil is de neerhouder een kwetsbaar ding. Heb er al 2 versleten, kapot dus. Wij zetten een extra lijn als bulletalie op het einde van de giek direct vertikaal op de kikker aan dek. De landvast-kikker bedoel ik. Daar kan ik het schip aan hijsen, dus dat touwtje houdt het zeil wel. Zo belast je de giek ook het minst trouwens. Die bulletalie zorgt ervoor dat de giek niet kan gijpen, dus veilig.
We varen zo nooit voor de wind, alleen bakstag. Dan heb je zwalk-reserve. Als je bang bent dat je AP dat niet redt onder die omstandigheden, dan heb je de verkeerde AP. Schat zo maar in dat 99% van de ZF-ers voor die omstandigheden inderdaad niet de juiste AP heeft. Simpel omdat de focus van de ZF-er bij de keus voor de AP ligt op kosten, ampere verbruik en kracht, maar juist niet op reactiesnelheid. Wie haalt 6 sec HOH onder vollast? En tegenwoordig ligt de focus op patroonherkenning. Zodat de AP "voorspelt" welke golf er komt. Dat zorgt voor reductie van energie verbruik. Maar die ene golf die niet aan het patroon voldoet, daar heb je simpelweg puur kracht en reactiesnelheid voor nodig.
Maar die AP heb je alleen nodig als je geen stuurman hebt die tijdens het reven stuurt. Of onder die omstandigheden dat de AP het sowieso beter doet dan een stuurman (slecht visueel zicht bijvoorbeeld, snachts met deklichten aan ziet de stuurman niet zoveel, je kijkt in een donker gat).