madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar ik kan me toch echt wel iets praktisch voorstellen bij de theorie van "superpositie" van de ene golf die samenvalt met de andere. Sterker nog, ik heb dat zelf wel eens zien gebeuren.
Nog sterker. Nooit bij stilgestaan in de kleine 40 jaar die ik beroepshalve doorgebracht heb op zeeschepen. Maar ik heb toch echt wel vaak heel slecht weer meegemaakt. Ook nooit discussies aan boord in de trant van hoe die golven onstaan. Ja veel en langdurig wind

Aan boord zitten zeer goed opgeleide mensen,maar geen theoretisch denkende wetenschappers.
Dat nadenken wordt op de wal gedaan. (Je bent ook gewoon te laat als je dat aan boord pas gaat doen)
...an increase of the significant wave height beyond 0.5 m in the North Atlantic will have a large impact on the current design practice for e.g. tankers.
Longer ships would require a larger increase in the ship deck area than shorter ships. The steel weight of the deck in the midships region is to increase. If the significant wave height increases by 1.0 m, the deck area will need to increase by 9% for a VLCC (Very Large Crude Carrier) and by 5% for a Product Tanker in order to maintain the current safety level. Increasing the hull girder strength in a more optimal way without increasing the steel weight could also be considered.
issuu.com/dnvgl/docs/rogue_waves_final