FMJ schreef :
AIS zenden is belangrijker dan het op een schermpje kunnen zien, wat dat betreft stel je de goede prioriteiten Bas. Immers al die boten die al heel ver weg voor je wijken hoef je niet meer van te zien dat ze eraan komen. Ben je eenmaal een beetje uit de kust dan zal je met een transponder geen groot schip tegenkomen, alleen een verdwaalde visser, maar die zijn toch te onvoorspelbaar om wat aan AIS-weergave te hebben.
Enige moment dat ik de uitlezing heb gebruikt op een retourtje Noorwegen was voor de Nederlandse kust met het oversteken van het TSS thv Texel. In je eentje in het donker met lichtweer onder zeil werkte dat wel super. Ik zat onderhand de helft van de tijd binnen
Vwb je antenne op de koolstof paal, mooi maar wel kwetsbaar natuurlijk. Je hebt een smalle kont, dus de kans dat je 'm kraakt tegen een sluismuur of een paal is gelukkig klein. Maar de kans dat die paal er niet meer staat nadat je mast overboord is gegaan lijkt me aanzienlijk. Ook een flink foutje (vd bemanning uiteraard

) met de spi zou de paal kunnen kraken. In de achterstag is wat dat betreft misschien nog wel handiger, dan heb je geen extra objecten die in de weg kunnen zitten.
Mmm , ik heb toch wel een beetje andere ervaring maar wel alleen met een ontvanger.
ten eerste is het (zoals al eerder door anderen geschreven) juist zo dat grote schepen al lang voordat ze opvallen vaak een kleine koersverandering toepassen om jou als zeiler netjes uit te wijken , wat toch wel fijn is om te kunnen zien. Ten tweede hangt het natuurlijk erg af van waar je vaart.
Ik ben ook deze zomer ( voor de 8ste keer trouwens) naar Noorwegen geweest maar steek daarvoor altijd het Skagerak over(vaar normaliter dagtochten).
En dan is een AIS weergave op bijv. je plotter toch wel erg fijn want er varen daar vrij veel en snelle schepen.
En vooral tussen Hanstholm en Mandal barst het af en toe van de vissers en ik ben die daar nog maar zelden tegen gekomen zonder AIS.
Zelfs de kleintjes (dagvissers) hebben tegenwoordig al vaak AIS , o.a. die voor de Deense westkust.
Kijk maar eens op dit plaatje van de situatie tussen Hirtshals en Arendal.
De schepen dichter bij Hirtshals en de Noorse kust zijn vrijwel allemaal grote vrachtschepen en die in het midden vrijwel uitsluitend vissers(kun je zien een de rare koersen en dat ze vaak op een kluitje boven een grote school vis zitten

).Ook zijn er twee veerboten ( in tegengestelde richting)onderweg via vrijwel dezelfde route als ik (groene lijn) en een daarvan (net boven Hirtshals) was een snelle met 38 knopen!
Zeg nu dus niet dat je niks aan AIS hebt op een plotter.

Ad