Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 00:50 #1447295

Ik ga de reeftactiek van Erikdejong ook eens proberen. Een kijken hoe dit uitpakt. Op onze boot reef je grotendeels in de kuip (grootzeilval en smeerrepen), maar voor de reefhaak moet ik wel bij de mast zijn.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 09:21 #1447315

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 726
Ik zou het betreuren. Ik geniet van je commentaren Erik en steek er vaak wat van op. En voor wat betreft het onderwerp reven kan ik alleen maar zeggen dat we op een boot waar ik bemande. een mooi laminaat grootzeil ( 1 jaar oud) gesloopt hebben door het met veel minder wind (32 knopen wind -als het dat al was) even te laten klapperen om te reven ( stond wel iets druk in achterlijk maar niet genoeg). Dat scheurde gewoon bij de niet doorlopende zeillat omdat het klapperen op de bewegende boot iets langer duurde dan gewenst. Vanuit dat perspectief denk ik dat de methode van Erik wel eens veel beter kan zijn. Dat zou ik wel eens willen proberen, maar deel ook de zorgen van André azuree om die reefhaak er nog in te krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 09:44 #1447325

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik moet trouwens sowieso naar de mast om wat karren eruit te frotten.... dus dan is die reefhaak ook prima te doen, maar ik vermoed dat er dan niet teveel spanning op het onderlijk moet staan.
Dan is je zeil niet goed gemaakt en je reefsysteem niet in orde.
Een klein vermoeden dat na het inhaken het zeil ook weer losklappert terwijl je over het dek kruipend de kuip probeert te bereiken :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 10:27 #1447342

Dan is je zeil niet goed gemaakt en je reefsysteem niet in orde.
Een klein vermoeden dat na het inhaken het zeil ook weer losklappert terwijl je over het dek kruipend de kuip probeert te bereiken :laugh:

Ik weet het niet omdat ik de methode van Erik nog niet heb geprobeerd. Wie weet lukt het prima. Grootzeil van North staat er gewoon netjes op. Ik ga het eens proberen, want dat reven met veel helling halve wind en klapperend grootzeil (zonde!) is ook niet alles.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 14:15 #1447390

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
AndreAzuree schreef :
Erik, hoe krijg je dan het oog bij je voorlijk op het reef-oog, als er door het aantrekken van de smeerreep veel spanning staat op je (nieuwe) onderlijk?

Dat is niet relevant als je ook een reeflijn aan het voorlijk hebt. Ik heb dat en ik gebruik bij het reven (vanuit de kuip) nooit de reefhaak. Dat maakt het ontreven ook makkelijker.

Overigens heb ik het voordewindse reven nog nooit toegepast. Maar met de tips van Erik ga ik dat zeker proberen. Er zijn situaties geweest dat ik het goed had kunnen gebruiken. Ik maak me daarbij wel zorgen over de kracht die er op de leuvers komt te staan als het voorlijk niet strak staat bij het reven. Ik heb ooit wel eens leuvers verspeelt toen de val slipte in een kapotte klem bij windkracht 8.

Edit: .."ik gebruik nooit het reefoog", moet zijn "ik gebruik nooit de reefhaak". Verbeterd.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Laatst bewerkt: 25 dec 2022 20:34 door Arcadia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 19:37 #1447425

Ik heb geen reefhaken op Bagheera. De giek zit heel dicht bij dek en de halshoek op de normale hoogte. Er zit een zware wagen aan het reefoog en ik steek een kort lijntje door het reefoog welke aan de andere kant van het zeil aan een snapshackle vast zit.

Leuvers in en uit de mastrail moeten frotten om te kunnen reven is wat mij betreft geen optie voor een oceaan gaande boot. Voor kustzeilen prima.
Overigens staan er bijna geen krachten op de leuvers als je voor de wind gaat reven. Het grootzeil word gewoon tegen de zalingen gedrukt. Zoals je op de onderstaande foto kunt zijn zijn de normale tussenleuvers gewoon dezelfde die ook op 30 voeters gebruikt worden.

De 'reef lijn' is goed zichtbaar op deze foto. De snapshckle waar het andere einde aan vast zit, zit aan de achterkant van het zeil en is op deze foto niet zichtbaar.

Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 25 dec 2022 19:42 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 21:45 #1447457

Ik heb wel een reefoog, maar er is natuurlijk altijd de optie voor een extra smeerreep met blok bij de mast zoals Erik en Arcadia dat hebben. Moet ik wel die lijn wel weer netjes naar de valstoppers in de kuip brengen. Ik ga er eens over nadenken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 22:08 #1447470

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2180
Ik vond dat geweldig goed werken op mijn vorige boot. Als ik genoeg heb van het gedoe met reefhaken doe ik het misschien opnieuw zo. Wel aparte smeerrepen voor en achter, geen doorlopende reeflijn: dat is meestal een drama in vergelijking met aparte lijnen. Zorgt wel voor veel lijnen in de kuip.

Wat betreft het moeten losnemen van leuvers: daar is een trucje voor met een lijntje door de leuver en naar de ogen eronder en erboven, waardoor er ruimte komt tussen leuver en voorlijk als de spanning van het voorlijk af is. In plaats van een sluiting, bindsel o.i.d. Zelf nooit nodig gehad, maar schijnt goed te werken. Leuvers moeten losnemen zou ik zelfs op de binnenwateren een gedoe vinden.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Laatst bewerkt: 25 dec 2022 22:09 door Doejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 22:41 #1447483

Wat ik gebruik is geen reef lijn in traditionele zin, het is meer een stropje wat voorkomt dat je reefoog omhoog gaat.

Dat werkt mogelijk ook voor AndreAzuree, een lusje aan je reefoog zetten welke over de refhaak gaat. Op die manier hoef je de leuvers er niet meer uit te halen. Je zeil komt wel enkele centimeters hoger boven de giek te zitten, maar meestal is dat geen probleem.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 22:43 #1447484

mmm, ik heb karren, en die zullen er toch echt uitmoeten bij een rif...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 22:52 #1447486

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
AndreAzuree schreef :
mmm, ik heb karren, en die zullen er toch echt uitmoeten bij een rif...
Hoezo? Je krijgt toch gewoon een stapeltje karren. Het reefoog aan voorlijk komt iets hoger te zitten. En daardoor komt de giek aan achterzijde ook iets hoger te zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 25 dec 2022 22:57 #1447488

ah, zo, nu snap ik het pas...thanks voor de uitleg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 01:24 #1447496

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1363
AndreAzuree schreef :
mmm, ik heb karren, en die zullen er toch echt uitmoeten bij een rif...

Waarom? Als je grootzeil is gemaakt op het bestaande systeem is daar met het oog in het achterlijk rekening gehouden?
Bij inmeten van mijn grootzeil werd de afstand vanaf de giek voor de opgestapelde karren voor reef 1, 2 en 3 ook opgemeten, voor die reden.

Mijn giek staat misschien iets hoger bij reef 2, maar niet veel.

Ik gebruik dit als ‘smeerreep’, geen reef-ogen maar ringen, inhaken en klaar. Ik weet niet of het door het karrensysteem komt, maar ik hoef zeker niet in/aan de wind en tot reef 2 hoef ik alleen maar wat druk uit zeil te halen, trek de reeflijn in achterlijk aan (en dat oog trek ik niet eens strak op de giek, laat meestal een cm of 10 open,) en grootzeil komt probleemloos voldoende naar beneden.


V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Laatst bewerkt: 26 dec 2022 01:27 door Sailabout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 07:30 #1447500

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Als het goed is zit je reefoog in een vouw van het zeil en is er voldoende ruimte in het zeil om dat oog naast de karren omlaag te trekken.
Uit ervaring weet ik dat zeilmakers weleens de vergissing maken om het reefoog te dicht op de kar of leuver die daaronder zit te maken. Dat is gewoon knudde eigenlijk want een rif zit dan altijd raar hoog of je moet karren verwijderen. Bovendien haal je dan minder doek weg dan je wilt. Je rif wordt immers kleiner.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 08:04 #1447502

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2744
holtere schreef :
Als het goed is zit je reefoog in een vouw van het zeil en is er voldoende ruimte in het zeil om dat oog naast de karren omlaag te trekken.

Inderdaad, zo zit het bij mij ook. Het is zelfs bij het derde rif geen probleem om de halshoek langs de zeilvouwen op de giek omlaag te trekken. De reeflijn loopt ter plekke van de nog wel aanwezige reefhaak door een ring die voorkomt dat het voorlijk bij de mast vandaan kan worden getrokken, net zoals een reefhaak doet. Alleen moet je de voorreeflijn niet met de lier tot strak op de ring doorhalen om beknelling en daardoor beschadiging van de zeilvouwen te voorkomen. Ik trek de reeflijn met de hand aan en de spanning op het voorlijk komt daarna vanuit de val.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 09:30 #1447516

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13400
Mijn probleem met down wind reven is niet het reef oog bij de giek maar dat het zeil tegen de verstaging en zalingen aangedrukt wordt. Met storm winden met meer dan 100kg per vierkante meter. Zeillatten blijven ook haken achter het een en ander.


You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 26 dec 2022 09:33 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 09:32 #1447518

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1379
Zonder iemand tegen te willen spreken of zijn mening in twijfel te trekken, kan ik me nauwelijks voorstellen dat ik met mijn huidige boot ooit voor de wind ga reven. Dat heeft denk ik ook met het soort boot te maken en hoe deze is getuigd. Op onze boot zit een relatief kleine fok en een enorm grootzeil in verhouding. Op het moment dat ik voor de wind de neerhaler los zou maken, schiet de giek omhoog en daarmee de controle over het grootzeil. De druk van het zeil op de sterk gepeilde zalingen is groot. Geen schijn van kans om het zeil zo naar beneden te krijgen. Zeker voor de wind met enige golfslag is de koers onrustig. Nu heb ik een super stuurautomaat, maar de kans op een gijp is er altijd. Sorry, ik ben techneut dus eigenwijs, maar dat voor de wind reven gaat `m bij mij niet worden. Overigens wel ervaring met harde wind op zee. Op 25 oktober 1990 was ik beroepsmatig op de Noordzee, niet zeeziek, wel spannend, genoten en erg onder de indruk van het enorme natuurgeweld. Hoop dit nooit op een jachtje mee te maken.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 10:25 #1447523

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4661
@Reed, volgens mij is het idee dat je je grootzeil naar binnen trekt tot het 45% staat en dan niet meer tegen de zalingen aan komt.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 10:51 #1447528

Aan het begin van deze reef discussie ging het over de "Deathtrap".

Reven is simpel, ook bij harde wind, zonder geklapper en gedoe. Dat is het hele punt niet.

Maar wat nu als je ruimwinds gevangen wordt met 50kn wind. Het zeil drukt hard tegen mast en verstaging. Doorgaande latten buigen de verkeerde kant op. Druk uit het zeil halen lukt niet meer door wind en golven.

Reef vrolijk verder in andere omstandigheden.


Edit: het hoort je niet te overkomen hè, maar wat als ..
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 26 dec 2022 10:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 11:15 #1447536

Op onze boot zit een relatief kleine fok en een enorm grootzeil in verhouding. Op het moment dat ik voor de wind de neerhaler los zou maken, schiet de giek omhoog en daarmee de controle over het grootzeil. De druk van het zeil op de sterk gepeilde zalingen is groot. Geen schijn van kans om het zeil zo naar beneden te krijgen.

Dat is natuurlijk bij mijn boot precies zo.....

@Reed, volgens mij is het idee dat je je grootzeil naar binnen trekt tot het 45% staat en dan niet meer tegen de zalingen aan komt.

Dat zou bij mijn boot, met veel wind al voor enorme helling zorgen, grootzeil is 38m2, op 33 voet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 11:27 #1447538

50kn wind = TWS, dus je zult al snel op 40 AWS zitten en daar gaf Erikdejong al antwoord op 2 pagna’s terug. Maar je kunt natuurlijk de TWS verhogen.

Maar is het antwoord niet gewoon proberen te reven, maar als dat niet lukt gewoon maar hopen dat de boel het houdt. Of is giek naar midden lieren nog een optie? Heeft mij inziens minder met geschiktheid voor oceanen van de boot te maken, maar meer met zeemanschap.

Hoe vaak kom je opeens voor langere tijd in 50kn TWS terecht? Overdag kun je de lucht lezen en anticiperen en in de nacht zie je squals op de radar. Voor binnenhalen van voorspellingen heb je InReach, SSB, Iridium Go, Starlink, marifoon (bijv beroepsvaart voor weersupdate vragen) om flink weer te mijden of tijdig te reven.

Bij een ‘rogue wave’ weet je vrijwel zeker dat je je tuig gaat verliezen, ongeacht det type merk, constructie of ontwerp van de zeilboot.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 11:35 #1447540

  • Hugy
  • Hugy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 69
Hier nog een mooie beschrijving van het reven voor de wind. Pas dit zelf ook toe op de oceaan of zee bij voor de wind varen. Veel gecontroleerder en geen klapperen. Essentiel is wel alle lijnen bij de mast, maar dat heb ik sowieso al in verband met veel solo varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 11:43 #1447544

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2147
Interessant allemaal. Onderwerp is of moderne schepen geschikt zijn voor de oceaan. Een belangrijk item is goed en eenvoudig kunnen reven. Ik probeer de discussie beetje te volgen echter snap ik er geen bal van. Wij hebben een modern schip met een eenlijnsreef systeem. Nooit geen problemen. Neerhouder beetje los. Val laten vieren totdat rif op giek hoogte is. Reeflijn aandraaien zodat zeil op giek komt. Val weer onder spanning brengen en neerhouder weer aan. Ik doe dit vanuit de cockpit zonder een meter te bewegen. Nog geen minuut werk en zeil klappert ook niet. Das pas oceaan waardig lijkt me :)
happy sailing
Laatst bewerkt: 26 dec 2022 11:44 door alegria.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 11:46 #1447545

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
50 kn wind op volle zee treft slechts 0,000001% van de ZF-ers.
Net zoals een tsunami als je voor Phuket voor anker ligt.
We kunnen een draadje starten over wat je dan wel niet moet doen, maar eigenlijk is bidden het enige wat je dan kan doen.
Dé oplossing hiervoor is goed vooruitziende blik. Tijdig reven bijvoorbeeld, of niet vlak voor strand ankeren, maar op dieper water. Maar we kunnen niet alles voor zijn.

Voor de 99,99999% gevallen die de ZF-ers wel meemaken, is de Erik-truuk m.b.t. reven een werkzame.
Zelf, al doende en lerende, had ik die truuk ook ontdekt, ben blij dat Erik aangeeft dat dat een goede manier is. Ik ga deze truuk verder oefenen en perfectioneren.

Solo zeil ik sowieso niet, we reven en ontreven zo met 2 man aan de mast. Een houdt de val op spanning, de ander zwengelt aan de reeflijn.
Het kan ook in mn uppie, maar dan duurt het 3x zo lang, omdat ik dan zelf steeds moet wisselen tussen val en reeflijn telkens 10 cm.
En ja, we hebben zeer gepijlde zalingen en een doorgelat zeil.
Door zowel de val als de reeflijn te doseren blijft het achterlijk strak en het zeil onder controle en omdat de giek 45 graden naar binnen staat, vrij van de zalingen.

Voor een groot grootzeil is de neerhouder een kwetsbaar ding. Heb er al 2 versleten, kapot dus. Wij zetten een extra lijn als bulletalie op het einde van de giek direct vertikaal op de kikker aan dek. De landvast-kikker bedoel ik. Daar kan ik het schip aan hijsen, dus dat touwtje houdt het zeil wel. Zo belast je de giek ook het minst trouwens. Die bulletalie zorgt ervoor dat de giek niet kan gijpen, dus veilig.

We varen zo nooit voor de wind, alleen bakstag. Dan heb je zwalk-reserve. Als je bang bent dat je AP dat niet redt onder die omstandigheden, dan heb je de verkeerde AP. Schat zo maar in dat 99% van de ZF-ers voor die omstandigheden inderdaad niet de juiste AP heeft. Simpel omdat de focus van de ZF-er bij de keus voor de AP ligt op kosten, ampere verbruik en kracht, maar juist niet op reactiesnelheid. Wie haalt 6 sec HOH onder vollast? En tegenwoordig ligt de focus op patroonherkenning. Zodat de AP "voorspelt" welke golf er komt. Dat zorgt voor reductie van energie verbruik. Maar die ene golf die niet aan het patroon voldoet, daar heb je simpelweg puur kracht en reactiesnelheid voor nodig.

Maar die AP heb je alleen nodig als je geen stuurman hebt die tijdens het reven stuurt. Of onder die omstandigheden dat de AP het sowieso beter doet dan een stuurman (slecht visueel zicht bijvoorbeeld, snachts met deklichten aan ziet de stuurman niet zoveel, je kijkt in een donker gat).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 26 dec 2022 12:01 #1447551

OK, als het niet herkend wordt dan zal die "deathtrap" wel een typisch multihull dingetje zijn :woohoo:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.373 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl