Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1800 kaarten 2014

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 06:32 #515138

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
Hans60 schreef :
lodewijk stegman schreef :
Waarom ontaarden dit soort discussies toch altijd weer in allerlei geharnaste meningen, gevolgd door hyperbolen die flink over de rand beginnen te schuimen.
Zo'n argument als "RWS maakt typfouten en daarom is electronische navigatie een hachelijke zaak" is daar een schoolvoorbeeld van.
Nee, ik zeg niet dat het een hachelijke zaak is, ik zeg dat electronische navigatie (nog) niet iets is om puur blind op te vertrouwen, zonder controlemogelijkheid van bijv. een papieren kaart.
Controlemogelijkheid? Laten we er vanuitgaan dat je een bijgewerkte electronische kaart hebt en een bijgewerkte papieren kaart, dan zal vaak blijken dat de electronische kaart verder bijgewerkt is dan de papieren, om de doodeenvoudige reden dat de updates in electronische vorm vaak eerder beschikbaar zijn dan via de klassieke publicatiemethode via de BaZ. Dat was al zo in de tijd dat Henk Menninga de Filo tonnenbestanden bijhield en nu met Nautin is dat nog steeds zo. Bij het bijwerken van de papieren kaart moet je nieuwe tonnenposities zelf plotten, waarbij een telfoutje op de kaartrand zó gemaakt is. Er is dus ook geen enkele garantie dat de bijgewerkte papieren kaart in alle gevallen correct is.
Er is geen enkele reden om te stellen dat een electronisch systeem mét een ander electronisch systeem als backup onveiliger is dan een electronisch systeem met een papieren kaart als backup, als het gaat om betrouwbaarheid van de kaart.
Het enige verschil is dat je voor een papieren kaart geen stroom nodig hebt. Maar dat is nu net een overweging die je niet noemt.

Deze hele discussie is mosterd na de maaltijd. De kaarten zijn allang geschud.
Ik heb zelf trouwens ook nog steeds papieren kaarten aan boord. Ze zijn prettig voor het snelle overzicht, voor het plannen aan de kajuittafel en, inderdaad, als backup. Ik zal ook het moment betreuren dat ze helemaal verdwijnen.
Maar het geleuter over de papieren kaart en goed zeemanschap is ècht pathetisch, zo langzamerhand.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 10:18 #515190

  • TomD
  • TomD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 337
Ik vind dat je je erg sterk uitdrukt. Een backup blijft mijns inziens echt noodzakelijk. Maar, dit zou natuurlijk ook kunnen in de vorm van een electronisch systeem wat geheel los staat van je boordsysteem, zoals een tablet.
Pathetisch vind ik overdreven. Natuurlijk is het normaal niet nodig, maar dat zijn vlotten, vesten, noodstuurinrichtingen etc. ook niet. Je hebt nu eenmaal bepaalde zaken aan boord als je de zee op gaat, om eventuele noodtoestanden het hoofd te bieden en een kaartsysteem wat niet afhankelijke is van je boordaccu's hoort daar volgensmij gewoon bij...

Grt Tom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 12:42 #515236

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
har.vogel schreef :
Wat Sunday? Verder varen dan IJsselmeer en Wadden.....?

H

Nee joh, hij bedoeld mannen met baseball petten en zonnebril :woohoo: :woohoo:

geintje
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 12:45 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 12:45 #515238

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
Hans60 schreef :
La Mavare schreef :
Wat een geneuzel heren!

Eén waarneming is geen waarneming, zo zei mijn leraar zeevaartkunde immer.
Zo lang je niet verder komt dan IJsselmeer of Waddenzee ... heb je helemaal niks nodig, alleen je ogen. Op IJsselmeer is er altijd wel een dijk die je tegenhoudt en op het Wad vaar je tussen de tonnen of prikken. Maar kom je een beetje verder, tsja, daar komen jullie kennelijk niet ...
dan begint het echte navigeren! :lol:

En hoe bepaal jij dan op het Wad welke routes je wel en welke je niet kan volgen i.v.m. je diepgang? Kun jij onder water kijken? 't Is niet omdat jij 'verder gaat' dat het dichterbij simpeler is....

Precies, op zee is vaak makkelijke dan op het WAD, tenzij je de voorgeschreven routes vaart.
Het is niet voor niks dat zeezeilers nerveus worden op binnen water :laugh:
Ze moeten dan pas echt navigeren en ook zelfs manoeuvreer. meestal is dat laatste niet weggelegd voor zeezeilers :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 12:47 #515239

darom heb ik ook zo'n pesthekel aan de Kaag, je blijft overstag gaan! :laugh: . En ik pretendeer geen zeezeiler te zijn hoor, voordat ik dat weer over me heen krijg..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 12:47 #515240

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
SOLAS-5 voorziet in basale regelgeving voor pleziervaart;

www.direct.gov.uk/prod_consum_...lasset/dg_185781.pdf

www.rya.org.uk/infoadvice/regs...gs/Pages/SOLASV.aspx

Theoretisch geldt dit ook al lang in Nederland, maar in dit maritieme anarchistische landje waagt zich daar geen ambtenaar aan :)
Tenslotte hebben we het varen hier uitgevonden, dus niemand hoeft ons wat te vertellen ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 12:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 13:01 #515245

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29453
La Mavare schreef :
Wat een geneuzel heren!

Eén waarneming is geen waarneming, zo zei mijn leraar zeevaartkunde immer.
Zo lang je niet verder komt dan IJsselmeer of Waddenzee ... heb je helemaal niks nodig, alleen je ogen. Op IJsselmeer is er altijd wel een dijk die je tegenhoudt en op het Wad vaar je tussen de tonnen of prikken. Maar kom je een beetje verder, tsja, daar komen jullie kennelijk niet ...
dan begint het echte navigeren! :lol:

En dan ga je eindelijk naar de zuidelijke oceaan, blijken de meest recente kaarten te variëren van 1838 t/m 1972! En dan nog zonder detailkaarten en ook nog in vadem :)

Dan wordt navigeren pas navigeren....... ;)

En nu komtie;
Ik heb toen de kaarten gefotografeert op de grond tijdens een ijswacht, en geijkt in Seaclear met alle hobbels en vouwen. En we voeren nog lang en gelukkig...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 13:03 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 14:58 #515268

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
WADnWIND schreef :
SOLAS-5 voorziet in basale regelgeving voor pleziervaart;

www.direct.gov.uk/prod_consum_...lasset/dg_185781.pdf

www.rya.org.uk/infoadvice/regs...gs/Pages/SOLASV.aspx

Theoretisch geldt dit ook al lang in Nederland, maar in dit maritieme anarchistische landje waagt zich daar geen ambtenaar aan :)
Tenslotte hebben we het varen hier uitgevonden, dus niemand hoeft ons wat te vertellen ;)
Nou zeg, daar hebben we wat aan! Daar staat dus helemaal niets in! Ik ben compliant met SOLAS! Gelukkig maar vooralsnog de SOLAS politie aan boord komt
Laatst bewerkt: 15 mei 2014 18:49 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 15 mei 2014 18:10 #515303

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
WADnWIND schreef :
...
Het is niet voor niks dat zeezeilers nerveus worden op binnen water :laugh:
Ze moeten dan pas echt navigeren en ook zelfs manoeuvreer. meestal is dat laatste niet weggelegd voor zeezeilers :)

Hoewel ik me zelf niet aangesproken voel, ter illustratie van je stelling een kleine anekdote.
Onderweg van Scheveningen naar Terschelling ter viering van oud en nieuw had ik 2 zeezeilers bij me. We moesten nog iemand oppikken in Enkhuizen, dus bij IJmuiden naar binnen. Er stond een leuk windje, dus we zeilden door het Noordzeekanaal. Toen bij Amsterdam door de bebouwing wat luwtes en vlagen kwamen, kreeg ik (schipper) te horem: "Zullen we de motor maar aan zetten?" "Ach, nee, we komen nog vooruit" zei ik. "Maar je vaart dit jacht als een valkje!" Even later dook ik naar binnen om wat te pakken. Vóór ik weer buiten was, was de motor aangezet...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 07:32 #515396

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
WADnWIND schreef :
Het is niet voor niks dat zeezeilers nerveus worden op binnen water :laugh:
Ze moeten dan pas echt navigeren en ook zelfs manoeuvreer. meestal is dat laatste niet weggelegd voor zeezeilers :)
Laatst de boot weer een stukje binnendoor gevaren (Laatste zeilervaring was negen weken zee) en inderdaad, je blijft bezig :laugh:


Maar wel leuk om weer eens te doen.
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 07:32 door wilweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 07:42 #515399

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
La Mavare schreef :
WADnWIND schreef :
...
Het is niet voor niks dat zeezeilers nerveus worden op binnen water :laugh:
Ze moeten dan pas echt navigeren en ook zelfs manoeuvreer. meestal is dat laatste niet weggelegd voor zeezeilers :)

Hoewel ik me zelf niet aangesproken voel, ter illustratie van je stelling een kleine anekdote.
Onderweg van Scheveningen naar Terschelling ter viering van oud en nieuw had ik 2 zeezeilers bij me. We moesten nog iemand oppikken in Enkhuizen, dus bij IJmuiden naar binnen. Er stond een leuk windje, dus we zeilden door het Noordzeekanaal. Toen bij Amsterdam door de bebouwing wat luwtes en vlagen kwamen, kreeg ik (schipper) te horen: "Zullen we de motor maar aan zetten?" "Ach, nee, we komen nog vooruit" zei ik. "Maar je vaart dit jacht als een valkje!" Even later dook ik naar binnen om wat te pakken. Vóór ik weer buiten was, was de motor aangezet...
Je hebt die jongens wel direct van boord gezet, zeker? Ze konden bij Amsterdam CS meteen op de trein, tenslotte.

Overigens zullen de meningen over varen met een Valkje zonder motor op het IJ voor Amsterdam wel verdeeld zijn, vermoed ik.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 07:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 07:50 #515401

lodewijk stegman schreef :

Overigens zullen de meningen over varen met een Valkje zonder motor op het IJ voor Amsterdam wel verdeeld zijn, vermoed ik.
--
stegman
He ja, laten we een topic starten "Zonder motor over het ij! " Misschien komen er wel reacties :laugh: :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 08:08 #515404

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
lodewijk stegman schreef :
Deze hele discussie is mosterd na de maaltijd. De kaarten zijn allang geschud.
Maar het geleuter over de papieren kaart en goed zeemanschap is ècht pathetisch, zo langzamerhand.

--
stegman

Dan moeten we misschien ook alle vaarscholen opdoeken die nog steeds als basis hebben "het leren navigeren met kaart en kompas", dan moeten we ook ophouden met stroomatlassen en pilots te publiceren, dan moeten we ook ophouden met EP te plotten en met leeways leren omgaan, dan moeten we ook geen stroomvectoren meer op onze kaart zetten om een course to steer op te geven. Dan moeten we ook geen tidal curves meer gebruiken om te zien wanneer je een drempel van een sluis over kan of over een bank kan varen en dan moeten we ook niemand meer leren om te berekenen hoe lang je voor anker kan liggen alvorens je kiel op de rotsen zit. Een "life time full battery" kopen is dan wel aan te raden.

Ik geef een voorbeeld: Twee weken geleden via Roompot en Oostgat naar Vlissingen en Breskens. Een kandidaat schipper heeft een hand held Garmin plotter en wil een short-cut maken naar Breskens. Voldoende diep volgens hem. Stroom richting Antwerpen met 2 knopen. Hij geeft een Course to steer op richting Breskens, over de bank. Volgens de plotter geen probleem. Volgens de kaart (bijgewerkt tot de allerlaatste BAZ) de course to steer en de stroom uitgezet op kaart. Resultaat: Los op de bank. Hij had duidelijk niet met de dwars stroom rekening gehouden. Daarnaast was (is) men in deze regio aan het baggeren, zijn de kardinaaltonnen verplaatst en lagen de tonnen wel op de juiste plaats volgens kaart (na aanpassing van de kaart op basis van BAZ) en gaven de handheld Garmin plotter (Navionics) en de Navionics kaart op de vaste plotter (Raymarine) aan boord (met nieuwe kaart) verschillende resultaten. Volgens de kaart hadden we op een specifieke plaats onvoldoende diepte, de Garmin handheld gaf 1,5 meter extra. Je hebt dus tussen bijgewerkte kaarten en de verschillende vormen van elektronische kaarten allemaal verschillende resultaten. Wat doe je in dit geval: navigeren op de worst case situatie. In dit geval de kaart. Bij een calamiteit en zonder kaarten had je het wel even mogen uitleggen.
De kandidaat had ook de Reeds er niet op nageslagen hoe je je als yacht gedraagt in de geul van het Oostgat, hoe je met de trafic lane omgaat, hoe je met de 'preferred crossing for small vessels" omgaat en wat de voorrangsregels van de ferry´s waren. Ook na overnachting in Vlissingen de volgende morgen geen rekening gehouden met de drempel van de jachthaven en de VHF meldingen.
Nog een kleine anekdote: Ik had klanten die op zee gingen varen met een Ipad en hierop dito kaarten. Alles heel fijn maar plots mist en toevallig ook batterij van aaitje leeg. Ik heb nog nooit zo een gemotiveerde klant gehad die alleen nog op basis van kaart en kompas wou navigeren.
Misschien nog een argument: ik ben op stroom steeds sneller van A naar B met de klassieke "kaart" navigatie dan zij die op de plotter navigeren. Want die laatsten maken steeds een mooie parabool om op hun bestemming te geraken (indien ze via input van een waypoint ondertussen al niet op een bank liggen) :laugh:


Hen3: quote hersteld.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 09:25 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 08:52 #515408

Prachtig voorbeeld. Hopelijk navigeert men op de Brunel in de VOR ook weer met papieren kaarten en
traditioneel potlood en parallellineaal. Dat gaat zeker winst opleveren.....
Vero is namelijk sneller van A naar B dan "zij die op de plotter navigeren"....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:10 #515409

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
har.vogel schreef :
Prachtig voorbeeld. Hopelijk navigeert men op de Brunel in de VOR ook weer met papieren kaarten en
traditioneel potlood en parallellineaal. Dat gaat zeker winst opleveren.....
Vero is namelijk sneller van A naar B dan "zij die op de plotter navigeren"....

H

Zij navigeren op basis van kaarten met gnomonische projectie en high-end navigatiesoftware van bijvoorbeeld Maxsea. Daarnaast is de invloed van stroming voor hen alleen een detail wegens de grote snelheid waarmee ze varen. Met een zeiljachtje dat 6 knopen loopt en stroom van 1.5 knoop is dat een ander verhaal.
Over je kennis van navigatie ga ik me verder niet uitlaten.
Een plotter is een GPS met toeters en bellen. Per definitie geen "navigatie instrument". Het geeft je een positie en bijkomende informatie. Niets meer.
Maar net zoals in de informatica gaan velen blindelings af op het resultaat en wat ze zien, zonder met kennis van zaken dit resultaat te valideren.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:12 #515410

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
vero schreef :
Dan moeten we misschien ook alle vaarscholen opdoeken die nog steeds als basis hebben "het leren navigeren met kaart en kompas", dan moeten we ook ophouden met stroomatlassen en pilots te publiceren, dan moeten we ook ophouden met EP te plotten en met leeways leren omgaan, dan moeten we ook geen stroomvectoren meer op onze kaart zetten om een course to steer op te geven. Dan moeten we ook geen tidal curves meer gebruiken om te zien wanneer je een drempel van een sluis over kan of over een bank kan varen en dan moeten we ook niemand meer leren om te berekenen hoe lang je voor anker kan liggen alvorens je kiel op de rotsen zit. Een "life time full battery" kopen is dan wel aan te raden.
Weer een voorbeeld van iemand die niet snapt waar deze discussie over gaat.
Dat je electronisch navigeert, houdt niet in dat je geen kennis meer hoeft te hebben van getijden en stromen. Het houdt ook niet in dat niet meer in staat hoeft te zijn met log, kompas, parallelliniaal een positie of een koers te plotten. Niet voor niks zit al deze stof in het examen voor VBII.
Ik sluit niet uit dat er inmiddels velen rondvaren, die inderdaad nergens ander meer kennis van nemen dan wat hun electronische plotter laat zien, maar dat is een ander verhaal.

Maar het is een feit dat het electronisch navigeren het handmatig navigeren op een papieren kaart aan het verdringen is en dat we ervoor moeten vrezen dat zoiets als de 1800-serie op termijn gewoon verdwijnt.
In de professionele vaart is de papieren kaart allang verleden tijd voor de dagelijkse navigatie. Er is geen enkele reden om aan te nemen waarom het in de pleziervaart anders zal gaan.

Maar goed; dit is echt de laatste pots die ik hier aan weid, jongens. Het is dweilen met de kraan open.

--
stegman
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 09:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:30 #515416

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
lodewijk stegman schreef :
... dit is echt de laatste pots die ik hier aan weid, jongens. Het is dweilen met de kraan open.

--
stegman

Maar wel een mooie pots! :cheer:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 09:31 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:35 #515417

Vero, ik citeer je alleen maar. Uitleggen wat een plotter is lijkt me weinig relevant. Ik stel het overigens wel op prijs dat je je niet uitlaat over mijn navigatiekennis. Ik denk niet dat je daar de aangewezen persoon voor bent.
Ik ben het roerend eens met Stegman. Pathetisch geneuzel over onomkeerbare ontwikkelingen.
Navigeren is niet afhankelijk van papier of electronica. Een goed navigator maakt gebruik van al wat hem ter beschikking staat. Wij hobbyisten hebben daarin onze persoonlijke voorkeuren.
Soms ingegeven door nostalgie en soms door realisme. Soms door romantiek en soms door gemakzucht. Ik zou zeggen laisser varuh....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:39 #515418

Wat een discussie zeg. Het lijkt wel of we alleen maar wereldomzeilers op dit forum hebben zitten, gezien alle benodigde back-ups en doemscenario's. Ieder zijn ding, maar net doen alsof het onverantwoord is om met meerdere (digitale back-ups) de zee op gaan is nogal naief.

Vera jouw voorbeeld voor de oversteek van Vlissingen naar Breskens is volgens mij niet heel sterk. De betreffende persoon heeft geen rekening gehouden met de stroom, dat is niet de fout van de plotter. Als hij op de kaart de route had uitgezet was dat hoogst waarschijnlijk dezelfde route geworden (want wederom geen rekening gehouden met stroom) en zou je hetzelfde problemen hebben. Zowel de kaart als de plotter zijn prima te gebruiken voor navigatiedoeleinden, je moet er zelf wel mee om kunnen gaan en dat was het probleem bij de betreffende persoon in jouw geval.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 09:57 #515420

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Mijn betoog gaat hier niet over pro- of contra kaarten. Mijn betoog gaat over met kennis van zaken varen, de informatie die je ter beschikking hebt in de juiste context plaatsen om op een aangepaste en veilige wijze je vrijetijdsbesteding te beleven.
Ik moet spijtig genoeg op het water vaststellen (zowel binnenwateren als open zee) dat heel veel watersporters hun reglementen niet kennen, navigeren met te beperkte achtergrondinformatie zoals pilots, kaarten etc, en zij dikwijls een gevaar vormen voor de andere medegebruikers van de vaarwegen.
Wij stellen meer en meer op het water een "laisser faire" attitude vast (zeker op de binnenwateren) omdat al die mooie apps en andere digitale media het voor jou allemaal wel zullen doen.
Net zoals in informatica: IT is geen doel maar wel een middel.
Ik verlang niet dat iedereen yachtmaster is maar wel de beperkingen van zijn eigen schip, bemanning, informatie en kennis kan inschatten in functie van het vaarwater waar hij actief is.
Als vaarschool is dat het minste wat we aan de discussie kunnen bijdragen.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 14:00 #515445

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15101
vero schreef :


Een plotter is een GPS met toeters en bellen. Per definitie geen "navigatie instrument". Het geeft je een positie en bijkomende informatie. Niets meer.

Zo zout heb ik het maar zelden gegeten. Analogie; Een sextant is niets meer dan een instrument om een hoek tussen 2 objecten te meten dus geen navigatie instrument. Een potlood liniaal enz enz. Straks zitten we met een berenvel in een uitgeholde boomstam. Natuurlijk wel nadat we de cursus met diploma hebben gedaan ! Wat overigens niet weg neemt dat als je blijft varen in de richting waar de zon onder gaat je als je niet afborreld je vanzelf een land tegenkomt waar ze de engelse taal spreken.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 14:11 #515447

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27808
3Noreen schreef :
Wat overigens niet weg neemt dat als je blijft varen in de richting waar de zon onder gaat je als je niet afborreld je vanzelf een land tegenkomt waar ze de engelse taal spreken.
Zoals wijlen Hans Vandersmissen wel eens zei: "als het nogal lang duurt en je komt op zeker moment een Eskimo in een kajak tegen, dan heb je iets te noordelijk aangehouden".

En inderdaad. Een cursus met diploma. Jaja..

--
stegman


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 16 mei 2014 15:53 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 15:08 #515453

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
vero schreef :
......
Wij stellen meer en meer ......... vast
WIJ haken helemaal af als jullie over "wij" gaan praten.
Wie zijn die "wij" helemaal?? Hou op joh!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 15:37 #515457

Pluralis majestatis
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 16 mei 2014 15:45 #515459

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 537
vero schreef :
Mijn betoog gaat hier niet over pro- of contra kaarten. Mijn betoog gaat over met kennis van zaken varen, de informatie die je ter beschikking hebt in de juiste context plaatsen om op een aangepaste en veilige wijze je vrijetijdsbesteding te beleven.
Ik moet spijtig genoeg op het water vaststellen (zowel binnenwateren als open zee) dat heel veel watersporters hun reglementen niet kennen, navigeren met te beperkte achtergrondinformatie zoals pilots, kaarten etc, en zij dikwijls een gevaar vormen voor de andere medegebruikers van de vaarwegen.
Wij stellen meer en meer op het water een "laisser faire" attitude vast (zeker op de binnenwateren) omdat al die mooie apps en andere digitale media het voor jou allemaal wel zullen doen.
Net zoals in informatica: IT is geen doel maar wel een middel.
Ik verlang niet dat iedereen yachtmaster is maar wel de beperkingen van zijn eigen schip, bemanning, informatie en kennis kan inschatten in functie van het vaarwater waar hij actief is.
Als vaarschool is dat het minste wat we aan de discussie kunnen bijdragen.

Wat dit betoog doet in een draadje over 1800 kaarten 2014 is mij geheel onduidelijk, dat ik volkomen onverantwoordelijk bezig ben (alhoewel gelukkig niet IIEDEREEN een yachtmaster hoeft te zijn) is mij nu
wel duidelijk. Godswonder dat ik nog leef en geen slachtoffers heb gemaakt op het woeste water.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.214 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl