Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeewaardig?

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 11:56 #351420

Sealover schreef :
Revolution1 schreef :
dan stuur je ze wel gelijk richting de drukste vaarwater, als zeezeilen nog niet in je vingers zit en je moet dan ook niog is op druk verkeer letten dan heb ik me bedenkingen maar goed.

persoonlijk zou ik zeggen ga lekker met een groep naar Lowesoft

Natuurlijk ook prima, maar als je weet hoe een groepje binnen de kortste keren op zee elkaar uit zicht is....De rechtstreekse oversteek is al snel ca 100 nm en dan zit je dus een nachtje.

Mijn overweging was dat de oversteek-drukte naar Dover maar over ca 11 nm. geldt en de totale oversteek ca 25 nm. is. Het scheidingstelsel is redelijk overzichtelijk, eerst komen ze over bakboord, daarna over stuurboord.
Bij Calais heb je geen Hoovers meer, ik meen ook geen Seacat, wel nog de Ferries die voor drukte kunnen zorgen.

Groet,
Hans

Hans, ik weet niet waar zijn boot ligt maar domper komt uit Genemuiden. Ik begrijp wel waarom je een zo kort mogelijke oversteek wil laten maken, maar de tocht langs de kust met Ijmuiden, HvH, nieuwewaterweg en de trechter bij calais. :S
Wat Sealover zecht dat op zee een groep snel uit elkaar valt klopt natuurlijk wel maar als je radio contakt houdt en je ziet het even niet meer zitten dan weetje toch dat er bekende binnen een korte tijd bij je in de buurt zitten.
Alweer 5 jaar en 10 mmaanden lid, de Rev is een gepasseerd station, daarom heb ik Faran gevraagd om mijn eigennaam als scherm naam te gebruiken.
Rob Bosman was dus Rev.
SV Second Chance de bouw van onze eigen hout epoxy catamaran, 12 m x 6m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 12:00 #351422

Sturgeon22 schreef :
@ Rev,


Toen ik terugzeilde vanuit Lowestoft dit jaar met voor mij wel heftig weer, bleek dat mijn bootje het prima aan kon. De volgende dag vertrokken een paar kleinere vissersbootjes (meter of 12 -15?) en die kwamen gelijk weer naar binnen omdat het "te heftig" was. De wind was echter al gaan liggen en de golven waren kleiner geworden.

Tja , naar zoiets stond ik ook een keer te kijken in Hvide Sande .
Maar die durfde niet eens meer tussen de pieren uit .
Later hoorde ik hem nog mopperen in de haven ( lag er 50 meter vandaan of zo).
Aan het strand mochten de kitesurfers ook niet meer het water in en de strandgasten werden teruggefloten als ze verder als kniediep gingen.

Zeer beruchte haventoegang trouwens.
Ad
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 12:01 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:08 #351435

Sealover schreef :
Persoonlijk vind ik hetgeen Sietse schreef geen "grote flauwekul" integendeel zelfs, laat ik de stelling omdraaien:

Erik, ga jij naar zee met een schip waar je GEEN vertrouwen, geen geloof in hebt?
Hans, nog eens de stelling van Sietse terug lezend in dit perspectief, blijf ik bij mijn interpretatie dat als je maar in je boot gelooft, dat deze dan zeewaardig is. Ik kan het er niet minder mee eens zzijn! Wat jij schrijft klopt we'll: als je geen vertrouwen in je boot hebt is het niet goed, maar dat betekend nog niet automatisch dat het andersom ook waar is.

Niet lang geleden hadden we een draadje over het zinken van de Cornelia, een redelijk nieuwe stalen Colin Archer. Volgens velen het toppunt vaan zeewaardigheid, maar geveld door een paar afsluiters die te diep weggestopt zaten. Ik weet zeker dat de eigenaar van de boot, die hem ook heeft laten bouwen, naar beste eer en geweten die boot heeft uitgerust en afgebouwd. Ook weet ik zeker dat hij het volste vertrouwen had in het kunnen van zijn boot. Toch bleek de boot binnen een uur op de bodem te kunnen liggen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:11 #351436

nou ziet er rustig uit zo,als je t mij vraagt
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:23 #351439

erik het was geen stelling, ik zou niet durven, maar een mening. daar blijf ik bij. ik heb in eerste instantie hier geweigerd om een boot samen met mijn vriend , ook een "bewezen" zeiler over te zeilen naar de caraibe.
verzekerde waarde zat tegen de 1 millioen aan. omdat er een paar zaken waren waar wij het niet mee eens waren. ja zo eigenwijs waren we.

wat jij aan haalt over de CA, ik heb dat ook gelezen en wij zijn het er waarschijnlijk over eens dat er een dikke ontwerp fout inzat. dat klinkt heel hard omdat die man zijn droom en toekomstig leven in duigen is gevallen.

ik zou ook nooit met een nieuw gekochte boot, of die van de plank bij de werf weg komt, of al tientallen jaren bewezen dienst achter de rug heeft een grote reis gaan maken, zelf zien en meemaken. ook de boot van een hele goede zeiler die er keurig uitziet kan net niet bij mij passen.

gelukkig had ik een zeilmaker die eerst een zondag met me het ijselmeer opwou omdat hij wou weten wat voor zeiler ik was. dus kreeg ik de zeilen die bij mij en de boot pasten.

nogmaals dit zijn geen stellingen, maar mijn meningen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:33 #351442

Yellow Boat schreef :
Tja , naar zoiets stond ik ook een keer te kijken in Hvide Sande .
Maar die durfde niet eens meer tussen de pieren uit .
Later hoorde ik hem nog mopperen in de haven ( lag er 50 meter vandaan of zo).
Aan het strand mochten de kitesurfers ook niet meer het water in en de strandgasten werden teruggefloten als ze verder als kniediep gingen.

Zeer beruchte haventoegang trouwens.
Ad
Lang geleden waren we met ons Waarscheepje (740) onderweg naar Noorwegen. Na de eerste nacht ruimde de wind naar NW en trok flink aan. zodanig dat het voor ons te gortig werd en we uitweken naar Hvide Sande. Midden in de nacht liepen we dit aan en het leek wel een achtbaan. Ook schoten we de laatse halve mijl helemaal niets meer op. Bleek er een flinke uitgaande stroom te staan hetgeen ons langdurig van de achtbaan liet "genieten". Uiteindelijk hebben we daar een paar dagen verwaaid gelegen en zijn nog het meer overgestoken naar Ringkjobing. Achteraf denk ik dat het maar goed was dat het donker was. Ik weet niet of ik dit overdag gedurft had met het zicht op al die brekers. Ja ik weet het, het was ook geen plek om te zijn bij dat weer maar laten we het maar houden op de jeugdige overmoedigheid.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:46 #351446

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
domper schreef :
Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee
dat zou ik nu graag willen weten.
Beschamend dat niemand het antwoord geeft maar dat iedereen weer met allerlei ballast komt.....

Mijn beurt dan maar: ja, mits de boot qua onderhoud en uitrusting OK is, en de weersomstandigheden het toelaten. Zo extreem is het dan allemaal niet, dat kan prima met een Domp.
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 13:48 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:53 #351448

beewee schreef :
domper schreef :
Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee
dat zou ik nu graag willen weten.
Beschamend dat niemand het antwoord geeft maar dat iedereen weer met allerlei ballast komt.....

Mijn beurt dan maar: ja, mits de boot qua onderhoud en uitrusting OK is, en de weersomstandigheden het toelaten. Zo extreem is het dan allemaal niet, dat kan prima met een Domp.
OK dan, als je de vraag moet stellen of je met je Dompkruizer naar Engeland kunt varen, dan ben je daar nog lang niet aan toe. Dus antwoord = nee !
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 13:54 #351449

beewee schreef :
Beschamend dat niemand het antwoord geeft maar dat iedereen weer met allerlei ballast komt.....

Mijn beurt dan maar: ja, mits de boot qua onderhoud en uitrusting OK is, en de weersomstandigheden het toelaten. Zo extreem is het dan allemaal niet, dat kan prima met een Domp.

Hoezo Iedereen.. er zitten wel relevante antwoorden bij hoor.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:05 #351453

  • Sealover
  • Sealover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1232
beewee schreef :
Beschamend dat niemand het antwoord geeft maar dat iedereen weer met allerlei ballast komt.....

Mijn beurt dan maar: ja, mits de boot qua onderhoud en uitrusting OK is, en de weersomstandigheden het toelaten.

Zo, nogal "beschamend", dat we daar nu niet aan gedacht hebben.
Dat domper niet zou begrijpen dat z'n scheepje op orde zou moeten zijn dat zou wat mij betreft een echte domper op het zeilersforum zijn.

Da's geen open deur meer, da's een open huis, wat heet..... ;)
Misschien toch maar even afhaken....

Groet,
Hans
een schoenendoos met een graspol aan boord is de beste remedie tegen zeeziekte van opstappers.
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 14:08 door Sealover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:12 #351457

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik had natuurlijk ook klakkeloos "ja" kunnen zeggen, maar dan was er een enorme golf van kritiek gekomen...

Natuurlijk is het een enorm open zwart gat, maar dat zijn gewoon de voorwaarden die ik aan mijn "ja" verbind, niet meer en niet minder, omdat ik helemaal niet weet hoe het met de uitrusting en het onderhoud van die boot is gesteld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:14 #351459

roozeboos schreef :
beewee schreef :
Beschamend dat niemand het antwoord geeft maar dat iedereen weer met allerlei ballast komt.....

Mijn beurt dan maar: ja, mits de boot qua onderhoud en uitrusting OK is, en de weersomstandigheden het toelaten. Zo extreem is het dan allemaal niet, dat kan prima met een Domp.

Hoezo Iedereen.. er zitten wel relevante antwoorden bij hoor.
Volgens mij gaat dit draadje over de vraag wat verstaan word onder zeewaardigheid en niet over met een Domp al dan niet naar Engeland.
Beschamend of niet, ik laat het hier bij.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:25 #351462

Een zeiljacht is zo zeewaardig als haar bemanning, de bemanning word een heel stuk zeewaardiger met een goed ontworpen en gebouwd zeiljacht.

Zoals al in een ander draadje staat, al die hoog uitgevoerde zeiljachten maken het leven op zee en op anker er niet comfortabeler op. Wel in de marina natuurlijk. Ze zijn vaak getekend voor de natte Hiswa maar niet echt voor de natte oceaan. Maar ze verkopen dus wel.

Snelheid is ook een relatief begrip. Op de oceaanoversteken liepen wij vaak 9-10knp met een achterlijke wind van 4-8bft. Om dan toch zomaar 200nm per 24u te halen betekent voor een kleine bemanning, 2 pers, toch flink aanpoten. Er moet ook gegeten, afgewassen en geslapen worden.
In de nacht staat er toch vaak minder zeil op het schip en haal je dus minder snelheid. De spinaker opzetten is best leuk tot 10-15knp, daarna is het vaak alleen maar vragen om problemen.(onze spi is bv 180m)

Maar net zo goed heb je er dagen bij dat ook wij met onze snelle 47ft niet meer dan 5knp/u halen en er dus maar een 100nm op de teller komt.

Dagtochten varen hier in de buurt betekent dat alleen een ervaren bemanning 100nm kan halen. Ga ervan uit dat 50nm bij daglicht ook al flink doorzeilen is. Het uit en in de haven varen neemt vaak meer dan 2u. per keer in beslag, dus 4u. per dagtocht.

Het beste is je zo vroeg mogelijk te oefenen in het nacht(donker) zeilen. Dan kan je pas echte afstanden gaan maken tijdens je vacantieweken op zee.

gr. Pieter
Zeilen om de wereld; Delivery skipper
YouTube kanaal; Pieter Sailing NED6589
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:25 #351463

domper schreef :
Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee

het antwoord is 'nee'.
waarom:
- ik weet niet hoe goed waterdicht die Domp is (ramen, dak, motorluik)
- hoe goed de motor is
- hoe schoon de dieseltank is
- hoe oud en versleten de zeilen zijn
- wat de verdere uitrusting is (radarreflector? VHF? Lenspompen?)
- hoe goed de bemanning is
- hoe er genavigeerd wordt, met welke hulpmiddelen
- van waar in NL naar waar in de UK het vaarplan is
- welke dag het wordt
- wat voor weer het dan is.
- en of we ook weer terug moeten varen; dat maakt het 2 maal zo gevaarlijk :woohoo:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 14:40 #351468

Klusbaasje schreef :
domper schreef :
Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee

- wat voor weer het dan is.
- en of we ook weer terug moeten varen; dat maakt het 2 maal zo gevaarlijk :woohoo:

Juist , en daarom wordt het dan 2*2 keer zo gevaarlijk. Typisch geval van een kwadratische functie. :lol:
Tenzij je genoeg tijd hebt om te wachten op goed weer.
Maarreeh , volgens mij gaat Domp nu binnendoor naar de Oostzee hoor .
Ik heb hem al per mail o.a. een routebeschrijving gestuurd.
Is nog niet helemaal volledig . Als hij klaar is zet ik hem wel op het forum.
Jullie ( en mijn) negatieve advies heeft dus echt wel resultaat gehad. ;)
Ad

ps. Sorry Domper dat ik je verraden heb. :lol:
Laatst bewerkt: 28 dec 2012 14:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 15:07 #351479

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7076
Klusbaasje schreef :
domper schreef :
Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee

het antwoord is 'nee'.
waarom:
- ik weet niet hoe goed waterdicht die Domp is (ramen, dak, motorluik)
- hoe goed de motor is
- hoe schoon de dieseltank is
- hoe oud en versleten de zeilen zijn
- wat de verdere uitrusting is (radarreflector? VHF? Lenspompen?)
- hoe goed de bemanning is
- hoe er genavigeerd wordt, met welke hulpmiddelen
- van waar in NL naar waar in de UK het vaarplan is
- welke dag het wordt
- wat voor weer het dan is.
- en of we ook weer terug moeten varen; dat maakt het 2 maal zo gevaarlijk :woohoo:

Nou sorry hoor, maar bovenstaande zegt dus niets over de zeewaardigheid van de Domp. Deze vragen kun je bij elke boot stellen.

En dan nog een lesje kansrekening: de kans is precies even groot voor 2 keer als voor 1 keer. Je gaat namelijk eerst heen en pas als je over bent weer terug. De kans zinken tijdens de terugreis hoef je dus niet te rekenen tijdens de heenreis en als je eenmaal terug zeilt hebt je duidelijk de overkant al gehaald...

Op basis van bovenstaande zou ik eerder zeggen dat het wel kan, mits aan veel voorwaarden voldaan is. En volgens mij geldt dat voor alle boten. De afstand naar Engeland is zo beperkt dat dat weersverwachting + of - 2 Bft te voorspellen is. En echt, oversteken met windkracht 0 is niet gevaarlijk. Wel heel saai, weet ik uit ervaring....
Groet Erik
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 15:17 #351482

  • domper
  • domper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1224
Bedankt mannen,
En Ad het geeft niet dat je dat geplaatst hebt.
Maar ik vroeg ook niet of ik dat zou doen maar één van jullie die al vaker op zee gevaren hebben en wellicht een Domp kennen.
Namelijk als jullie het zouden doen kan de boot het dus aan, ik heb niet gezegd dat ik dat kan Phfffffffff.
En ik heb geschreven dat dan ook alle in orde is. (met de boot dan wel te verstaan)
Ik weet wel dat ik de luiken veel beter waterdicht moet maken even als het kajuit luik. Maar hou dat er ff buiten.
Met de vriendelijke groet Pieter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 15:33 #351487

  • Reganto
  • Reganto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1080
domper schreef :
Bemanning is zeewaardig alles is in orde en goed. Zouden jullie met een DompKruizer naar Engeland gaan.
En nou niet met allerlei andere dingen komen hahahahahaha
Maar gewoon zeggen ja of nee en waarom ja of nee
dat zou ik nu graag willen weten.
Ik persoonlijk zou dit niet doen, maar ook de Oostzee niet. Ik ben opgegroeid op de Sneekermeerkruiser (=zusterschip), die was leuk voor de binnenwateren, maar zelfs het IJsselmeer was al een maatje teveel als het begon te klotsen.

Wat u zelf doet moet u zelf weten, maar gezien de vraagstelling betwijfel ik of u weet waaraan u begint. Er zitten op dit forum mensen die (zoals ik het maar interpreteer) met windkracht 11 in een Optimist fluitend over de Gronden naar buiten zeilen, want volgens hun ervaring kan dat. U kunt uzelf afvragen of u dit ook zou doen en of u het advies van dergelijke ervaring zomaar kunt overnemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 15:57 #351491

snelem schreef :

En dan nog een lesje kansrekening: de kans is precies even groot voor 2 keer als voor 1 keer. Je gaat namelijk eerst heen en pas als je over bent weer terug.

je bedoelt dat als je op de heenreis al zinkt, dat dat je op de terugreis niet nog eens kan gebeuren? dat klopt.

de rest van je redenering klopt niet: kansen op ongelukken gaan per afgelegde km, of per gereisd uur, voor auto,s fietsen, vliegtuigen, en dus ook voor boten.
de kans op ellende is lineair met de afstand (en bij constante snelheid dus ook met de tijd).
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:12 #351497

Klusbaasje schreef :
snelem schreef :

En dan nog een lesje kansrekening: de kans is precies even groot voor 2 keer als voor 1 keer. Je gaat namelijk eerst heen en pas als je over bent weer terug.
.
de kans op ellende is lineair met de afstand (en bij constante snelheid dus ook met de tijd).

dus klopt je redenering niet. stel dat er dit jaar 2 dompen zijn overgestoken, er is er geen een gezonken, dus volgens jou zouden dit dud uitermate veilige schepen zijn om over te steken.

weet je wat de grote grap, of eigenlijk de grote leugen is van wat wij te weten komen, er wordt alleen maar gemeld wat er fout gaat. slecht nieuws is nieuws, goed nieuws verveelt.

dus als je nu met statistieken je gelijk wilt gaan bewijzen, doe het dan ook zoals het hoort en geen vage kreten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:13 #351498

Ergens in het begin van dit levendige draadje wordt de keuze tussen staal en polyester genoemd als 1 van de aspecten van zeewaardigheid.

ooit heb ik eens gehoord dat vanaf een bepaalde lengte het gewichtsvoordeel van polyester versus staal wegvalt (als een licht schip al een voordeel is)

fabel of...

groet Martin
Mika onze Victoire 933 -110
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:25 #351501

sietse-ten schreef :
dus als je nu met statistieken je gelijk wilt gaan bewijzen, doe het dan ook zoals het hoort en geen vage kreten.

heb je het tegen mij of tegen snelem?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:29 #351506

Martin-RM 271 schreef :
Ergens in het begin van dit levendige draadje wordt de keuze tussen staal en polyester genoemd als 1 van de aspecten van zeewaardigheid.

ooit heb ik eens gehoord dat vanaf een bepaalde lengte het gewichtsvoordeel van polyester versus staal wegvalt (als een licht schip al een voordeel is)

fabel of...

groet Martin[/quote

Mmm, laten we er eens van uitgaan dat het hier om een DK 770 gaat. Die wegen dan kaal 2300 kg en zijn dus 1,7 meter lang.
Mijn vorige boot , een Leisure 23 van 6,9 meter woog met diesel al bijna 2200 kg ( een keer gemeten met de kraan) en mijn huidige Leisure 27 van 8,2 meter weegt dik 3 ton.
Zelfs de bekende Marieholm IF van iets van 7,5 meter weegt 2,3 ton en is toch bepaald zeewaardig te noemen.
En gaan we naar de beduidend zeewaardiger Wibo 820 of 830 . Die wegen inderdaad bijna 4 ton wat wel wat zegt over de constructie ( materiaaldikte) t.o.v. de Dompkruiser.
Van een echt verschil tussen de gewichten van Polyester en staal uit die tijd ( 60er tot begin 80er jaren) is dus meestal geen sprake.
Maar uiteraard moet je een boot uit die tijd niet vergelijken met de moderne lichtgewichten.
maar of dat lichtgewicht zijn nou de zeewaardigheid verbetert ( los dan van de wat groteer snelheid misschien) vraag ik me wel af.
Ad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:33 #351507

Martin-RM 271 schreef :
ooit heb ik eens gehoord dat vanaf een bepaalde lengte het gewichtsvoordeel van polyester versus staal wegvalt (als een licht schip al een voordeel is)

fabel of...

groet Martin
Dat klopt als een zwerende vinger ;)
Dat is mogelijk vanaf 36-38 voet en vanaf een voet of 47-48 kan staal ook goedkoper dan poyester seriebouw.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardig? 28 dec 2012 16:43 #351510

Klusbaasje schreef :
sietse-ten schreef :
dus als je nu met statistieken je gelijk wilt gaan bewijzen, doe het dan ook zoals het hoort en geen vage kreten.

heb je het tegen mij of tegen snelem?

klusbaasje , jij haalt de statistieken erbij. vergelijkingen op dit gebied gaan bijna altijd de mist in en worden dusdanig uitgelegd dat de steller altijd gelijk heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl