Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jachthaven schiermonnikoog

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 17:01 #700553

Er wordt naar nog een andere methoden gekeken.
De eerste, ook met speicherbecken zoals ze bij de buren zeggen, maar dan anders:
Tijdens HW laat je hem vol lopen (over een randje liefst, scheelt slib),
En tijdens de volgende vloed, lat je hem langzaam leeglopen in de haven, zo langzaam dat je de haven net iets neller vult dan de vloed het zou doen.
Daardoor heb je ook tijdens de vloed een uitgaande stroom, en komt er dus geen slib meer de haven binnen, slib in het speicherbecken is al bezonken.

De tweede: er wordt gekeken of er niet een afwatering van het eiland via de haven kan worden gelegd. Ookdaarmee weer een uitgaande stroom creëren om het slib tegen te houden.
Hans Danels zal daar denk ik ook nog wel over vertellen op de Wadvaardersdag 20 februari in Harlingen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 17:31 #700561

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
Is dat niet het verplaatsen van het probleem?? Ik ben geen waterbouwkundig ingenieur, maar als het slib bezinkt in het opslag basin, dan moet dat daar toch ook weer uit(ooit) en dat was nou juist zo duur.

En als er geen stroom meer in de haveningang staat, slibt het geultje dan niet dicht, of verlegt het zichzelf???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 27 jan 2016 19:44 #700588

Ik zal het Hans Danels vragen! Maar op terschelling doet ie het ook al jaren en jaren met de Dellewal, dus het zal vergelijkbaar zijn, bovendien, vol laten lopen met de top van HW, scheelt ook al veel slib, want dat zakt naar beneden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 29 jan 2016 07:20 #700932

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 29 jan 2016 09:34 #700971

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Om te beginnen struikelde ik al over de kop van het artikel.

Zou leuk zijn als het lukt.
Wij zijn nog nooit op Schier geweest met ons bootje en het zit zeker in de planning.
Helemaal na de wintermeet en de opgedane kennis over wadvaren.
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 01 apr 2016 17:00 #721370

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
volgens zojuist binnengekomen bericht zijn ze eindelijk aan het baggeren in de haven,mn bron meldt dat er al 1 kwart klaar is.

een andere bron meld zojuist dat ze vast liggen in de reegeul en de haven tot nader order gesloten is..
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 02 apr 2016 08:19 #721534

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
kenissen van mij zijn gisteren met hoogwater vastgelopen in de geul naar de jachthaven. nu wordt ook duidelijk waarom.
de betonning ligt een beetje verkeerd :S


vanochtend zijn ze niet losgekomen, hopen dat het vanmiddag wel lukt
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 02 apr 2016 09:59 #721559

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
b100 schreef :
kenissen van mij zijn gisteren met hoogwater vastgelopen in de geul naar de jachthaven. nu wordt ook duidelijk waarom.
de betonning ligt een beetje verkeerd :S

vanochtend zijn ze niet losgekomen, hopen dat het vanmiddag wel lukt

Ja, als de geul tussen twee rode tonnen doorloopt, wordt het tijd een en ander te verleggen.

Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur. Van veel verhoging of verlaging zal met deze wind geen sprake zijn, denk ik.
Ze hebben natuurlijk ook wel een risico genomen door rond hoog water te proberen om binnen te komen.
Want zoiets moet het toch wel geweest zijn. Of hebben ze zich er door de zuidenwind nog hoger op laten drukken?
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 10:00 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 02 apr 2016 11:06 #721574

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.
As usual...

Gelukkig bij Schiermonnikoog loop je dan het laatste stukje :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 02 apr 2016 11:13 #721575

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.

As usual...

Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler. Hoog water is hoog water.

Nou, nee dus. Om te beginnen kennen we de fenomenen springtij en doodtij en verder is er nog al eens sprake van verhoging of verlaging door windinvloed of de nabijheid van een depressie of hogedrukgebied. Ook zijn de twee hoogwaters die opeenvolgend binnen 24 uur vallen zelden of nooit van gelijke hoogte.

En om nou even de link te leggen met het studeren voor certificaten of vaarbewijzen; als je dat serieus had gedaan, dan had je niet "as usual" geschreven, denk ik.
Laatst bewerkt: 02 apr 2016 11:14 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 03 apr 2016 13:57 #721897

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
ze zijn vrijdag vlak na hoogwater vastgelopen .
hun bootje heeft een diepgang van 75 cm maar ze zijn verneukt door de tonnenlijn die er afgelopen week neergelegd is.
gisteren om 1600 uur waren ze wel weer losen we hebben dat uitbundig gevierd in de buitenhaven van lauwersoog.
de verkeerspost schier meld nu ook steeds dat de jachthaven gesloten is en zijn op de hoogte gebracht van de verkeerde tonnenlijn.

trouwens is de buitenhaven van lauwersoog ook nog lang niet klaar, geen water geen stroom en het sanitair gebouw is nog gesloten.
de nieuwe vingerpieren zijn wel hele verbetering. de eerste kikker waar ik mn landvast omheen gooide zat los in de pier :laugh: (een paar moertjes vergeten)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 03 apr 2016 22:01 #722093

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.

As usual...

Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler. Hoog water is hoog water.

Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 06:16 #722119

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.

As usual...

Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler. Hoog water is hoog water.

Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Daar heb je wel heel lang over na moeten denken Reuv. Flink gestudeerd zeker? En dan op zo'n toontje: "zal ik het jou eens even uitleggen?"

"De waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?", schrijf je.

Wat is dat voor een vreemde logica? Dat het exact even hoog is berekend is namelijk helemaal niet te verwachten maar komt toevallig zo uit.

Ik zie nog een vreemde stelling bij jou, maar dan kan komen omdat je het een beetje raar opscrijft: "bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt".
Wat moet dat betekenen? Dat het andere HW dat niet doet? Of de Laagwaters?

Ik schreef dit:
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.

waarop jij reageert met:
As usual...

Wat er "gebruikelijk" is aan het gegeven dat op opeenvolgende dagen het tweede HW precies even hoog is berekend als dat van de vorige dag, dàt zou je nou eens moeten uitleggen. Zal niet meevallen; het komt maar zelden voor.

Wat er verder gebruikelijk is aan wat is schreef snap ik ook niet; ja.. er is elke dag getij, maar het is elke dag anders.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 06:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 07:08 #722131

reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.

As usual...

Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler. Hoog water is hoog water.

Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.


Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 08:45 #722182

Hier kun je heel aardig zien hoe bij Schiermonnikoog HW om en om wisselt.
Komt hier vandaan: tbone.biol.sc.edu/tide/sites_allalpha.html#S
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 09:21 #722203

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
It Paradyske schreef :
Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.

Nou.. eerlijk is eerlijk, Hans; dit voegt ook aan mijn kennis toch weer het één en ander toe..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 09:25 #722205

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Yellow Boat schreef :
Hier kun je heel aardig zien hoe bij Schiermonnikoog HW om en om wisselt.
Komt hier vandaan: tbone.biol.sc.edu/tide/sites_allalpha.html#S

Ad, kijk jij na het potsen ook nog wel eens wat er feitelijk in het forum komt te staan?

Waarom weer zo'n link uit een ver buitenland, trouwens?
Is dit niet helder genoeg:
getij.rws.nl/getij_resultaat.c...MET_DST&refPlane=NAP
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 16:22 #722357

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:00 #722367

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.


Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.

Ik vind het genoeg dat ik onthoud dat 2x HW op een dag niet gelijk is. Als je het verschil echt nodig hebt (die laatste 15cm) zijn het vaak van die gestreste omstandigheden waarbij de kans op fouten groter wordt.

Het waarom de HW peilen verschillen en waarom in de winter 's nachts hoger en in de zomer overdag hoger zijn is op zich een interessant verhaal, maar voegt weinig toe als je onderweg bent. En ik geloof direct dat jij dat beter kunt uitleggen als ik.

Als ik het nodig heb ga ik liever rustig puzzelen met een tabel erbij.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:16 #722371

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 17:16 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:24 #722374

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
reuv schreef :
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?

Als je gewoon dit draadje leest moet dat geen vraag zijn:
www.zeilersforum.nl/index.php/...koog?start=25#721897
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:42 #722382

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?

Als je gewoon dit draadje leest moet dat geen vraag zijn:
www.zeilersforum.nl/index.php/...koog?start=25#721897

Lezen valt niet mee als het frustratieniveau hoog is, mijnheer Stegman?
Zijn ze zelf (lees:zonder hulp) losgekomen ?


Hoop niet dat ik de verkeerde toon aangeslagen heb,schijnt gevoelig te liggen...
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:55 #722385

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Frodoo schreef :
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?

Als je gewoon dit draadje leest moet dat geen vraag zijn:
www.zeilersforum.nl/index.php/...koog?start=25#721897

Lezen valt niet mee als het frustratieniveau hoog is, mijnheer Stegman?

Dat moet je niet aan mij vragen, Frodo. Ik had het wel gelezen, dus waarom dat Reuv niet lukt, weet ik niet. Heb je eigenlijk wel op het linkje geklikt?

Hoop niet dat ik de verkeerde toon aangeslagen heb,schijnt gevoelig te liggen...

Als je bang bent de verkeerde toon aan te slaan, kun je beter je mond houden..
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 17:58 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 17:58 #722386

lodewijk stegman schreef :
Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler...Nou, nee dus. Om te beginnen kennen we

Hier begon het wat mij betreft belerend te worden. Jammer dat dat zo gevoelig ligt. Hoewel: in het heen-en-weer gebeleer vind ik wel een aantal interessante dingen zijn langsgekomen.

Ik vind het zelf vaak ook lastig om frustraties op andere vlakken buiten het forum te houden. Meestal blijf ik dan weg (of druk op delete na teruglezen)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:03 #722387

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30054
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler...Nou, nee dus. Om te beginnen kennen we

Hier begon het wat mij betreft belerend te worden. Jammer dat dat zo gevoelig ligt. Hoewel: in het heen-en-weer gebeleer vind ik wel een aantal interessante dingen zijn langsgekomen.

Wat het laatste betreft: dat vond ik ook. Vooral de bijdrage van de heer Fix bevatte een aantal dingen die ik niet wist.
Over dat belerende: wat drijft jou er nu precies toe om dat nog eens even aan de kaak te stellen? Die laatste opmerking over frustraties is een gevalletje projectie. En dan rijst natuurlijk direct de vraag: wat is nu erger: belerend gebabbel of het projecteren van je frustraties op een ander.

Het boeit me niet buitengewoon, maar wanneer is er nou de noodzaak om ergens op te reageren?
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 18:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl