Yellow Boat schreef :
vero schreef :
Ik heb een RYA vaarschool. Onze kandidaten zijn zich er gelukkig van bewust dat navigeren meer is dan I-jen op een ipad. En idd. zij leren alles op basis van kaart, pilots, kompas en dieptemeter. NIKS plotter en ipad gedoe. Ook tijdens hun examen: verboden hulpmiddelen.
De enige veilige methode om op stroom en op zee te navigeren.
Wij blijven verbaast van de onkunde die we dagelijks op het water meemaken. EN in plaats van af te nemen, alleen maar groeit. Iedereen met een Ipad denkt nu dat hij kan navigeren.
Tot je eens een serieuze calamiteit voorhebt en je je (on)kunde voor een rechtbank of de verzekering moet gaan aantonen.
Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling
met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog
nuttige zaken in stonden...
).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens
).
Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.
Ondanks dat gebruik ik toch echt liever mijn plotter hoor.
Kan ik ook gelijk de stroom zien m.b.v. gps koers en kompaskoers en snelheid log en gps.
Waarom zou dat nou
niet veilig zijn??
Ad
Je zal ons nooit horen beweren dat elektronische navigatie niet kan of mag. Het zijn perfecte hulpmiddelen en ze vullen elkaar perfect aan. Het aan boord hebben van kaarten zijn enerzijds wettelijke verplicht en anderzijds een controlemiddel. Het is een back-up.
Ook de updates van kaarten zijn om de 14 dagen als berichten aan zeevarenden beschikbaar. Tijdelijke obstakels of meetboeien worden daar ook aangegeven. Die staan nooit op je plotter. Kaarten van vaste plotters krijgen maar gemiddeld om de 6 maanden een update.
Wanneer wij op jachten van derden komen, zijn in 95% van de gevallen noch de papieren kaarten, noch de elektronische kaarten up-to-date.
Om terug te komen op de 1800 kaarten. Er worden nieuwe kaarten uitgegeven wanneer belangrijke wijzigingen zich voordoen. Zolang de wijzigingen niet drastisch zijn, werk je met de updates van de berichten aan zeevarenden.
Electronica aan boord is een vorm van informatica: een hulpmiddel. Alleen met kennis van zaken kan en moet je de gegevens interpreteren die deze middelen je voorschotelen.