Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot achter de auto: de regels

Boot achter de auto: de regels 25 mrt 2017 07:48 #820498

precies, en over dat terug-keuren waarom zou dat ooit bedacht zijn?

Ik bedoel als je toch niet meer op de aanhanger mag laden dan het trekgewicht van de auto, heeft dat terug keuren toch helemaal geen zin...............

Dat doet dus toch vermoeden dat dus toch het laadvermogen ook al is de aanhanger leeg in een berekening mee geteld kan worden, iets anders kan ik even niet bedenken.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 12:49 #824019

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2301
precies, en over dat terug-keuren waarom zou dat ooit bedacht zijn?

Ik bedoel als je toch niet meer op de aanhanger mag laden dan het trekgewicht van de auto, heeft dat terug keuren toch helemaal geen zin...............

Dat doet dus toch vermoeden dat dus toch het laadvermogen ook al is de aanhanger leeg in een berekening mee geteld kan worden, iets anders kan ik even niet bedenken.

Dat terugkeuren is dus om de volgende reden bedacht:

Heeft niets te maken met het gewicht dat de auto mag trekken eigenlijk maar met de gezamelijke massa van de voertuigen.

Stel je hebt een dikke landrover van 2 ton omdat je dat gewoon prettig vind rijden en je wilt daar je bootje achter hangen.
Punt is je hebt alleen een B rijbewijs.....

Nu laat je je trailer terug keuren naar de eerder genoemde 1500kg max massa en tadaaaa....

Je blijft onder het gezamelijk gewicht van de 3500kg en mag je met je B gewoon gaan touren.
Het is natuurlijk gekkigheid om een 2 of 2,5 tons tandemasser zoveel te gaan terugkeuren naar die genoemde 1500 kg, heb je er weinig aan verder achter een zwaardere auto evt een keer. Ik denk ook niet dat dat nodig is. Dat zal blijken in het antwoord op Hen3 zijn vraag aan de Rdw.

Zie bovenstaande uitleg. achter die zwaardere auto heb je er JUIST niets aan in geval van enkel B want dan mag je er de weg niet mee op omdat de combinatie boven de 3500 kg uit komt.


Moraal van deze hele discussie.

Wil je met je bootje de weg op HAAL BE en hoef je bijna met geen enkele regel meer rekening te houden behalve dan dat je kar je boot moet kunnen dragen.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 12:54 door hscharft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 14:36 #824059

precies, en over dat terug-keuren waarom zou dat ooit bedacht zijn?

Ik bedoel als je toch niet meer op de aanhanger mag laden dan het trekgewicht van de auto, heeft dat terug keuren toch helemaal geen zin...............

Dat doet dus toch vermoeden dat dus toch het laadvermogen ook al is de aanhanger leeg in een berekening mee geteld kan worden, iets anders kan ik even niet bedenken.

Dat terugkeuren is dus om de volgende reden bedacht:

Heeft niets te maken met het gewicht dat de auto mag trekken eigenlijk maar met de gezamelijke massa van de voertuigen.

Stel je hebt een dikke landrover van 2 ton omdat je dat gewoon prettig vind rijden en je wilt daar je bootje achter hangen.
Punt is je hebt alleen een B rijbewijs.....

Nu laat je je trailer terug keuren naar de eerder genoemde 1500kg max massa en tadaaaa....

Dus het te laden gewicht, dus wat je kunt laden telt dus , daarom suggereerde ik het.

Want als je bootje en trailer niet boven die 1500kg werkelijk gewicht komen, hoeft je dus ook niet terug te keuren.

maar de trailer wel bv 2000kg mag laden.


Vandaar mijn opmerking
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 14:37 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 15:09 #824074

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Is er eigenlijk al antwoord op de vraag van Hen3? De vraag die totaal even los staat van het rijbewijs, maar die voertuigtechnisch is.

T.M.M.= Toegestane Maximale Massa voertuig.

Of een kleinere auto nou een 2000 kg T.M.M. tandemasser mag trekken (trekgewicht bijv. 1100 kg) , terwijl de tandemasser leeg is (400 kg ofzo) of met maar een paar bramenstruiken (licht beladen) en in werkelijkheid nog ver onder het trekgewicht van de auto zit qua wat hij daadwerkelijk weegt met wat lichte lading..



Mijn auto mag 1100 kg trekken, dan zou ik een leuk 1350 kg T.M.M. enkelassertje er niet mee mogen trekken, ondanks dat ik hem toch niet helemaal vol gooi en het niet meer weegt dan de auto trekken mag..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 15:18 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 15:30 #824077

nou lekker lees maar terug dat was me eerste antwoord.............


We zijn dus weer bij af :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 15:37 #824080

Fly-Tour schreef :
Is er eigenlijk al antwoord op de vraag van Hen3? De vraag die totaal even los staat van het rijbewijs, maar die voertuigtechnisch is.

T.M.M.= Toegestane Maximale Massa voertuig.

Of een kleinere auto nou een 2000 kg T.M.M. tandemasser mag trekken (trekgewicht bijv. 1100 kg) , terwijl de tandemasser leeg is (400 kg ofzo) of met maar een paar bramenstruiken (licht beladen) en in werkelijkheid nog ver onder het trekgewicht van de auto zit qua wat hij daadwerkelijk weegt met wat lichte lading..



Mijn auto mag 1100 kg trekken, dan zou ik een leuk 1350 kg T.M.M. enkelassertje er niet mee mogen trekken, ondanks dat ik hem toch niet helemaal vol gooi en het niet meer weegt dan de auto trekken mag..

ps je veranderd ook nog wel een radicaal van mening ahahahahaha dit zei je eerder dit topic :


Fly-Tour schreef :
Inderdaad, maar...
Ervaring heeft wel geleerd dat het gauw verkeerd begrepen wordt, de wettekst. Het is inderdaad heel simpel.

Ook een veelgehoorde misvatting over auto en aanhanger is , dat de toegestane maximum massa van je kar/trailer niet hoger mag zijn dan wat je auto mag trekken. Dat is dus niet zo. Stel: je hebt een dikke (bijv.3000 kg) trailer staan voor een speedkruiser en je hebt zelf een auto staan die maar 1500 kg trekken mag, dan mag hij die trailer leeg of gedeeltelijk beladen tot 1500 kg totaal werkelijk gewicht gewoon trekken.

Stel: deze trailer weegt leeg 500 kg, dan mag je er nog 1000 kg lading op zetten, in het geval het trekgewicht vd auto 1500 kg is.


dit zei ik er toen over wat jij dus nu hebt overgenomen kennelijk ahahahahaha


Dat mag dus niet!!!

Bij een aanhanger zoals jij omschrijft, is al duidelijk wat het laadvermogen van de aanhanger is.

Deze waarde is leidend, of dat er nu op zit of niet, dat doet niets ter zake, je gaat gewoon een dikke prent krijgen.

Dus voor die 3000kg aanhanger heb je altijd BE nodig en een passend voertuig.

Dus dat hij leeg 750kg weegt en je er een baksteen op hebt liggen, doet nogmaals niets ter zake, je mag hem niet trekken met een voertuig die niet volgens de specificaties van de aanhanger geldt.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 15:40 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 15:59 #824084

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Lees even goed. Ik verander niet radicaal van mening. Radicaal worden dat doen andere groepen.

Het was een puur voertuigtechnische vraag die los stond van het rijbewijs. Al heb je alle rijbewijzen. (Zoals jij) Mag de auto een max werkelijk gewicht trekken of is de T.M.M. van de kar leidend ofdat de auto m trekken mag. Het Fiat Panda voorbeeldje van jou.

Ik heb dus eerst beweerd dat het niet uitmaakt, als hij werkelijk maar onder het trekgewicht blijft. Daarna heb ik het in twijfel gebracht door een tekst die op Rdw Ovi stond en heeft Hen3 de vraag voorgrlegd aan de RDW.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:03 #824087

Tweede

Mijn auto mag 1100 kg trekken, dan zou ik een leuk 1350 kg T.M.M. enkelassertje er niet mee mogen trekken, ondanks dat ik hem toch niet helemaal vol gooi en het niet meer weegt dan de auto trekken mag..

Eerste

Stel: je hebt een dikke (bijv.3000 kg) trailer staan voor een speedkruiser en je hebt zelf een auto staan die maar 1500 kg trekken mag, dan mag hij die trailer leeg of gedeeltelijk beladen tot 1500 kg totaal werkelijk gewicht gewoon trekken.

:dry: :dry: :dry: :dry:

Er wordt dus zoals ik al zei naar het werkelijk gewicht gekeken zoals ik al eerder zei, wat apart is vond ik gedoog beleid........

Dus die tandem asser achter de panda zegt de rdw, uhm ja in nederland wel, zolang je maar niet boven de 750kg geremd voor de Panda komt, Panda mag geremd 750kg trekken.

Jaren terug mocht dat simpel dus niet! toen was het inderdaad zoals ik het zei en jij in je laatste post, dat is ook het irritante, vaag beleid
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:10 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:09 #824088

  • BarendV
  • BarendV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Jeroen-pion schreef :
Tweede





Stel: je hebt een dikke (bijv.3000 kg) trailer staan voor een speedkruiser en je hebt zelf een auto staan die maar 1500 kg trekken mag, dan mag hij die trailer leeg of gedeeltelijk beladen tot 1500 kg totaal werkelijk gewicht gewoon trekken.

++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

dit is de grootste onzin , je mag deze NIET trekken zelfs leeg niet, maar er zijn er hier zoveel die het allemaal weten.
dus mijn zege heb je.
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:09 door BarendV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:11 #824089

uhm Barend dat zei ik niet maar Fly tour :laugh: :laugh: :laugh: zijn voorbeeld zijn credits,


Maar het mag dus wel nogmaals, bel de rdw maar even , of je blij bent met de half bakken opmerking van ze is een tweede, ik dacht precies hetzelfde mag niet, dat ligt toch iets anders

Maar goed volgens mij komen we geen steek verder :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:13 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:18 #824093

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Nou kijk heren, nogmaals: dit laatste was nou juist erg twijfelachtig of het nou wel of niet mag. Ondanks dat ik zelf van wel beweerde, maar later ging ik twijfelen. Daarom heeft dus onze moderator Hen3 ongeveer twee weken geleden de vraag bij de Rijks Dienst v.Wegverkeer RDW neergelegd.

Wanneer je even terugleest zal blijken hoe deze twijfel ontstond. Namelijk door een tekstwolkje /vakje op de online voertuiginfo pagina van de RDW.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:20 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:23 #824095

nou zie mijn betoog over dat terug keuren bestaat, alleen die wordt weer verkeerd overgenomen, en er zat een vraag in................... :woohoo:


Als we kijken naar het werkelijke gewicht van een aanhanger........ waarom bouwen we dan niet standaard 3 tons aanhanger, en de auto gaat bepalen hoeveel je er op mag gooien trek gewicht auto is bepalend dus.

Geen terug keuring nodig niets na da nopes.

>3500kg totaal trein gewicht BE

Kijk dan was het simpel....... ;)
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:31 #824099

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Inderdaad zou dat een prima regeling zijn.

Over dat terugkeuren trouwens....
Dat terugkeuren is ooit ,denk ik, bedacht meer voor mensen die geen groot rijbewijs (vrachtwagenrijbew.) hebben en een grote bestelbus/minivrachtauto kochten die leeg slechts een kilo of 2500 weegt en wel 5000 mag wegen in geladen toestanden ,veel laadvermogen heeft. Boven de 3500 kilo toegestane massa van je voertuig moet je een c(1) rijbewijs hebben.

Dus je laat die bestelwagen/minivrachtauto met een TMM van 5000 kilo terugkeuren naar 3500 en je mag hem met je gewone rijbewijs besturen. Alleen heb je natuurlijk niet veel laadvermogen meer dan legaal. (Illegaal kan ie nog steeds veel hebben :laugh: )


Een Mercedes Sprinter 5 serie is hier een mooi voorbeeld van. Origineel fabriek af een vrachtwagen op kenteken, T.M.M. 5000kg. Vaak worden ze teruggekeurd naar 3500.
Waarom? De 3 serie's mogen vaak maar weinig aanhangergewicht trekken standaard, de 5 series vaak maximaal, standaard. Daarom is er ook markt voor teruggekeurde 5 series.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:41 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 06 apr 2017 16:39 #824101

helemaal correct!! maar de aanhangers ik blijf zeuren want het irriteert me ook het antwoord van de RDW.

