Thijs1971 schreef :
dehler31abc schreef :
Nu met formules en aangenomen afmetingen en krachten
Pisbakkenijzer was een voor mij nieuwe term (google), dus 'maakt niet uit staal'?
En dan 5mm dik balkjes van 50x50mm en die zakken dan 1.21mm bij een belasting van een (ongelovelijke) 2100 kg?
Ik wilde die aannames nog checken.
De rigging is oorspronkelijk 3/18" en nu - weet ik vrij zeker - 5mm 19x1 .
De breekkracht daarvan is 2100 kg (
www.lijnenspecialist.nl/1x19)
Kom ik met zeven stagen (bijwant staat niet zo strak maar goed) op 7x300=2100kg dus die kan ik volgen.
Nogmaals: de mastcompressiekracht is een totale aanname.
De nominale kracht is de kracht van de zijstagen bij maximaal oprichtend koppel. Om daar aan te komen, moet je wat inschatten voor het zwaartepunt van je boot, de massa van je boot, en het draagpunt van het water bij maximale stabiliteit.
Is er een kentercurve bekend? Dat scheelt de wereld.
Dat ontbrekend: De meeste jachten hebben maximale stabiliteit bij 60 graden helling.
Dan komt nu een inschatting met eindeloos veel benaderingen.
De ballast van de Nomad is 476kg
De diepgang 0.7m
De romp is niet precies cirkel vormig, maar meestal iets ovaler. Ik neem het draaipunt een halve meter boven het water aan.
Dan is de arm waaraan de kielmassa draait: 0.5+0.7 = 1.2m
Bij 60 graden is de naar beneden geprojecteerde lengte: 1.2 x sin60 ~1m
Het oprichtend koppel zal ongeveer 4760 (N) x 1m zijn: 4760Nm
De hele boot is 2m26 breed. De afstand tussen de zijstagen is dan ongeveer 1m80. Dus 0.9m van de mast af.
Dan is de mastcompressiekracht ~4760/0.9 = 5288N ~ 530kg. Veiligheidsfactor 4 maar eens, want ook hier zitten flinke aannames in: rekenen met 2,1 ton. Dat is voor sterkte!
Voor stijfheid is de kracht gewoon 530 kg.
Dan nu staal.
Staal is er te krijgen in verschillende kwaliteiten. De meest ordinaire die er nu is, is S235.
Dat heeft een rekgrens van 235N/mm2, ofwel MPa. De sterkte ligt rond de 370MPa. Maar daar mag je niet mee rekenen: Dan is alles al lang verbogen, en het verband uit kokers gedrukt.
Ook RVS heeft een rekgrens van ongeveer 240MPa. De treksterkte is ietsje hoger: 420 meestal.
S235 is de nieuwere benanming voor St 37, of Fe360, dat soort dingen. In de volksmond pisbakken ijzer. Het meest simpele wat je aan kunt komen.
Funfact: De naam pisbakkenijzer komt uit de tijd van de geëmailleerde stalen potten in de trein. Om het emaille goed te laten hechten, mocht het staal/ijzer niet veel koolstof bevatten. Zeker in de tijd van de "ijzeren" schepen. Dat is staal waarbij allerlei onzuiverheden onvoldoende verwijderd zijn door een hogere hoogoven temperatuur. Daardoor is het bros en niet/moeilijk te lassen. Door het lage koolstofgehalte is pisbakkenijzer relatief zacht, en minder sterk. Maar wel taai, wat het geschikt maakt voor allerlei niet-kritische toepassingen.
Funfact 2: De stijfheid (niet de sterkte) van staal wordt gekarakteriseerd door de Elasticiteitsmodulus. Die is voor alle (laag gelegeerde, dus niet RVS) hetzelfde.
Excel hier op aangepast.