Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Radiostrategie voor de coppelia

Re: Radiostrategie voor de coppelia 09 dec 2013 21:25 #465624

Blijkbaar verwaterd er veel door discussie, even op een rijtje:
EasyTRX2-IS
Waarom? Ingebouwde GPS, ingebouwde splitter, ondergetekende heeft verduzie in de kwaliteit van het apparaat.
Geen gemieter met extra GPS antennes en losse splitters. Kost dan wel €739,-, maar dan is het ook klaar.

OceanSat of AdvanSea stransponder
Kost €499,-. Een stuk goedkoper. Geen splitter

ICM met een carbon pijp van 2 m op de hek met een extra VHF antenne er op. Normaal voor de AIS (in geval van optie 2), in nood als noodantenne VHF (bij ontmasting)

Bij optie 1 kan ik nog een losliggende antenne met kabel in een kastje overwegen om in geval van nood aan te sluiten en vast te binden aan wat er maar nog rechtop moge staan.

VHF: - hierbij geregeld
AIS: - we laten het even bij het bovenstaande
Weerberichten - ?
Laatst bewerkt: 09 dec 2013 21:28 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 05:50 #465661

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
boarderbas schreef :
Blijkbaar verwaterd er veel door discussie, even op een rijtje:
EasyTRX2-IS
Waarom? Ingebouwde GPS, ingebouwde splitter, ondergetekende heeft verduzie in de kwaliteit van het apparaat.
Geen gemieter met extra GPS antennes en losse splitters. Kost dan wel €739,-, maar dan is het ook klaar.

OceanSat of AdvanSea stransponder
Kost €499,-. Een stuk goedkoper. Geen splitter

ICM met een carbon pijp van 2 m op de hek met een extra VHF antenne er op. Normaal voor de AIS (in geval van optie 2), in nood als noodantenne VHF (bij ontmasting)

Bij optie 1 kan ik nog een losliggende antenne met kabel in een kastje overwegen om in geval van nood aan te sluiten en vast te binden aan wat er maar nog rechtop moge staan.

VHF: - hierbij geregeld
AIS: - we laten het even bij het bovenstaande
Weerberichten - ?

Wat gebruik je voor navigatie (buiten GPS) nog een tablet of laptop? Nog bepaalde 'race' software of weather routing?

/Robert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 07:25 #465673

Zoals vermeldt heb ik een boord pc. Een Thinkpad X41.

Moet nog gevuld worden met SW. Geen racesoftware.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 08:12 #465695

snelem schreef :
De experts mogen het zeggen, maar ik meen dat AIS (ook die voor de pleziervaart verkocht worden) elke 90 seconden een update van plaats, snelheid en koers geeft in combinatie met de MMSI.
De overige gegevens (naam, soort boot, en bij beroepsvaart allerlei verdere info) wordt veel minder vaak verzonden.

Hier staat van alles in(geen ongekende van het forum ;) )
www.pve-holland.com/wms/fm/use...p1se109utop1gkh2.pdf
Fraai PDF'je trouwens. ;)
Hangt dus ook af van de snelheid en dus ook of je vaart of niet.
Wat trouwens wel kan is dat de ontvanger een update(heet dacht ik slot?) mist als het "te druk is" , dan kan het dus best eens bijna twee keer zo lang duren.
Ad
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 09:07 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 08:41 #465703

Die zeven minuten van mij kloppen blijkbaar niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 09:04 #465709

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
Yellow boat, die link geeft bij mij een boodschap: "file not found".

Heb je de file ook op een andere manier beschikbaar, ik ben wel benieuwd...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 09:06 #465710

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8399
de link mist een "f" op het eind...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 09:08 #465713

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Link aangepast, werkt nu wel.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 09:11 #465714

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6120
Weerberichten ? Marifoon, of gewone radio. Wil je sjiek ? Navtex ontvanger. Wil je poepsjiek ? Weerkaarten op je laptop mbv een ssb ontvanger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 09:19 #465717

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
AIS zenden is belangrijker dan het op een schermpje kunnen zien, wat dat betreft stel je de goede prioriteiten Bas. Immers al die boten die al heel ver weg voor je wijken hoef je niet meer van te zien dat ze eraan komen. Ben je eenmaal een beetje uit de kust dan zal je met een transponder geen groot schip tegenkomen, alleen een verdwaalde visser, maar die zijn toch te onvoorspelbaar om wat aan AIS-weergave te hebben.

Enige moment dat ik de uitlezing heb gebruikt op een retourtje Noorwegen was voor de Nederlandse kust met het oversteken van het TSS thv Texel. In je eentje in het donker met lichtweer onder zeil werkte dat wel super. Ik zat onderhand de helft van de tijd binnen ;-)

Vwb je antenne op de koolstof paal, mooi maar wel kwetsbaar natuurlijk. Je hebt een smalle kont, dus de kans dat je 'm kraakt tegen een sluismuur of een paal is gelukkig klein. Maar de kans dat die paal er niet meer staat nadat je mast overboord is gegaan lijkt me aanzienlijk. Ook een flink foutje (vd bemanning uiteraard ;-) ) met de spi zou de paal kunnen kraken. In de achterstag is wat dat betreft misschien nog wel handiger, dan heb je geen extra objecten die in de weg kunnen zitten.
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 09:19 door FMJ.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 10:05 #465727

Faran schreef :
Link aangepast, werkt nu wel.

Hé bedankt Faran. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 10:17 #465729

FMJ schreef :
AIS zenden is belangrijker dan het op een schermpje kunnen zien, wat dat betreft stel je de goede prioriteiten Bas. Immers al die boten die al heel ver weg voor je wijken hoef je niet meer van te zien dat ze eraan komen. Ben je eenmaal een beetje uit de kust dan zal je met een transponder geen groot schip tegenkomen, alleen een verdwaalde visser, maar die zijn toch te onvoorspelbaar om wat aan AIS-weergave te hebben.

Enige moment dat ik de uitlezing heb gebruikt op een retourtje Noorwegen was voor de Nederlandse kust met het oversteken van het TSS thv Texel. In je eentje in het donker met lichtweer onder zeil werkte dat wel super. Ik zat onderhand de helft van de tijd binnen ;-)

Vwb je antenne op de koolstof paal, mooi maar wel kwetsbaar natuurlijk. Je hebt een smalle kont, dus de kans dat je 'm kraakt tegen een sluismuur of een paal is gelukkig klein. Maar de kans dat die paal er niet meer staat nadat je mast overboord is gegaan lijkt me aanzienlijk. Ook een flink foutje (vd bemanning uiteraard ;-) ) met de spi zou de paal kunnen kraken. In de achterstag is wat dat betreft misschien nog wel handiger, dan heb je geen extra objecten die in de weg kunnen zitten.

Mmm , ik heb toch wel een beetje andere ervaring maar wel alleen met een ontvanger.
ten eerste is het (zoals al eerder door anderen geschreven) juist zo dat grote schepen al lang voordat ze opvallen vaak een kleine koersverandering toepassen om jou als zeiler netjes uit te wijken , wat toch wel fijn is om te kunnen zien. Ten tweede hangt het natuurlijk erg af van waar je vaart.
Ik ben ook deze zomer ( voor de 8ste keer trouwens) naar Noorwegen geweest maar steek daarvoor altijd het Skagerak over(vaar normaliter dagtochten).
En dan is een AIS weergave op bijv. je plotter toch wel erg fijn want er varen daar vrij veel en snelle schepen.
En vooral tussen Hanstholm en Mandal barst het af en toe van de vissers en ik ben die daar nog maar zelden tegen gekomen zonder AIS.
Zelfs de kleintjes (dagvissers) hebben tegenwoordig al vaak AIS , o.a. die voor de Deense westkust.
Kijk maar eens op dit plaatje van de situatie tussen Hirtshals en Arendal.
De schepen dichter bij Hirtshals en de Noorse kust zijn vrijwel allemaal grote vrachtschepen en die in het midden vrijwel uitsluitend vissers(kun je zien een de rare koersen en dat ze vaak op een kluitje boven een grote school vis zitten :lol: ).Ook zijn er twee veerboten ( in tegengestelde richting)onderweg via vrijwel dezelfde route als ik (groene lijn) en een daarvan (net boven Hirtshals) was een snelle met 38 knopen!
Zeg nu dus niet dat je niks aan AIS hebt op een plotter. :dry:
Ad
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 10:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 10:47 #465742

FMJ,

Hoe doe je dat handig een marifoonantenne in je achterstag? Heb je daar een plaatje oid van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 11:18 #465754

Misschien net als het hijsen van een vlag ( met vlaggestok en al) tot in/boven de masttop?
Maar een zelfgemaakte klem lijkt me ook best simpel.
Aleen ga je dan weer voorbij aan het advies om niet een VHF antenne te plaatsen ("parallel") naast een metalen onderdeel van je boot.
Voor alleen ontvangen niet zo'n probleem maar waarschijnlijk wel voor een transponder.
Ad
Iets in die geest:
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 11:23 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 12:08 #465765

boarderbas schreef :
Hoe doe je dat handig een marifoonantenne in je achterstag? Heb je daar een plaatje oid van?

bij mij op de radarreflector (het enige type dat werkt). Reflector is hijs/strijkbaar met klein blokje op de stag.

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 12:21 #465772

Baasklusje schreef :
boarderbas schreef :
Hoe doe je dat handig een marifoonantenne in je achterstag? Heb je daar een plaatje oid van?

bij mij op de radarreflector (het enige type dat werkt). Reflector is hijs/strijkbaar met klein blokje op de stag.


Das een hele mooie oplossing :woohoo:
Zit de antenne ook wat verder van de stag af.
Alleen die vervelende zwiepende kabel staat me niet echt aan .
Maar daar is vast wat op te vinden. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 12:35 #465777

Yellow Boat schreef :
Alleen die vervelende zwiepende kabel staat me niet echt aan .
Maar daar is vast wat op te vinden. ;)

van beide onderhoeken van de reflector loopt een touwtje naar de hekstoel (ca 1 meter uit elkaar vast op de hekstoel).
Langs 1 van die touwtjes loopt de antennekabel.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 13:16 #465788

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
Yellow Boat schreef :
snelem schreef :
De experts mogen het zeggen, maar ik meen dat AIS (ook die voor de pleziervaart verkocht worden) elke 90 seconden een update van plaats, snelheid en koers geeft in combinatie met de MMSI.
De overige gegevens (naam, soort boot, en bij beroepsvaart allerlei verdere info) wordt veel minder vaak verzonden.

Hier staat van alles in(geen ongekende van het forum ;) )
www.pve-holland.com/wms/fm/use...p1se109utop1gkh2.pdf
Fraai PDF'je trouwens. ;)
Hangt dus ook af van de snelheid en dus ook of je vaart of niet.
Wat trouwens wel kan is dat de ontvanger een update(heet dacht ik slot?) mist als het "te druk is" , dan kan het dus best eens bijna twee keer zo lang duren.
Ad

Er is al versie 1.4 2013 van dit document, moet nog even een modus vinden omdat weer op de lijn te krijgen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 13:24 #465790

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
Algemeen probleem is tussen grote en kleine schepen, dat jachten over het water kijken en al snel een horizon verstoring kunnen waarnemen van een schip.
Grote schepen kijken vanaf de brug in het donkerdere water en zien dus kleine schepen relatief laat of slecht. Bij slechter weer een spikkeldeken van schuimkoppen en golven.
Dit realiseert de jachtgebruiker zich zeer zelden of nooit.

Om die reden is AIS transponder aan boord zo verstandig om je te laten zien bij de ander.

De schepen en jachten op zee die categorisch weigeren of alleen zweren bij een ontvanger laten anderen plotseling schrikken door hun aanwezigheid en soms beperkte zichtbaarheid op korte afstand.
Dat vind ik minder sociaal en getuigd niet altijd van de juiste empathie t.a.v. andere mede gebruikers op het water.

Vanuit de pro-actieve veiligheids gedachte kan en mag je er niet vanuit gaan dat de ander je wel gezien hebt.

Niet dat je blind moet varen, integendeel, maar met de discussie over alleen een ontvanger op zee maak ik korte metten.

Niemand zorgt namelijk voor jou directe veiligheid, geen kustwacht en geen reddingmaatschappij, alleen jij zelf.

Op ruime binnenwateren en binnenwater a lá.

Voordat anderen er over beginnen; ik ben niet objectief en niet zonder belangen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 13:31 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 13:49 #465797

WADnWIND schreef :

Voordat anderen er over beginnen; ik ben niet objectief en niet zonder belangen.

Nou ja , wie dat nog niet wist... :huh: :huh: .Maar als jij dan eens een inkoopactie gaat beginnen met flinke kortingen voor forumleden :unsure: :laugh:
Jammer genoeg heeft Nasa (nog) geen transponders anders deed Snelem dat wel. ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 14:31 #465812

Meneer wad,

U vergt veel van me.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 14:41 #465818

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7127
WADnWIND schreef :
<knip>
Niet dat je blind moet varen, integendeel, maar met de discussie over alleen een ontvanger op zee maak ik korte metten.

Niemand zorgt namelijk voor jou directe veiligheid, geen kustwacht en geen reddingmaatschappij, alleen jij zelf.

Op ruime binnenwateren en binnenwater a lá.

<knip>

WadnWind, je lijkt jezelf nu toch tegen te spreken. Aan de ene kant zeg je dat wij jachtjes rekening moeten houden met grote boten door AIS te zenden, zodat ze niet schrikken als er een jachtje voor hun neus opduikt. Aan de andere kant zeg je dat je toch echt zelf verantwoordelijk bent voor je veiligheid, niemand anders! Terwijl als je toch je eigen verantwoordelijkheid moet nemen, een AIS ontvanger daarbij flink helpt, omdat je dan beter weet wat er op je af komt....

Let wel, ik zweer bij mijn transponder, dus daar hoor je me niet over!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 10 dec 2013 14:42 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 14:45 #465820

eric, ik waardeer wat wad op het forum "pleurt" echt die knoepert heeft heel veel kennis aan boord, maar dat betekent nog niet dat ik ook doe wat hij aanraadt, daar voor ben ik natuurlijk veel te eigenwijs. ik maak mijn eigen keuzes, afwegingen, ik heb ook mijn eigen budget.

kijk zo ontstaat er voor mij een evenwicht. B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 14:54 #465828

WADnWIND schreef:
(...) moet nog even een modus vinden omdat weer op de lijn te krijgen.
Ja, het viel me laatst al op dat www.s***n.nl niet meer benaderbaar is. Ook niet via verschillende links vanaf www.s***n.com. Dat laatste zou je toch moeten bijwerken. Staat zo slordig als professionele organisatie... :)
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 10 dec 2013 16:25 #465867

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31673
Belerion II schreef :
WADnWIND schreef:
(...) moet nog even een modus vinden omdat weer op de lijn te krijgen.
Ja, het viel me laatst al op dat www.s***n.nl niet meer benaderbaar is. Ook niet via verschillende links vanaf www.s***n.com. Dat laatste zou je toch moeten bijwerken. Staat zo slordig als professionele organisatie... :)

ja, lang leve een interne verhuizing bij de hosting-boer :angry:
Het is alleen een trigger om het roer om te gooien en daar zijn nu mensen mee bezig.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.202 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl