Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jachthaven schiermonnikoog

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 20:49 #731050

Vlieter1 schreef :
Het is nu NAP-70 en ik lig zo'n 20 cm droog met mijn diepgang van dik 80.
De streefdiepte is dus bijna gehaald.




De droogte in de laatste binnenbocht in de aanloop is ook weggehaald; je hoeft dus niet meer die rare slinger vlak voor de damwand te maken.

Verder hoorde ik van Ton dat het slib uit het depot nu voor stratenmakerswerk is gebruikt. Het zou mooi zijn als het depot in het vervolg weer op de oude manier gevuld kan worden; wie weet.

Heb vrijdag even wat gemeten, streep op de meerpaal gezet met topje HW, zodat ik de waterstand in de haven bij LW kon meten
De gemeten waterhoogte in de haven bij LW was -70 NAP, en dan zag je al her en der modder aan het oppervlak.

Gelukkig zijn de steigers er wel uit gehaald tijdens het baggeren en is er van noord naar zuid gebaggerd. Het is dus nu weer heel mooi vlak. Maar -70 tot -80 bij NAP is toch heel wat anders dan de -150 die ons wordt voorgespiegeld.....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 21:16 #731063

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
It Paradyske schreef :
Huh? Wanneer? Ben er begin april langs gevaren, ze waren dacht ik wel bezig met kabelwerkzaamheden, maar daar is het hardstikke vlak en hoef je niet in de geul te blijven.
Maar echt gestremd was het toen niet...

Ik was begin april op weg van Harlingen naar Vlieland. De Brandaris meldde een blootliggende gasleiding bij V11. Vingegat gestremd. Staat nog steeds op Vaarweginformatie.nl. Werkschip op kanaal 10 deed een heleboel moeite om een zeilboot weg te jagen. Ik wil maandag over het Kimstergat naar Ameland, vandaar de vraag. Ik ga er wel omheen als het nodig is. 55 cm diepgang :-)
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 21:21 #731064

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Hans, als ik met 80 cm bij NAP-70 maar 20 cm droogval, dan is de havenbodem NAP-130, toch? Dat scheelt maar 2 dm met de nagestreefde diepte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 01 mei 2016 07:03 #731104

Je zakt nog een eindje weg in de blubber. Die is erg zacht.
Zaterdagochtend werd er -80 bij de veerdam gemeten, haven is dan nog iets hoger vanwege het smalle geultje met drempel. En toen zag je overal de blubber al boven komen.
Heb zelf vrijdag bij +100 een streep geplakt op een paal, zodat ik kon zien hoeveel water er bleef staan bij LW, 165cm lager, dus ongeveer -60 - -70 NAP. Ook dan modder en of 10 cm water.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 20:51 #803309

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Het blijft aanmodderen op Schier (bron: zeepost.info):

SCHIERMONNIKOOG Het afvlakken van de bodem is het hoofddoel bij het baggeren van de jachthaven op Schiermonnikoog. Een flinke diepte is niet langer het streven.
Een maand geleden stelde het college van Schiermonnikoog nog voor de jachthaven op een diepte van 1,50 meter onder NAP te brengen, maar dat plan werd weggehoond door de gemeenteraad. Uit experimenten van de afgelopen jaren was duidelijk geworden dat zo’n doelstelling met de beschikbare baggermethoden niet gehaald zou worden.

Het college keerde op zijn schreden terug en kwam met een heel ander plan: het afvlakken van de bodem en de haven baggeren tot maximaal 30 centimeter onder de boot bij laag water. Op een vlakke bodem ligt een drooggevallen boot in ieder geval recht. Marijke Rupert van DS10 prees gisteravond de koerswijziging van het college: „We moeten geen haven willen creëren die niet past bij het Wad. Elke schipper weet dat er ondieptes zijn.”


Ik snap niet helemaal wat de plannen nu precies zijn; als je gaat baggeren "tot 30cm onder de boot met laag water", waarom moet de bodem dan nog afgevlakt worden?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 21:24 #803319

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4306
Lekker vaag dat "30 centimeter onder de boot bij laag water". Wat is de diepgang van die boot? En bij welk laagwater geldt dit? De komende maand varieert het laagwater van NAP-80cm tot NAP-145cm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 21:39 #803321

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Ze spreken dan ook over "maximaal 30 cm". Dus het zal wel bij benadering zijn. Je komt dus bij laag water niet droog, maar wel aan de grond te liggen. En dan is het wel fijn als het een beetje vlak is.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 22:14 #803341

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12713
Eclips schreef :
Ze spreken dan ook over "maximaal 30 cm". Dus het zal wel bij benadering zijn. Je komt dus bij laag water niet droog, maar wel aan de grond te liggen. En dan is het wel fijn als het een beetje vlak is.



Heel fijn voor... kieljachten?
Laatst bewerkt: 26 jan 2017 22:14 door Albert 45.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 22:31 #803345

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7623
wel leuk voor jachten met een diepgang van -1.80m
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 26 jan 2017 22:39 #803347

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Voor kieljachten ook, ja. Mits ze er twee hebben. Zonder gekheid: het is nou eenmaal een waddenhaven. Ik lig trouwens meestal op de plaat oostelijk van de haven. Ben niet zo van het stapelen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 12:09 #803434

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1279
Wat mij betreft is het prima zoals het afgelopen jaar was. De haven is in de zomer vol. En ik heb niet de indruk dat de men het vervelend vind om droog te vallen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 12:50 #803443

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Eens, maar rechtop liggen is wel fijn, zeker als je aan een steiger ligt.

Op Juist heb je dezelfde problematiek, en daar heb ik mijn stootwillen danig op de proef gesteld doordat de Vlieter net niet goed paste in het bedje dat de vaste ligger had gemaakt.
Volgens mij heeft B100 vorig jaar schade opgelopen toen hij scheef langs de steiger van Schier kwam te liggen.

Ik moet ook nog zien hoe lang zo'n afgevlakte bodem vlak blijft; ik denk dat het na een half seizoen alweer een kuilenlandsschap is geworden.
Laatst bewerkt: 27 jan 2017 12:56 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 17:56 #803531

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7623
@vlieter, klopt . vorig jaar met mn bakboordkiel in een gat gezakt die een voorganger daar gemaakt had. twee landvasten en een kikker kapot en de halve nacht wakker omdat slapen onder 20 graden helling nogal vervelend is en vooral omdat we de kroeg uit kwamen rollen :laugh: .
vorig jaar zakten ook twee kottertjes zodanig tegen elkaar dat de stootwillen knapten.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 19:03 #803545

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Je hóeft niet naar schier, ja mág naar schier. Het is de laatste 15 jaar nooit anders geweest, beetje meer baggeren, beetje minder. Het blijft nu eenmaal een echte waddenhaven, accepteer dat gewoon.
Aan het eind van het seizoen is het altijd kuilen van het manoeuvreren. Ook aan het eind van de pier en buitenop is het al ruim 30 jaar hommeles. dat weet je van te voren, de verzekering ook.

Natuurlijk is het fijn om recht te liggen en drijven, maar het is een waddenhaven, dus take it or leave it.
Naast de haven is ook een optie....
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 19:41 #803556

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
En zo is dat...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 19:59 #803559

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7623
WADnWIND schreef :
Je hóeft niet naar schier, ja mág naar schier. Het is de laatste 15 jaar nooit anders geweest, beetje meer baggeren, beetje minder. Het blijft nu eenmaal een echte waddenhaven, accepteer dat gewoon.
Aan het eind van het seizoen is het altijd kuilen van het manoeuvreren. Ook aan het eind van de pier en buitenop is het al ruim 30 jaar hommeles. dat weet je van te voren, de verzekering ook.

Natuurlijk is het fijn om recht te liggen en drijven, maar het is een waddenhaven, dus take it or leave it.
Naast de haven is ook een optie....

ja precies volgens verwachting deze reactie
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 20:15 #803560

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
tja...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 20:31 #803563

b100 schreef :
WADnWIND schreef :
Je hóeft niet naar schier, ja mág naar schier. Het is de laatste 15 jaar nooit anders geweest, beetje meer baggeren, beetje minder. Het blijft nu eenmaal een echte waddenhaven, accepteer dat gewoon.
Aan het eind van het seizoen is het altijd kuilen van het manoeuvreren. Ook aan het eind van de pier en buitenop is het al ruim 30 jaar hommeles. dat weet je van te voren, de verzekering ook.

Natuurlijk is het fijn om recht te liggen en drijven, maar het is een waddenhaven, dus take it or leave it.
Naast de haven is ook een optie....

ja precies volgens verwachting deze reactie

Wat had je dan verwacht ? :evil: heel vervelend dat gekruip in de modder, nog veel vervelender is dat mensen die dat doen ook nog gaan roepen dat de modder wel vlak moet zijn anders is het niet leuk.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 20:36 #803565

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7194
Jeroen-pion schreef :

Wat had je dan verwacht ? :evil: heel vervelend dat gekruip in de modder, nog veel vervelender is dat mensen die dat doen ook nog gaan roepen dat de modder wel vlak moet zijn anders is het niet leuk.

Wie heeft er gezegd dat het niet leuk is?
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 20:43 #803568

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7623
Eclips schreef :
Jeroen-pion schreef :

Wat had je dan verwacht ? :evil: heel vervelend dat gekruip in de modder, nog veel vervelender is dat mensen die dat doen ook nog gaan roepen dat de modder wel vlak moet zijn anders is het niet leuk.

Wie heeft er gezegd dat het niet leuk is?

geen idee :)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2017 21:18 #803574

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Je moet je realiseren dat al deze bagger acties hoofdzakelijk voortkomen uit economische gedrevenheid van het college. Hoe meer schepen in de haven, hoe beter de economie. Iedere wadvaarder weet dat baggeren niet helpt en maar van korte duur is. Zo ook deze actie.

Het blijft gewoon het theater van de lach :whistle:
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 jan 2017 07:29 #803616

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Het is natuurlijk fijn wanneer je niet in een kuil ligt, en de boot daardoor mooi rechtop blijft. Wij hebben op Juist en Amrum ook wel eens in een te grote box gelegen waardoor de boot s'nachts overhelde ...

Maar het lijkt me stug dat je dit kunt voorkomen door 1x per jaar de bodem van een haven vlak te maken. Geen idee hoe snel zo'n kuil weer weg is of ontstaat eigenlijk.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 jan 2017 08:10 #803625

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Op Vlieland komt 45℅ van de gemeentelijke heffingen, ofwel 1,2 miljoen Euro uit de toeristenbelasting. Een aanzienlijk deel hiervan wordt door de jachthaven geïnd. Kwestie van rekenen of dit een investering in een toegankelijke jachthaven rechtvaardigt. Oftewel een afweging van lusten en lasten..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 jan 2017 15:12 #803726

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Tuurlijk. Met geld en commerciëel intellect is iedere hobbel vlak te trekken. Maar waarom wil je naar Schier zonder enig avontuur of inzicht? Omdat het zo'n prettige plek is? Dan is de veerboot een prima optie, gevolgd door een keurig hotelletje, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 jan 2017 15:12 #803727

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 734
Dan zou ik de jachthaven maar op schier maar naar de dam van de veerdienst verplaatsen. Daar wordt sowieso gebaggerd lijkt me. Wat verder van het dorp, dat wel. Dat is dan baggertechnisch het goedkoopst. Lijkt me toch echt wel in het voordeel van schier als er bootjes tot zeg een 1.40 oid kunnen komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.190 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl