Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: jachthaven schiermonnikoog

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:23 #722396

lodewijk stegman schreef :
Over dat belerende: wat drijft jou er nu precies toe om dat nog eens even aan de kaak te stellen?

Ik ervaar zulke felle en persoonlijke aanvallen als onnodig en zie dit vooral tot een negatieve en agressieve sfeer leiden. Dat mag ik vinden (ik vind wel meer en vaker) maar uit ik in het algemeen niet omdat ik er zelf dan ook aan bijdraag. Ik heb nu wél een opmering gemaakt "aan de kaak gesteld zo je wilt" om deze discusse niet in een haantjes-gevecht te laten ontsporen.

Dat vind ik, is mijn mening die ik geef omdat jij daar naar vraagt. Daardoor zal dit draadje nu wel verder gaan ontsporen...

lodewijk stegman schreef :
En dan rijst natuurlijk direct de vraag: wat is nu erger: belerend gebabbel of het projecteren van je frustraties op een ander.

Volgens mij is het hier "en", geen "of" geweest, maar dat kan ik van een afstand niet zien.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 18:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:36 #722404

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
reuv schreef :
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?

ja hoor de volgende middag waren ze twee uur voor hoog weer los, en lachen jahoor we hebben het uitbundig gevierd op lauwersoog (met de hulp van een paar alcoholische versnaperingen)
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:52 #722412

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
Nachtvlinder schreef :
lodewijk stegman schreef :
Over dat belerende: wat drijft jou er nu precies toe om dat nog eens even aan de kaak te stellen?

Ik ervaar zulke felle en persoonlijke aanvallen als onnodig en zie dit vooral tot een negatieve en agressieve sfeer leiden. Dat mag ik vinden (ik vind wel meer en vaker) maar uit ik in het algemeen niet omdat ik er zelf dan ook aan bijdraag. Ik heb nu wél een opmerking gemaakt "aan de kaak gesteld zo je wilt" om deze discussie niet in een haantjes-gevecht te laten ontsporen.

Ontsporen vind ik in dit verband nogal een groot woord en voor zover het ontsporen kon is dat al gebeurd.

Misschien was het een felle en persoonlijke aanval. Maar zoiets doe ik nooit zonder reden. Wie mijn reacties goed leest kan bevroeden hoe de vork in steel zit. Of dat die aanval rechtvaardigt zou ik niet willen beweren, overigens. Er was ook nog iets over zesjescultuur, in een ander draadje. Dat combineerde naar mijn idee goed met die opmerkingen over het getij.

Ik denk dat ik nogal gevoelig ben voor meningen die op een 'matter-of-fact' toon worden gebracht, terwijl ze feitelijk de plank mis slaan. Ik bedoel: 'belerend' kan vervelend zijn, maar dat vind ik nou vervelend.
Dat vind ik, is mijn mening die ik geef omdat jij daar naar vraagt. Daardoor zal dit draadje nu wel verder gaan ontsporen...

Nou, wat denk je? Is het draadje verder ontspoord? Ik denk dat we het ergste wel hebben gehad..

lodewijk stegman schreef :
En dan rijst natuurlijk direct de vraag: wat is nu erger: belerend gebabbel of het projecteren van je frustraties op een ander.

Volgens mij is het hier "en", geen "of" geweest, maar dat kan ik van een afstand niet zien.[/quote]

Je beschrijft in het voorgaande dat je zelf ook zo je frustraties hebt, maar dat meestal op tijd wegklikt. Ik vermoedde echter dat je ze op mij projecteert. Zo is het dan toch niet 'en', maar 'of'.
Dit zou natuurlijk wèl een escalerende opmerking kunnen zijn, maar zo is die niet bedoeld.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:55 #722414

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 549
lodewijk stegman schreef :
Frodoo schreef :
lodewijk stegman schreef :
reuv schreef :
b100 schreef :
en naast al die tabelletjes moeten we ook nog eens rekening houden met de windrichting pffff :S
Interessanter dan dat geouwehoer over waterhoogtes en tabellen vind ik eigenlijk de vraag of jouw kennis uiteindelijk weer zelf losgekomen is en of hij er achteraf om kan lachen?

Als je gewoon dit draadje leest moet dat geen vraag zijn:
www.zeilersforum.nl/index.php/...koog?start=25#721897

Lezen valt niet mee als het frustratieniveau hoog is, mijnheer Stegman?

Dat moet je niet aan mij vragen, Frodo. Ik had het wel gelezen, dus waarom dat Reuv niet lukt, weet ik niet. Heb je eigenlijk wel op het linkje geklikt?



Hoop niet dat ik de verkeerde toon aangeslagen heb,schijnt gevoelig te liggen...

Als je bang bent de verkeerde toon aan te slaan, kun je beter je mond houden..


Zeker heb ik op het linkje geklikt, iedereen begrijpt het behalve de heer Stegman ?
Lees nu nog 1 keer door wat er staat.
Je komt erg onaangenaam over in de discussie, lange tenen, pot verwijt de ketel....
Was jij maar wat banger om de verkeerde toon aan te slaan en handelde je naar je eigen advies...
Utopie vrees ik....

Geef maar een scherpe reactie en ik zal het gelaten ondergaan.
Trots op de kappers.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 18:56 #722415

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
lodewijk stegman schreef :
...
Het boeit me niet buitengewoon, maar wanneer is er nou de noodzaak om ergens op te reageren?

Dat was een mooie laatste zin geweest ...

BAH, ga je schamen LS.
Stress op het werk moet je hier niet afreageren.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:13 #722433

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
Frodoo schreef :
Zeker heb ik op het linkje geklikt, iedereen begrijpt het behalve de heer Stegman ?
Lees nu nog 1 keer door wat er staat.

Dat heb ik gedaan. De crux zit kennelijk in "zonder hulp".
Ja, dat zegt B100 in die pots niet. En in zijn tweede antwoord zegt ie het nog steeds niet. Maar het zal toch ook wel niet zo zijn dat dit voor jou en Reuv tot kwellende onzekerheid leidt? Ik denk zelf te mogen vermoeden dat ze het helemaal zelf hebben gedaan.

Je komt erg onaangenaam over in de discussie, lange tenen, pot verwijt de ketel....
Was jij maar wat banger om de verkeerde toon aan te slaan en handelde je naar je eigen advies...
Utopie vrees ik....

Geef maar een scherpe reactie en ik zal het gelaten ondergaan.

Ja, sorry. Het bovenstaande valt niet te overtreffen qua 'scherp'. Er is altijd baas boven baas.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 19:13 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:22 #722438

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 32545
Heren,

Ga óf terug naar het topic óf ga lekker zeilen!
Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:25 #722441

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
WADnWIND schreef :
Heren,

Ga óf terug naar het topic óf ga lekker zeilen!

Ja, kon dat maar, lekker zeilen. Maar in mijn geval duurt dat nog minstens anderhalve.

Hoe moet dat nu? Computer uit het raam?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:40 #722450

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
lodewijk als ze losgesleept zouden zijn dan had ik dat wel vermeld.
er staat toch duidelijk dat ze weer los waren twee uur voor hoog water.
of moet ik omdat jij dat graag wil helemaal uitleggen hoe ze de motor gestart hebben en de gashandel in zn vooruit gezet hebben en dat toen de schroef ging draaien en voor voortstuwing zorgde het schip snelheid kreeg en dat ze door het roer in een bepaalde stand te zetten weer gewoon weg konden varen?

is het nu iets duidelijker of heb je nog niet genoeg gal gespuwd.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:50 #722461

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
b100 schreef :
lodewijk als ze losgesleept zouden zijn dan had ik dat wel vermeld.
er staat toch duidelijk dat ze weer los waren twee uur voor hoog water.
of moet ik omdat jij dat graag wil helemaal uitleggen hoe ze de motor gestart hebben en de gashandel in zn vooruit gezet hebben en dat toen de schroef ging draaien en voor voortstuwing zorgde het schip snelheid kreeg en dat ze door het roer in een bepaalde stand te zetten weer gewoon weg konden varen?

is het nu iets duidelijker of heb je nog niet genoeg gal gespuwd.

Het wordt een beetje verwarrend, geloof ik.

Frodo vindt het kennelijk een belangrijke vraag of ze op eigen kracht zijn losgekomen of niet. Ik niet. Eigenlijk denk ik wel te weten dat ze het zelf hebben geregeld en dat staat ook in mijn vorige pots.

