Welkom  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jachthaven schiermonnikoog

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:41 #722639

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4307
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
1e net buiten de sluis van Den Oever, maar nog in het labyrint. (Volwassen exemplaar) Meter of 3 daar

Bruinvissen van 3 m. bestaan overigens niet. Ze worden niet groter dan 1,80 m.

Ik denk dat It Paradyske bedoelde dat de diepte daar ongeveer 3 meter is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 12:14 #722655

Of hij heeft een dolfijn gezien.
Dat zou op die plek best uniek zijn hoewel, die potvissen in de Westerschelde een paar dagen geleden was ook best bijzonder .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 12:21 #722658

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Xiphias schreef :
lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
1e net buiten de sluis van Den Oever, maar nog in het labyrint. (Volwassen exemplaar) Meter of 3 daar

Bruinvissen van 3 m. bestaan overigens niet. Ze worden niet groter dan 1,80 m.

Ik denk dat It Paradyske bedoelde dat de diepte daar ongeveer 3 meter is.

Ja, dat zou kunnen. In dat geval heb ik niks gezegd..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 12:28 #722660

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?

1e net buiten de sluis van Den Oever, maar nog in het labyrint. (Volwassen exemplaar) Meter of 3 daar
2 en 3 in het Kimstergat, jonkies, ter plekke ongeveer 1 meter diep.
4e zwom net de haven van Lauwersoog uit (Volwassen).

2 weken terug zijn er ook twee kleintjes in het Vingegat gesignaleerd, gisteren zijn er twee gespot bij de spuisluizen en een bij de Z5. (Vlak bij de Paessensrede op het Zoutkamperlaag)

Bedankt.
Bruinvissen van 3 m. bestaan overigens niet. Ze worden niet groter dan 1,80 m.
Yep, 3 meter diepte.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 12:28 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 18:25 #722765

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.


Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.

Ik vind het genoeg dat ik onthoud dat 2x HW op een dag niet gelijk is. Als je het verschil echt nodig hebt (die laatste 15cm) zijn het vaak van die gestreste omstandigheden waarbij de kans op fouten groter wordt.

Het waarom de HW peilen verschillen en waarom in de winter 's nachts hoger en in de zomer overdag hoger zijn is op zich een interessant verhaal, maar voegt weinig toe als je onderweg bent. En ik geloof direct dat jij dat beter kunt uitleggen als ik.

Als ik het nodig heb ga ik liever rustig puzzelen met een tabel erbij.

Heb er nog even eentje voor je opgezocht:
getij.rws.nl/getij_resultaat.c...ne=NAP&from=20160521
Verrek, beide HW's evenhoog!

Ik snap even niet wat dit bericht toevoegt aan jouw bericht van 4 april, maar als je er blij van wordt verklaar ik hier mijn hele bericht van 4 april wat je hierboven citeert voor onwaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 18:49 #722777

reuv schreef :
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.


Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.

Ik vind het genoeg dat ik onthoud dat 2x HW op een dag niet gelijk is. Als je het verschil echt nodig hebt (die laatste 15cm) zijn het vaak van die gestreste omstandigheden waarbij de kans op fouten groter wordt.

Het waarom de HW peilen verschillen en waarom in de winter 's nachts hoger en in de zomer overdag hoger zijn is op zich een interessant verhaal, maar voegt weinig toe als je onderweg bent. En ik geloof direct dat jij dat beter kunt uitleggen als ik.

Als ik het nodig heb ga ik liever rustig puzzelen met een tabel erbij.

Heb er nog even eentje voor je opgezocht:
getij.rws.nl/getij_resultaat.c...ne=NAP&from=20160521
Verrek, beide HW's evenhoog!

Ik snap even niet wat dit bericht toevoegt aan jouw bericht van 4 april, maar als je er blij van wordt verklaar ik hier mijn hele bericht van 4 april wat je hierboven citeert voor onwaar.

Ach Reuv, neem het niet te serieus, ik weet een heleboel van getij, en hoe meer ik weet, hoe meer ik ook weet dat ik nog lang niet alles weet.
Getij is een heel grillig iets, waar lastig eenvoudige vuistregels voor te bedenken zijn.

Toch zijn er wel van die vuistregels die soms, niet altijd, opgaan. Met de vloed komt ook de wind, bijvoorbeeld.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 18:59 #722780

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
It Paradyske schreef :
...
Toch zijn er wel van die vuistregels die soms, niet altijd, opgaan. Met de vloed komt ook de wind, bijvoorbeeld.

En met de ebbe ebt die weer weg ;)
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 19:10 #722784

Af en toe 1/7 deel erbij toch!?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 19:18 #722790

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
It Paradyske schreef :
Toch zijn er wel van die vuistregels die soms, niet altijd, opgaan. Met de vloed komt ook de wind, bijvoorbeeld.

"als het tij kentert, draait de wind".
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 22 apr 2016 05:41 #728165

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
even gevraagd bij de verkeerspost schiermonnikoog , de jachthaven is nog steeds dicht en gaat misschien volgend weekend weer open :unsure:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 22 apr 2016 06:30 #728170

Bij RWS op de site kun je altijd de voorspelde waterhoogte voor 48 uur vooruit zien, elke zes uur vernieuwd. Zit ook opwaaien en afwaaien in. Ik dacht dat het 24 uur was, maar het lijkt echt 48 tegenwoordig.
Je hebt er belasting voor betaald, dus zelf gaan nadenken is nergens voor nodig.

