Wadloper schreef :
[...]
In mijn geval (ik had op mijn vorige boot ook geen gasbun) en ik vermoed ook in het geval van AdB, is (was) de expert wèl altijd aan boord. Ik leende de boot nooit uit. En als ik niet aan boord was, stond kraan op de fles dicht. Staat ie trouwens nu nog steeds, ook als ik aan boord ben, maar niet aan het koken ben.
Veiligheid zit tussen je oren. Al het andere is theorie. Die theorie vormt de basis van het denken over veiligheid, maar uiteindelijk is het meer een kwestie van gedrag, dan wat anders.
Ik hanteer dezelfde procedure en sluit altijd de kranen indien niet in gebruik, maar ik heb wel een gasbun in de ankerkist. Dat is tegenwoordig ook niet meer volgens het boekje dacht ik? Maar er zit wel een kist omheen om een mep van een eventueel rondvliegend anker te voorkomen.
Wij gebruiken Campingaz en die flessen hebben geen kraan. Die wat bij mijn boot zat bij aankoop had een lekkend ventiel. Als de drukregelaar iets los was gekomen dan had deze netjes via de ontluchting in de ankerkist kunnen lozen. Kraantje op de drukregelaar lekte trouwens ook, dus die had niet veel nut. Natuurlijk alles vervangen bij de constatering hiervan
Maar dit ontdek je pas in de winterstalling als je de flessen meeneemt naar huis en de oude drukregelaar probeerde te gebruiken om de lekkende fles dicht te krijgen. In de ankerkist zit trouwens nog een kraan aan de koperen leiding gemonteerd, liet ik altijd open staan, maar is dus niet de beste keuze.
Om maar even aan te geven dat het op meerdere manieren kan lekken. Ook de kraan van de gasfles kan lekken. Kans is wel kleiner. Campingaz vind ik eigenlijk best leip vanwege dat ingebouwde ventiel en schroefdraadverbinding zonder borging.
Vwb een manometer heb je toch alleen iets aan om een lek tussen de manometer en de verbruikers te vinden en niet tussen de fles en de manometer, daar kan het nog steeds (langzaam) lekken terwijl die naald netjes op druk blijft. Of zie ik dit verkeerd?
Voor mij in ieder geval geen gasfles aan boord als die niet in een gasbun met ventilatie kan. Ik ben niet altijd aanwezig en als er om de een of andere reden toch een lek ontstaat in de buurt van de fles, dan wil ik dat overboord hebben.