Ilex schreef :
Los van wetgeving... Je moet nogal een eikel zijn of jezelf hoger plaatsen om als pleziervarend groot schip/bruine vloot het zondermeer vanzelfsprekend te vinden de (soms erg lang) wachtende kleintjes voor te mogen steken
Kijk, daar heb je het weer. Door het woordgebruik suggereren, dat er voorgedrongen wordt. Ook wanneer iedereen makkelijk in een sluis kan, blijken er juist bij de vele kleine pleziervaart veel voordringers te zijn. Want, bang uit onervarenheid, midden in de sluis, zelfs aan een trap vastmaken, niet aansluiten en vinden dat de rest van de wereld het maar moet bekijken en rekening met ze moet houden en noem maar op en niet snappen, dat een schip dat twee keer zo groot is en zonder koffiemolen nou eenmaal lastiger manouvreerbaar is dan dat van hen met een koffiemolen. Je snapt, hoop ik, dat ik generaliseer, want gelukkig, maar het lijkt een minderheid, geldt dit bepaald niet voor iedereen.
Wees sportief en spreek met de sluis af dat je hen laat voorgaan en zelf de volgende schutting afwacht (waarbij je wel als eerste in mag varen)
Het ging/gaat in dit deel van het draadje niet om de praktijk en hoffelijkheid maar om kennis van de regels. Natuurlijk is de soep niet zo heet als die wordt opgeschept en er is absoluut niets tegen soepel met elkaar omgaan (juist ervaren mensen, met kennis van de regels tonen vak soepelheid die bij zondagsvaarders vaak ver te zoeken blijkt). Maar wanneer mensen de regels niet kennen of verkeerd uitleggen kan dat (zeer) vervelende gevolgen hebben. Wanneer je niet weet dat je moet stoppen, wanneer iemand op een zebrapad wil oversteken of vind dat snelverkeer voorrang heeft op voetganger, is dat ook niet handig. Helaas bleek dat veel te veel mensen onvoldoende kennis hebben van regels op het water. Daardoor roepen ze in de praktijk ergernis op en bezorgen de hele pleziervaartsector een slechte naam. Leg je oor maar eens te luisteren bij de binnenvaartsector. De folders van "Varen doe je samen" worden niet voor niets bij sluizen aan de kleine pleziervaart uitgereikt. Dat "we" als pleziervaart gebruik mogen maken van de waterwegen die in eerste instantie voor de beroepsvaart zijn aangelegd en/of geschikt gemaakt en worden onderhouden is een groot goed, waar "we" als pleziervaart het voor "ons" niet zouden moeten willen verpesten, door maar wat aan te klooien en dan vervolgens moeten gaan klagen over mensen die wel hun best doen om het een beetje "gezellig" te houden.