Wat de calorische waarde van de knipoog betreft zette je me even op het verkeerde been FreeBird. Waarschijnlijk te wijten aan mijn overgevoeligheid maar nu toch weer geheel gerust gesteld.
Om niet voortdurend korte vraagjes beantwoord te zien met even korte antwoorden wil ik je wel mijn diepere zielenroerselen toevertrouwen aangaande de vraag waarom een hoofdschakelaar (of juist niet).
Een hoofdschakelaar is niet van invloed op het veilig functioneren van de installatie.
Uiteraard zal een dreigende kortsluiting niet optreden als de schakelaar uitstaat maar dan gebeurt het wel als je weer aan boord bent.
Het argument dat je de motor niet kunt starten lijkt me voor een dief nauwelijks een argument om zijn afkeurenswaardige voornemens niet op je boot uit te proberen. Het heeft ook niets met de veiligheid van je installatie te maken.
Ik denk trouwens niet dat we van mening verschillen v.w.b. het gemak waarmee een hoofdschakelaar te saboteren is
Helaas, of misschien gelukkig, realiseren weinig mensen zich de werkelijke functie van een hoofdschakelaar n.l. het spanningsloos kunnen maken van een installatie voor het geval er aan gewerkt moet worden.
Dat mensen toch elke keer de hoofdschakelaar uitzetten heeft te maken met onzekerheid over en/of onbekendheid met de installatie.
Als je er naar vraagt is het antwoord meestal, “voor het geval ik vergeten ben alle verbruikers uit te zetten of misschien zit er ergens wel een stille gebruiker of loopt er een lekstroompje, die mijn accu leeg trekt”.
In het eerste geval toch wat slordig zo je boot achter te laten en in het tweede geval ken je simpelweg je installatie niet.
Ik ben van mening dat bij een goed aangelegde en beheerde installatie het eigenlijk niet nodig is de boordspanning af te schakelen.
Die enkele keer dat je aan de installatie wil werken kun je net zo makkelijk één van de accuklemmen los maken.
Bespaart bovendien een storingsbron. Met name die bekende, met die rode sleutel, is best gevoelig voor vervuiling. Doordat er bij die schakelaar een koperstrip op twee contacten wordt gedrukt wordt vuil dat er tussen terecht komt niet weg geschuurd zoals bij schakelaars waarbij de contacten over elkaar schuiven.
En tot slot, is er iemand die thuis ooit de hoofdschakelaar uitzet?
Slimmeriken zullen misschien opmerken dat er thuis altijd voorzieningen zijn die niet uitgezet kunnen worden maar vergeten dan, dat die groepen waarop dat soort voorzieningen niet zijn aan gesloten, ook niet worden uit gezet.
Zo,….. nu even eerlijk zijn.
Mijn accubatterij bestaat uit 2 stuks van 120 Ah die beiden, middels een hoofdschakelaar (en nog zo’n sleutelding ook
), op een centrale spanningsrail zijn aangesloten die van voor tot achter door de boot loopt en op de benodigde plaatsen van aftakkingen is voorzien (motor, verlichting in diverse groepen, koelkast, motor hefkiel, lier maststrijk installatie (24 Volt), vallier enz). Komt straks als het lukt nog een schootlier bij (ook 24 Volt). Kortom, de hele reutemeteut op één accu.
Ooit ook wel netjes elke keer de hoofdschakelaar uit gezet (ja zeker) maar in de loop van de jaren is mijn installatie, laat ik maar zeggen, ietwat geëvolueerd.
Het komt er nu op neer dat, wanneer ik de hoofdschakelaars uit zet, er maar één accu op het zonnepaneel is aangesloten terwijl ik ze toch allebei vol wil hebben. Dus zet ik ze niet meer uit.