Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheepsramp voor Belgische kust.

Scheepsramp voor Belgische kust. 04 mrt 2016 18:38 #712507

Minim schreef :
Jeroen-pion schreef :
Btw ligplaatsen in het andere draadje, bepaald door Brussel, niet Nederland.

ik kan het niet nalaten op te merken dat "Brussel" bestaat uit vertegenwoordigers van lidstaten, parlementariërs uit lidstaten en vertegenwoordigers van regeringen van lidstaten. Die hebben de BTW regels bedacht.
Wij hebben de Nedelandse mensen gekozen, die van het Europees parlement rechtstreeks en die in de Europese commissie en onze regering via de verkiezingen voor de tweede kamer en de vorming van het kabinet. Nederland heeft gewoon meegedaan met het maken van die regels. En we hebben gewoon een Nederlander aangewezen als een van de leden van het Europese Hof, dat er voor moet zorgen dat alle landen zich aan de afspraken houden.
Dat andere landen zich (ook) aan afspraken houden, is voor een van internationale handel als Nedrland afhankelijk land erg belangrijk.
Ik snap dat afgeven op "Brussel" niet.
(Voor de kosten van het reizen van het Europees parlement tussen Straatsburg en Brussel mag je Frankrijk bashen...)

Het was toch echt het europese hof, wat op aandringen en of lobby van de HISWA heeft uitgesproken, en niet een nederlandse rechter, lees andere draadje
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 22 apr 2016 15:19 #728322

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 22 apr 2016 19:44 #728437

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Het lijkt dan toch nog goed te komen.
Wel nog niet gezien wat het akkoord dat vandaag gesloten is dan wel niet inhoud, maar het lijkt erop dat de vervuiler dit keer zal betalen.
Tot spijt van wie het benijdt, Flinter zal betalen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 22 apr 2016 19:44 #728438

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6878
Dus in Belgie geldt de wet alleen maar zolang dat de overheid goed uitkomt, en daarbuiten heb je geen enkele zekerheid.
Als ik Flinter was, zou ik per direct zoveel mogelijk ladingovereenkomsten verplaatsen van Antwerpen naar niet-Belgische havens...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 22 apr 2016 20:18 #728459

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Apae schreef :
Dus in Belgie geldt de wet alleen maar zolang dat de overheid goed uitkomt, en daarbuiten heb je geen enkele zekerheid.
Als ik Flinter was, zou ik per direct zoveel mogelijk ladingovereenkomsten verplaatsen van Antwerpen naar niet-Belgische havens...

Ik denk zo dat Flinter heel goed weet wat ze doen, en zelf heel goed beseffen wie verantwoordelijk is voor het ongeval. En dat ze daardoor zo inschikkelijk zijn.
En dan druk ik me nog heel voorzichtig en beleefd uit.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 22 apr 2016 21:09 #728493

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Ja, het schip is eigendom van een dochter van Flinter. Was oorspronkelijk een schip gebouwd als beleggings object voor een scheeps CV.

En als eigenaar moet je het schip laten opruimen als de overheid dat eist. Dat geldt ook voor de pleziervaart. Je schip kan totaal loss zijn en daarbij komt dan nog een flinke post aan bergingskosten.

Dit staat los van de aansprakelijkheid. Dat zal zeker later nog wel blijken.

Het meest voor hand ligt dat de Flinterstar aan stuurboordzijde van de smalle vaargeul voer. En dat de LNG tanker de bocht te ruim heeft genomen.

Beiden hadden een loods aan boord. Daarnaast begeleidt Verkeerspost Zeebrugge de schepen, zeker zo'n LNG tanker die de haven nadert.

Van belang is uiteraard het VHF verkeer tussen de schepen en de verkeerspost. Wordt nog een interessante juridische kwestie.

Bram
Laatst bewerkt: 22 apr 2016 21:10 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 apr 2016 06:43 #728534

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7379
Klopt Flinter doet alleen de vertegenwoordiging van de eigenaar. En in dit geval mogen ze ook alleen precies doen en zeggen wat door de juristen verzekeringsmaatschappij van de eigenaars wordt voorgeschreven.

Weet iemand hier of de VDR (Voyage Data Recorder) van de LNG tanker is uitgelezen? Want deze lijkt me de meest interressante data ivm schuld vraag te bevatten. ( deze bevat oa ook de roerstanden, schroefas rpm, gesprekken op de brug, Werd er hand of auto gestuurd etc )

En hoe zit het met een onderzoek waar de onderzoeker (Belgie) zelf partij is.
Laatst bewerkt: 23 apr 2016 06:47 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 10:06 #737829

www.nu.nl/buitenland/4266087/b...erstar-begonnen.html

Zozo, eindelijk is er begonnen met de berging van het wrak van de Flinterstar.
Wat ik me eigenlijk afvroeg,hoe groot is het afgezette/bebakende gebied rond het wrak?

We zijn van plan tijdens onze vakantie weer richting Belgische kust te zeilen, en zijn benieuwd of men nu grote hinder van het afgebakende wrak ondervind..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 10:18 #737834

kijk eens op marinetraffic.com
Daar vind je de positie van het wrak.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 10:25 #737841

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3389
Ik geloof niet dat dat de vraag was, zuipschuit.

Hierbij wat meer info:

04-05-2016 Monding Westerschelde - Scheur, Wrak Flinterstar; verboden vaargebied i.v.m. bergingswerkzaamheden

De Gemeenschappelijke Nautische Autoriteit maakt bekend dat:
Het wrak van de Flinterstar zal worden geborgen.
Hiervoor is er een werkgebied ingesteld tussen de boeien:
S3 – S3bis – Flinterstar N – Flinterstar S – MOWO – S3.
De volgende aanpassingen in de betonning zijn hiervoor uitgevoerd:
Verlegd:
Flinterstar N naar positie: 51o 23’,96 N 003o 04’,82 E
Flinterstar S naar positie: 51o 23’,67 N 003o 04’,82 E
Uitgelegd:
Noord kardinale boei S3bis met Racon D in positie: 51o 24’,24 N 003o 03’,80 E

Dit gebied is verboden voor alle scheepvaart behalve voor door de overheid aangeduide bestemmingsvaartuigen en vaartuigen van de Vlaamse en Nederlendse overheid.
In de vaargeul Scheur tussen de boeien S3/S4 en S5/S6 dient de scheepvaart
voorzichtig te passeren
oplopen te vermijden
schepen met een diepgang groter dan 100 dm dienen afspraken te maken aangannde het kruisen of ontmoeten.
De verkeerscentrale Zeebrugge zal proactieve verkeersbegeleiding toepassen en er is een wachtschip ter plaatse wat kan worden opgeroepen als “Guard Vessel”op marifoonkanaal 69 en 16.

Deze bekendmaking is tevens te downloaden op www.vts-scheldt.net
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 13:20 #737923

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 13:27 #737924

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Het nieuwe topic Flinterstar samengevoegd met bestaand topic.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 14:32 #737952

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Interessant is natuurlijk nog de schuldvraag over de toedracht van de aanvaring. Beide schepen hadden een loods aan boord. Alles was ook nog eens onder het directe toezicht van de Havendienst van Zeebrugge. Want zo'n LNG tanker krijgt een speciale begeleiding.

Het is opmerkelijk (te) stil over de toedracht. Geen opnames van het marifoonverkeer tussen de schepen en de havendienst. Geen enkele informatie gezien en de aanvaring is toch al weer van enige tijd geleden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 14:43 #737960

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Doofpot. :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 15:08 #737972

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5726
Apae schreef :
Dus in Belgie geldt de wet alleen maar zolang dat de overheid goed uitkomt, en daarbuiten heb je geen enkele zekerheid.
Als ik Flinter was, zou ik per direct zoveel mogelijk ladingovereenkomsten verplaatsen van Antwerpen naar niet-Belgische havens...

Even advocaat van de duivel spelen:

De exacte juridische basis van dit verhaal ontgaat me, maar inderdaad alle linkse rakkers hier, die het over lobbywerk van de grote boze bedrijven hebben, zien volgens mij over het hoofd dat de Belgische staat het zelf zo bedacht heeft, om meer verkeer naar Antwerpen te krijgen, en de Belgische staat (en dus de "hardwerkende Belgen") daar al decennia lang de vruchten van plukt. Maar nu ze toch een keertje een (naar verhouding schijntje) premie daarvoor moeten betalen, beginnen ze te piepen... en ze krijgen nog gelijk ook! Graaiers, die burgers ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 15:17 #737978

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
Wegblijven rond de Flinterstar :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 15:48 #737986

brambo schreef :
Interessant is natuurlijk nog de schuldvraag over de toedracht van de aanvaring. Beide schepen hadden een loods aan boord. Alles was ook nog eens onder het directe toezicht van de Havendienst van Zeebrugge. Want zo'n LNG tanker krijgt een speciale begeleiding.

Het is opmerkelijk (te) stil over de toedracht. Geen opnames van het marifoonverkeer tussen de schepen en de havendienst. Geen enkele informatie gezien en de aanvaring is toch al weer van enige tijd geleden.

De VDR's van beide schepen zijn uitgelezen, dus vanuit de instanties komt echt wel een verklaring over de toedracht.
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 23 mei 2016 16:50 #738000

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Niks erg. Jachten hebben daar niets te zoeken , er is ruimte zat buiten die area.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 30 juni 2016 07:09 #748912

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 30 juni 2016 07:16 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 01 sept 2016 07:23 #764212

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 01 sept 2016 10:34 #764262

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
De laatste reis van de Flinterstar.


Einde van die interessante scheeps-cv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 29 nov 2016 12:50 #788356

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8193
Bericht uit de krant:

ZEEBRUGGE - De aanvaring tussen het Nederlandse vrachtschip Flinterstar en de gastanker Al Oraiq 6 oktober 2015 voor de kust van Zeebrugge is grotendeels te wijten aan de bemanning van de gastanker.

Vlaamse media melden dit op basis van een onafhankelijk onderzoek dat is uitgevoerd in opdracht van Philippe De Backer, de Belgische staatssecretaris voor de Noordzee.

Te snel

Uit het onderzoek is gebleken dat de tanker te snel voer en dat de bemanning de verkeerssituatie verkeerd heeft ingeschat. Het schip passeerde ook een boei aan de verkeerde kant, waarop een aanvaring met de Flinterstar niet meer te voorkomen was.

Aan boord van beide schepen waren Vlaamse loodsen. Zij spraken met elkaar in het Nederlands en ook de gesprekken met de verkeerscentrale in Zeebrugge verliepen in het Nederlands. De niet Nederlandstalige gezagvoerders van beide schepen verstonden dit niet, wat de situatie niet heeft verbeterd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 29 nov 2016 13:05 #788361

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4494
De aansprakelijkheidstelling van rederij Flinter door de Belgische overheid voor het opruimen van het wrak van de Flinterstar komt nu wel in een heel ander perspectief te staan ! Niet dat het veel helpt, rederij Flinter is zelf inmiddels ook ten onder gegaan. De Nederlandse belastingbetaler heeft het nakijken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 29 nov 2016 13:09 #788364

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3999
Ach zie het als ontwikkelingshulp, niet dat het veel zal helpen maar we hebben het toch tenminste geprobeerd. :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 29 nov 2016 13:37 #788376

Jullie hebben gister dan ook ter compensatie 10ha vaderland bijgekregen van ons. Goeie deal? :evil: :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.206 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl