Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 15:33 #309715

zeekraal schreef :
Free Bird schreef :
Veiligheid. Er zitten toch ook afsluiters op de huiddoorvoeren?

Lijkt me een totaal verkeerde vergelijking.
Dan snap jij het ook niet.
Die zekeren de slangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 15:35 #309716

Ik zie niet één onderbouwde reden waarom het fout is.

In m´n laatste reactie: Variabele hoofdzekering.

Vind ik handig, hoeft niemand na te doen.
De zekeringen zitten op hun plaats En aangesloten, ze vallen niet uit m´n vingers en het doosje raakt niet leeg, ( ook niet door uitlenen aan de buren)

Wat is daar nu mis mee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 15:50 #309723

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
een variabele hoofdzekering kan niet/bestaat niet.

theoretisch kan het met matched pairs welke aangesloten zitten op kabels waarvan de weerstand op het traject waar ze aan de bron zitten en tot het weer samen komt identiek is.

in andere gevallen kan een zekering niet variabel zijn. je kan wel bijvoorbeeld 5 zekeringen nemen van verschillende waarden en d.m.v. een standen schakelaar de gewenste zekering kiezen.

en automaten.. top tot ze stuk gaan... dan kan je niet ff bij de buren een glaszekeringetje lenen.

meer ga ik er niet over zeggen. alles is al besproken.
Laatst bewerkt: 15 aug 2012 16:07 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 15:51 #309724

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
Saeftinghe schreef :
Rened 100,
Ik schreef : over de hoofdschakelaar staan meerdere zekeringen om de bedrading te beschermen. Dat iedere verbruiker een eigen zekering heeft lijkt me zo vanzelfsprekend dat zoiets niet hoeft genoemd te worden. Dat er ook een accu aan zit heb ik ook niet opgeschreven, leek me ook vanzelfsprekend.
Vind ik nogal een kromme vergelijking. Ja, dat er een accu in zit lijkt me nogal wiedes. Wie is er nu bezig met dit topic belachelijk te maken? Je hebt ook niet geschreven dat het op een boot zat, lijkt me ook nogal voor de hand liggend. Maar ik vind het namelijk helemaal niet zo logisch dat je alles dubbel gezekerd hebt.
Nu ben ik wel benieuwd of de zekeringen naar je verbruikers smeltzekeringen of automatische zekeringen zijn. Want het lijkt mij veel logischer om daar gewoon automatische zekeringen te gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 17:18 #309756

Rened 100, Alles automaat hoor, je kunt gerust zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 17:30 #309760

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Free Bird schreef :
zeekraal schreef :
Free Bird schreef :
Veiligheid. Er zitten toch ook afsluiters op de huiddoorvoeren?

Lijkt me een totaal verkeerde vergelijking.
Dan snap jij het ook niet.
Die zekeren de slangen.
Nu gebruik je het goede woord. In de elektrotechniek gebruik je voor het zekeren (tegen te hoge stroom) toch geen afsluiter/hoofdschakelaar.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 15 aug 2012 17:59 #309765

zeekraal schreef :
Free Bird schreef :
zeekraal schreef :
Free Bird schreef :
Veiligheid. Er zitten toch ook afsluiters op de huiddoorvoeren?

Lijkt me een totaal verkeerde vergelijking.
Dan snap jij het ook niet.
Die zekeren de slangen.
Nu gebruik je het goede woord. In de elektrotechniek gebruik je voor het zekeren (tegen te hoge stroom) toch geen afsluiter/hoofdschakelaar.
Pfffff, wat een gezever.

De vraag was: waarom zou je een hoofdschakelaar toepassen?

Een uit staande hoofdschakelaar bij mij verzekerd me er van dat er op de installatie geen spanning staat.

Een dichte afsluiter verzekerd mij er van dat er geen druk op de slang staat.

Moeilijk hè?
Laatst bewerkt: 15 aug 2012 18:01 door Free Bird overleden 2016.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 07:53 #309923

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Ik blijf nog even zeveren als je het niet erg vindt.
Waarom/wanneer wil jij je installatie spanningsloos maken?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 08:58 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 08:07 #309935

Nee, vind ik niet erg. Alles is hier met een vette knipoog toch?

Om dezelfde reden waarom ik ook mijn afsluiters dicht draai.
De vergelijking vind ik erg goed opgaan eigenlijk.

Als er een slang knapt als ik er niet ben wil ik niet dat de boot vol loopt.
Als er een sluiting ontstaat wil ik ook geen brand.

Dus, zet ik de hoofdschakelaars uit als ik de boot verlaat. De motor kan dan ook niet worden gestart.

Er zijn situatie denkbaar waarbij sommige gebruikers aan moeten blijven staan, b.v. een bilgepomp of andere vormen van bewaking. Dan zou ik die buiten de hoofdschakelaar om aansluiten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 15:45 #310108

Saeftinghe,

het probleem met je stotzen is, dat het zou KUNNEN zijn dat het niet zo werkt als jij wilt.
Als je 1 stotz 'in' hebt staan: geen probleem, nette oplossing.
Heb je er meer dan 1 'in' staan, dan KAN het zo zijn dat, door verschil in interne weerstand van de stotz, de ene bijv. 60% van de stroom, en de andere 40% van de stroom doorlaat (maar het verschil kan ook groter of kleiner zijn).
Is de stroom die er loopt nou groter is dan de afschakelstroom van 1 stotz, dan KAN het zijn dat er daardoor 1 stotz uit knalt. Dan loopt die te hoge stroom voor 1 stotz, WEL door 1 stotz, en knalt die er dus ook uit.

Het is dus niet gevaarlijk (hooguit dat ineens ALLES aan boord uitgaat, dat zou ik zelf 'niet prettig' vinden), maar ik snap ook echt niet wat het oplevert. Waarom zou je eerst een stotz aan willen zetten als je de fohn wilt gebruiken?

Ik heb gewoon 1 zware hoofdzekering met enorm dikke kabels naar een hoofdschakelaar. Naast die zekering heb ik een reserve vastgemaakt, zodat ik niet hoef te zoeken mocht de zekering eruit klappen. Overigens moet je dan natuurlijk altijd eerst kijken waardoor die zekering geklapt is, en dat probleempje oplossen, anders klapt de volgens gelijk ook weer...

Reinier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 16:24 #310126

  • rverkaik
  • rverkaik's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 287
Ronaldl schreef :

Omdat er schepen rondvaren met de - pool van de akku aan de romp maar ook schepen zijn met de + pool aan de romp, is het gevaarlijk om een algemeen advies in deze te geven.

Wat gebeurt er als een schip met min pool aan de romp naast een schip met de pluspool aan de romp afmeert. Of misschien hoeft dit niet eens want het water ertussen geleidt ook - er vanuit gaand dat er wel ergens electrisch kontakt zal zijn( schroef(as)e.d. en geen isolerende verf :whistle:

Ronald (V)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 16:30 #310127

  • Capolavoro
  • Capolavoro's Profielfoto
rverkaik schreef :
het water ertussen geleidt ook

dat heet een 'boat battery'
groet
t
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 16:42 #310132

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
rverkaik schreef :
Wat gebeurt er als een schip met min pool aan de romp naast een schip met de pluspool aan de romp afmeert.
Volgens mij zal er niet veel gaan gebeuren, aangezien er geen sprake is van een gesloten circuit. Tenzij de plus van de min-pool-romp-boot verbonden wordt met de min van de plus-pool-romp-boot.
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 16:43 door rened100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 17:08 #310143

Reinier,

Doet me deugd, iemand die begrijpt wat BEDOELD wordt.

Het is een ´gegroeide´ situatie.
Ik moest nogal wat problemen oplossen in de omgeving.
Daar had iemand een sleutel 17 uit de hand laten vallen, precies op de accu kabel contacten, de sleutel was een beetje vervormd door de stroom. Kabels geen isolatie meer.
Verdere schade viel wel mee.

Van andermans fouten leren is een stuk handiger dan ze eerst zelf te moeten maken.

Ik zet dus een stotz over de uitstaande hoofdschakelaar, niet ter bescherming van verbruikers, ter bescherming van de (goed uitgevoerde) bekabeling. (het topic onderwerp)

De ankerlier, de verwarming en nog een paar dingen hebben ieder hun eigen stotz. Een rijtje stotzen op een railtje, daar zet je heel eenvoudig iets bij.Is zeer overzichtelijk en netjes.

Algemeen verbruik max 20 A. Is ruim boven het standaard verbruik.

Maar dan komt er een verbruiker bij, een waterkoker, een haardroger, een elktrisch pannetje etc.
Bedoelt om op walstroom te gebruiken.
Maar is er bemanning die niets van de (schaarsheid ten anker) van boot stroom begrijpt. Die zetten van alles aan zonder te beseffen dat er geen onuitputtelijke centrale aan hangt.
Om dat te beheersen dus een paar extra stotzen over de hoofdschakelaar, waarmee ik stroomverbruik automatisch beperk wanneer de motor niet voor stroom zorgt.

En zeker die 4 x 20 A is echt niet tot op een paar tiende Amp netjes verdeeld over alle stotzen.
Maar het moet toch voor iedereen duidelijk zijn dat de totaal stroom in de buurt van de 80 Amp. zal liggen.
En of dat nu iets meer of minder is maakt geen zak uit. Wanneer het verbruik 65 A is gebeurt er niets, bij verbruik rond de 80 A zal eerst de geringste stotz uitvallen en onmiddellijk de anderen.
En dat is precies de bedoeling. Eigenlijk is het bedoeld om een kortsluiting ergens in de kabelboom vóór de verbruiker zekeringen op te vangen. Maar waarom niet een nevenfunctie van een variabele zekering?
Dus feitelijk een variabele zekering, met stappen van 20 A.

De laadstromen lopen via ANDERE (ook andere kleur) kabels en hebben eigen zekeringen.
Dit houdt het overzichtelijk en de laadstroom van de generator wordt niet onderbroken wanneer het verbruikers circuit wordt onderbroken.
Ook wel fijn wanneer de generator heel blijft bij een storing in het verbruikers circuit.

En geloof me, ik weet echt waarover het gaat. Er zijn nog héél véél scheepjes waar zeer veel aan de elektra mankeert.
Ik heb er frequent een onder handen hier in de omgeving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 17:55 #310158

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Philip schreef :
Een hoofdschakelaar wordt (ook bij auto's) ook wel eens in de min gezet. Daarom zie je ook wel eens de naam massa schakelaar opduiken. Soms is dat praktischer omdat er meteen al aftakkingen lopen vanaf de accu pool die je ook wilt uitzetten. Met de min is dan meteen echt alles uit, maar dat is soms ook juist weer niet de bedoeling. Ikzelf prefereer de plus.

Dus echt fout kun je het niet doen. Als je het zelf maar weet wat je doet en hoe het zit.

Niet alleen specifiek voor Philip;
Een grote schakelaar in de MIN (-) heet een werkschakelaar en is principieel niet bedoeld als hoofd schakelaar.
Een werkschakelaar is voor een monteur, die bij werkzaamheden de sleutel in zijn zak kan steken uit voorzorg voor zijn eigen veiligheid, opdat niemand kan starten.
Deze schakelaar hoort op of naast de motor te zitten

Dat een dergelijke schakelaar ook kan werken als hoofdschakelaar is mooi meegenomen.

Hoofdschakelaar in de plus (+) bij de accu, achter de (grote) hoofdzekering.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 17:55 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 17:57 #310160

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Hen3 schreef :
Volgens mij is echte vraag nog niet beantwoord! De overweging van de TS om aan de negatieve draad te zekeren in plaats van de positieve kant was dat de elektronen van - naar + bewegen en de - kant dus eerder passeren.

Dat de elektronen van - naar + bewegen klopt helemaal, maar dat de stroom eerder stopt met stromen als je de - onderbreekt en niet de + klopt niet. Zodra de stroomkring is onderbroken is het potentiaalverschil weg en stroomt er direct niets meer. Het maakt dan totaal niet uit op welke plaats in de stroomkring die onderbreking zit (bij de + / - of ergens in het midden). Het is echt niet zo dat de stroom past stopt als alle elektronen bij de onderbreking naar buiten zijn gevlogen of zo... Dat meestal de + wordt gezekerd heeft (al genoemd) vooral te maken met het feit dat een stalen casco (of autocarrosserie) meestal ook aan de - hangt en de stroomkring dan ook gezekerd is als een + draad het staal zou raken.


Daarnaast heeft de elektronensnelheid niets te maken met stroomsnelheid. De geleider (koperdraad) zit vol met elektronen. Zodra er een potentiaalverschil is gaan deze bewegen naar de + kant. Zie het als een buis met knikkers (of een volle waterslang). Als er aan de ene kant een knikker bij gaat komt er aan de ander kant onmiddellijk een knikker uit. Feitelijk is de werkelijke snelheid waarmee elektronen zich door een koperleiding bewegen zelfs zeer laag... eerder in m/h dan m/s...

Ik mag toch niet hopen dat jouw koperdraden vol met elektronen zitten, bij mij zitten ze vol met atomen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:01 #310162

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Saeftinghe schreef :
Wat is er mis met zekeringen over de (+) hoofdschakelaar?
Ik heb daar een aantal stotzen (merknaam) parallel over staan, de hoofdschakelaar staat af.
Afhankelijk van het aantal zekeringe dat IN staat kan ik stroom afnemen.

Normaal staat er één IN van 20 A. (hoofdschakelaar UIT)
Wanneer de dames de haardroger (inverter) willen gebruiken, dan moeten er meerdere IN staan.
Een Stotz is weer koel in de tijd dat nodig is om er te komen en kan direct gereset worden, dus niet zoeken naar smelt zekeringen, die altijd op zijn, of verstopt liggen.
Reset je een Stotz onterecht, dan opent hij direct weer, dat kan best handig zijn bij het probleem opsporen.


Dit beveiligd de bedrading. Schakelt iemand (onbedoeld) een grote verbruiker in, dan tript de Stotz en staat die verbruiker niet onbemerkt lange tijd stroom te trekken.
De hoofdschakelaar kan eventueel gesloten worden, dan zijn de Stotzen buiten werking (b.v. starten op de huishoud accu)

De enige kabel die (nog) niet is gezekerd is de startmotor kabel, Maar ook dat zou nog mogelijk zijn. B.V. 3 of 4 63 A Stotzen parallel.

De laad circuits hebben hun eigen zekeringen en hun eigen kleur draad, (groen)

We snappen helemaal wat je bedoeld, maar klinkt wel een beetje alsrommelaar.
Ondanks dat je het onderbouwd, zou ik het nog maar niet tegen je verzekering vertellen.
Niet echt een zorgeloos onbeheerd systeem lijkt me....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:07 #310163

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Free Bird schreef :
Er zijn situaties waar het wel nuttig is (dat heb ik niet meteen gezegd om tactische redenen ;) ).
Zie: www.ipdgroup.com.au/WMS/Upload...%20in%20Parallel.pdf

Maar op een boot komt dat niet voor (misschien op dat bootje van die Microsoft pief, de Falcon?)

Voordeel kan zijn dat de warmte ontwikkeling verspreid wordt en dus de thermische trip later werkt.
Ook is de contact weerstand mogelijk lager dan van 1 zekering.

Parallel werkt wel, prima zelfs. maar dan de hefbomen wel koppelen, zodat alles uitschakelt. Alleen dan mag het.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:08 #310164

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
[quote="Capolavoro" post=309653

sterker, het is érg raar.
en ook nog nutteloos en gevaarlijk


t[/quote]

Waarom?
Met welke onderbouwing?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:13 #310170

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
hypervisor schreef :

en automaten.. top tot ze stuk gaan... dan kan je niet ff bij de buren een glaszekeringetje lenen.

Dit is eem opmerking die kant nog wal raakt en getuigd van gebrek aan realiteitsbesef.

Een Automaat op DIN-rail gaat decennia mee, zonder corrosie of mankementen.
Een glaszekering krijgt allerlei kuren zoals oxide, tin-pest etc.

Jachten zooi uit de de paneeltjes is niet serieus te nemen, maar nemen jullie beet. Je reinste zwendel en zooi, hoe duur ook.

Geen onzin graag.......
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 18:15 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:18 #310171

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
zeekraal schreef :
Ik blijf nog even zeveren als je het niet erg vindt.
Waarom/wanneer wil jij je installatie spanningsloos maken?

Bij verlaten van het object (schip) en werkzaamheden waarbij dit de veiligheid vergroot.
Je bent er dan zeker van dat er geen onvoorziene lekstroompjes meer lopen of zeker van dat je geen fouten kan maken tijdens elektrische werkzaamheden.

De pro-actieve veiligheids gedachte is in dit draadje ver te zoeken.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:20 #310172

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
ReinierZeilt schreef :
Saeftinghe,

het probleem met je stotzen is, dat het zou KUNNEN zijn dat het niet zo werkt als jij wilt.
Als je 1 stotz 'in' hebt staan: geen probleem, nette oplossing.
Heb je er meer dan 1 'in' staan, dan KAN het zo zijn dat, door verschil in interne weerstand van de stotz, de ene bijv. 60% van de stroom, en de andere 40% van de stroom doorlaat (maar het verschil kan ook groter of kleiner zijn).
Is de stroom die er loopt nou groter is dan de afschakelstroom van 1 stotz, dan KAN het zijn dat er daardoor 1 stotz uit knalt. Dan loopt die te hoge stroom voor 1 stotz, WEL door 1 stotz, en knalt die er dus ook uit.

Het is dus niet gevaarlijk (hooguit dat ineens ALLES aan boord uitgaat, dat zou ik zelf 'niet prettig' vinden), maar ik snap ook echt niet wat het oplevert. Waarom zou je eerst een stotz aan willen zetten als je de fohn wilt gebruiken?

Reinier

Ja.... en wat is hier nu gevaarlijk aan? alleen maar lastig, soms...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:24 #310174

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
fsd schreef :
...of zeker van dat je geen fouten kan maken tijdens elektrische werkzaamheden.
Uhm, fouten kun je nog wel maken hoor. Maar de consequenties zijn wat minder op dat moment. Misschien komt dat dan nog als je de schakelaar weer sluit ;)
Maar een vallende sleutel of nog niet gefixeerd draadje zal geen probleem geven.
Laatst bewerkt: 16 aug 2012 18:37 door rened100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:36 #310180

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
rened100 schreef :
fsd schreef :
...of zeker van dat je geen fouten kan maken tijdens elektrische werkzaamheden.
Uhm, fouten kun je nog wel maken hoor. Maar de consequenties zijn wat minder op dat moment. Misschien komt dat dan nog als je de schakelaar weer sluit ;)
Maar een vallende sleutel of nog niet gefixeerd draadje zal geen probleem geven.
[/quote]

Geen bier of drank drinken voor het werken helpt ook!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:39 #310182

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
fsd schreef :
Geen bier of drank drinken voor het werken helpt ook!
Klopt helemaal. Maar sinds ik een nieuwe hartklep heb drink ik eigenlijk toch bijna geen alcohol meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl