Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 1800 kaarten 2014

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 10:18 #466095

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Dacht dat dit topic ging over de verkrijgbaarheid van de 1800 serie kaarten, zie ik allerlei berichten over het nut van het gebruik van oud papier in het algemeen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 10:50 #466105

jaaph schreef :
Yellow Boat schreef :
jaaph schreef :
Baasklusje schreef :
kaarten zijn sowieso helemaal nergens voor nodig; als je je waypoints goed bijhoudt (in NL van RWS) kan je op een witte achtergrond (ipv kaart) van point naar point varen.
Zo deed Columbus dat ook, geloof ik ;-)

Veel mensen plotten de waypoints eerst op de papieren kaart voordat ze ze in de gps typen. Om ze daarna te vergelijken.

Omgekeerd gaat ook hoor.
Nou ja , echt waypoints zetten niet maar je kunt wel de posities op een (gratis) online bijgewerkte kaart checken om dan in de plotter of oude papieren kaart te zetten.
Zie je vanzelf of er bijv. een ton is verplaatst.
Ad

De reden waarom mensen het eerst op een papieren kaart plotten is om beter te kunnen zien wat ze tussen de waypoints tegenkomen, zoals ondieptes, onverlichte tonnen etc.

En de bearing en distance wordt opgemeten op de kaart tussen de waypoints , om dit te vergelijken met wat de gps of plotter heeft berekend. Een typefoutje is zo gemaakt.


Dit is precies hoe ik het heb geleerd tijdens de RYA zeil trainingen in Amsterdam.

Werkt perfekt. Maar we leerden ook hoe we de moderne elektronische hulpmiddelen het beste kunnen gebruiken.

ik heb bij Waypoint zeilschool geleerd dat het elkaar perfect kan aanvullen. Een plotter vooral in combinatie met ais vind ik superhandig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:02 #466109

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8688
Yellow Boat schreef :
Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog nuttige zaken in stonden... :ohmy: ).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens :laugh: ).

Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.

Ad


www.tielektus.be/Oefeningpeilmetverz.pdf

aeeken.home.xs4all.nl/Praktisc...erse%20Peilingen.pdf
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 11:06 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:08 #466112

Sunday schreef :
Dacht dat dit topic ging over de verkrijgbaarheid van de 1800 serie kaarten, zie ik allerlei berichten over het nut van het gebruik van oud papier in het algemeen?

Oude kaarten zijn ook heel leuk als behang.....
Maar dan wel in een zeilclub uiteraard.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:09 #466113

  • vero
  • vero's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 120
Yellow Boat schreef :
vero schreef :
Ik heb een RYA vaarschool. Onze kandidaten zijn zich er gelukkig van bewust dat navigeren meer is dan I-jen op een ipad. En idd. zij leren alles op basis van kaart, pilots, kompas en dieptemeter. NIKS plotter en ipad gedoe. Ook tijdens hun examen: verboden hulpmiddelen.
De enige veilige methode om op stroom en op zee te navigeren.
Wij blijven verbaast van de onkunde die we dagelijks op het water meemaken. EN in plaats van af te nemen, alleen maar groeit. Iedereen met een Ipad denkt nu dat hij kan navigeren.
Tot je eens een serieuze calamiteit voorhebt en je je (on)kunde voor een rechtbank of de verzekering moet gaan aantonen.

Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog nuttige zaken in stonden... :ohmy: ).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens :laugh: ).

Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.
Ondanks dat gebruik ik toch echt liever mijn plotter hoor.
Kan ik ook gelijk de stroom zien m.b.v. gps koers en kompaskoers en snelheid log en gps.
Waarom zou dat nou niet veilig zijn??
Ad

Je zal ons nooit horen beweren dat elektronische navigatie niet kan of mag. Het zijn perfecte hulpmiddelen en ze vullen elkaar perfect aan. Het aan boord hebben van kaarten zijn enerzijds wettelijke verplicht en anderzijds een controlemiddel. Het is een back-up.
Ook de updates van kaarten zijn om de 14 dagen als berichten aan zeevarenden beschikbaar. Tijdelijke obstakels of meetboeien worden daar ook aangegeven. Die staan nooit op je plotter. Kaarten van vaste plotters krijgen maar gemiddeld om de 6 maanden een update.
Wanneer wij op jachten van derden komen, zijn in 95% van de gevallen noch de papieren kaarten, noch de elektronische kaarten up-to-date.

Om terug te komen op de 1800 kaarten. Er worden nieuwe kaarten uitgegeven wanneer belangrijke wijzigingen zich voordoen. Zolang de wijzigingen niet drastisch zijn, werk je met de updates van de berichten aan zeevarenden.

Electronica aan boord is een vorm van informatica: een hulpmiddel. Alleen met kennis van zaken kan en moet je de gegevens interpreteren die deze middelen je voorschotelen.
It is not the ship so much as the skillful sailing that assures the prosperous voyage.

RYA Yachtmaster Offshore
www.aventuraplus.nl
RYA Training Centre
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:12 #466115

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Yellow Boat schreef :
Oude kaarten zijn ook heel leuk als behang.....
Maar dan wel in een zeilclub uiteraard.
Ad

Ja! Mijn kinderen hebben vroeger hun schoolboeken gekaft in oude kaarten, ook leuk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:12 #466116

La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog nuttige zaken in stonden... :ohmy: ).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens :laugh: ).

Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.

Ad


www.tielektus.be/Oefeningpeilmetverz.pdf

aeeken.home.xs4all.nl/Praktisc...erse%20Peilingen.pdf

Die eerste is zo te zien wat ik bedoelde. :woohoo:
Bedankt daarvoor.
In die tweede zie ik alleen een uitsluiting voor stromend water staan zoals destijds ook in het TKN boek.
of kijk ik nu ergens overheen?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:17 #466118

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
vero schreef :
Electronica aan boord is een vorm van informatica: een hulpmiddel. Alleen met kennis van zaken kan en moet je de gegevens interpreteren die deze middelen je voorschotelen.

Je schrijft dit zo specifiek, moet ik daar dan uit opmaken dat een kaart geen informatie is en geen hulpmiddel? Ik denk dat voor het interpreteren van je positie op basis van papieren kaarten nog een stuk meer skills nodig zijn en daarnaast heb ik al lang geleden aan de 'papieren navigatie mafia' ;) uitgelegd dat GPS en plotter een stuk nauwkeuriger zijn en daarmee te preferen voor de navigatie.

Je moet alleen niet in de valkuil trappen om alleen hierop te vertrouwen, want dan kom je op de koffie als de electronen je in de steek laten...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:18 #466119

vero schreef :
Het aan boord hebben van kaarten zijn enerzijds wettelijke verplicht en anderzijds een controlemiddel. Het is een back-up.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat die verplichting binnenkort (of is dat al zo?) verdwijnt , althans voor beroepsvaart.
Moeten ze wel electronische back-ups hebben maar die heb ik ook!
Zelfs drie, nee vijfdubbel :woohoo: :laugh: Tweede plotter op batterijen (oude Geonav die met dezelfde kaarten werkt) ,Navionics app op smartphone én sinds gisteren ook op een 7 inch Tablet (gekocht bij AH voor €119) en een nog oudere GPS van Lowrance. O ja , en dan nog mijn laptop maar dat is alleen een plankaart versie.
Zou dat genoeg zijn?????
Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 11:19 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:20 #466120

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
vero schreef :
Je zal ons nooit horen beweren dat.....

Frappant:
ik zie wel vaker dat posters hier over "wij" of "ons" spreken als ze vanuit een bedrijf of organisatie een stelling poneren.
Zullen we daar een conventie van maken? Je mag alleen in pluralis majestatis praten als je een erkende organisatie achter je hebt staan. Dat maakt het gewicht van je bijdrage 10 keer zo groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 11:26 #466123

La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog nuttige zaken in stonden... :ohmy: ).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens :laugh: ).

Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.

Ad


www.tielektus.be/Oefeningpeilmetverz.pdf


Dit is toch geen 'handig truukje' , maar gewoon de standaard manier?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:19 #466171

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
vero schreef :
Baasklusje schreef :
kaarten zijn sowieso helemaal nergens voor nodig; als je je waypoints goed bijhoudt (in NL van RWS) kan je op een witte achtergrond (ipv kaart) van point naar point varen.
Zo deed Columbus dat ook, geloof ik ;-)

Gelukkig is er nog de KNRM. Hopelijk heb je nooit op stroom gevaren. Als je dan van waypoint naar waypoint vaart kan je wel eens de zonnende zeehonden gezelschap gaan houden B)


Hahaha.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:27 #466177

vero schreef :

Ook de updates van kaarten zijn om de 14 dagen als berichten aan zeevarenden beschikbaar. Tijdelijke obstakels of meetboeien worden daar ook aangegeven. Die staan nooit op je plotter. Kaarten van vaste plotters krijgen maar gemiddeld om de 6 maanden een update.
Wanneer wij op jachten van derden komen, zijn in 95% van de gevallen noch de papieren kaarten, noch de elektronische kaarten up-to-date.

Om terug te komen op de 1800 kaarten. Er worden nieuwe kaarten uitgegeven wanneer belangrijke wijzigingen zich voordoen. Zolang de wijzigingen niet drastisch zijn, werk je met de updates van de berichten aan zeevarenden.

ik durf de stelling aan dat mijn WinGPS kaarten op de PC, die elke WEEK door de leverancier worden geupdatet (1 muisklik) met alle BAZzen, een veiligere navigatie mogelijk maken dan papieren kaarten die ik zelf moet gaan onderhouden. De kans dat een papieren kaart onbruikbaar raakt (koffie, rode wijn, wegwaaien) is groter dan dat mijn beide PC's aan boord ermee ophouden en alle 3 de GPSen ook....

Onderwijs is altijd nogal behoudend. 15 jaar geleden leerden mijn kinderen op de basisschool waar Roodeschool ligt. Toen ik de juffrouw vroeg of dat echt nodig was, omdat de kinderen er nooit heen zullen hoeven te gaan, en als dat dan toch zou moeten, of het dan niet beter was die kids te leren een routeplanner te gebruiken, werd ik meewarig aangekeken..... maar nu, 15 jaar later, hebben ze zichzelf geleerd een routeplanner te gebruiken, en zijn ze allang vergeten waar dat Roodeschool ergens ligt....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 13:27 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:36 #466180

gvdiermen schreef :
La Mavare schreef :
Yellow Boat schreef :
Aha , dan kan ik jou wel een aardige vraag stellen.
Vroeger , tijdens de TKN cursus wist ik een listig "truukje" om grafisch op de kaart een peiling met verzeiling of bijv. een dubbelstreeks peiling met stroom te maken . Had ik uit een boekje van de toenmalige(?) "Navigatiegoeroe" Bobby Schenk wat ik heelaas verloren ben.Stond meen ik zelfs een keer in de Waterkampioen ( toen daar nog nuttige zaken in stonden... :ohmy: ).
De cursusleider bij de watersportvereniging in Wageningen kende die truuk niet eens :laugh: ).

Ja , het meeste v.w.b. terristrische navigatie weet ik nog wel maar dat is er een die ik heelaas vergeten ben.

Ad


www.tielektus.be/Oefeningpeilmetverz.pdf


Dit is toch geen 'handig truukje' , maar gewoon de standaard manier?

Tegenwoordig waarschijnlijk wel ja maar in de 70er jaren had niemand tijdens de TKN cursus er ooit van gehoord .
En in vrijwel alle toen verkrijgbare navigatieboekjes voor ond simpele watersporters werd peilen met stroom uitdrukkelijk uitgesloten.
Maar waarschijnlijk wisten de beroeps op de zeevaartscholen er toen meer van.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:41 #466182

Baasklusje schreef :

ik durf de stelling aan dat mijn WinGPS kaarten op de PC, die elke WEEK door de leverancier worden geupdatet (1 muisklik) met alle BAZzen, een veiligere navigatie mogelijk maken dan papieren kaarten die ik zelf moet gaan onderhouden.

De vraag is alleen hoe snel een wijziging in een BAZwordt gepubliceerd en hoe snel WinGPS dat dan op het net zet.Om over het drukken van nieuwe kaarten maar te zwijgen.
Of dacht je dat een boei die van plaats wordt veranderd direct op je scherm verschijnt :huh:
Dat komt er trouwens wel aan als eenmaal alle boeien van AIS zenders worden voorzien.

Ad
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 13:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:42 #466183

  • nico1
  • nico1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 811
Baasklusje schreef :
Onderwijs is altijd nogal behoudend. 15 jaar geleden leerden mijn kinderen op de basisschool waar Roodeschool ligt. Toen ik de juffrouw vroeg of dat echt nodig was, omdat de kinderen er nooit heen zullen hoeven te gaan, en als dat dan toch zou moeten, of het dan niet beter was die kids te leren een routeplanner te gebruiken, werd ik meewarig aangekeken..... maar nu, 15 jaar later, hebben ze zichzelf geleerd een routeplanner te gebruiken, en zijn ze allang vergeten waar dat Roodeschool ergens ligt....

Doet me denken aan die uitzending van de vakantieman destijds......
Ik was in Roodeschool op vakantie; Kun je me dat op de kaart aanwijzen; Natuurlijk, hier; Wijst ze China aan :woohoo:

Toch is dat goed juf, ik ben met de tijd meegegaan, M'n GPS schrijft dat het nu in het nieuwe China achter de polderdijken ligt :P
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 15:41 door nico1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 13:45 #466184

Tja , als je de kaart ook verkeerd om houd.... :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 14:06 #466190

Yellow Boat schreef :
De vraag is alleen hoe snel een wijziging in een BAZwordt gepubliceerd en hoe snel WinGPS dat dan op het net zet.Om over het drukken van nieuwe kaarten maar te zwijgen.
Of dacht je dat een boei die van plaats wordt veranderd direct op je scherm verschijnt :huh:

WinGPS doet dat in het midden van de week na de BAZ-publicatie op vrijdag, elke week.
De achtergrondkaart is dezelfde als de actuele papieren kaart, maar, zoals gezegd, niet zo relevant, die kaartbodem, als de boeien goed erop liggen.
Boeien direct verschijnen: elke 2 weken is er een nieuw RWSbestand met alle 9000 NL-boeien. Die kan ik in 10 minuten omzetten in waypoints op de WinGPS kaart, en nog 1 minuut later in de GPS hebben zitten.
Dat is niet 'direct' maar vele malen sneller beter en betrouwbaarder dan de meeste papieren kaarten (en plotters en andere navigatieapplicaties.) Wie het sneller kan mag het zeggen ;-)
En dan bedoel ik niet 1 boeitje op papier wijzigen, maar alle 9000 opnieuw in de kaart zetten op de juiste plek ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 dec 2013 14:08 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 14:44 #466204

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
Baasklusje schreef :
Yellow Boat schreef :
De vraag is alleen hoe snel een wijziging in een BAZwordt gepubliceerd en hoe snel WinGPS dat dan op het net zet.Om over het drukken van nieuwe kaarten maar te zwijgen.
Of dacht je dat een boei die van plaats wordt veranderd direct op je scherm verschijnt :huh:

WinGPS doet dat in het midden van de week na de BAZ-publicatie op vrijdag, elke week.
De achtergrondkaart is dezelfde als de actuele papieren kaart, maar, zoals gezegd, niet zo relevant, die kaartbodem, als de boeien goed erop liggen.
Boeien direct verschijnen: elke 2 weken is er een nieuw RWSbestand met alle 9000 NL-boeien. Die kan ik in 10 minuten omzetten in waypoints op de WinGPS kaart, en nog 1 minuut later in de GPS hebben zitten.
Dat is niet 'direct' maar vele malen sneller beter en betrouwbaarder dan de meeste papieren kaarten (en plotters en andere navigatieapplicaties.) Wie het sneller kan mag het zeggen ;-)
En dan bedoel ik niet 1 boeitje op papier wijzigen, maar alle 9000 opnieuw in de kaart zetten op de juiste plek ;-)

ENC...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 14:48 #466207

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6249
hele leuke discussie, maar de gemiddelde zeiler rommelt wat aan op het IJsselmeer en de Waddenzee
ligt er opeens een boeitje een paar 100 meter verderop dan zie je het vanzelf, en vaar je er gewoon naar toe

Ik persoonlijk ben voorstander van het Kiss principe

Ik koop sporadisch een "dode bomen" kaart en hou gewoon een hoop geld in mijn zak
voor navigatie gebruik ik deze

en ik ben nog altijd weer thuis gekomen

wees eerlijk, voor 90% van de zeilers is het gewoon een leuk speeltje
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 11 dec 2013 14:49 #466209

Van BAZ naar internet kan inderdaad snel maar hoe lang duurt van een daadwerkelijke wijziging naar een BAZ , vooral als het minder belangrijk is voor de beroepsvaart?
Ik heb wel eens een BAZ gezien waar een ruim een maand oude wijziging (die een lid van een Duits Forum zelf had opgemerkt en in dat forum had gezet ) pas in stond.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 13 mei 2014 08:04 #514577

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3734
Twee weken geleden stond de volgende mededeling in de BaZ:
*172/14 IN BEWERKING ZIJNDE NIEUWE UITGAVEN.

1800-serie:

1811.
Waddenzee westblad en aangrenzende Noordzeekust.
Hernieuwde uitgave mei/juni 2014.

1812.
Waddenzee oostblad en aangrenzende Noordzeekust.
Hernieuwde uitgave juni 2014.

1803.
Westerschelde, Vlissingen tot Antwerpen en Kanaal van Gent naar Terneuzen.
Hernieuwde uitgave augustus 2014.

1810.
IJsselmeer, Randmeren en Noordzeekanaal.
Hernieuwde uitgave 4e kwartaal 2014.

Bron: Dienst der Hydrografie; PNR 819-2014-1.

Vergeleken met de eerdere mededeling is de 1810 een kwartaal naar achteren verschoven, en komt er dit jaar geen nieuwe versie van de 1809
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 13 mei 2014 09:28 #514598

Nog even een knuppel in het hoenderhok van de electronische versus de papieren kaart discussie: Volgens mij zijn dit twee kanten van dezelfde medaille.

De kaarten worden in ieder geval langs electronische weg geproduceerd en bijgehouden. Vervolgens worden ze afgedrukt en liggen als papieren kaarten in de winkel of ze worden in verschillende electronische formaten voor kaartprogramma's verkocht.

Voor mij zijn dit slechts verschillende presentatievormen van in wezen dezelfde informatie. Het gaat om de juiste, actuele, betrouwbare en complete info, je kiest het formaat dat voor jouw doel het meeste geschikt is.

Iedere vorm heeft zo zijn plussen en minnen en de ideale vorm bestaat (in mijn ogen) niet.

Papier:
+ Biedt veel overzicht
+ Heeft geen stroomvoorziening nodig
+ Makkelijk koerslijnen e.d. uit te zetten
- Gebruik 's nachts is lastiger
- Kan overboord waaien, nat worden, etc.
- Je moet de BaZ's zelf bijwerken
- Posities, waypoints etc. plaatsen is omslachtig

Electronisch:
+ Gekoppeld met GPS meteen inzicht in positie, koers, snelheid etc.
+ Automatisch bijwerken mogelijk
+ Afhankelijk van systeem (plotter, laptop, tablet) goed beschermd tegen weersinvloeden
+ Extra informatie mogelijk t.o.v. papier (AIS, getij, stroming, weer)
- Afhankelijk van stroomvoorziening
- Duurder dan papier (in het algemeen)
- Minder overzichtelijk

Deze lijstjes kunnen door iedereen vast nog aangevuld worden. Waar het mij om gaat is dat je het middel moet kiezen wat jou (en je beurs) het beste past. De ideale oplossing bestaat niet en misschien schuilt die wel in het combineren van beide varianten...


Bart
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 13 mei 2014 13:03 #514674

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Het grootste (en naar mijn mening enige) voordeel dat papieren kaarten hebben boven electronische is dat je er (bijna) geen extra hulpmiddelen of apparaten bij nodig hebt om ze te kunnen gebruiken. Het blijft meestal beperkt tot een passer, en lineaal en, in mijn geval, een bril.... De kans dat deze uitvallen of storing geven is nihil.
Je zou hooguit nog kunnen aanvoeren dat 'electronisch varen' het risico brengt dat je je minder bewust bent van de omgeving. Je vertrouwt al gauw op het schermpje, als zijnde de ware omstandigheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: 1800 kaarten 2014 13 mei 2014 16:12 #514712

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29451
Hans60 schreef :
Het grootste (en naar mijn mening enige) voordeel dat papieren kaarten hebben boven electronische is dat je er (bijna) geen extra hulpmiddelen of apparaten bij nodig hebt om ze te kunnen gebruiken. Het blijft meestal beperkt tot een passer, en lineaal en, in mijn geval, een bril.... De kans dat deze uitvallen of storing geven is nihil.
Je zou hooguit nog kunnen aanvoeren dat 'electronisch varen' het risico brengt dat je je minder bewust bent van de omgeving. Je vertrouwt al gauw op het schermpje, als zijnde de ware omstandigheid.

Ik wil dat toch bestrijden. Ik ben 2x in mijn leven met een grootschip wel eens achter mijn weggewaaide kaart aan gevaren, daarna onbruikbaar.
kaarten kunnen niet tegen regen en schimmelen alrijd.

Ik vaar al heel wat jaren elektronisch, ook op het wad. De voordelen, snel overzicht en precisie kan een papierenkaart nooit verslaan.

Papier is leuk, heb ik nog ergens onder de bank liggen.

Dat het geen stroom verbruikt klopt. Maar ik kan als semi/prof gebruiker altijd meer voordelen verzinnen als jij nadelen.
Als de stroom voorziening een argument vormt, moet je accu en je PC thuis laten. Er is n.l. geen argument te bedenken dat je stroom voorziening uitvalt onder normale omstandigheden, anders heb ja al hele andere problemen dan alleen een elektronische kaart.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.203 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl