Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheepsramp voor Belgische kust.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 06:23 #669769

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Flinke aanvaring met LNG tanker voor Zeebrugge. Weet niet of het nog steeds zo is maar enkele jaren terug was het verboden om binnen 1 mijl afstand te komen van zo'n in- of uitvarende LNG tanker naar de terminal in Zeebrugge. Er was dan ook intensieve begeleiding van VTS en een extra scheepvaart bericht.

www.omroepzeeland.nl/nieuws/20...isteren#.VhNnTNLtmko

www.pzc.nl/regio/zeeuws-nieuws...nden-gered-1.5308095


www.nu.nl/buitenland/4139454/n...varing-noordzee.html
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 06:27 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 06:35 #669774

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075


Flinterstar gezonken
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 06:53 #669777

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
De tracks van Flinterstar (geel) en AL ORAIQ (wit)


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 06:54 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:05 #669778

D'r energievoorziening draait nog. Althans, de AIS is nog in bedrijf.
Het is druk boven de Wandelaar...:

Bijlage Knipsel.png niet gevonden




De NAVTEX:

06.10.2015 032002
ZCZC TD00
060300 UTC OCT
OOSTENDERADIO PAN MSGE NR 1
A COLLISION BETWEEN THE SHIPS EL ORAIQ AND FLINTERSTAR IN
APPROXIMATE POS 51-24.045N  003-03.724E . SEVERAL PERSONS ARE IN
THE WATER . SHIPPING IN HE VICINITY ARE REQUESTED TO KEEP SHARP
LOOK-OUT
NNNN

Was het mistig of zo?
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 07:07 door Belerion II.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:18 #669783

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Interessant die tracks La Mavare. LNG tanker bezig indraaien naar Zeebrugge. Flinter uitgaand, als of ze totaal niet met elkaars koers en bestemming rekening hebben gehouden.

Als ik de positie van het PAN bericht in de kaart zet, zat die Flinter niet erg aan de rode tonnen kant.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 07:22 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:20 #669784

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1263
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:27 #669789

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Jutter schreef :
Interessant die tracks La Mavare. LNG tanker bezig indraaien naar Zeebrugge. Flinter uitgaand, als of ze totaal niet met elkaars koers en bestemming rekening hebben gehouden.

Als ik de positie van het PAN bericht in de kaart zet, zat die Flinter niet erg aan de rode tonnen kant.

Zou mij niks verbazen als een slechte communicatie niet voor een deel oorzaak is van dit ongeluk.
Wel verbazingwekkend dat dit mogelijk is bij redelijk weer, in een goed bevaarbaar stuk.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:43 #669798

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Jutter schreef :
Interessant die tracks La Mavare. LNG tanker bezig indraaien naar Zeebrugge. Flinter uitgaand, als of ze totaal niet met elkaars koers en bestemming rekening hebben gehouden.

Als ik de positie van het PAN bericht in de kaart zet, zat die Flinter niet erg aan de rode tonnen kant.

Bedenk wel dat tijdens/net na de botsing beide schepen naar het zuiden afdrijven. Dus of die positie werkelijk het punt van de aanvaring markeert is maar de vraag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:53 #669800

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7378
De positie van MT waar de Flinterstar plotseling "stopt"
Lijkt mij ook niet echt stuurboordzijde van het vaarwater. Om 0400 stond de stroom ter pleeke een kleine knoop 240 graden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 07:55 #669801

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:08 #669806

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
De tanker kwam met 13 knopen de bocht om en Flinterstar voer ruim 15 knopen in de hoofdgeul. Dan heb je niet veel tijd om te reageren. Beide schepen hadden een loods aan boord. De tanker kwam van het ankergebied, Flinterstar vanaf de Westerschelde en dus van rechts. Als je het zo op een rijtje zet lijkt de schuldvraag duidelijk.
Een SB-SB-afspraak was er niet, zo lijkt me gezien de helling naar BB van de Flinterstar.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:09 #669807

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Dit is wat ik krijg als ik La Mavara's AIS screenshot grofweg over Navionics heen leg:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:21 #669811

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
La Mavare schreef :
De tanker kwam met 13 knopen de bocht om en Flinterstar voer ruim 15 knopen in de hoofdgeul. Dan heb je niet veel tijd om te reageren. Beide schepen hadden een loods aan boord. De tanker kwam van het ankergebied, Flinterstar vanaf de Westerschelde en dus van rechts. Als je het zo op een rijtje zet lijkt de schuldvraag duidelijk.
Een SB-SB-afspraak was er niet, zo lijkt me gezien de helling naar BB van de Flinterstar.

Die LNG tankers zijn altijd beperkt manoeuvreerbaar omwille van diepgang, zeker in de aanloop naar Zeebrugge.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:22 #669812

Zal een flinke klap geweest zijn, frontaal op elkaar met samen 50 km/uur...

Had ook een flinke explosie kunnen geven, vloeibaar gas.... dat gaat vele kilometers in de omtrek nog de lucht in. Twee loodsen.... tsja.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:32 #669815

  • FAPH
  • FAPH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 197
Die gastanker zet de draai wel erg laat in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:33 #669816

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Tony2920 schreef :
La Mavare schreef :
De tanker kwam met 13 knopen de bocht om en Flinterstar voer ruim 15 knopen in de hoofdgeul. Dan heb je niet veel tijd om te reageren. Beide schepen hadden een loods aan boord. De tanker kwam van het ankergebied, Flinterstar vanaf de Westerschelde en dus van rechts. Als je het zo op een rijtje zet lijkt de schuldvraag duidelijk.
Een SB-SB-afspraak was er niet, zo lijkt me gezien de helling naar BB van de Flinterstar.

Die LNG tankers zijn altijd beperkt manoeuvreerbaar omwille van diepgang, zeker in de aanloop naar Zeebrugge.

Ieder zeeschip is daar geulgebonden en als je dan ook nog beperkt manoeuvreerbaar bent ... dan ga je toch niet zo hard de bocht om (en vliegt er kennelijk ook nog uit ...)

NB volgens de MT-tracks van de KNRM lijken ze elkaar wel SB-SB geraakt te hebben.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:51 #669820

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10722
Een boot van meer dan 300 meter lengte en 50 meter breedte zet je niet in een korte bocht om. Dat verklaart misschien de ruime bocht waarbij de Flinterstar gehinderd werd in haar koers. Dat er geen of te late communicatie hierover is geweest met op ieder schip een loods is vreemd.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:51 #669821

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Gecombineerde tracks uit uit MarineTraffic en Vesselfinder:


Close-up met tijdstippen


Vesselfinder heeft ook een animatie online gezet van de track:
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 08:59 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 08:58 #669823

In het boek "Normal Accidents" heet het hoofdstuk over dergelijke scheepsaanvaringen:

"RADAR-ASSISTED COLLISIONS" ;-)

Daar lijkt deze veel op.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:00 #669824

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
filmpje

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 09:00 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:02 #669825

als je de tijden meeneemt en de plaats van de klap tekent krijg je dit:



Maar dat klopt weer niet met het filmpje hierboven... de intervallen van de AIS zijn net te lang om het goed te zien.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 09:06 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:13 #669829

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075


Uitwijken naar SB is de basis-regel maar of dat hier verstandig is ???

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:14 #669831

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Baasklusje schreef :
... de intervallen van de AIS zijn net te lang om het goed te zien.

Je vergeet de lengte van de schepen ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:16 #669832

La Mavare schreef :

Je vergeet de lengte van de schepen ...

dat deden de loodsen misschien ook?
Die dachten dat het een AIS-computerspelletje was, de puntjes op het scherm vlak langs elkaar laten varen ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:19 #669835

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
Die gastankers naar Zeebrugge hebben vanwege hun gevaar een speciale status voor de verkeersdienst.De positie wordt herhaaldelijk gemeld in een extra scheepvaart bericht en ieder moet op veilige afstand blijven van 2 kabels. Denk niet dat die Flinterstar daar mee wegkomt.

www.omroepzeeland.nl/nieuws/20...idelijk#.VhOTAtLtmko

www.vlaamsehydrografie.be/uplbaz/baz/nl/baz201105.pdf
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 09:25 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.233 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl