Tony2920 schreef :
Kijk een goed naar alle aannames die gedaan worden om tot deze conclusies te komen. Je ziet meteen dat het onzin berekeningen zijn.
Enkele fouten die continue gemaakt worden in de rapporten:
- Bijna alle rapporten gaan uit van een Tesla X en vergelijken dat dan met een volkswagen golf of Toyota Yaris op benzine. Twee totaal verschillende soorten auto's die op geen enkel vlak met elkaar te vergelijken zijn. Vergelijk dan een Leaf met een golf of een Mercedes E-klasse met de TeslaX. Of nog beter, een E-golf met een benzine golf.
- Accu produtiecijfers zijn gebaseerd op 15 jaar oude getallen van kleinschalige productie. Tegenwoordig maken ze de Lithium accu's op grote schaal voor minder dan 10% van wat ze 15 jaar terug konden.
- Ze gaan er allemaal vanuit dat de diesel en benzine op magische wijze aan de pomp verschijnt, terwijl de ondersteunde industrie 1 liter equivalent gebruikt voor iedere liter die je afneemt.
- De uitstoot van de kolen centrales zijn gebaseerd op duitse cijfers van meer dan 10 jaar geleden uit centrales die niet aan warmte terug winning deden en de meest vieze soorten kool opstookten waardoor het rendement onevenredig laag uitpakt.
- Bij de productie van de benzine auto word de productie van de motor (en van de start accu!) niet meegenomen in de voetprint.
- Bij de benzine auto word de voetafdruk van het onderhoud niet meegenomen, zoals koelvloeistof verversen, olie verversen, filters verversen etc Die producten moeten allemaal gefabriceerd, gedistribueerd, afgevoerd en gerecycled worden, ook dat heeft een flinke voetafdruk en zijn dingen die tig keer terug komen tijdens het leven van een benzine of diesel auto. Allemaal zaken die je bij een elektrische auto niet meer hebt.
- Voor het "verbruik" gaat men niet uit van gemiddeld gebruik, maar van snelweg gebruik. In de stad en stad/snelweg gecombineerd verbruik word de elektrische auto opeens veel efficienter en word de fossiele brandstof wagen opeens veel minder efficient.