reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
lodewijk stegman schreef :
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.
As usual...
Typisch een reactie van een diepe-kielzeiler. Hoog water is hoog water.
Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!
Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).
Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?
Daar heb je wel heel lang over na moeten denken Reuv. Flink gestudeerd zeker? En dan op zo'n toontje: "zal ik het jou eens even uitleggen?"
"De waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?", schrijf je.
Wat is dat voor een vreemde logica? Dat het exact even hoog is berekend is namelijk helemaal niet te verwachten maar komt toevallig zo uit.
Ik zie nog een vreemde stelling bij jou, maar dan kan komen omdat je het een beetje raar opscrijft:
"bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt".
Wat moet dat betekenen? Dat het andere HW dat niet doet? Of de Laagwaters?
Ik schreef dit:
Aan het eind van de middag maar 15 cm meer water dan vanmorgen, volgens RWS. Precies evenveel als gisteren bij HW rond vijf uur.
waarop jij reageert met:
As usual...
Wat er "gebruikelijk" is aan het gegeven dat op opeenvolgende dagen het tweede HW precies even hoog is berekend als dat van de vorige dag, dàt zou je nou eens moeten uitleggen. Zal niet meevallen; het komt maar zelden voor.
Wat er verder gebruikelijk is aan wat is schreef snap ik ook niet; ja.. er is elke dag getij, maar het is elke dag anders.