Voor de ongelovigen ook even een plaatje: Schiermonnikoog zelfs.

Afwaai op 20 en 21 april is duidelijk, verwachte opwaai 24 april ook.
Iemand nog wensen? Oh ja, de url: www.rijkswaterstaat.nl/kaarten...erstand-tov-nap.aspx

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 07:46 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 22 apr 2016 16:25 #728338

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Baasklusje schreef :
Bij RWS op de site kun je altijd de voorspelde waterhoogte voor 48 uur vooruit zien, elke zes uur vernieuwd. Zit ook opwaaien en afwaaien in. Ik dacht dat het 24 uur was, maar het lijkt echt 48 tegenwoordig.
Je hebt er belasting voor betaald, dus zelf gaan nadenken is nergens voor nodig.

Voor de ongelovigen ook even een plaatje: Schiermonnikoog zelfs.

Afwaai op 20 en 21 april is duidelijk, verwachte opwaai 24 april ook.
Iemand nog wensen? Oh ja, de url: www.rijkswaterstaat.nl/kaarten...erstand-tov-nap.aspx



jajaja allemaal leuk en aardig maarre de jachthaven is nog steeds niet klaar :angry:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 17:04 #730324

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
De werkzaamheden zijn vandaag afgerond, de haven is weer open.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 17:19 #730331

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Vlieter1 schreef :
De werkzaamheden zijn vandaag afgerond, de haven is weer open.

ben je er al geweest?
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 18:21 #730365

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Nee, misschien komend weekend. Daarom heb ik vanmiddag even de toren gebeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 18:26 #730368

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
Vlieter1 schreef :
Nee, misschien komend weekend. Daarom heb ik vanmiddag even de toren gebeld.


ok super, ik ben benieuwd
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 18:36 #730375

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ik kan niets beloven, mijn enige bemanningsleden zijn 7 en 12, de Vlieter is nog niet vaarklaar en het moet ook geen survival worden qua neerslag en temperatuur. Maar als het lukt zal ik een paar foto's maken.
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 18:37 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 19:09 #730390

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
ja wij kijken ook met argusogen naar het weer, ben al een week strontverkouden dus maar even niet dit weekend.
volgende week word het beter maar wij gaan woensdag avond naar ameland voor 4 dagen :)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 19:12 #730393

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Wat is er op Ameland aan de hand, de laatste weken zie ik op waddenhavens.nl/ dat Ameland nauwelijks plaats heeft voor passanten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 19:25 #730396

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Dat heeft misschien hiermee te maken:

De jachthaven van Ameland krijgt door de werkzaamheden aan de veerdam zo'n 20 tot 30 extra ligplaatsen. Volgende week begint Rijkswaterstaat met het grote werk aan de Amelander pier. De kades worden aangepakt en in het voorjaar wordt ook die van de jachthaven meegenomen. Daardoor komen er extra plaatsen voor boten.

www.omropfryslan.nl/nieuws/ext...r-jachthaven-ameland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 19:33 #730400

Ameland is gesloten voor charters meldt de toren, dus niet voor de gewone jachies.
Schier is gebaggerd, nou ja, leeg getrokken met een klein bootje richting de oostelijke dam, door een klein bootje de www.ea-10.nl. Vanaf de grote geul werd het dan door de jan van gent de haven uitgespoten.
Volgels de bemanning van dat kleine bootje tot NAP-150 cm. Maar het water naast de boot ziet er toch wel wat stevig uit.....

Vandaag waren ze klaar.



En 't was koud....

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 28 apr 2016 19:38 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 28 apr 2016 19:44 #730405

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7627
ben benieuwd hans, ik hoop niet dat ze weer voor een lapmiddel gekozen hebben.
ameland is dit jaar ook een beetje een uitdaging had ik begrepen van de ouwe havenmeester.
nou ja zolang er water is. :laugh:
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 16:21 #730952

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
It Paradyske schreef :
Ik heb afgelopen weekend toch lekker gezeild! Ketelhaven - Den Oever - Kimstergat -Hoge Wier- Amasusgeul - Lauwersoog. Veel met spinaker en halfwinder.
Hans, had je geen last van die stremming van het Vingegat?
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 19:08 #731009

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Het is nu NAP-70 en ik lig zo'n 20 cm droog met mijn diepgang van dik 80.
De streefdiepte is dus bijna gehaald.




De droogte in de laatste binnenbocht in de aanloop is ook weggehaald; je hoeft dus niet meer die rare slinger vlak voor de damwand te maken.

Verder hoorde ik van Ton dat het slib uit het depot nu voor stratenmakerswerk is gebruikt. Het zou mooi zijn als het depot in het vervolg weer op de oude manier gevuld kan worden; wie weet.
Laatst bewerkt: 30 apr 2016 19:19 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 30 apr 2016 20:45 #731049

Navatar schreef :
It Paradyske schreef :
Ik heb afgelopen weekend toch lekker gezeild! Ketelhaven - Den Oever - Kimstergat -Hoge Wier- Amasusgeul - Lauwersoog. Veel met spinaker en halfwinder.
Hans, had je geen last van die stremming van het Vingegat?

Huh? Wanneer? Ben er begin april langs gevaren, ze waren dacht ik wel bezig met kabelwerkzaamheden, maar daar is het hardstikke vlak en hoef je niet in de geul te blijven.
Maar echt gestremd was het toen niet...
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl