TomD schreef :
Ik verbaas me over de bovenstaande commentaren. Ik vindt het ronduit onverantwoord om zonder papieren kaarten de zee op te gaan. Mijn voorkeur gaat uit naar papier maar dat is gewoon voorkeur, maar hoe kun je nu 100 procent vertrouwen op electronica. Vind ik gewoon stupide... Kijk als je alleen het ijsselmeer pakt, waar je de weg kent, alla, maar verder?
Grt Tom.
Tja , dat lees je o.a. hier wel vaker.
Maar vrijwel niemand vertrouwd alleen op de electronica hoor.
De meesten hebben echt wel ook papieren kaarten aan boord ( ik ook bijna 10 cm).
Alleen zijn die meestal niet up to date.
En dat kun je dus prima verzorgen met .... de vaak gratis E- kaarten online of een goedkope app.
Trouwens , ikzelf en de meesten hier hebben heus wel een reserve gps ( ik zelfs een plotter voor dezelfde kaarten) aan boord op batterijen als back-up.
Overigens , tegenwoordig worden de kaarten eerst als E-kaart geprogrammeerd en dan pas op papier uitgeprint .
De tijd dat noeste tekenaars dagenlang bezig waren om een masterkaart in te tekenen (heb ze wel eens bezig gezien) is echt voorbij.
Ook tonnenposities worden tegenwoordig neem ik aan gewoon als E-file aangeleverd door de meetboten van RWS..
Om dus alleen vanwege vaak niet terechte gronden maar helemaal bij papier te blijven vind ik nogal "uit de tijd".
Ook de beroepsvaart doet dat allang niet meer hoor.
Volgens jou zouden dus alle veerboten en rondvaartboten op het Ijsselmeer en de wadden onverantwoord bezig zijn
Dat wil trouwens niet zeggen dat je niet met papierkaarten moet kunnen omgaan en af en toe oefenen.
Dat is immers nog leuk ook.
Overigens , wel eens tussen de scheren in Zweden of Noorwegen genavigeerd met alleen papieren kaarten?
Nou ik wel meerdere keren vóór het plottertijdperk en alsjeblieft.... nooit meer.
Ad