Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Scheepsramp voor Belgische kust.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:23 #669837

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Baasklusje schreef :
La Mavare schreef :

Je vergeet de lengte van de schepen ...

dat deden de loodsen misschien ook?
Die dachten dat het een AIS-computerspelletje was, de puntjes op het scherm vlak langs elkaar laten varen ;-)

Tsja, dat wordt gissen zolang we de geluidsbanden van VTS Zeebrugge niet hebben gehoord.

Maar als je er van uit mag gaan dat beide schepen beschikken over werkende RADAR (met ARPA) dan was het al minuten lang duidelijk dat ze op ram-koers zaten. Vervolgens zal Flinterstar gedacht hebben: 'die draait wel bij op tijd' en op de tanker 'dat bochtje halen we wel'. Nou is het eerste wat een loods aan boord grijpt is de loodseninfo waarop o.a. de draaicirkel staat ... dus zal er bij het Belgisch loodswezen nu wel een vacature komen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:33 #669841

  • JohnBerg
  • JohnBerg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1944
Gelukkig hebben zich geen persoonlijke ongelukken voorgedaan!

Het lijkt erop dat de tanker noordkardinaal S3 heeft willen ronden en toen de geul is ingedraaid. De Flinterstar hield stuurboordwal in de geul.

Los van de schuldvraag, maar wat had men moeten doen om een aanvaring te vermijden?

edit: het moment van de aanvaring lag rond LW!
Get your facts first, then you can distort them as you please
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 09:44 door JohnBerg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:45 #669848

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
Uit de PDF van Jutter.
11.5.1. Door VTS-SG
VTS-SG regelt en coördineert het scheepvaartverkeer in de nabijheid van de LNGtanker
waarbij de passeerafstand (oplopen en kruisen) van 2 kabels aangehouden
wordt.
Bij de melding van de passagetijden wordt ook de minimale passeerafstand
meegedeeld aan de scheepvaart (5 kabels bij beloodsen en 2 kabels bij vaart).
Op het traject S3/S4 tot de havenhoofden mogen schepen slechts oplopen en / of
kruisen mits voorafgaande expliciete afspraken met de LNG tanker en VTS-SG.

Vlak voor S3-S4 is het gebeurd. Ik kan me niet voorstellen dat er geen afspraken zijn gemaakt.
En 2 kabels bij passeerafstand lijkt me in een geul helemaal ok, alleen niet kort na of tijdens een draai.
Dus komt er ook nog wel een vacature voor een Verkeersregelaar ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 09:53 #669852

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
La Mavare schreef :
Dus komt er ook nog wel een vacature voor een Verkeersregelaar ...
moet je daar iets voor kunnen en waar kan je solliciteren? :p
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:11 #669859

vanpupi schreef :
La Mavare schreef :
Dus komt er ook nog wel een vacature voor een Verkeersregelaar ...
moet je daar iets voor kunnen en waar kan je solliciteren? :p

Kan je goed "Amaai, amaai!" roepen?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:17 #669862

  • vanpupi
  • vanpupi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1754
dat moet lukken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:24 #669864

vergeet "Miljaar!" niet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:40 #669868

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom dit ramptoerisme op het forum moet? En dan niet eens off topic?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:43 #669869

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5798
De ais volgend gaat de Flinterstar gewoon op koers naar buiten, de tanker lijkt eerst naar bb uit te wijken alsof er ruimte moet zijn om de draai Sb naar Zeebrugge te maken.
Dan wordt het duidelijk dat ze in elkaars buurt komen Waar ze eerst op tegenstemde koers voeren gaat de tanker steeds verder bb. Nu ontstaat feitelijk de situatie dat de Flinterstar de tanker aan SB nadert.
De Flinterstar lijkt naar Sb te wijken.
Waarom de tanker op laatste moment scherp Sb wijkt is de vraag waarschijnlijk poging aanvaring in zijn midscheeps te voorkomen.
Voor mij lijkt het dat de tanker door zijn koerswijziging naar bb de situatie te weeg brengt.
Maar goed moeilijk te zeggen van Marinetraffic alleen en zonder kaart (en andere scheepvaart )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 10:45 #669872

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Wallaby schreef :
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom dit ramptoerisme op het forum moet? En dan niet eens off topic?

Ja.. Met zeilen heeft het inderdaad weinig te maken.

Maar al vaker is gebleken dat de jongens het nou eenmaal heerlijk vinden om over dit soort dingen te oudehoeren, waarbij een ieder gezellig z´n eigen hypothese er tegenaan gooit. En wiens schuld het dan wel niet zal zijn, usw.
En, niet te vergeten de vacatures die als gevolg van één en ander gaan ontstaan.

Het vaarseizoen is zo goed als voorbij. Er is compensatie nodig.
Laat ze nou maar, zou ik zeggen..
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 10:48 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 11:13 #669884

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
lodewijk stegman schreef :
Wallaby schreef :
Ben ik nou de enige die zich afvraagt waarom dit ramptoerisme op het forum moet? En dan niet eens off topic?

Ja.. Met zeilen heeft het inderdaad weinig te maken.

Ik vind dat het genoeg met zeilen op het Kanaal en/of ander druk water te maken heeft. Ik moet daar ook dergelijke beslissingen nemen. En dus vind ik het interessant en leerzaam. Wat is daar nu mis mee?


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 11:17 #669887

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
@ Wallaby e.a.
Vaargedrag van andere schepen is een onderdeel van de opleiding van jachtschippers.
Daarbij wordt er eigenlijk altijd van uitgegaan dat een ieder oplet en logisch denkt en doet.

Uit dit ongeluk blijkt helaas dat dat niet zo is.

Misschien iets om over na te denken als je je weer eens tussen de grote zeevaart waagt met je notedopje. En zeg me niet dat dat heel veilig voelt met je AIS-transponder en (actieve) radar-reflector.

Hopelijk kunnen we er wat van leren, zoals bij dat ongeluk bij Harwich waar bleek dat je zelfs in de jachtengeul niet even onderdeks kunt pissen.

@Stegman: :laugh: :laugh: :laugh: ironisch bedoeld toch? :laugh: :laugh: :laugh:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 11:33 #669888

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9251
Blijkbaar is het niet zo eenvoudig om een aanvaring in te schatten als schepen in n draai zitten.

Dat vind ik zelf ook niet. Met enige regelmaat wordt ik bij de Maasmond oversteek en ook bij Willemstad ( de uitgang van de Volkeraksluis) nog verrast door een schip wat dichterbij komt dat ik ingeschat had.

Daarom overleg ik met Sector Maasmond, in de hoop dat zij t beter zien.

Wat een onwaarschijnlijk geluk dat niemand bij deze crash het leven heeft gelaten. Dat had makkelijk gekund!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 12:49 #669899

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9767
La Mavare schreef :
@ Wallaby e.a.
Vaargedrag van andere schepen is een onderdeel van de opleiding van jachtschippers.
Daarbij wordt er eigenlijk altijd van uitgegaan dat een ieder oplet en logisch denkt en doet.

Uit dit ongeluk blijkt helaas dat dat niet zo is.

Misschien iets om over na te denken als je je weer eens tussen de grote zeevaart waagt met je notedopje. En zeg me niet dat dat heel veilig voelt met je AIS-transponder en (actieve) radar-reflector.

Hopelijk kunnen we er wat van leren, zoals bij dat ongeluk bij Harwich waar bleek dat je zelfs in de jachtengeul niet even onderdeks kunt pissen.

@Stegman: :laugh: :laugh: :laugh: ironisch bedoeld toch? :laugh: :laugh: :laugh:

Mijn stelling is gewoon heel simpel, hoef ik niet voor naar school. Alles wat groter is dan mezelf, daar wijk ik voor uit en ik vertrouw op niemand anders dan mezelf. Klaar.

Ik heb geen AIS aan boord, vertrouw op wat ik zie en acteer op die manier. Zoek niet het conflict op, houd altijd ruimte en als ik het niet vertrouw loop ik wel weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 12:49 #669900

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Arjaan,
Enige malen heb ik naar de kaarten gekeken met daarop de koers van beide schepen. Ik kan niet begrijpen waarom deze schepen zo n vreemde koers varen zoals de kaarten aangeven. Wordt dit misschien bepaald door een bepaalde voorgeschreven aanlooproute naar Zeebrugge of wordt dit bepaald door de Belgische loodsen op de schepen of door een verkeersleiding of door ondiepte wegens laagwater in de vaargeul?
Het roept bij mij de indruk op dat er op brug van deze schepen geen radar aanstaat en ook niet wordt gelet op de kaart waarop de AIS posities af te lezen zijn.
Ik ga er van uit dat op de brug van de schepen in ieder geval de roerganger(stuurman) en de loods aanwezig zijn.
Uit de berichtgeving maak ik op dat er een verkeersleiding is die het scheepvaartverkeer in dit nauwe gedeelte van het Kanaal bewaakt. Waarom reageren deze niet want die moeten toch op de schermen de scheepvaartbewegingen bijhouden en zien wat er gebeurt vooral wanneer deze schepen te dicht bij elkaar komen.
En dan als laatste vraag: hoe zou je als stuurman van de Alexander II deze situatie hebben opgelost als je op de positie van Flinterstar had gevaren?
Vriendelijke groet,
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 13:30 #669910

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
La Mavare schreef :
@Stegman: :laugh: :laugh: :laugh: ironisch bedoeld toch? :laugh: :laugh: :laugh:

Nou.. niet helemaal, als ik eerlijk ben. Ik vind die suggesties over vacatures nogal in de afrekensfeer zitten. Zoals er kennelijk tegenwoordig bij alles wat mis gaat in de maatschappij meteen moet worden afgerekend. Ik hou daar niet zo van. In het recht is iedere verdachte onschuldig totdat het tegendeel wordt aangetoond. Dat lijkt me ook hier de goede houding.

Wat mijn gevoel voor veiligheid tussen grote schepen betreft: ik heb van die angst voor grote schepen nooit zoveel begrepen. Mijn hoofdregel is altijd geweest: blijf ze onder alle omstandigheden uit de weg. Al vanaf het moment dat ik met zeilen begon, vaar ik tussen beroepsschepen die vele malen groter zijn dan mijn eigen bootje en ook twee tot drie keer zo snel. Mijn eerste ligplaats lag zo'n beetje aan het drukste scheepvaartknooppunt van het Europese binnenwater. Ik heb het nooit al een probleem ervaren. Overvaren wordt je alleen al je een groot schip daarvoor de kans geeft. Je bent met je jacht vele malen wendbaarder dan welk vrachtschip dan ook, dus je kunt zo'n schip altijd vermijden, zolang je hem kunt zien. Je moet hem niet te dichtbij laten komen.
Dat ik als zeilschip op zee in principe voorrang heb op een mammoettanker van 200.000 ton mag zo zijn; ik ga daar niet op speculeren.
AIS en radar zijn prima hulpmiddelen en maken de omgang met de grote vaart alleen maar makkelijker. Heb je de naam, dan kun je gericht communiceren. dat doe ik op de Dordtse Kil ook, als dat nodig is. Wat kan daar moeilijk aan zijn? Ik heb niet het idee dat ik daarin nog veel opleiding nodig heb.

Wat ik precies van dit verhaal moet leren buiten het gegeven dat een ongeluk in een klein hoekje zit, dat communicatie van groot belang is en dat het menselijk tekort altijd op de loer ligt, is mij niet duidelijk. Dat wist ik allemaal al.

Maar zoals ik al zei: van mij mogen jullie er naar hartenlust over praten en speculeren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 13:33 #669912

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
Wallaby schreef :
Mijn stelling is gewoon heel simpel, hoef ik niet voor naar school. Alles wat groter is dan mezelf, daar wijk ik voor uit en ik vertrouw op niemand anders dan mezelf. Klaar.

Ik heb geen AIS aan boord, vertrouw op wat ik zie en acteer op die manier. Zoek niet het conflict op, houd altijd ruimte en als ik het niet vertrouw loop ik wel weg.

Zo is dat in grote lijnen, voor een jachtschipper.

Hoewel er niks op tegen is om even te overleggen met de 'tegenpartij' als dat mogelijk is. Weet hij ook wat jij gaat doen. Voor hem ook een rustig idee..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 13:41 #669915

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2773
Het lijkt dat het ene schip BB over BB in gedachte had en het ander SB over SB. Oppervlakkig gezien zonder me echt te verdiepen in dit geval lijkt me BB over BB toch echt het meest logisch?
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 13:42 door Airgead.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 13:47 #669917

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
alphons schreef :
Beste Arjaan,
Enige malen heb ik naar de kaarten gekeken met daarop de koers van beide schepen. Ik kan niet begrijpen waarom deze schepen zo n vreemde koers varen zoals de kaarten aangeven. Wordt dit misschien bepaald door een bepaalde voorgeschreven aanlooproute naar Zeebrugge of wordt dit bepaald door de Belgische loodsen op de schepen of door een verkeersleiding of door ondiepte wegens laagwater in de vaargeul?

Flinterstar volgt de normale geul van Vlissingen richting Hinder 1 om daar in te voegen richting Dover.
De tanker vaart een andere geul vanaf het ankergebied en voegt zich (met een te grote bocht waarschijnlijk) in de hoofdgeul naar Vlissingen en Zeebrugge. Als de timing iets anders was geweest: geen bijzonderheid.
Het roept bij mij de indruk op dat er op brug van deze schepen geen radar aanstaat en ook niet wordt gelet op de kaart waarop de AIS posities af te lezen zijn.
Ik ga er van uit dat op de brug van de schepen in ieder geval de roerganger(stuurman) en de loods aanwezig zijn.

RADAR en fysieke uitkijk moet volgens de reglementen ... Normaliter is er behalve roerganger (=geen wachthebbende stuurman) en loods ook een uitkijk en een (2e) wachtofficier op de brug. Gezien de bijzondere situatie (nauw vaarwater) zou je ook de kapitein mogen verwachten. Ergo: 5 man op de brug van beide schepen.
Uit de berichtgeving maak ik op dat er een verkeersleiding is die het scheepvaartverkeer in dit nauwe gedeelte van het Kanaal bewaakt. Waarom reageren deze niet want die moeten toch op de schermen de scheepvaartbewegingen bijhouden en zien wat er gebeurt vooral wanneer deze schepen te dicht bij elkaar komen.

Dat blijft nog even gissen: wachten op de geluidsbanden! Maar zoals ik al eerder reageerde: daar zijn grote fouten gemaakt.
En dan als laatste vraag: hoe zou je als stuurman van de Alexander II deze situatie hebben opgelost als je op de positie van Flinterstar had gevaren?

Snelheid minderen, verkeersleiding en schip (nogmaals) oproepen op blokkanaal en op kanaal 16, geen reactie? dan alle dekverlichting aan, DSC-panpan verzenden (geeft alarm bij de anderen) en omdat je weet dat de ander naar je toe gaat draaien bij boei S6 uitwijken naar SB de vaargeul uit.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 14:08 #669918

  • alphons
  • alphons's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 230
Beste Arjaan,
bedankt voor deze toelichting!.
Alphons.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 14:11 #669920

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9075
lodewijk stegman schreef :
Wallaby schreef :
Mijn stelling is gewoon heel simpel, hoef ik niet voor naar school. Alles wat groter is dan mezelf, daar wijk ik voor uit en ik vertrouw op niemand anders dan mezelf. Klaar.

Ik heb geen AIS aan boord, vertrouw op wat ik zie en acteer op die manier. Zoek niet het conflict op, houd altijd ruimte en als ik het niet vertrouw loop ik wel weg.

Zo is dat in grote lijnen, voor een jachtschipper.

Hoewel er niks op tegen is om even te overleggen met de 'tegenpartij' als dat mogelijk is. Weet hij ook wat jij gaat doen. Voor hem ook een rustig idee..

Natuurlijk hebben jullie beide gelijk ... maar je gaat wel uit van de logica van jezelf. Zowel bij een VSS als op open zee heb ik situaties meegemaakt die buiten alle verwachtingen waren:
- "we gaan ruim voor u langs" en vervolgens zie je de CPA teruglopen en een zwarte vlek op ramkoers aankomen, dus maar 180 graden gedraaid
- "we verleggen onze koers" en dan zie je dat ze naar je toe sturen ipv van je af
- stil liggend in de roze zone voor een VSS, wachtend op een schip dat voorlangs zou moeten gaan, zie je opeens dat ze recht op je af sturen (wij hadden voorrang...) en vervolgens hard weer terug. Sindsdien roep ik iedereen op, ook om ze te laten weten dat ik wacht. Dan weet ik in ieder geval dat ze me op de RADAR of AIS even plotten.

Daarom: verwacht het onverwachte!
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
Contact graag via email of bellen, zie website.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 14:20 #669924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 30057
La Mavare schreef :
Sindsdien roep ik iedereen op, ook om ze te laten weten dat ik wacht. Dan weet ik in ieder geval dat ze me op de RADAR of AIS even plotten.

Lijkt me altijd een goede zaak.

Daarom: verwacht het onverwachte!

Gewoon blijven opletten. En pas gaan pissen als je uit de rinkinke bent.
Valt allemaal wel mee, toch?
Laatst bewerkt: 06 okt 2015 14:20 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 15:06 #669928

Ff wachten todat van beide schepen de VDR is uitgelezen. Dat voorkomt elke speculatie... :) .
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 15:16 #669934

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6497
www.facebook.com/VBZR.SAR/posts/1069510909749521

Nog een verslag.Nu van de VBZR.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsramp voor Belgische kust. 06 okt 2015 15:30 #669943

Jutter schreef :
www.facebook.com/VBZR.SAR/posts/1069510909749521

Nog een verslag.Nu van de VBZR.

Mooi werk van alle hulpdiensten! (En dan de meesten nog vrijwilligers ook , die hierna gelijk weer door konden naar hun eigen werk)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl