Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen?

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 feb 2023 21:38 #1458463

"dom" is een groot woord. "Irrationeel" is wellicht passend ;) . Waarom zou alle non-lineaire wiskunde/natuurkunde lulkoek zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 10 feb 2023 21:46 #1458466

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3106
AndreAzuree schreef :
"dom" is een groot woord. "Irrationeel" is wellicht passend ;) . Waarom zou alle non-lineaire wiskunde/natuurkunde lulkoek zijn?
Het gaat mij over het idee dat ze deze theorieën toepassen om zeegang en golven te verklaren. Dat vind ik lulkoek.Ander reaguurders hebben al een praktische verklaring gegeven over dit item.
Laatst bewerkt: 10 feb 2023 21:57 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 13:52 #1458587

Ik ben geen expert, maar ik kan me toch echt wel iets praktisch voorstellen bij de theorie van "superpositie" van de ene golf die samenvalt met de andere. Sterker nog, ik heb dat zelf wel eens zien gebeuren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 14:45 #1458602

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3106
AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar ik kan me toch echt wel iets praktisch voorstellen bij de theorie van "superpositie" van de ene golf die samenvalt met de andere. Sterker nog, ik heb dat zelf wel eens zien gebeuren.
Nog sterker. Nooit bij stilgestaan in de kleine 40 jaar die ik beroepshalve doorgebracht heb op zeeschepen.Maar ik heb toch echt wel vaak heel slecht weer meegemaakt. Ook nooit discussies aan boord in de trant van hoe die golven onstaan.Ja veel en langdurig wind ;)Aan boord zitten zeer goed opgeleide mensen,maar geen theoretisch denkende wetenschappers.Voor mij als zeiler meer als genoeg rede om het noodlot niet te tarten.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 15:16 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 16:32 #1458622

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
In nil sapiendo vita iucundissima est.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 18:54 #1458661

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar ik kan me toch echt wel iets praktisch voorstellen bij de theorie van "superpositie" van de ene golf die samenvalt met de andere. Sterker nog, ik heb dat zelf wel eens zien gebeuren.
Nog sterker. Nooit bij stilgestaan in de kleine 40 jaar die ik beroepshalve doorgebracht heb op zeeschepen. Maar ik heb toch echt wel vaak heel slecht weer meegemaakt. Ook nooit discussies aan boord in de trant van hoe die golven onstaan. Ja veel en langdurig wind ;)
Aan boord zitten zeer goed opgeleide mensen,maar geen theoretisch denkende wetenschappers.
Dat nadenken wordt op de wal gedaan. (Je bent ook gewoon te laat als je dat aan boord pas gaat doen)
...an increase of the significant wave height beyond 0.5 m in the North Atlantic will have a large impact on the current design practice for e.g. tankers.

Longer ships would require a larger increase in the ship deck area than shorter ships. The steel weight of the deck in the midships region is to increase. If the significant wave height increases by 1.0 m, the deck area will need to increase by 9% for a VLCC (Very Large Crude Carrier) and by 5% for a Product Tanker in order to maintain the current safety level. Increasing the hull girder strength in a more optimal way without increasing the steel weight could also be considered.

issuu.com/dnvgl/docs/rogue_waves_final
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 18:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 19:09 #1458667

JotM schreef :
In nil sapiendo vita iucundissima est.

:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 19:10 #1458668

@ Madoc:
Aan boord zitten zeer goed opgeleide mensen,maar geen theoretisch denkende wetenschappers

Dat is natuurlijk waar. Die mensen hebben wel wat anders te doen. Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het niet theoretisch verklaarbaar is. Sterker nog, dat is zeker zo....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 11 feb 2023 21:28 #1458701

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3106
JotM schreef :
madoc schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik ben geen expert, maar ik kan me toch echt wel iets praktisch voorstellen bij de theorie van "superpositie" van de ene golf die samenvalt met de andere. Sterker nog, ik heb dat zelf wel eens zien gebeuren.
Nog sterker. Nooit bij stilgestaan in de kleine 40 jaar die ik beroepshalve doorgebracht heb op zeeschepen. Maar ik heb toch echt wel vaak heel slecht weer meegemaakt. Ook nooit discussies aan boord in de trant van hoe die golven onstaan. Ja veel en langdurig wind ;)
Aan boord zitten zeer goed opgeleide mensen,maar geen theoretisch denkende wetenschappers.
Dat nadenken wordt op de wal gedaan. (Je bent ook gewoon te laat als je dat aan boord pas gaat doen)
...an increase of the significant wave height beyond 0.5 m in the North Atlantic will have a large impact on the current design practice for e.g. tankers.

Longer ships would require a larger increase in the ship deck area than shorter ships. The steel weight of the deck in the midships region is to increase. If the significant wave height increases by 1.0 m, the deck area will need to increase by 9% for a VLCC (Very Large Crude Carrier) and by 5% for a Product Tanker in order to maintain the current safety level. Increasing the hull girder strength in a more optimal way without increasing the steel weight could also be considered.

issuu.com/dnvgl/docs/rogue_waves_final
, Mooie documentatie.Heeft m,n idee over de theorie van golven wel verhelderd. Aan boord is het toch belangrijk om bij extreme omstandigheden in te grijpen. Onze taak aan boord en berekeningen maken dat er goed beladen wordt,zowel qua stabiliteit als langsscheepse stress.
Laatst bewerkt: 11 feb 2023 21:30 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 19 feb 2023 01:48 #1460509

TuuLeVi schreef :
Begrijp ik jouw plaatje goed?
die "zware wagen" is dat de omcirkelde op de foto? En komt dan de hele horizontale kracht (van het doorzetten van de onderlijkspanner) daarop?

En dat "korte lijntje"; steek je die snapshackle door het reefoog om hem aan de andere kant vast te zetten? (op het dek ofzo)
Klopt, zo zit het. je hebt er inderdaad een sterkere leuver voor nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zijn moderne ontwerpen geschikt voor de oceanen? 19 feb 2023 11:04 #1460605

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5936
dankjewel!
Om niet te veel offtopic te gaan even hier verder, ajb?
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.216 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl