Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven?

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 16:57 #1042475

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Ik ben lang lid geweest van de vereniging van human powered vehicles. Vandaar weet ik vrij goed hoeveel watt je nodig hebt om een persoon droog met een snelheid van 70km/h over des heeren wegen te verplaatsen. Zo'n automobiel is een wangedrocht als het om energie gaat. Ronduit bizar. Men zou met minder dan 1/10 toe kunnen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 17:02 #1042478

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Arcadia schreef :
nardus schreef :
Tja...zojuist in het AD:
Amsterdammers kunnen voor 2030 op zoek naar een elektrische auto. Vanaf dat jaar is de stad verboden terrein voor al het verkeer op benzine of diesel. Al vanaf volgend jaar zijn oude dieselauto's niet meer welkom.

En: binnen de ring A10 na 2025 ook geen pleziervaart met verbrandingsmotoren. Dan moeten we via Den Helder zeker naar zee.

Dat doe ik nu toch ook al. Veel mooier en je kunt bijna het gehele traject op zeil afleggen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 17:02 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 17:09 #1042479

3Noreen schreef :
Die vergelijking is natuurlijk aperte onzin. Verwarmen met diesel of benzine of aardgas heeft een rendement van meer dan 100% Dat blik haalt de 40% niet als het verwarmen meetelt.
meer dan 100%? Voor iedere liter die je koopt heeft de achterliggende industrie ook een liter equivalent gebruikt. Dus 50% ga je in het meest optimale geval al niet halen.

Overigens, door dit als onzin te bestempelen claim je dat een auto met verbrandingsmotor efficienter is als een elektrische auto.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 17:41 #1042483

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Arcadia schreef :
nardus schreef :
Tja...zojuist in het AD:
Amsterdammers kunnen voor 2030 op zoek naar een elektrische auto. Vanaf dat jaar is de stad verboden terrein voor al het verkeer op benzine of diesel. Al vanaf volgend jaar zijn oude dieselauto's niet meer welkom.

En: binnen de ring A10 na 2025 ook geen pleziervaart met verbrandingsmotoren. Dan moeten we via Den Helder zeker naar zee.

Gewoon weer zeilend door de stad. Net als vroeger. B)

En we moeten wel naar zee anders kunnen/mogen we niet poepen :P
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 17:42 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:00 #1042489

De centrales hebben OOK die transportkosten van brandstof naar hun ketels/motoren toe. En daarna het transport van electra door de (nog) veel te dunne hoogspanningsleidingen, voor de Amperes in de autoaccu zitten.

Wat BK uit de panelen op z´n dak haalt voor de auto, gaat niet meer z´n huis in, dat komt dus weer van een centrale.

Er moet EERST een netwerk komen wat de vraag aankan. En ook nog wat centrales/windmolens.

Daarna kan pas breed electrisch gereden worden.
Zoals gebruikelijk bij politici en bankiers, spant men eerst het paard àchter de wagen, voor men ontdekt dat het paard ervoor beter gaat.
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 18:05 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:03 #1042490

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13793
nog erger; ex-bankiers
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:06 #1042492

Saeftinghe schreef :
De centrales hebben OOK die transportkosten van brandstof naar hun ketels/motoren toe. En daarna het transport van electra door de veel te dunne hoogspanningsleidingen, voor de Amperes in de autoaccu zitten.
Ware het niet dat daar geen micro distributie voor nodig is en er dus veel minder logistiek voor nodig is. Voeg daarbij nog het feit dat een centrale de afval warmte kan gebruiken wat met een auto met verbrandingsmotor niet gedaan word.
Er moet EERST een netwerk komen wat de vraag aankan. En ook nog wat centrales/windmolens.

Daarna kan pas breed electrisch gereden worden.
Dat netwerk moet er hoe dan ook komen, over enkele decennia is er geen fossiele brandstof meer beschikbaar. Iedere liter die we nu verbranden kan niet gebruikt worden om synthetische materialen van te maken, en die gaan we nog hardgenoeg nodig hebben als de olie voorraden uitgeput raken. Doorgaan met het opstoken van olie is dus het domste wat we doen kunnen.

Economie is vraag en aanbod. Als de vraag naar elektriciteit niet toe neemt gaan de netbeheerders het net ook niet zwaarder maken. Dus eerst vraag creeeren, dan de infrastructuur aanpassen aan de vraag.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:25 #1042495

Erik,
Die micro distributie voor elektra is er wel degelijk, iedere woning heeft een aansluiting!
Voor brandstofpompen is die veel minder fijnmazig. Die staan, pakweg, om de 50 km langs de wegen waar al die brandstof verbruikende auto´s toch langs komen en in enkele minuten voltanken voor de volgende 1500km, mijn dieseltje dan, 3,5 ltr per 100km- 28km per liter.

Olie verbranden is zeker het domste wat je ermee kunt doen.
Eerst spullen ervan maken en wanneer die versleten zijn kunnen die verbrand worden.

De eerste de beste "domme" boer kijkt 10 jaar vooruit met z´n plannen wat te kweken, waar en wanneer.
De "slimme" grootstedeling kijkt misschien wel een hele dag vooruit waar hij z´n aardappeltjes koopt en vraagt zich mogelijk ook wel eens af in welke fabriek ze die maken en waarom er die putjes in gemaakt worden, zo lastig bij het schillen!!

De netwerk beheerders horen te doen wat wij nu hier op ZF doen vooruit kijken en plannen!!!
En beter dan wij het hier op ZF doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:42 #1042497

Saeftinghe schreef :
Erik,
Die micro distributie voor elektra is er wel degelijk, iedere woning heeft een aansluiting!
Het verschil zit hem in het feit dat elektra 1 keer aangelegd word en dan decennia lang niet meer aangeraakt hoeft te worden. De distributie van diesel en benizne moet elke dag weer opnieuw gedaan worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:50 #1042502

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Saeftinghe schreef :
vooruit kijken en plannen!!!
Maar ook niet teveel plannen want dan krijg ik zo'n China-gevoel (voor de ouderen hier: DDR-gevoel is hetzelfde) :silly:
Bij stroomdistributie geldt natuurlijk ook vraag en aanbod: als meer capaciteit gevraagd wordt dan komt die er.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 18:54 #1042504

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6346
Ja, twee op het kleine jachthaventje 't Raboes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 19:26 #1042507

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2666
Ik heb nu een 4x4 pick-up. Heb ik nodig voor mijn werk. (op het strand, op akkerbouwland en heel af en toe in het bos) Hij moet een aanhanger van een ton of drie minimaal 200km kunnen trekken, zelf volledig ingericht met gereedschap niet meer dan 2 ton wegen, en ik moet de accu kunnen gebruiken als starthulp voor dieselvoertuigen die nog minstens een jaar of tien mee moeten. Welke electrische auto bied me dit?
Oh ja, ik heb een trailerbare efsix, die moet er ook achter kunnen en op een vlakke trailerhelling of strandje moet de auto ook tot de achteras in het water mogen.
Nissan? Tesla? Mercedes?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 19:29 #1042508

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Rikken schreef :
Ik heb nu een 4x4 pick-up. Heb ik nodig voor mijn werk. (op het strand, op akkerbouwland en heel af en toe in het bos) Hij moet een aanhanger van een ton of drie minimaal 200km kunnen trekken, zelf volledig ingericht met gereedschap niet meer dan 2 ton wegen, en ik moet de accu kunnen gebruiken als starthulp voor dieselvoertuigen die nog minstens een jaar of tien mee moeten. Welke electrische auto bied me dit?
Oh ja, ik heb een trailerbare efsix, die moet er ook achter kunnen en op een vlakke trailerhelling of strandje moet de auto ook tot de achteras in het water mogen.
Nissan? Tesla? Mercedes?

Tesla komt met een pickup volgens mij, die zou de stijd moeten aangaan met de Ford F150 in de us..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 19:33 #1042510

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136


Fossiel is niet goed maar die Kobalt winning verdiend ook geen schoonheidsprijs. Ook al sla je er blik omheen met een ster erop.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 19:40 #1042517

Dat is inderdaad een probleem wat aangepakt moet worden, maar vergelijkbare problemen vind je in de olie velden, open pit mijnen, fracking velden, steenkool mijnen en noem maar op.
Het opvallende vind ik altijd dat dit als groot argument aangevoerd word tegen elektrische auto's, maar ondertussen gebruiken de mensen die dit als argument gebruiken wel een mobieltje, laptop, tablet of wat dan ook met eenzelfde batterij daarin om dat te posten....
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 19:55 #1042525

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
wie voert dit dan op "als altijd een groot argument ".
Ik haal een stuk aan van Amnesty international.
Wat ik wel aan wil geven. Nu je er toch over begint...
Ook de wens alles te elektrifiseren heeft zijn grondstoffengrens.
De aarde gaat hoe dan ook een keer schudden. Zodat er daarna weer een "fatsoenlijk" aantal te ver doorontwikkelde apen op lopen. Of misschien is uitlaten sterven van die soort evelutionair wel de beste optie.
Laatst bewerkt: 02 mei 2019 19:56 door groom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 02 mei 2019 20:20 #1042537

Tesla model S na 3 ton: eerste remschijven. Beurt om de 80k heeft als nadeel dat je ongemerkt langer met gebreken rond kunt blijven rijden. Accucapaciteit is na 3 ton zo’n 10% afgenomen.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 06:18 #1042601

Erikdejong schreef :
Cascade schreef :
Wat ik wil duidelijk maken we zijn er niet klaar voor in NL, eerst de basis oplossen energie opwekking/behoefte organiseren voordat we electrische auto's, warmtepompen etc door ons strot heen gedrukt krijgen.

Zelf leven wij redelijk neutraal wek mijn eigen stroom op en een gas verbruik van 700 kuub per jaar is heel netjes.
De oplossing is heel simpel toch? Stook al het Nederlandse aardgas verbruik op in een energie centrale ipv een CV ketel, verbruik de opgewekte energie in een warmtepomp en je houd de helft over waarvan je 80% van Nederland Elektrisch kan laten rijden.

Oei, slordig! Met de stand der techniek kost dat juist ~5%-20% gas extra. Gezien de gemiddelde COP van een warmtepomp in Nederland daalt word het nog erger. (Jaja, de zonnepaneeljokkers hebben tegenwoordig ook warmtepompjes in de catalogus! Zon trotsbox naast je pronkplanken krabt de ogen van de buurman uit. Die word nooit meer groener dan jij!) Daarbovenop is op dit moment 97% van de huizen falikant ongeschikt voor een absorptiewarmtepomp (elektrisch). Wil een warmtepomp renderen in bestaande gebouwen en in ons klimaat, dan is het nog een decennium of 2 wachten op de wasdom van thermoacoustiek of adsorptiewarmtepompen.

Het eivel van jouw gehanteerde redenatietrant is de zelfde als die in de politiek; de lobby maakt ze een simpel rekensommetje; een warmtepomp kan een COP van x halen, een energiecentrale een rendement van y. x*y-1 is je winst! Geen laadpaalpas tussen te krijgen!

Ware het niet dat die COP een rekenkundig model is wat vér van de daadwerkelijk gerealiseerde COP ligt. Daarnaast zijn er inderdaad centrales die op een goede dag, gegeven de brandstof van de juiste specificatie en zonder acht op kosten in ene prestigerun tijens afname een hoog rendement halen. Helaas is het merendeel van de centrales stokoud, zoeken uitbaters een voor hun gunstig werkpunt, word het rendement gedrukt door onregelmatige afname, die alleen maar erger word door de windmolens en de prijkpanelen en is de kwaliteit van de brandstof en bijvoorbeeld koelwater zelden optimaal. Praktisch ligt het rendement daarom een procent of 10-12 lager.
Omdat warmtepompen (taaie materie) door ex-autoverkopers aan huisvrouwen worden gesleten, belanden goedkope warmtepompen met bedroevende praktijkprestaties in huizen die totaal niet ingeregeld zijn op de zeer lage kwaliteit warmte die een warmtepomp biedt. Zelfs peperdure projecten, met prestigieuze engineeringsbureaus er achter falen bij bosjes omdat het papier te gewillig was. Dat los je niet op met beter advies of betere warmtepompen. Voorlopig is in Nederland het overgrote gedeelte van de bebouwing praktisch/economisch gezien niet geschikt te maken voor een warmtepomp.

Praktijkresultaten van het CBS geven aan dat het totaalrendement van een warmtepomp in Nederland, gerekend vanaf de fossiele bron (gas/kolen) flink onder het rendement van een modern HR CV-toestel ligt. Dat ligt deels in gedrag van de gebruiker, deels omdat ze aan een domme CV georienteerde thermostaat hangen, maar voornamelijk in voorlopig praktisch onoverbrugbare problemen.

Het goede nieuws is dat als als de aarde opwarmt, de warmtepompen efficiënter worden!
Laatst bewerkt: 03 mei 2019 10:38 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 10:10 #1042673

  • Snuggles
  • Snuggles's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 170
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 10:52 #1042693

Erik schreef:

Het verschil zit hem in het feit dat elektra 1 keer aangelegd word en dan decennia lang niet meer aangeraakt hoeft te worden. De distributie van diesel en benizne moet elke dag weer opnieuw gedaan worden.

Dat ben ik zeker met je eens, maar ook electra netwerken kennen hun problemenen en hebben onderhuod nodig. Er worden Amperes door getransporteerd, met hun verliezen in een nog niet meegegroeide capacitet van het netwerk voor al die extra verbruikers.

Wel veel minder kosten dan het netwerk voor brandstof.
Centrales hebben ook dat brandstof netwerk nodig, en het is heel makkelijk aan te passen, het werkt al vele decenia perfect.

Maar het is nu de tijd dat het komende brandstof tekort er aan dreigt te komen.
Het electra netwerk moet eerst verzwaard worden vóór we massaal aan de electra auto kunnen.
(Zou die Halsema in Amsterdam al daaraan gedacht hebben?)
En ook de electra bronnen moeten van die brandstof af en op wind gaan draaien, die is gratis en komt ook gratis ter plaatse.
Heel vervelend is natuurlijk wel de grilligheid van wind.

Zet die molens op winderige bergruggen, met de stuwmeeropslag in het dal ernaast, met een fors netwerk om de stroom bij de verbruiker te brengen.
Dat zou één van de eerste doelstellingen van de dictatuur EUROPA behoren te zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 10:55 #1042694

Het goede nieuws is dat als als de aarde opwarmt, de warmtepompen efficiënter worden!

En er véél minder nodig zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 10:55 #1042697

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2851
Erikdejong schreef :
Voeg daarbij nog het feit dat een centrale de afval warmte kan gebruiken wat met een auto met verbrandingsmotor niet gedaan word.

Nou, een groot deel van het jaar maak ik maar al te graag gebruik van die afvalwarmte voor de verwarming van de auto. Bij een elektrische auto moet er neem ik aan 's winters elektrisch verwarmd worden (of thermokleding aan). De vergelijking fossiel/elektrisch wordt dan anders, maar ik heb geen idee in welke mate.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 11:05 #1042704

Erikdejong schreef :
Voeg daarbij nog het feit dat een centrale de afval warmte kan gebruiken ...

Zelfde redenatievalkuil weer. Dat kán. Mocht de warmte van afdoende kwaliteit zijn en er vraag naar zijn. Dus enkel als er een flink bewoond gebied in de buurt is. Listig, want niemand wil dicht bij zo'n ding wonen. Zelfs jij weet dat er wat wetjes in de thermodynamica zijn die rendement bepalen. Er is dus een riant verschil in koelen naar 80 graden (warmtenetwerk) of koelen naar 15 graden (koeltoren of rivier). De centrale moet dus óf zijn rendement verslechteren (dat doen ze nooit natuurlijk), óf enkel de condenstatiewarmte leveren (de praktijk). Dat doen ze dan een paar maanden per jaar.

Ik zal je niet vermoeien door voor te rekenen hoe veel warmte ze kwijt kunnen en hoe veel warmte ze produceren. Niemand wil horen dattie minder groen is al hij denkt.
Laatst bewerkt: 03 mei 2019 11:05 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 11:21 #1042714

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15100
Hier in Nijmegen staan in het warmtenetwerk op regelmatige afstand gebouwtjes waar er bijverwarmt word. Jawel met, :huh: aardgas.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Inventarisatie: zijn er laadpalen op/bij je haven? 03 mei 2019 11:35 #1042719

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3326
kan je ook meer vragen voor een KWH ?
Dan betalen de gebruikers de aanleg zelf terug, wel zo eerlijk tov de andere leden van de wsv.
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl