HotSnail schreef :
Ben wel benieuwd hoe jij bovenstaande ziet, en ook aan de hand waarvan jij je idee over een zee anker bepaald hebt. Het leek mij (vooral aan de hand van de boeken van de Pardey's) wel een elegante methode mits goed uitgevoerd.
Ik vind de Pardey's niet echt een relevant voorbeeld. Ze varen (voeren, Larry is al een poosje dood) zonder zeerailing, zonder motor, zonder elektra etc. Zij gaan dus heel ander om met veiligheid als zo'n beetje welke andere oceaan zeiler dan ook.
De Pardy's zijn van de geenratie die direct na de oorlog geboren is en hebben de meeste van hun mijlen in de jaren 70 en 80 gevaren. Toen was het nog heel gebruikelijk om zeeankers te gebruiken en dat was toen ook de meest gangbare methode.
Het probleem met een zeeanker is dat het je boot stil legt, een beetje knappe oceaan roller verplaatst zich emt 20 knopen of zelfs meer. Een golf beweging is circulair en het gebeurt regelmatig dat het water het zeeanker juist de verkeerde kant op stuwd. Iedere brekende golf klapt dus met en snelheid van meer dan 20 knopen op je boot stuk en dat geeft gigantisch belastingen op alles, inclusief de bemanning. Als de lijn breekt of door schavielt (gebeurt nog al eens) dan word je boot achteruit geduwd en je roer ligt in zeer korte tijd aan gruzzelementen.
Een waterrem, stopzak of meer gangbaar onder de naam Drogue is bedoeld om weerstand op het achterschip toe te voegen zodat de boot niet zo makkelijk dwars valt en ook niet in een onbedoele planee schiet. Idealiter vaar je met een droge op een snelheid van ongeveer 70-80% van je rompsnelheid voor de golven weg. Voor de meeste boten is dat al snel een knoop of 7. Die golf die met 20 knopen aan komt donderen raakt je dan nog maar met 13 knopen snelheidsverschil. Belastingen gaan in het kwadraad met de snelheid, dus je kunt je voorstellen wat een gigantisch verschil dat maakt.
Hoe je het zeeanker ook gebruikt, de belastingen zijn onnodig groot, de risico's zijn onnodig groot en het is aanzienlijk minder comfortabel als een drogue. Met een drogue hoef je ook niet actief te sturen.