Make or buy?
Zoals zo vaak, is deze vraag stellen hem beantwoorden, want meestal wordt te vaak te veel zelf gemaakt en te weinig uitbesteed. Het is een kwestie van specialisatie en differentiatie, ik ben beter met computers en verdien daar geld mee, en de door mij om zijn handigheid en technische inzichten hoog gewaardeerde Jan verdient met het opknappen van boten zijn boterham; ieder het zijne.
Voor mij is dit een ingrijpende reparatie c.q. ingrijpende verbetering (en daar is ook bij Jan geen garantie voor op een 55 jaar oud schip) in de constructieve kwaliteit van de Raccoon. Voor Jan is het een klusje waarmee hij mogelijk, tijdens de buien gedurende zijn deze week geplande schilderwerkzaamheden, deze week klaar is. Voor mij is het een snel boven mijn hoofd groeiend (gevoel) monsterwerk vol angsten (gevoel) dat ik onherstelbare (of veel ingrijpendere/uiteindelijk duurdere) schade aanbreng aan haar, want ze is een zij.
Inderdaad een lang en goed gesprek, waarbij alle hier (en elders) gesuggereerde, en m,i. convergerende, oplossingen de revue hebben gepasseerd. Wat een geweldig proces om dat met al die kennis hier op dit forum te hebben mogen beleven, en wat een waardevolle inzichten hebben jullie mij gebracht over, zoals ik het eerder al noemde, het krachtenspel tussen mastvoet en dek.
Jan heeft geadviseerd van onder te stutten. Hij maakt daar een stalen constructie voor. Hij dacht dat alleen al het inlamineren van aan de mastvoet geboute profielen voldoende zou zijn voor een "al veel betere" nieuwe verdeling van krachten over het dek. Het gehele, stevige, mastvoetbalkje lijkt recht, of een beetje meer naar BB-voor, naar beneden te zijn ingezakt. Precies waar Jan voor waarschuwt met "met stijver materiaal creeer je nieuwe breekpunten" en hij haalde een voorbeeld aan van met epoxy ingebouwde boegschroeven, die dan afbraken waar de epoxy overging in het meer kwetsbare polyester. En herhaalde nog eens dat polyester in weze flexibeler/buigbaarder is dan epoxy?
Jan dacht verder ook dat de schotten, ontworpen voor de draagkracht van de mastvoet/ondersteunende dekje?, gebruikt konden worden om dwarsbalkjes, eigenlijk ala het ontwerp van Helmsman, en daar een constructie in te lassen waar de mastvoet doorheen wordt gebout. De dwarsbalkjes zelf bevestigt hij dan (bouten/evt lamineren) tegen het plafond boven wc-tje en natte-ruimte. Een soort H-frame dwars door het midden waar de mastvoetbouten doorheen kunnen, bevestigd aan de schotten/hoekbalken/spanten van het gangetje, ik hoop dat het zo duidelijk is (en dat ik het goed begrepen heb, Jan heeft overigens mijn volledige vertrouwen en de vrijheid om gaande de weg tot andere inzichten/oplossing te komen).
Met alle hier opgedane kennis en mijn eerdere ervaringen met Jan ben ik er redelijk van overtuigd dat deze oplossing qua impact, zowel qua (doorloop)tijd, financieel en kwaliteit, een geschenk is dat ik maar beter met beide handen kan aanvaarden
En nu is het hoog tijd om naar mijn echte werk te gaan, in het kader van die eerder aangehaalde theorie van de economische specialisatie en differentiatie, al wil ik mij zeker verder blijven specialiseren in de prachtige multidisciplinaire wereld van de scheepstechniek en het onderhoud van kleine jachtjes en natuurlijk in het bijzonder de lieve en zo goed bij mij passende Raccoon!