Je blaft tegen de verkeerde, B100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 19:55 #722468

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7622
lodewijk stegman schreef :
b100 schreef :
lodewijk als ze losgesleept zouden zijn dan had ik dat wel vermeld.
er staat toch duidelijk dat ze weer los waren twee uur voor hoog water.
of moet ik omdat jij dat graag wil helemaal uitleggen hoe ze de motor gestart hebben en de gashandel in zn vooruit gezet hebben en dat toen de schroef ging draaien en voor voortstuwing zorgde het schip snelheid kreeg en dat ze door het roer in een bepaalde stand te zetten weer gewoon weg konden varen?

is het nu iets duidelijker of heb je nog niet genoeg gal gespuwd.

Het wordt een beetje verwarrend, geloof ik.

Frodo vindt het kennelijk een belangrijke vraag of ze op eigen kracht zijn losgekomen of niet. Ik niet. Eigenlijk denk ik wel te weten dat ze het zelf hebben geregeld en dat staat ook in mijn vorige pots.

Je blaft tegen de verkeerde, B100.


ten eerste blaf ik niet en ten tweede schreef jij dit net.

Dat heb ik gedaan. De crux zit kennelijk in "zonder hulp".
Ja, dat zegt B100 in die pots niet. En in zijn tweede antwoord zegt ie het nog steeds niet. Maar het zal toch ook wel niet zo zijn dat dit voor jou en Reuv tot kwellende onzekerheid leidt? Ik denk zelf te mogen vermoeden dat ze het helemaal zelf hebben gedaan.

maar goed ga maar lekker door met het verzieken van diverse draadjes.
Met gecontroleerde opties heb je altijd de illusie van keuze.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 20:03 #722471

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
b100 schreef :
lodewijk stegman schreef :
b100 schreef :
lodewijk als ze losgesleept zouden zijn dan had ik dat wel vermeld.
er staat toch duidelijk dat ze weer los waren twee uur voor hoog water.
of moet ik omdat jij dat graag wil helemaal uitleggen hoe ze de motor gestart hebben en de gashandel in zn vooruit gezet hebben en dat toen de schroef ging draaien en voor voortstuwing zorgde het schip snelheid kreeg en dat ze door het roer in een bepaalde stand te zetten weer gewoon weg konden varen?

is het nu iets duidelijker of heb je nog niet genoeg gal gespuwd.

Het wordt een beetje verwarrend, geloof ik.

Frodo vindt het kennelijk een belangrijke vraag of ze op eigen kracht zijn losgekomen of niet. Ik niet. Eigenlijk denk ik wel te weten dat ze het zelf hebben geregeld en dat staat ook in mijn vorige pots.

Je blaft tegen de verkeerde, B100.


ten eerste blaf ik niet en ten tweede schreef jij dit net.

Dat heb ik gedaan. De crux zit kennelijk in "zonder hulp".
Ja, dat zegt B100 in die pots niet. En in zijn tweede antwoord zegt ie het nog steeds niet. Maar het zal toch ook wel niet zo zijn dat dit voor jou en Reuv tot kwellende onzekerheid leidt? Ik denk zelf te mogen vermoeden dat ze het helemaal zelf hebben gedaan.

Ja maar.. Wat is er mis met wat ik daar schrijf? De crux is de crux van Frodo en niet die van mij.
Laatst bewerkt: 04 apr 2016 20:04 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 20:04 #722472

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2842
lodewijk stegman schreef :
WADnWIND schreef :
Heren,

Ga óf terug naar het topic óf ga lekker zeilen!

Ja, kon dat maar, lekker zeilen. Maar in mijn geval duurt dat nog minstens anderhalve.

Hoe moet dat nu? Computer uit het raam?

Goh, werk jij nog?? Dat had ik nou nooit verwacht.......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 04 apr 2016 21:43 #722496

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
lodewijk stegman schreef :

Ja maar.. Wat is er mis met wat ik daar schrijf? ...

Ben jij nou zo dom of zijn wij zo slim?
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 09:41 #722579

Yellow Boat schreef :
Hier kun je heel aardig zien hoe bij Schiermonnikoog HW om en om wisselt.
Komt hier vandaan: tbone.biol.sc.edu/tide/sites_allalpha.html#S
Ad

Hier dat plaatje nog een keer maar dan blijvend ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 10:00 #722583

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6478
wat een gesteggel :S
ton
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 10:28 #722599

Ik heb afgelopen weekend toch lekker gezeild! Ketelhaven - Den Oever - Kimstergat -Hoge Wier- Amasusgeul - Lauwersoog. Veel met spinaker en halfwinder.
Minstens vier bruinvissen gezien.
Sorry, de marifoon niet aan gehad. Dus geen flauw idee wat ze over Schier zeiden.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 10:35 #722602

reuv schreef :
It Paradyske schreef :
reuv schreef :
Bekijk de tabellen: bij 1 cyclus HW1-LW2-HW2-LW1-HW1 zie je dat HW1 de springtij-doodtij cyclus volgt. Verder zie je dat HW1 en HW2 op 1 dag sterk verschillen. Altijd!

Het verschil tussen HW1 en HW1 een dag later (ca. 25h) is meestal kleiner als het verschil tussen HW1 en HW2 binnen die tijd. Ook altijd! Als je bij het hoge hoogwater vastloopt lig je dus minimaal 25 uur (tenzij met doodtij, als de verschillen klein zijn).

Dus ja, 's morgens is het HW 15 cm lager als 's middags en de waterhoogte 's middags is bijna gelijk aan die de dag ervoor. Wat verwacht je anders?

Dat verschil heb je met droogvallende boot misschien meer last van, maar het blijft zeer handig te weten of je met het hoge hoogwater of lage hoogwater binnen een etmaal over een krappe drempel vaart.


Ha! Reuv heeft de dagelijkse ongelijkheid ontdekt, nu nog snappen....
En nooit woorden als altijd gebruiken!
De dagelijkse ongelijkheid is namelijk het sterkst in zomer en winter en tot nul naderend in voor- en najaar.
's Zomers is middaghoogwater hoger dan nacht-hw in de Waddenzee. Dus bij springtij. 's Winters andersom. Bij doodtij is d.o. vrijwel nul.

Ik vind het genoeg dat ik onthoud dat 2x HW op een dag niet gelijk is. Als je het verschil echt nodig hebt (die laatste 15cm) zijn het vaak van die gestreste omstandigheden waarbij de kans op fouten groter wordt.

Het waarom de HW peilen verschillen en waarom in de winter 's nachts hoger en in de zomer overdag hoger zijn is op zich een interessant verhaal, maar voegt weinig toe als je onderweg bent. En ik geloof direct dat jij dat beter kunt uitleggen als ik.

Als ik het nodig heb ga ik liever rustig puzzelen met een tabel erbij.

Heb er nog even eentje voor je opgezocht:
getij.rws.nl/getij_resultaat.c...ne=NAP&from=20160521
Verrek, beide HW's evenhoog!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 10:37 #722604

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
It Paradyske schreef :
Ik heb afgelopen weekend toch lekker gezeild! Ketelhaven - Den Oever - Kimstergat -Hoge Wier- Amasusgeul - Lauwersoog. Veel met spinaker en halfwinder.
Minstens vier bruinvissen gezien.
Sorry, de marifoon niet aan gehad. Dus geen flauw idee wat ze over Schier zeiden.

Hè, hebben jullie daar nu ook al Bruinvissen? Ik had even de illusie dat de Delta daar in Nederland uniek in was..

Wel bijzonder trouwens, want ik heb de vage indruk dat Bruinvissen een voorkeur hebben voor diepe geulen. Op de Oosterschelde zie je ze vooral op plekken waar het meer dan 20 m. diep is.
Maar misschien is dat ook een misvatting.
Dat soort dieptes heb je op het wad alleen in de buurt van de zeegaten.

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 10:41 #722605

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
It Paradyske schreef :
Heb er nog even eentje voor je opgezocht:
getij.rws.nl/getij_resultaat.c...ne=NAP&from=20160521
Verrek, beide HW's evenhoog!

Ik geef toe: je brengt het subtieler dan ik..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:04 #722617

lodewijk stegman schreef :
Hè, hebben jullie daar nu ook al Bruinvissen? Ik had even de illusie dat de Delta daar in Nederland uniek in was..

Wel bijzonder trouwens, want ik heb de vage indruk dat Bruinvissen een voorkeur hebben voor diepe geulen. Op de Oosterschelde zie je ze vooral op plekken waar het meer dan 20 m. diep is.
Maar misschien is dat ook een misvatting.
Dat soort dieptes heb je op het wad alleen in de buurt van de zeegaten.

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?

Bruinvissen zijn er op de Eems ook al jaaaren.
Zelfs in de haven van Delfzijl.
En in de waddenzee sowieso:
www.waddensea-worldheritage.or...nvissen-de-waddenzee
Ad
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 11:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:08 #722619

lodewijk stegman schreef :
It Paradyske schreef :
Ik heb afgelopen weekend toch lekker gezeild! Ketelhaven - Den Oever - Kimstergat -Hoge Wier- Amasusgeul - Lauwersoog. Veel met spinaker en halfwinder.
Minstens vier bruinvissen gezien.
Sorry, de marifoon niet aan gehad. Dus geen flauw idee wat ze over Schier zeiden.

Hè, hebben jullie daar nu ook al Bruinvissen? Ik had even de illusie dat de Delta daar in Nederland uniek in was..

Wel bijzonder trouwens, want ik heb de vage indruk dat Bruinvissen een voorkeur hebben voor diepe geulen. Op de Oosterschelde zie je ze vooral op plekken waar het meer dan 20 m. diep is.
Maar misschien is dat ook een misvatting.
Dat soort dieptes heb je op het wad alleen in de buurt van de zeegaten.

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?

1e net buiten de sluis van Den Oever, maar nog in het labyrint. (Volwassen exemplaar) Meter of 3 daar
2 en 3 in het Kimstergat, jonkies, ter plekke ongeveer 1 meter diep.
4e zwom net de haven van Lauwersoog uit (Volwassen).

2 weken terug zijn er ook twee kleintjes in het Vingegat gesignaleerd, gisteren zijn er twee gespot bij de spuisluizen en een bij de Z5. (Vlak bij de Paessensrede op het Zoutkamperlaag)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:09 #722620

Yellow Boat schreef :
lodewijk stegman schreef :
Hè, hebben jullie daar nu ook al Bruinvissen? Ik had even de illusie dat de Delta daar in Nederland uniek in was..

Wel bijzonder trouwens, want ik heb de vage indruk dat Bruinvissen een voorkeur hebben voor diepe geulen. Op de Oosterschelde zie je ze vooral op plekken waar het meer dan 20 m. diep is.
Maar misschien is dat ook een misvatting.
Dat soort dieptes heb je op het wad alleen in de buurt van de zeegaten.

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?

Bruinvissen zijn er op de Eems ook al jaaaren.
Zelfs in de haven van Delfzijl.
En in de waddenzee sowieso:


Maar het ene jaar zie je er niks, en in sommige jaren is het heel vaak raak....
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:23 #722632

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 30055
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :

Waar zag je ze precies? West- of Oostwad?

1e net buiten de sluis van Den Oever, maar nog in het labyrint. (Volwassen exemplaar) Meter of 3 daar
2 en 3 in het Kimstergat, jonkies, ter plekke ongeveer 1 meter diep.
4e zwom net de haven van Lauwersoog uit (Volwassen).

2 weken terug zijn er ook twee kleintjes in het Vingegat gesignaleerd, gisteren zijn er twee gespot bij de spuisluizen en een bij de Z5. (Vlak bij de Paessensrede op het Zoutkamperlaag)

Bedankt.
Bruinvissen van 3 m. bestaan overigens niet. Ze worden niet groter dan 1,80 m.

Een check op waarneming.nl gaf ongeveer evenveel meldingen uit het noorden als uit het zuiden, waarbij opvallend is dat de Oosterschelde niet tot nauwelijks wordt genoemd. Op dit moment worden ze vooral in de Westerschelde gezien.

Kan iets te maken hebben met het gegeven dat het toeristenseizoen nog moet starten..

Als ik me goed herinner zag ik de eersten in 2005 - 2006. Ik heb de vage indruk dat er de laatste jaren iets minder zijn in de Oosterschelde. De laatsten zag ik begin november 2015. In de Krabbenkreek heb ik er nog nooit één gezien.
Laatst bewerkt: 05 apr 2016 11:25 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

jachthaven schiermonnikoog 05 apr 2016 11:35 #722636

  • JPD
  • JPD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 798
Collega van me spotte 2 weken geleden 4 a 5 bruinvissen voor de sluis bij Lauwersoog en afgelopen week nog eens 2 onder Schier.
Zomer 2015 heb ik onder Borkum 2 bruinvissen gespot, in ondiep water.
Zomer 2014 heb ik 1 bruinvis gespot tussen Eems en Lauwersoog.

Ze zijn er dus wel degelijk.
Feeling 346di - www.ziltedromen.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl