lodewijk stegman schreef :
zeekraal schreef :
Ik denk dat als al mijn opmerkingen over waren gekomen zoals ik ze bedoelde je die context juist zou hebben ingeschat.
Wat de zin betreft die eindigt op, want...enz,enz. Ja.... en citeer nu eens verder.
Die zou ik hebben afgemaakt met jouw veronderstelling dat kortsluiting niet optreedt als je niet aan boord bent.
Ik heb de hele discussie gevolgd en ik had geen enkele behoefte om te reageren tot die opmerking.
We zijn het er (geloof ik) over eens dat een hoofdschakelaar een nuttig ding is. Voor jou slechts omdat je dan in één beweging de hele zaak stroomloos zet als je eraan wilt werken. Die dubbele veiligheid (zekering per afnemer èn hoofdschakelaar uit) vindt je onzin.
Dat mag je van mij vinden, maar ik zet de zaak dus wèl stroomloos als ik vertrek. Het kost niks en een dubbele veiligheid is altijd beter dan een enkele veiligheid. Talloze veiligheidsystemen hebben die getraptheid en ik vermoed zo maar dat dat niet voor niks is.
Ik geef eerlijk toe dat ik niet bovenmatig verstand heb van electrische installaties, maar ik heb wèl een bouwtechnische opleiding genoten en ik weet bijvoorbeeld dat constructeurs altijd met een veiligheidsfactor rekenen. In de tijd dat ik werd opgeleid was dat bij betonconstructies 1,8 of iets in die orde. In de praktijk werd de zaak dus bijna twee keer zo zwaar gewapend als in theorie nodig was, want bij het kiezen van de wapening (rond zoveel om de zoveel..) kwam je natuurlijk ook nooit precies op de vereiste cm2's uit en dan werd er naar boven afgerond. Er kunnen namelijk altijd bouwfouten gemaakt worden die, zonder dat iemand dat direct in de gaten heeft, een aanzienlijk deel van de vereiste draagkracht opsouperen.
Ik kan me zomaar voorstellen dat zoiets ook speelt bij electrische installaties. Ik weet ook niet precies hoe de vorige eigenaar de boel heeft aangelegd. Ik zie al die zekeringen wel zitten in mijn schakelkastje en er vliegt er nooit één uit, maar wat ie verder met de bedrading heeft gesjouwd is lastiger na te gaan.
Die dubbele veiligheid kan dus helemaal geen kwaad.
--
stegman
Bouwkundige opleiding? Hmm, kunnen we mekaar toch een handje geven.
Mag ik je conclusie dat ik een dubbele veiligheid
onzin vind nuanceren.
Ik heb gesteld dat bij een goed en degelijk uitgevoerde installatie het (eigenlijk) niet nodig is een hoofdschakelaar uit te zetten en aangegeven dat de reden dat men dit
toch doet vaak gelegen is in "je weet maar nooit". Dat vertaal ik als gebrek aan vertrouwen in, en kennis van de installatie. En dat bevestig je in je laatste zin. Dat jij vervolgens elke keer als je van boord gaat de schakelaar omzet? Natuurlijk! Je zou zot zijn als je dat niet deed.
Overigens vind ik je vergelijk met veiligheids factoren in andere sectoren wel aardig. Ik heb die zelf ook wel eens gemaakt. Jij verondersteld dat men die veiligheid ook bij elektrische installaties waarborgt. Een logische gedachte. In de praktijk blijkt kennelijk dat een simpele groepenverdeling met zekering en schakelaar daarvoor voldoende is.
Maar terug naar het inconsequente.
Ik doe een gokje maar denk dat je kennis van je installatie thuis niet groter is dan die van je boot. Zet je elke keer als je naar de boot gaat thuis de hoofdschakelaar uit? Ik denk het niet. Sterker nog, afhankelijk van de ouderdom van je woning zit er, net als in tienduizenden andere woningen in ons zo geliefde vaderland, zelfs helemaal geen hoofdschakelaar in. Ik zou moeten nagaan wanneer dat in de voorschriften is opgenomen maar in woningen vanaf 19?? zit’íe wel. En weet je wat dan vervolgens weer zo raar is? Dat toen niet werd voorgeschreven in alle oudere installaties alsnog die schakelaar te monteren. Trek je conclusie!
Dus Stegman, je bent inconsequent!
Eén troost, je bent het met velen, waaronder ik.
Ik beschouw dat als een simpele constatering, en niet als verwijt.
Nu kun je daar op verschillende manieren op reageren.
Je kunt het als de grootst mogelijke belediging en aantasting van je goede naam beschouwen die je ooit ten deel is gevallen. Een zodanig ernstige aanval op je integriteit dat elke vorm van commentaar gerechtvaardigd is.
Je kunt ook je wenkbrauwen optrekken en met een grijns op je gezicht zeggen: “Verrek zeg, zo kan je het ook bekijken “.
Beide reacties zijn positief.
In het eerste geval, als je toch aan het lijnen bent, is de energie niet tevergeefs gespendeerd.
En het resultaat van de tweede mogelijkheid? Misschien een stukje bewustwording.
Meer bedoelingen heb ik niet met mijn opmerkingen.
Grt,Leo.
P.S.
We hebben het altijd over kortsluiting als het grote gevaar bij elektrische installaties.
Nu wil ik de discussie niet opjagen, misschien ook wel, maar ik denk dat kortsluiting maar zelden de oorzaak is van brand.
Zoals ik al eerder schreef is de energie die in de vonk vrijkomt tussen het moment dat kortsluiting tot stand komt en de zekering er uit is gevlogen zo gering dat die nauwelijks de omgeving opwarmt. En dat moet toch echt eerst gebeuren voor de boel in de fik vliegt.
Volgens mij zijn de grote boosdoeners warmteontwikkeling in slechte contacten en overbelasting. En die treden nu juist op als de apparatuur in bedrijf is.