Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Radiostrategie voor de coppelia

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 10:09 #464570

WADnWIND schreef :
Koezt schreef :


Dolstra een specialist? waarin, dozenschuiven en bling bling verkopen? :whistle: :laugh: :laugh:

GK; gewoon een kwestie van juiste manier van bewerken :evil: :)

Ik geloof dat jij de laatste paar dagen wel weer in een afkraakmodus zit of niet? :huh:
Ik ken anders niet veel webshops die zoveel info geven (ook GK niet en die heeft ook geen Aircell 7).
Bovendien gebruik ik die "rommel" connectoren al 10 jaar zonder problemen maar wel met gebruik van siliconenvet en zelfvulcaniserende tape.
En ik kan ook een beetje solderen.... ;)

Natuurlijk zijn er anderen en ook wel betere maar dan meteen maar alles andere afkraken? :angry:
Wat ik daarvan vind heb ik al in een ander draadje geschreven. :P
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 10:12 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 10:12 #464572

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7676
Yellow Boat schreef :
Ik geloof dat jij de laatste paar dagen wel weer in een afkraakmodus zit of niet? :huh:
Natuurlijk zijn er anderen en ook wel betere maar dan meteen maar alles andere afkraken? :angry:
Wat ik daarvan vind heb ik al in een ander draadje geschreven. :P
Ad

Ja, Ad, datzelfde valt mij ook vaak op. WnW lijkt wel vaak van een heel andere league te zijn dan wij watersporters.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 10:18 #464574

boarderbas schreef :
AIS (ontvanger) en Navtex: Nasa inkoopactie..

Helaas... AIS transponder is verplicht, ontvanger niet....

Dure hobby zeg....je hoeft echt je best niet te doen om 1000 pegels uit te geven... pfff

Er zijn al prima transponders voor onder de 500 Euro hoor.
Maar daar heb je wel alleen echt wat aan als je al een plotter hebt om e.e.a. weer te geven.
Maar dat is sowieso veel beter dan een dure transponder met zo'n eigen "radar" scherm.
Daar is al een ander draadje over gweest.
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 10:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 14:21 #464683

Transponder zend AIS signal, een ontvanger zet het op een schermpje....

Onvanger is niet verplicht, transponder wel..en die zijn duur.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 14:27 #464685

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31652
Sunday schreef :
Yellow Boat schreef :
Ik geloof dat jij de laatste paar dagen wel weer in een afkraakmodus zit of niet? :huh:
Natuurlijk zijn er anderen en ook wel betere maar dan meteen maar alles andere afkraken? :angry:
Wat ik daarvan vind heb ik al in een ander draadje geschreven. :P
Ad

Ja, Ad, datzelfde valt mij ook vaak op. WnW lijkt wel vaak van een heel andere league te zijn dan wij watersporters.

Zullen wel de donkere dagen zijn :unsure:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 14:39 #464697

Oeps dubbel :blush:
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 16:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 14:41 #464698

boarderbas schreef :
Transponder zend AIS signal, een ontvanger zet het op een schermpje....

Onvanger is niet verplicht, transponder wel..en die zijn duur.

Ehhh wat bedoel je nou precies?
Dat een scherm voor een transponder verplicht is of zo?
Dat geldt misschien voor A transponders maar niet voor B transponders die "wij" gebruiken.Bijv. Kniest verkoopt er ook meerdere zonder scherm :http://www.georgekniest.nl/Catalogus/Navigatie+%C2%A7+elektronica/AIS/AIS+transponder+Class+B/productgroep.aspx

En transponders zijn nog niet verplicht voor pleziervaartuigen . Hoewel sinds kort of binnenkort al wel op de binnenwateren voor , ik meen , langer dan 15 meter (kan ook 20 zijn).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 15:52 #464729

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
Transponder is kennelijk wel verplicht voor die ISAF wedstrijdcategorie waarvoor Boarderbas de Coppelia wil klaarstomen. En als je toch een transponder wilt aanschaffen, zou ik vooral op kwaliteit selecteren en wat minder op prijs. De kwaliteitsverschillen zijn groot, de prijsverschillen niet zo groot. Toxiq heeft vorig jaar vrij uitgebreid onderzoek gedaan, dat kan je vast hier nog wel terugvinden.
Schermpje eraan knopen kan altijd nog, of je kiest je marifoon zo dat die de AIS ontvangst doet (SH 2100 GX).
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 15:53 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 07 dec 2013 16:38 #464755

Apae schreef :
Transponder is kennelijk wel verplicht voor die ISAF wedstrijdcategorie waarvoor Boarderbas de Coppelia wil klaarstomen. En als je toch een transponder wilt aanschaffen, zou ik vooral op kwaliteit selecteren en wat minder op prijs. De kwaliteitsverschillen zijn groot, de prijsverschillen niet zo groot. Toxiq heeft vorig jaar vrij uitgebreid onderzoek gedaan, dat kan je vast hier nog wel terugvinden.
Schermpje eraan knopen kan altijd nog, of je kiest je marifoon zo dat die de AIS ontvangst doet (SH 2100 GX).

Ja dat snap ik maar dat hoeft toch geen dure A-transponder te zijn of een B voor kleine beroepsvaartuigen?
En die test van Toxic... was dat waar die Easy AIS dingen er zo slecht vanaf kwamen?Dat was toch WADnWIND? Die fotos ken ik wel.
Maar die goedkope van Kniest ( OEM producten van SRT trouwens die ook aan o.a. True Heading levert) zijn toch prima?
Complete test interesseert me wel want ik denk nog steeds over een transponder.
Ad
Laatst bewerkt: 07 dec 2013 16:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 08 dec 2013 12:50 #465043

Ok, ik ben dus niet duidelijk.

Er zijn zo ik zie twee fincties: AIS zenden en AIS van anderen onvangen

Een zender heet een transponder
Een onvanger een ontvanger. Een ontvanger heeft alleen zin als je er een schermpje op aan sluit om te zien wat je ontvangt, een transponder zend alleen je data.

Die zender is dus verplicht voor ISAF.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 08 dec 2013 13:01 #465047

boarderbas schreef :
Ok, ik ben dus niet duidelijk.

Er zijn zo ik zie twee fincties: AIS zenden en AIS van anderen onvangen

Een zender heet een transponder
Een onvanger een ontvanger. Een ontvanger heeft alleen zin als je er een schermpje op aan sluit om te zien wat je ontvangt, een transponder zend alleen je data.

Die zender is dus verplicht voor ISAF.

Dat snap ik allemaal best hoor.
Alleen heb je zowel zenders(zijn trouwens tegenwoordig altijd gecombineerde zendontvangers ofwel transponders , vroeger waren het geloof ik inderdaad soms twee aparte apparaten ) met als zonder eigen scherm net als ontvangers.

Alleen is de info van een eigen scherm (dus zonder kaartachtergrond!) veel minder duidelijk dan op een kaartpoltter.

En ISAF plicht of niet. Ik neem aan dat voor de ISAF een gewone (= beduidend goedkopere) B-transponder (dat is dus ook een zender!) die speciaal voor niet door de overheden AIS plichtige schepen is ontwikkeld voldoende is .
Dan hoef je niet een veel duurdere beroeps A of B transponder te kopen.

Overigens is niet elke zender een transponder hoor.
Een transponder is altijd een combinatie van zender en ontvanger.
nl.wikipedia.org/wiki/Transponder
Ad
Laatst bewerkt: 08 dec 2013 13:03 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 08 dec 2013 13:34 #465055

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31652
boarderbas schreef :
Ok, ik ben dus niet duidelijk.

Er zijn zo ik zie twee fincties: AIS zenden en AIS van anderen onvangen

Een zender heet een transponder
Een onvanger een ontvanger. Een ontvanger heeft alleen zin als je er een schermpje op aan sluit om te zien wat je ontvangt, een transponder zend alleen je data.

Die zender is dus verplicht voor ISAF.

Een AIS zend-ontvanger is een transponder. Er zit niet altijd een scherm op een transponder. Uit een transponder komt dezelfde ontvangst data als uit een losse ontvanger.

Losse AIS zender heb je alleen voor roei en visbootjes.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 08 dec 2013 21:31 #465244

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Vwb de ontvangst van weerberichten: wij hebben ons vorig jaar tijdens de CAM prima gered met de langegolf op de autoradio die aan boord ingebouwd zit. Overal op de Noordzee konden we een weerbericht ontvangen.

Die berichten hadden we vaak een stuk meer aan dan die op de Navtex.

Maar dat kan ook per tocht verschillen misschien, want op de terugweg tig keer per dag de Navtex-berichten gelezen en nooit naar de radio geluisterd ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 06:20 #465279

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8884
boarderbas schreef :
Ok, ik ben dus niet duidelijk.

Er zijn zo ik zie twee fincties: AIS zenden en AIS van anderen onvangen

Een zender heet een transponder
Een onvanger een ontvanger. Een ontvanger heeft alleen zin als je er een schermpje op aan sluit om te zien wat je ontvangt, een transponder zend alleen je data.

Die zender is dus verplicht voor ISAF.

Ben even op zoek geweest naar waar je statement van de verplichte AIS transponder vandaan komt. Ik vind dit document:

www.sailing.org/tools/document...12Parts1to605012012-[11791].pdf

Daarin vind ik de indeling van categorien op pag 8, en een regel over AIS op Pag 34. Daar staat dat voor cat 0 een A klasse AIS verplicht is, voor cat 1 en 2 een transponder, en voor cat 3 een transponder is aanbevolen.

In het document over cat 5 staat niets over AIS:

www.sailing.org/tools/documents/OSR2012AppJ06122011-[11804].pdf

Mijn vraag: waar heb je dit vandaan?

Edit: Oeps. Wel goed lezen, Joop. :blush:
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 07:45 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 07:06 #465294

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
boarderbas schreef :
Mijn geliefde Coppelia ga ik ISAF CAT2 klaarstomen.
Misschien dus uit het document dat je gevonden hebt Joop?
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 07:06 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 07:44 #465308

Hatseflats.

Twee opties:

EasyTRX2-IS
Waarom? Ingebouwde GPS, ingebouwde splitter, ondergetekende heeft verduzie in de kwaliteit van het apparaat.
Geen gemieter met extra GPS antennes en losse splitters. Kost dan wel €739,-, maar dan is het ook klaar.

OceanSat of AdvanSea stransponder
Kost €499,-. Een stuk goedkoper. Geen splitter

Nu lees ik wisselende menigen over het plaatsne van een AIS antenne op de hekstoel. Daar moet zowiezo een antenne komen als noodantenne voor de VHF. Stel ik volg de menigen dat de AIS hier prima werkt, dan heb ik geen splitter nodig.

Maar ja, aan welke mening hecht je waarde he...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 08:05 #465318

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
boarderbas schreef :
Hatseflats.

Nu lees ik wisselende menigen over het plaatsne van een AIS antenne op de hekstoel. Daar moet zowiezo een antenne komen als noodantenne voor de VHF. Stel ik volg de menigen dat de AIS hier prima werkt, dan heb ik geen splitter nodig.

Maar ja, aan welke mening hecht je waarde he...

Dan van mij ff geen mening, maar een ervaring: Dutch Rose heeft een aparte AIS antenne op de hekstoel, op ongeveer 3 meter hoogte. Deze kan inderdaad ook als noodantenne worden omgeplugd. Maar nu over de AIS ontvangst: ik zie over het algemeen andere boten die AIS verzenden op grote afstand. In ieder geval meer dan 10 mijl. Ik heb nog niet gehad dat ik verrast werd door een boot die ik niet eerder had gezien en die op AIS plotseling binnen een paar mijl opdook. In tegendeel, ik zie (als ik het afstandfilter uitzet) boten vaak op veel grotere afstand. Het record was vorig jaar een grote vrachtboot die ik op 60 mijl afstand op het scherm zag. Dat geloofde ik eerst niet, maar als je bedenkt dat zijn AIS antenne waarschijnlijk heel hoog zit, dan is het opeens best voorstelbaar.

Kortom, (nu weer mening :) ) AIS antenne op de hekstoel is wat mij betreft een goede oplossing!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 08:25 #465326

Snelem, ik neig er inderdaad sterk naar. 2 meter carbonpijpje met een VHF antenne er op lijkt me erg mooi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 08:33 #465329

snelem schreef :
boarderbas schreef :
Hatseflats.

Nu lees ik wisselende menigen over het plaatsne van een AIS antenne op de hekstoel. Daar moet zowiezo een antenne komen als noodantenne voor de VHF. Stel ik volg de menigen dat de AIS hier prima werkt, dan heb ik geen splitter nodig.

Maar ja, aan welke mening hecht je waarde he...

Dan van mij ff geen mening, maar een ervaring: Dutch Rose heeft een aparte AIS antenne op de hekstoel, op ongeveer 3 meter hoogte. Deze kan inderdaad ook als noodantenne worden omgeplugd. Maar nu over de AIS ontvangst: ik zie over het algemeen andere boten die AIS verzenden op grote afstand. In ieder geval meer dan 10 mijl. Ik heb nog niet gehad dat ik verrast werd door een boot die ik niet eerder had gezien en die op AIS plotseling binnen een paar mijl opdook. In tegendeel, ik zie (als ik het afstandfilter uitzet) boten vaak op veel grotere afstand. Het record was vorig jaar een grote vrachtboot die ik op 60 mijl afstand op het scherm zag. Dat geloofde ik eerst niet, maar als je bedenkt dat zijn AIS antenne waarschijnlijk heel hoog zit, dan is het opeens best voorstelbaar.

Kortom, (nu weer mening :) ) AIS antenne op de hekstoel is wat mij betreft een goede oplossing!

Inderdaad is op zee of andere grote wateren 2 of 3 meter hoogte prima voor een AIS antenne.Bovendien zit de antenne bij grote schepen hoog zat zodat je rijkwijdte daal wel goed zit.
Echter bijv. wanneer er eilanden of andere obstakels in de buurt zijn die wat hoger zijn dan die 3 meter zul je toch AIS signalen missen.
En juist die zijn interessant want die schepen zie je immers ook niet op een radar (als je die hebt).
Vooral bijv. tussen de scheren in Zweden en Noorwegen kan zoiets erg fijn zijn als er plotseling een snelle veerboot om de hoek komt. :woohoo:
VHF radiogolven gaan nu eenmaal heelaas niet door land en bergen.
Vraag maar eens aan Sjaak ( svalk) , die gaat ook over van een antenne op de hekpreekstoel naar een splitter. ;) En niet voor niets!
Ad
Aardig voorbeeldje met dank aan René Vleut;
Goed , deze is goed te zien en de bergen zijn ook voor een masttop montage wat aan de hoge kant :ohmy: :ohmy: maar je begrijpt wel wat er gebeuren kan als die om de hoek komt aanrazen(en dat doen ze hoor!)
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 08:40 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 08:44 #465335

Er moet altijd wat te wensen over blijven Yellow Boat. In mijn portomonnee kijkende denk ik; dat ondervang je beter door goed zeemanschap dan te vertrouwen op AIS...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 09:11 #465346

boarderbas schreef :
Er moet altijd wat te wensen over blijven Yellow Boat. In mijn portomonnee kijkende denk ik; dat ondervang je beter door goed zeemanschap dan te vertrouwen op AIS...

Ehhh , dat moet je dan maar eens aan die veerboot kapiteins vertellen.
Ik heb al diverse keren meegemaakt dat ze zonder snelheid te minderen tussen twee scheren uit komen hoor, zowel in Noorwegen als vooral in Zweden.
Overigens , in Zweden heeft de marine met van die gecamoufleerde snelboten er ook een handje van.Heelaas hebben die vaak de AIS niet aan staan :evil:
En daar doe je niks tegen met je goeie zeemanschap! :ohmy:
Maar uiteraard is je eigen snelheid zo laag dat je sowieso weinig kunt doen.
Gelukkig zeil je in dat soort gebieden niet zo vaak anders is effe een noodstop ook niet echt simpel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 09:31 #465352

boarderbas schreef :
Er moet altijd wat te wensen over blijven Yellow Boat. In mijn portomonnee kijkende denk ik; dat ondervang je beter door goed zeemanschap dan te vertrouwen op AIS...

helemaal met je eens, goed zeemans schap stopt in mijn ogen zo gauw je bijna alleen gaat vertrouwen op speeltjes. schermpjes.

het is in mijn ogen ook verkeerd dat steeds meer organisatoren die electronica gaan voorschrijven, mensen gaan denken dat het zo hoort en nemen het valse veiligheids gevoel aan voor normaal. maar het is nu eenmaal zo.

ik ga nog steeds, zolang die nog goed werken , uit van mijn eigen zintuigen, oren en ogen. ik zet , zogauw ik op open water/oceaan ben, en geen scheeps verkeer meer verwacht , die stroom vreters zelfs uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 10:26 #465371

sietse-ten schreef :
boarderbas schreef :
Er moet altijd wat te wensen over blijven Yellow Boat. In mijn portomonnee kijkende denk ik; dat ondervang je beter door goed zeemanschap dan te vertrouwen op AIS...

helemaal met je eens, goed zeemans schap stopt in mijn ogen zo gauw je bijna alleen gaat vertrouwen op speeltjes. schermpjes.

het is in mijn ogen ook verkeerd dat steeds meer organisatoren die electronica gaan voorschrijven, mensen gaan denken dat het zo hoort en nemen het valse veiligheids gevoel aan voor normaal. maar het is nu eenmaal zo.

ik ga nog steeds, zolang die nog goed werken , uit van mijn eigen zintuigen, oren en ogen. ik zet , zogauw ik op open water/oceaan ben, en geen scheeps verkeer meer verwacht , die stroom vreters zelfs uit.

Waarom nu al die negatieve antwoorden op goedbedoelde , en geen foutieve , bijdragen? :huh:
Uiteraard bedoel ik niet dat je alleen op de AIS vertrouwd maar ik kan je vertellen dat het wel degelijk een grote bijdrage aan de veiligheid op het water geeft.Bijv. bij het kruisen van een TSS is het een heel nuttige hulp.
Trouwens, Midden op zee of oceaan kan AIS juist nuttig zijn omdat je daarmee ook een alarm in kunt stellen voor het geval dat er een groot schip te dichtbij komt.
Natuurlijk kan dat ook met radar maar die gebruikt wel in de regel heel wat meer stroom!

Naar mijn mening moet je gewoon gebruik maken van de hulpmiddelen die er zijn en dan kan zeker een AIS ontvanger ( en die zijn er voor plotterweergave al voor een prikkie) absoluut bijdragen aan de veiligheid.

Maar nogmaals ; uiteraard blijft uitkijken zeer belangrijk.
Ad
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 10:28 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 10:36 #465375

Ad. waar.

AIS ontvanger heb je zelf het meeste aan. De ISAF schrijft alleen een AIS zender voor. Uit veiligheid. Begrijpelijk.

Ik ga denk ik voor een 2 meter stokje met een spriet achterop varen. Als de jaren me meezitten met deze boot kan ik altijd nog eenvoudig een splitter aanschaffen en de AIS van boven halen.

Zo'n stokje lost nu vpoor mij 2 problemen op. Noodantenne VHF en AIS.

Ik meen te lezen dat een SRC voldoende is. Dus dat is de volgende stap. Eerst halen en meer leren, dan dingen kopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 10:42 #465377

Ik volg Snelem in z'n ervaring: Ook ik heb een VHF-antenne op ongeveer 3 meter boven de waterlijn. Nooit problemen mee gehad. Ik zie alles wat ik wil zien. Welliswaar met een klasse-A AIS, maar dat maakt voor de ontvangst niet uit. Op open zee heb ik ook geen behoefte om targets op 40 mijl of meer te zien...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.174 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl