Beste Marfamke,
Ik ken hier en daar wat leveringsvoorwaarden, niet deze specifieke, maar ik denk dat je daar dus volledig naast zit. Verder gaat het mij om de producent van deze zeilen. Die is en blijft verantwoordelijk voor het product dat hij/zij levert, onafhankelijk van hoeveel tussenpersonen er zijn.
Nee, zo zit het
consumentenrecht niet in elkaar, leveringsvoorwaarden of niet.
Verantwoordelijk is en blijft de verkoper van de zeilen, in dit geval Dekker watersport. Hij heeft Maup13 blijkbaar onjuist voorgelicht en hem toch een rolfok verkocht zonder hem te informeren dat er een hoes bij moet of op zijn minst een UV-band.
Dekker heeft het zeil weer betrokken bij Molenaar, maar nergens uit het verhaal blijkt dat Maup13 opdracht heeft gegeven om het zeil specifiek bij Molenaar te bestellen (want dat veranderd de zaak). Molenaar heeft dus geen overeenkomst met Maup13.
Het lijkt me verder alleszins redelijk dat een consument mag verwachten dat een zeil langer meegaat dan drie jaar. Misschien valt het niet onder garantie, maar Dekker heeft in dat geval op zijn minst de
morele verplichting tegenover Maup13 om mee te werken aan een coulanceregeling.
Of Dekker op zijn beurt deze kosten weer op Molenaar wil verhalen is een zaak tussen Dekker en Molenaar, daar staat Maup13 verder buiten. In principe hoeft Molenaar hier niet aan mee te werken (hier is het consumentenrecht niet van toepassing). Bovendien is Molenaar niet verantwoordelijk voor het feit dat Dekker heeft verzuimd Maup13 te informeren over de schade die UV kan veroorzaken als er geen rolfokhoes wordt gebruikt. Bovendien heeft Dekker in zijn vraagprijs naar Maup13 de winst en risico (voor eventuele garantie en coulance) mee moeten nemen. Hoe de prijsstelling van Molenaar naar Dekker is opgebouwd is een zaak tussen Molenaar en Dekker.