Ook trouwens in het geval van het sprinter voorbeeld, wordt er dus gekeken wat hij zou kunnen wegen, en niet wat hij weegt.......

In duitsland kan ik er duidelijk over zijn daar kijkt oom agent van het totaal van de TTM's ik had ooit zakelijk een Ducato Maxi 4500 kg (niet terug gekeurd) en een auto trailer er (leeg) achter met een TTM van 3500kg of ik even maut wilde gaan betalen so fort, >7500kg

okay jahwol

En omdat ik geen zondag vergunning had en het zondag was en nog 10 km van de grens af was, liet hij dat maar voor het even, duutsers duidelijk zijn ze wel...... :blush: :blush:


(En ik wist het allemaal wel hoor, toch proberen he ;) )
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 06 apr 2017 16:48 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 20 apr 2017 09:28 #827822

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12220
Fly-Tour schreef :
Is er eigenlijk al antwoord op de vraag van Hen3?

Nou, het heeft wat tijd gekost en wat herinneringsmailtjes, maar ik kreeg zojuist een antwoord op mijn vraag van de betreffende afdeling.

Ter herinnering nog even de door mij gestelde vraag:

Hen3 schreef :
Tijdens een van de discussies op Zeilersforum.nl kwam naar voren dat het er op lijkt dat op ovi.rdw.nl een onjuiste toelichting wordt gegeven bij het gewicht O.1.

Uw toelichting is (zie ook bijlage):
----
Aanhangwagen geremd:
Hiermee wordt aangegeven wat de wettelijk toegestane massa (in kilogram) van een getrokken geremde aanhangwagen maximaal mag zijn, ongeacht het type aanhangwagen.
---

De genoemde 'wettelijk toegestane massa' is de maximale massa van de aanhangwagen (zoals op het kenteken van de aanhanger is vermeld). Echter, het gaat hier niet om de maximale toegestane massa van de aanhanger, maar om de maximale werkelijke massa van een aan dit voertuig aangekoppelde geremde aanhanger.

De maximale toegestane massa is wel van belang voor het bepalen van de noodzakelijke rijbewijscategorie (B of BE), maar niet voor de maximale te trekken massa, wat een technische eigenschap van het trekkend voertuig is.

Ik denk daarom dat uw toelichting onjuist is en aangepast zou moeten worden om verwarring te voorkomen.


Het antwoord van de RDW:

RDW schreef :
Hartelijk dank voor uw e-mail. U heeft een vraag over het maximale aanhangwagengewicht achter een personenauto.

Bij het samenstellen van een combinatie, moet naast artikel 5.18.18a ook rekening worden gehouden met de regels omtrent het B en BE rijbewijs. Meer informatie hierover kunt u vinden op de website van de Rijsoverheid. Zie www.rijksoverheid.nl/documente...oor-het-rijbewijs-be en www.rijksoverheid.nl/onderwerp...anhangwagen-besturen

OVI
Er blijkt inderdaad een verschil in de toelichting op www.ovi.nl met betrekking tot het gegeven O.1 en de tekst op de kentekencard zelf. Het betreft bij een personenauto in ieder geval 1) de technische waarde volgens opgave van de fabrikant op basis van EU-voorschriften, en 2) waar nodig is deze aangepast aan de Nederlandse wet- en regelgeving.

We geven uw melding hierover door aan de desbetreffende afdeling van de RDW, waarvoor dank.


Dus: het op je autokenteken vermelde maximale trekgewicht bij O.1 betreft inderdaad het actuele werkelijke gewicht van een aangekoppelde aanhangwagen, en staat helemaal los van de toegestane gewicht van die aanhangwagen.
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 20 apr 2017 09:37 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 20 apr 2017 20:12 #828045

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ik dacht het al. Mooi dat we nu zekerheid hebben. Kan ik met een gerust hart bijvoorbeeld een tandemasser boottrailer achter mijn gewone auto hangen zolang hij maar niet te zwaar weegt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 04 mei 2017 11:52 #832200

HO HO wat een gepalaver ,
bootjes horen in het water ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 19 juli 2020 10:28 #1186514

Onjuist mbt de niet meer verplichte losbreek kabel. De lichte aanhanger <751kg) moet een reserveverbinding hebben die aan een extra klem bevestigd moet worden. Gehoord bij een trailerbedrijf, waar men ook vertelde dat al deze maatregelen voor 98 % als doel hebben om schade als gevolg van menselijke fouten te voorkomen.

Overigens zie ik dit topic als een prima middel om de watersporters uit te dagen om tegen de wettelijke grenzen aan te gaan zitten. Die paar overduidelijke rdw regels in de eerste post zijn duidelijk genoeg volgens mij. Rijbewijsgrens 3,5 T, max. aangehangen last volgens kenteken auto. Met het aantikken of overschreiden van de wettelijke grenzen breng je vooral je mede weggebruikers in gevaar.

Tip:
Voor de volledigheid zou je ook nog een lijstje met tarieven van de bekeuringen op kunnen sommen?
Laatst bewerkt: 19 juli 2020 10:41 door JTMMeijer. Reden: Verduidelijkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 05 sept 2023 10:08 #1507641

  • Donleo
  • Donleo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Vraag aan het forum

Ik wil een kievit zeilboot 680 kopen, nu heb ik een geschikte trailer nodig heb nu een centauer trailer is dze geschikt voor de Kievit, zo niet kan iemand mij dan adviseren.

mvg Leo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 05 sept 2023 10:16 #1507645

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3679
Donleo schreef :
Vraag aan het forum

Ik wil een kievit zeilboot 680 kopen, nu heb ik een geschikte trailer nodig heb nu een centauer trailer is dze geschikt voor de Kievit, zo niet kan iemand mij dan adviseren.

mvg Leo

Die vraag stel je hier?
Als je dit draadje ( dat je al gevonden had) leest, vind je daar ook het antwoord.

Ps welkom

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 05 sept 2023 14:49 #1507737

Donleo schreef :
Vraag aan het forum

Ik wil een kievit zeilboot 680 kopen, nu heb ik een geschikte trailer nodig heb nu een centauer trailer is dze geschikt voor de Kievit, zo niet kan iemand mij dan adviseren.

mvg Leo

Gewoon die Kievit met een heftruck/kraan boven de trailer hangen dan zie je of het past. Op het typeplaatje van de trailer kan je zien of de trailer het gewicht van de Kievit kan hebben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 05 sept 2023 15:36 #1507754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27694
De voornaamste overwegingen zijn dat de Kievit 6.80 ongeveer 30 cm meer diepgang heeft dan de Centaur (115 cm t.o. 85 cm. en dat het gewicht twee keer zo groot is (Centaur 550 kg, Kievit 680 tenminste 1200 kg (mogelijk meer, dat is mij niet helemaal duidelijk).
Met name dat laatste is een aanmerkelijk verschil en ik vermoed dat jouw Centaur-trailer met een Kievit 680 te zwaar wordt belast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 05 sept 2023 15:48 #1507764

Zonder de trailer gezien te hebben acht ik de kans klein tenzij je nu een zwaar overbemeten exemplaar bezit. Een bootje van 600 of 1600 kg maakt nogal wat verschil en onder de Kiviet hangt ook wel iets meer aan kiel waardoor die hoger op de trailer komt. Kan de trailer het aan dat is het nog van belang of de auto het aankan. Zo’ n klein bootje is zelfs met de mast plat op het katuitdak ook nog wel hoog zodat je de route vooraf beter even verkent. Op binnenwegen kan het zomaar verrassingen op leveren. Simpele oplossing als de motor het doet is gaan varen Is er nu nog mooi weer voor alsje een aantal; dagen achter elkaar door gaat kun je een verrassend eind komen zeker als je devmast vooraf plat hebt gelegd wat toch al moet voor het vervoer over de weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl