Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 16 aug 2012 18:46 #310184

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
rened100 schreef :
fsd schreef :
Geen bier of drank drinken voor het werken helpt ook!
Klopt helemaal. Maar sinds ik een nieuwe hartklep heb drink ik eigenlijk toch bijna geen alcohol meer.

Dus laat je ook geen sleutels vallen!. :unsure:
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 08:08 #310290

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Wat de calorische waarde van de knipoog betreft zette je me even op het verkeerde been FreeBird. Waarschijnlijk te wijten aan mijn overgevoeligheid maar nu toch weer geheel gerust gesteld.

Om niet voortdurend korte vraagjes beantwoord te zien met even korte antwoorden wil ik je wel mijn diepere zielenroerselen toevertrouwen aangaande de vraag waarom een hoofdschakelaar (of juist niet).

Een hoofdschakelaar is niet van invloed op het veilig functioneren van de installatie.
Uiteraard zal een dreigende kortsluiting niet optreden als de schakelaar uitstaat maar dan gebeurt het wel als je weer aan boord bent.
Het argument dat je de motor niet kunt starten lijkt me voor een dief nauwelijks een argument om zijn afkeurenswaardige voornemens niet op je boot uit te proberen. Het heeft ook niets met de veiligheid van je installatie te maken.
Ik denk trouwens niet dat we van mening verschillen v.w.b. het gemak waarmee een hoofdschakelaar te saboteren is


Helaas, of misschien gelukkig, realiseren weinig mensen zich de werkelijke functie van een hoofdschakelaar n.l. het spanningsloos kunnen maken van een installatie voor het geval er aan gewerkt moet worden.
Dat mensen toch elke keer de hoofdschakelaar uitzetten heeft te maken met onzekerheid over en/of onbekendheid met de installatie.
Als je er naar vraagt is het antwoord meestal, “voor het geval ik vergeten ben alle verbruikers uit te zetten of misschien zit er ergens wel een stille gebruiker of loopt er een lekstroompje, die mijn accu leeg trekt”.
In het eerste geval toch wat slordig zo je boot achter te laten en in het tweede geval ken je simpelweg je installatie niet.
Ik ben van mening dat bij een goed aangelegde en beheerde installatie het eigenlijk niet nodig is de boordspanning af te schakelen.
Die enkele keer dat je aan de installatie wil werken kun je net zo makkelijk één van de accuklemmen los maken.
Bespaart bovendien een storingsbron. Met name die bekende, met die rode sleutel, is best gevoelig voor vervuiling. Doordat er bij die schakelaar een koperstrip op twee contacten wordt gedrukt wordt vuil dat er tussen terecht komt niet weg geschuurd zoals bij schakelaars waarbij de contacten over elkaar schuiven.
En tot slot, is er iemand die thuis ooit de hoofdschakelaar uitzet?
Slimmeriken zullen misschien opmerken dat er thuis altijd voorzieningen zijn die niet uitgezet kunnen worden maar vergeten dan, dat die groepen waarop dat soort voorzieningen niet zijn aan gesloten, ook niet worden uit gezet.

Zo,….. nu even eerlijk zijn.
Mijn accubatterij bestaat uit 2 stuks van 120 Ah die beiden, middels een hoofdschakelaar (en nog zo’n sleutelding ook :laugh: ), op een centrale spanningsrail zijn aangesloten die van voor tot achter door de boot loopt en op de benodigde plaatsen van aftakkingen is voorzien (motor, verlichting in diverse groepen, koelkast, motor hefkiel, lier maststrijk installatie (24 Volt), vallier enz). Komt straks als het lukt nog een schootlier bij (ook 24 Volt). Kortom, de hele reutemeteut op één accu.
Ooit ook wel netjes elke keer de hoofdschakelaar uit gezet (ja zeker) maar in de loop van de jaren is mijn installatie, laat ik maar zeggen, ietwat geëvolueerd.
Het komt er nu op neer dat, wanneer ik de hoofdschakelaars uit zet, er maar één accu op het zonnepaneel is aangesloten terwijl ik ze toch allebei vol wil hebben. Dus zet ik ze niet meer uit.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 08:11 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 08:20 #310292

[quote="fsd" post=
Ik mag toch niet hopen dat jouw koperdraden vol met elektronen zitten, bij mij zitten ze vol met atomen.[/quote]

Tja en in elk koperatoom zitten nu eenmaal 29 electrpnen waarvan er twee meedoen aan de stroomgeleiding. Die twee springen in feite van het ene koperatoom naar het andere en worden aangevuld vanuit de minpool.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 14:38 #310376

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
YELLOW BOAT schreef :
[quote="fsd" post=
Ik mag toch niet hopen dat jouw koperdraden vol met elektronen zitten, bij mij zitten ze vol met atomen.

Tja en in elk koperatoom zitten nu eenmaal 29 electrpnen waarvan er twee meedoen aan de stroomgeleiding. Die twee springen in feite van het ene koperatoom naar het andere en worden aangevuld vanuit de minpool.
Ad[/quote]

Tja, gelukkig worden ze op tijd aangevuld, anders hadden we weer een ionen overschot :)

Waar zo'n hoofdschakelaar al niet goed voor is.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 15:30 #310378

TS is allang afgehaakt, voor de rest wordt er ook niet veel nuttigs meer bjgedragen....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 16:30 #310389

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
roozeboos schreef :
TS is allang afgehaakt, voor de rest wordt er ook niet veel nuttigs meer bjgedragen....

Maar wat wil je Roos, als er überhaupt getwijfeld wordt aan het nut van een hoofdschakelaar.
Dan haakt vrijwel iedereen af.

Ik denk dat het goede antwoordt al prima in de draad stond...
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 16:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 16:50 #310394

misschien moet er een schakelaar in het hoofd om... :)

-- hadnogzovoorgenomenniettereageren....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 16:54 #310396

roozeboos schreef :
misschien moet er een schakelaar in het hoofd om... :)

-- hadnogzovoorgenomenniettereageren....

Ook ik -- hadnogzovoorgenomenniettereageren....

Dan maar een citaat uit ISO10133 (Small craft — Electrical systems — Extra-low-voltage d.c.installations)

--begin citaat--
Battery-disconnect switch
6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries, connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group of batteries.
The following constitute exceptions:
a) outboard-powered craft with circuits for engine starting and navigation lighting only;
b) electronic devices with protected memory and protective devices such as bilge-pumps and alarms, if individually protected by a circuit-breaker or fuse as close as practical to the battery terminal;
c) ventilation exhaust blower of engine/fuel-tank compartment if separately protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal;
d) charging devices which are intended to be used when the craft is unattended (e.g. solar panels, windgenerators) if individually protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal.

-- einde citaat --

zal ook wel weer niet kloppen omdat de elektronen niet in alle Europese land de zelfde kleur hebben... :)
Laatst bewerkt: 17 aug 2012 16:56 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 17 aug 2012 17:15 #310406

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
keeszeiler schreef :
Dan maar een citaat uit ISO10133 (Small craft — Electrical systems — Extra-low-voltage d.c.installations)

--begin citaat--
Battery-disconnect switch
6.1 A battery-disconnect switch shall be installed in the positive conductor from the battery, or group of batteries, connected to the supply system voltage in a readily accessible location, as close as practical to the battery or group of batteries.
The following constitute exceptions:
a) outboard-powered craft with circuits for engine starting and navigation lighting only;
b) electronic devices with protected memory and protective devices such as bilge-pumps and alarms, if individually protected by a circuit-breaker or fuse as close as practical to the battery terminal;
c) ventilation exhaust blower of engine/fuel-tank compartment if separately protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal;
d) charging devices which are intended to be used when the craft is unattended (e.g. solar panels, windgenerators) if individually protected by a fuse or circuit-breaker as close as practical to the battery terminal.

-- einde citaat --

zal ook wel weer niet kloppen omdat de elektronen niet in alle Europese land de zelfde kleur hebben... :)

Niks mis mee, toch? Prima citaat met dito inhoud.

Die verd*mde vrije jongens ook in zo'n koperdraad :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 18 aug 2012 06:57 #310517

aanvulling, die ISO heb ik hier www.erikdeman.de/manuals/ISO10133.pdf gevonden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 20 aug 2012 05:26 #310903

zeekraal schreef :
...Een hoofdschakelaar is niet van invloed op het veilig functioneren van de installatie...
Nee, maar het juiste gebruik ervan wél. Zoals fsd al schreef, dat heet pro-actieve veiligheid.

En bij een plotseling probleem snel de schakelaar uit kunnen zetten is toch veiliger dan eerst sleutel 10 opzoeken, dan de matrassen van het bed te halen om de de accuklemmen los te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 20 aug 2012 09:17 #310967

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Free Bird schreef :
zeekraal schreef :
...Een hoofdschakelaar is niet van invloed op het veilig functioneren van de installatie...
Nee, maar het juiste gebruik ervan wél. Zoals fsd al schreef, dat heet pro-actieve veiligheid.

En bij een plotseling probleem snel de schakelaar uit kunnen zetten is toch veiliger dan eerst sleutel 10 opzoeken, dan de matrassen van het bed te halen om de de accuklemmen los te maken.

Maar in dat geval heb je het niet meer over een goed uitgevoerde installatie. Ik kan me zo vlug geen calamiteit voorstellen die niet door goed geplaatste zekeringen wordt opgevangen en nogmaals, als je installatie zodanig is dat je je boot niet achter durft laten zonder het boordnet spanningsloos te maken loop je toch wel risico als je aan boord bent.
Pro-actief betekend m.i. het uitzetten als er aan gewerkt moet worden en dat kan ook door de accu los te koppelen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 20 aug 2012 09:33 #310973

zeekraal schreef :
..Maar in dat geval...
We zullen het niet eens worden. Ik voel me gesterkt door mijn kennis (jouw onderschrift!), de meningen van anderen en de voorschriften/aanbevelingen.
Dus laten we er maar over ophouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 20 aug 2012 09:40 #310974

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
een hoofdschakelaar moet altijd aanwezig zijn. op een goed bereikbare plek zo kort mogelijk op de accu. nog voor de hoofdzekering. dit staat in de iso.

met wat pech als je boot verbrand en de oorzaak daarvan is kortsluiting,

wat nou als de verzekering constateerd dat er geen hoofdschakelaar aanwezig was.
dan wordt er gewoon niet uitbetaald.

ik ben zelf van mening dat je je met stroom/gas/brandstof aan boord altijd aan de iso normen moet houden al is het alleen maar om jezelf in te dekken.
Laatst bewerkt: 20 aug 2012 09:41 door hypervisor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 20 aug 2012 18:17 #311173

fsd schreef :
ReinierZeilt schreef :
Saeftinghe,

het probleem met je stotzen is, dat het zou KUNNEN zijn dat het niet zo werkt als jij wilt.
Als je 1 stotz 'in' hebt staan: geen probleem, nette oplossing.
Heb je er meer dan 1 'in' staan, dan KAN het zo zijn dat, door verschil in interne weerstand van de stotz, de ene bijv. 60% van de stroom, en de andere 40% van de stroom doorlaat (maar het verschil kan ook groter of kleiner zijn).
Is de stroom die er loopt nou groter is dan de afschakelstroom van 1 stotz, dan KAN het zijn dat er daardoor 1 stotz uit knalt. Dan loopt die te hoge stroom voor 1 stotz, WEL door 1 stotz, en knalt die er dus ook uit.

Het is dus niet gevaarlijk (hooguit dat ineens ALLES aan boord uitgaat, dat zou ik zelf 'niet prettig' vinden), maar ik snap ook echt niet wat het oplevert. Waarom zou je eerst een stotz aan willen zetten als je de fohn wilt gebruiken?

Reinier

Ja.... en wat is hier nu gevaarlijk aan? alleen maar lastig, soms...

Misschien over het woordje 'niet' heen gelezen? B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 21 aug 2012 09:00 #311316

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
hypervisor schreef :
een hoofdschakelaar moet altijd aanwezig zijn. op een goed bereikbare plek zo kort mogelijk op de accu. nog voor de hoofdzekering. dit staat in de iso.

met wat pech als je boot verbrand en de oorzaak daarvan is kortsluiting,

wat nou als de verzekering constateerd dat er geen hoofdschakelaar aanwezig was.
dan wordt er gewoon niet uitbetaald.

ik ben zelf van mening dat je je met stroom/gas/brandstof aan boord altijd aan de iso normen moet houden al is het alleen maar om jezelf in te dekken.

Je laatste opmerking is uiteraard helemaal juist en maakt mijn opvatting wat theoretisch.

Maar toch nog even over een mogelijke kortsluiting. Als dat tot de mogelijkheden behoort zal dat niet optreden als je niet aan boord bent. Dan gebeurt het dus als je wel aan boord bent. Laten we hopen niet midden op zee. Heb ik toch liever dat mijn bootje in de haven af brand hoe jammer dat voor de buren ook is.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 21 aug 2012 09:01 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 21 aug 2012 09:16 #311326

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
zeekraal schreef :
Maar toch nog even over een mogelijke kortsluiting. Als dat tot de mogelijkheden behoort zal dat niet optreden als je niet aan boord bent. Dan gebeurt het dus als je wel aan boord bent. Laten we hopen niet midden op zee. Heb ik toch liever dat mijn bootje in de haven af brand hoe jammer dat voor de buren ook is.
Nee, dat is helaas ook een theoretische opmerking. Ik heb al teveel gevallen van brand op boten meegemaakt als gevolg van kortsluiting, terwijl de eigenaar niet aan boord was.
Boten bewegen altijd, ook als ze stilliggen. Als het een beetje waait trilt de verstaging of de mast eens een beetje, enz. Noem het allemaal maar op. De grens tussen wèl en géén kortsluiting is flinterdun en als er eenmaal een vlamboogje wordt getrokken en het begint te knetteren gaat het snel van kwaad tot erger.
Hoofdschakelaar dus. En het hele circuit stroomloos zetten als je van boord gaat. Punt!

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 09:09 #311686

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
Inderdaad, een beginnend onheil, wat zich meestal aankondigt door rook en stank merk ik liever op als ik er bij ben, mogelijk is er dan nog iets tegen te doen. Hoofdschakelaars (die bij onze Dehler in de min-leiding zijn opgenomen) gaan dus altijd uit als we weg zijn. En dan bedoel ik uiteraard niet als ik even naar een terrasje ga voor een verkoelend biertje....
Over het nut van parallel geschakelde zekeringen/automaten heb ik zo mijn bedenkingen. Als mijn boot zo groot is dat ik niet merk dat iemand in zijn onwetendheid een föhn aanzet zal de capaciteit van de accubank ook wel dusdanig groot zijn dat ik daar geen last van heb....
Voor de rest: vrijheid, blijheid. Doe wat je denk dat goed is, ik hoop dat je verzekering er in geval van (brand)schade net zo makkelijk over denkt.
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 09:15 door Hans60.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 13:56 #311810

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
Hans60 schreef :
Inderdaad, een beginnend onheil, wat zich meestal aankondigt door rook en stank merk ik liever op als ik er bij ben, mogelijk is er dan nog iets tegen te doen. Hoofdschakelaars (die bij onze Dehler in de min-leiding zijn opgenomen) gaan dus altijd uit als we weg zijn. En dan bedoel ik uiteraard niet als ik even naar een terrasje ga voor een verkoelend biertje....
Over het nut van parallel geschakelde zekeringen/automaten heb ik zo mijn bedenkingen. Als mijn boot zo groot is dat ik niet merk dat iemand in zijn onwetendheid een föhn aanzet zal de capaciteit van de accubank ook wel dusdanig groot zijn dat ik daar geen last van heb....
Voor de rest: vrijheid, blijheid. Doe wat je denk dat goed is, ik hoop dat je verzekering er in geval van (brand)schade net zo makkelijk over denkt.

De aversie van parallel geschakelde zekering zit meer tussen onze oren, maar maakt het niet onveilig.
Ik zou er ook niet voor kiezen, maar in geval van nood kan dat prima.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 14:54 #311826

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
Als ik op quote klik zie ik heel korte de tekst van de post waarop ik wil reageren. Weet iemand hoe dat komt?

Dus doe ik het maar zonder die tekst.

Stegman.
Die kans is klein. Maar theoretisch, oftewel 0, niet.
Wat wel theoretisch is, of liever gezegd zou moeten zijn is je omschrijving van een kortsluitng.
De grens tussen wel en geen kortsluiting is flinterdun. Met alle respect maar het is me niet duidelijk wat je daar nu precies mee bedoeld. Maar de grens tussen, of er daarna brand ontstaat, of niet behoort niet flinterdun te zijn.
Je hebt het over een vlamboog trekken, knetteren en snel van kwaad tot erger. Wat was dat dan voor installatie? Compleet zonder zekeringen zeker.
De enige keer dat ik ooit een een kortsluiting heb gehad (was de hoofd schakelaar vergeten uit te zetten, dom hé) was dat een klap, een vonk en verder niets meer. Een dergelijke kortsluiting veroorzaak geen vonk, laat staan een vlamboog, die de omgeving voldoende opwarmt om die in brand te zetten.

Hans60.
Sleep de verzekering er bij en je zit op het nivo van wanneer een manchet van een saildrive verwisseld moet worden of een Volvo-seal, je verstaging of een gasslang. Heb daar geen behoefte aan. Bekijk het voorlopig nog even vanuit de technische hoek.
Verder ben je niet helemaal consequent. Zou er in dat uurtje dat je van dat pilsje geniet dan (proost overigens) geen rare dingen kunnen gebeuren?

Groetjes maar weer, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 15:49 #311838

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
zeekraal schreef :
Als ik op quote klik zie ik heel korte de tekst van de post waarop ik wil reageren. Weet iemand hoe dat komt?
Je beschrijft het fenomeen als iets dat niet zo zou horen te zijn. 'Quote' is gewoon engels voor 'citaat'. Dit tekst hoor je niet "heel kort" te zien. Die moet gewoon blijven staan en vervolgens kun jij je antwoord eraan toevoegen. Als dat niet zo is doe je iets verkeerd.
Dus doe ik het maar zonder die tekst.
Prima hoor.
Die kans is klein. Maar theoretisch, oftewel 0, niet.
Wat wel theoretisch is, of liever gezegd zou moeten zijn is je omschrijving van een kortsluitng.
De grens tussen wel en geen kortsluiting is flinterdun. Met alle respect maar het is me niet duidelijk wat je daar nu precies mee bedoeld. Maar de grens tussen, of er daarna brand ontstaat, of niet behoort niet flinterdun te zijn.
Je hebt het over een vlamboog trekken, knetteren en snel van kwaad tot erger. Wat was dat dan voor installatie? Compleet zonder zekeringen zeker.
Nee, op mijn boot heeft natuurlijk elk aangesloten apparaat of een groep lampen zijn eigen zekering. Of de boten waarop ik brand heb zien uitbreken dat ook hadden, weet ik niet.
Waar het om gaat is dit: in tegenstelling tot wat jij beweert, ontstaat kortsluiting niet alleen maar als je aan boord bent.
Verder heeft ELKE normale electrische installatie een hoofdschakelaar. Het is buiten een extra veiligheid ook handig als je aan de installatie wilt rommelen. Je kunt zaken ook groepgewijs uitschakelen natuurlijk, maar volledig stroomloos zetten is soms wel zo handig. Verder maak je een eind aan mogelijke aanwezige lekstroompjes.
Een hoofdschakelaar is gewoon een nuttig ding. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 15:59 #311843

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29434
lodewijk stegman schreef :
Een hoofdschakelaar is gewoon een nuttig ding. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?

--
stegman

Rustig Steg,

Je hebt gelijk
Je kan een koe makkelijker iets AANleren, dan een mens iets AFleren.
Mensen die de pro-actieve veiligheids klik niet hebben, krijgen die ook niet meer....
Besteed je energie aan iets zinvollers :)
Dit hele draadje is al tot in het belachelijke.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 22 aug 2012 16:01 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 22 aug 2012 16:13 #311847

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27778
fsd schreef :
Rustig Steg,
IK BEN RUSTIG! hahaha..

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 23 aug 2012 14:46 #312148

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3457
lodewijk stegman schreef :
zeekraal schreef :
Een hoofdschakelaar is gewoon een nuttig ding. Dat is toch niet zo moeilijk te snappen?

--
stegman

Heb je ergens in mijn posts gelezen dat ik dat ontken?

Wat je tip over de Quote-knop betreft. Die doet het nu in eens weer wel. Ik ben me er niet van bewust dat ik andere keren iets anders heb gedaan???
Het is toch niet veel moeilijker dan het omzetten van een hoofdschakelaar?

Grt, Leo.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Plaats van de hoofdschakelaar/hoofdzekering 23 aug 2012 14:50 #312150

  • rened100
  • rened100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 125
zeekraal schreef :
Het is toch niet veel moeilijker dan het omzetten van een hoofdschakelaar?
Hmm, ironisch genoeg was deze quote dan niet gelukt :)
Laatst bewerkt: 23 aug 2012 14:51 door rened100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.197 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl