Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Boot achter de auto: de regels

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:04 #819243

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Hallo Jeroen,

Dat het in Duitsland anders is, geloof ik graag. Een Duitser zou in NL dan ook niet bekeurd mogen worden omdat hij de breekkabel over de trekhaak gehangen heeft. Hij voldoet namelijk aan de in zijn land geldende regels. Mijn vader reed vroeger jaarlijks met een vrachtauto met daarop zijn boot heen en weer van Leeuwarden naar Trieste. Die boot was 2.80 breed en de vrachtauto was volgens de NL-wet uitgerust. Hij heeft in al die jaren nooit één probleem met de wetshandhavers gehad. En dat was nog in de tijd van de grenscontroles en surveillanceauto's op de Autobahn.

Kortom: ik denk dat je in het buitenland desgevraagd vooral aannemelijk moet kunnen maken dat je voldoet aan de in het land van herkomst gestelde regels.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:08 #819246

Eclips schreef :
john 338 schreef :
Dus dit mag met BE ?


Dat denk ik niet. Wat mag die Citroen trekken?

Sowieso denk ik niet dat die geimproviseerde boegsteun toegestaan is. Een keer flink remmen en de hele boot duikt voorover op de trekauto.
Die aanhanger lijkt trouwens een beetje op een (niet gekerde!)stallingtrailer want die hebben meestal ook alleen zijsteunen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:15 #819249

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 770
Eclips schreef :
Hallo Jeroen,

Dat het in Duitsland anders is, geloof ik graag. Een Duitser zou in NL dan ook niet bekeurd mogen worden omdat hij de breekkabel over de trekhaak gehangen heeft. Hij voldoet namelijk aan de in zijn land geldende regels. Mijn vader reed vroeger jaarlijks met een vrachtauto met daarop zijn boot heen en weer van Leeuwarden naar Trieste. Die boot was 2.80 breed en de vrachtauto was volgens de NL-wet uitgerust. Hij heeft in al die jaren nooit één probleem met de wetshandhavers gehad. En dat was nog in de tijd van de grenscontroles en surveillanceauto's op de Autobahn.

Kortom: ik denk dat je in het buitenland desgevraagd vooral aannemelijk moet kunnen maken dat je voldoet aan de in het land van herkomst gestelde regels.

Zouden niet bekeurd mogen worden...maar worden massaal bekeurd in nederland.Je zult je toch aan de regels van het destreffende land,waar je door rijd,moeten houden.Net zoals de snelheidsregels verschillen..

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:32 #819257

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Ik denk dat bekeurde Duitsers dat met succes kunnen aanvechten. Dan moeten ze aantonen dat ze een trekhaak zonder beugeltje hebben, omdat dat in Duitsland niet verplicht is. Hebben ze die beugel wél, dan moeten ze hem waarschijnlijk in NL ook gebruiken.
De snelheid is een ander verhaal. Die kun je namelijk, zonder extra maatregelen, direct na de grens aanpassen.
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:33 #819258

  • Hen3
  • Hen3's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 12153
Eigenlijk willen we naar eenvoudige opsomming toe, toch?



Een aanhanger mag met rijbewijs B worden getrokken als:
  • De toegestane maximale massa1 (= eigen gewicht + laadvermogen) van de aanhanger kleiner is dan 750 kg

  • óf

  • De toegestane maximale massa1 (= eigen gewicht + laadvermogen) van de aanhanger groter is dan 750 kg, maar:
    • de toegestane maximale massa1 (= eigen gewicht + laadvermogen) van auto en aanhanger samen niet groter is dan 3500 kg.

In beide gevallen geldt dat de werkelijke massa van de aanhanger (= eigen gewicht2 + huidige lading) niet groter mag zijn dan het maximale trekgewicht3 van de auto (zie kenteken).

1 Zie kenteken bij F.2. Toegestane max. massa voertuig.
2 Zie kenteken bij G. Massa rijklaar.
3 Zie kenteken bij O.1. Aanhangwagen geremd.

Zie ovi.rdw.nl/ voor de kentekengegevens van zowel auto als aanhanger.
Zie Reglement rijbewijzen, Artikel 15 Punt 1.e voor de wetstekst van deze bepaling.





Volgens mij ben je er dan...
Hendri (Team Zeilersforum.nl)
Jeanneau Sun Light 30 'Eau Revoir'.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2017 12:42 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:38 #819259

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1342
Hen3 schreef :
Eigenlijk willen we naar eenvoudige opsomming toe, toch?....

Juist dat is mijn doel.
Heb er gisteren met Arjan (Faran) contact over gehad.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 10:43 #819261

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Je mag mijn configuratie als praktijkvoorbeeld gebruiken. ;)
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:13 #819271

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1788
sleen42 schreef :
Hier in duitsland moet je vanaf 2,55m een breedtevergunning hebben.Zijn maar een paar voorbeeldjes die ik zo even weet.

vwb het rijbewijs zou ik het zo niet weten,maar zou mij niet verbazen als daar ook niet alles gelijk is..

Jeroen


In Nederland mag je niet breder zijn dan 2.50. Alleen als het een koeltransport is mag het 2.55 zijn. Bij een verkeersinspectie was onze trailer 2.55 en mochten wij niet zo verder. Alleen als je er een koelkast op zet vertelde de overijverige agent ons.


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2017 12:13 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:25 #819273

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Van www.aanhangcars.nl/aanhangwagen-wetgeving:

...De afmetingen van de aanhangwagen
Een aanhangwagen mag maximaal (inclusief eventuele lading) 4 meter hoog zijn en 2.55m breed (koelwagens mogen maximaal 2.6m breed zijn). Op een onverharde weg is de maximale breedte echter slechts 2.2m. Voor de breedte is er een uitzondering voor zogeheten ondeelbare lading (bijvoorbeeld een boot). Er moeten dan wel de juiste markeringen gevoerd worden. De ondeelbare lading op een aanhangwagen mag maximaal 3 meter breed zijn en maximaal 5 meter achter de achterste as uitsteken...
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:29 #819275

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 770
martinw schreef :
In Nederland mag je niet breder zijn dan 2.50. Alleen als het een koeltransport is mag het 2.55 zijn. Bij een verkeersinspectie was onze trailer 2.55 en mochten wij niet zo verder. Alleen als je er een koelkast op zet vertelde de overijverige agent ons.

Als je lading ondeelbaar is(zoals een boot)mag je tot 3 meter breedt,mits de lading voorzien is van breedte borden(rood/wit gestreept)als je nog breder bent dan heb je een vergunning nodig maar tot 3 meter niet.

Jeroen


Hen3: quote hersteld.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2017 12:15 door Hen3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:40 #819277

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5854
Eclips schreef :
Je mag mijn configuratie als praktijkvoorbeeld gebruiken. ;)
Je hebt een pb.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:43 #819278

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1342
Over de regels in Nederland is al ruim voldoende onduidelijkheid.

Laten we de regels in het buitenland nog maar niet tot hoofdmoot van dit topic maken.
Uiteraard is een vermelding van mogelijk afwijkende regels in het buitenland wel noodzakelijk.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:44 #819279

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5854
Eclips schreef :
"Stel dit" en "stel dat"...
Laat ik mijn situatie dan maar als concreet voorbeeld "stellen":

Auto: Suzuki Grand Vitara. Gewicht op kenteken: 1330 kg. Maximaal toegelaten geremd aanhangergewicht: 1850 kg
Aanhanger: Pega. Massa rijklaar: 420 kg. Toegestane maximale massa: 1800 kg

Boot: MacGregor 26X. Leeg gewicht 1080 kg. Tel daarbij op 200 kg voor motor en inventaris: afgerond 1300kg.

Gewicht aanhanger met lading: 1720 kg
Totaalgewicht combinatie: 3050 kg.

Ik mag rijden met rijbewijs B. Sterker nog: dat waren zeer belangrijke argumenten om voor deze boot en deze auto te kiezen.

.

Oeps...
Die 1330 kg dat is het listige. Dat is waarschijnlijk je lege gewicht of rijklare gewicht. Niet de Toegestane Max. Massa. Die is 1950 kg schreef je in een antwoord op mij later. Dat wordt een BE rijbewijs. 1950+1800 = 3750 kilo TMM bij elkaar.. :(
Zo zie je dat de vergissing gauw gemaakt is. Ook niet gek als je zoveel regeltjes hebt.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2017 11:57 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 11:44 #819280

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3949
Waterman schreef :
Waterman schreef :
.......
Om te voorkomen dat een informatief stuk over regelgeving ontaard in een lange discussie die verwarring kan veroorzaken, ben ik op zoek naar een paar mensen die mee willen schrijven.

Misschien had ik iets eenduidiger moeten zijn: meld je even per PB bij mij als je mee wil helpen.

Ik wil met jullie medewerking buiten de spotlights van het forum een duidelijk informatief stuk samenstellen wat voor de nieuwelingen in op dit vlak eenduidige informatie biedt.

Als we dit klaar hebben laten we er een sticky van maken.

Ik dacht dat de PB's stuk waren maar ze doen het dus toch? :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 12:07 #819288

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5854
Hier nog een praktijkvoorbeeldje:
Mijn auto, Citroën Berlingo.

Toegestane maximummassa : 1750 kilo.
(Maximaal te trekken aanhangergewicht: 1100 kg.)

De aanhanger: toegestane maximummassa 1500 kg.
(Leeg gewicht: 400 kg. Er kan nog 700 kilo lading bij, dan zitten we aan 1100 kilo, wat het max trekgewicht is van de auto.)

Ik mag dit rijden met het B rijbewijs.
De Toegestane maximummassa's zijn bij elkaar opgeteld 3250 kilo, dit is onder de 3500 kilo grens.
______________________________________________



Ik heb ook nog een grote Hapert 2000 kg open aanhanger, deze mag er niet achter. Dan wordt het: Toegestane Maximum Massa auto: 1750 kg.

Toegestane Maximum Massa Hapert aanhanger: 2000 kg.
Dit is 3750 kilo, dat mag niet op B rijbewijs, dat wordt terug naar de rijschool voor wat BE lessen en examen.

Kortom, kun je beter je BE rijbewijs erbij halen, dan zit je vrijwel altijd goed en heb je niet het gedoe van' met die auto mag het wel en met die weer niet..'. Het is een eenmalige investering waar je een grote beperking mee opheft en veel plezier of gemak van hebt.
Wie vindt dat nou niet handig, als je gewoon een trailer / auto kan uitzoeken zonder daar op te hoeven letten.


Met het nieuwe BE rijbewijs van na 19-1-2013 mag men een aanhanger tot en met 3500 kg trekken en niet onbeperkt zoals daarvoor. Daarboven is C1e of CE verplicht. Onder bepaalde voorwaarden mag de TMM van de aanhanger iets hoger zijn. Het verschil moet dan denkbeeldig binnen het laadvermogen van de trekkende auto passen.
Er zijn echter niet veel trailers die meer mogen wegen dan 3500 kg (APK plicht) en ook weinig auto's die meer dan dat mogen trekken. Je hebt dan een apart luchtremsysteem nodig op de auto en trailer.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 21 mrt 2017 12:32 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 12:56 #819303

ik zou in het stuk ook graag een onderdeel willen zien over de belading....
Dit nav de eerdere discussie over een apenbootje op een trailer.. uitstekende lading, nummerplaat verplicht aan de trailer en niet aan de spiegel etc... dat is ook een listig onderdeel...

www.zeilersforum.nl/index.php/...gtrailer-regelgeving
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 13:22 #819311

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1342
bedankt voor de tip!
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 15:04 #819341

Fly-Tour schreef :
Inderdaad, maar...
Ervaring heeft wel geleerd dat het gauw verkeerd begrepen wordt, de wettekst. Het is inderdaad heel simpel.

Ook een veelgehoorde misvatting over auto en aanhanger is , dat de toegestane maximum massa van je kar/trailer niet hoger mag zijn dan wat je auto mag trekken. Dat is dus niet zo. Stel: je hebt een dikke (bijv.3000 kg) trailer staan voor een speedkruiser en je hebt zelf een auto staan die maar 1500 kg trekken mag, dan mag hij die trailer leeg of gedeeltelijk beladen tot 1500 kg totaal werkelijk gewicht gewoon trekken.

Stel: deze trailer weegt leeg 500 kg, dan mag je er nog 1000 kg lading op zetten, in het geval het trekgewicht vd auto 1500 kg is.

Dat mag dus niet!!!

Bij een aanhanger zoals jij omschrijft, is al duidelijk wat het laadvermogen van de aanhanger is.

Deze waarde is leidend, of dat er nu op zit of niet, dat doet niets ter zake, je gaat gewoon een dikke prent krijgen.

Dus voor die 3000kg aanhanger heb je altijd BE nodig en een passend voertuig.

Dus dat hij leeg 750kg weegt en je er een baksteen op hebt liggen, doet nogmaals niets ter zake, je mag hem niet trekken met een voertuig die niet volgens de specificaties van de aanhanger geldt.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 16:00 #819357

vraag mbt dit topic:
Volgens mij wil Waterman vrijwilliger deskundigen verzamelen alsmede ideeën voor onderwerpen..
Gaan we hier nu alle discussies uit de andere topics nogmaals doen?
Ik zou zeggen: sluit je aan bij waterman of wacht ff het resultaat af. De discussie gaat daarna geheid nog een keer los ;-)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 21 mrt 2017 16:32 #819364

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Ik ben best wel geschrokken. :ohmy:
Er zijn in dit topic twee teksten aangehaald. Eén die spreekt over de maximale toegelaten massa van de complete combinatie (dan ben ik in overtreding) en één die het heeft over de werkelijke gezamenlijke massa van de combinatie (dan voldoe ik aan de wet).
Ik preek voor eigen parochie natuurlijk, maar het is wel wat bezopen om te rekenen met de maximaal toegelaten massa, als die in de praktijk niet gehaald wordt. Alsof ik de boot en de auto tot aan de limiet vol zou proppen...Juist niet. Liefst zo dicht mogelijk bij het ledig gewicht. Maar ja, ik wil zelf natuurlijk ook mee. :huh:
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 22 mrt 2017 09:17 #819530

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4840
Zojuist maar even een paar websites van rijscholen opgezocht en zelfs daar worden de regels verschillend uitgelegd. De overheid heeft nog wel iets te doen als het gaat om helder en duidelijk communiceren. :S
Roald

Wat niet goedgekeurd is, is wellicht nooit gekeurd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 22 mrt 2017 10:37 #819566

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Het is heel simpel.

Heb je Rijbewijs B -Dan kijkt meneer agent even op het kenteken naar max toegestane massa en krijg je een prent plus je mag niet verder rijden.

Heb je Rijbewijs BE - dan loopt diezelfde meneer agent naar zijn kofferbak, haalt daar een weegschaal uit, Zet boottrailer met een paar wielen op die weegschaal en kijkt vervolgens of het gewicht dat hij afleest Binnen de grenzen valt van wat de auto mag trekken. Dit is het geval. U krijgt geen prent en mag gewoon doorrijden. Waarom? nou omdat je een briefje gehaald hebt waarop staat dat je een bakwagen kan fileparkeren.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 22 mrt 2017 10:38 #819567

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5854
Deze regels zijn gewoon te ingewikkeld vastgesteld allemaal en kunnen té verschillend geïnterpreteerd worden. (Alhoewel het gewoon goed lezen is.)

Beter zou het zijn, als het gewoon zou zijn dat je met een B rijbewijs alleen maar tot 750 kg mag en daarboven voor alles een BE rijbewijs nodig hebt.
Lullig voor sommige mensen , maar wel zo duidelijk.
Dat aanhangerrijbewijs halen zal ook wel weer niet heel moeilijk zijn.. je hoeft alleen praktijklessen en examen af te leggen, geen theorie.

@hscharft, je hoeft hem volgens mij niet te fileparkeren, dat lijkt mij te moeilijk.
Ik geloof dat je moet kunnen achteruitrijden, keren via zijstraat, achteruit naar een laaddok en een hellingproef. En nog wat dingetjes.
En dan natuurlijk nog het bekende 'binnen, buiten, schouder' geneuzel..
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 22 mrt 2017 10:46 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 22 mrt 2017 10:39 #819569

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Dat aanhangerrijbewijs halen zal ook wel weer niet heel moeilijk zijn.. je hoeft alleen praktijklessen en examen af te leggen, geen theorie.

Klopt. Zuslief heeft hem ook gehaald om met paardentrailer te mogen rijden. Lap 300 euro's rij een dag met een kar achter een dikke auto en haal je stempeltje op bij het gemeentehuis.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot achter de auto: de regels 22 mrt 2017 10:44 #819571

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Maar nog een leuke in deze hele kwestie.

Heeft met gewicht niets van doen en iedereen hier heeft er een. Het weegt naar verhouding geen drol maar moet wel mee genomen worden. Verder is het een ondeelbare lading Ra Ra Ra wat is dit.

Juist

Uw Mast.

-lading mag niet voorbij de koppeling aan de auto steken.
-lading mag niet meer dan 5 meter achter de achterste as uitsteken.
-markering zit je zowieso aan want die 1,5 meter max ga je niet redden.
-oja en de totale combinatie mag niet langer zijn dan 18 meter.

Een mast van een beetje boot is ondeelbaar en zit al gauw aan een meter of 10. laten we even aannemen dat de wielen van je trailer zo ongeveer precies in de midden zitten. dan kom je flink in de knel met die max 5 meter als je een mast van 10,5 a 11 meter hebt.
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl