Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Radiostrategie voor de coppelia

Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 08:37 #464168

Beste kennishouders,

Mijn geliefde Coppelia ga ik ISAF CAT2 klaarstomen.

Radiotechnisch ontbreekt er het één en ander. Nu ben ik zelf een redelijke nerd, maar laat dit nou een gebied zijn waar bij mij nog weinig kennis aanwezig is.

Wat ik heb op radiogebied:
-RVS antenne in de masttop
-Easy DVBT
-Marifoon met noodknop
-GPS
-FM radio

Wat ik NIET heb:
-Een goede marifoonkabel
-Veel geld

Wat moet er komen?
-Goede marifoonkabel
-AIS
-Iets om weerberichten te ontvangen
-SSB??

Wie kan mij helpen om slim en voordelig deze systemen op te zetten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 08:53 #464172

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Met een beetje googelen kan je aircell-7 voor even onder de 2 euro per meter vinden. De mooie waterdichte PL-stekkers die ik heb koop ik bij Veenstra.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 09:04 #464175

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7090
AIS (ontvanger) en Navtex: Nasa inkoopactie...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 09:21 #464187

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Je hele verhaal voorleggen aan een professional!

Wat ik geleerd heb het afgelopen jaar is vooral dat de ene keuze consequenties heeft voor de volgende keuze. Een echte pro (en die lopen hier gewoon vrij rond) kan dat als geen ander voor je uittekenen.

Het lijkt me slim als je een lijst produceert met merken/types van je huidige apparatuur, lengtes van de kabels die er aan boord van jouw schip nodig zijn, welke apparatuur er eventueel nog meer bruikbaar/beschikbaar zijn (kaartplotter voor AIS?) (NMEA of Seatalk, anders), tablet/boordcomputer, stroomvoorziening.

De al geadviseerde Aircell 7 is ook mijn keuze, maar hoeft helemaal niet het beste aan te sluiten bij jouw situatie. Ook bij de montage kan al veel mis gaan heb ik ontdekt, allemaal zaken die een pro voor je tackelt in een split-second.

Succes!

Aangezien we hier regelmatig linkjes plaatsen naar allerlei commerciële uithoeken van het internet verwijs ik je graag naar
www.shiptron.nl of www.radiohollandgroup.com
Van de laatste weet ik niet of je er als particulier terecht kan, maar daar kom je vanzelf achter.
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 09:28 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 09:38 #464191

boarderbas schreef :
Beste kennishouders,

Mijn geliefde Coppelia ga ik ISAF CAT2 klaarstomen.

Radiotechnisch ontbreekt er het één en ander. Nu ben ik zelf een redelijke nerd, maar laat dit nou een gebied zijn waar bij mij nog weinig kennis aanwezig is.

Wat ik heb op radiogebied:
-RVS antenne in de masttop
-Easy DVBT
-Marifoon met noodknop
-GPS
-FM radio

Wat ik NIET heb:
-Een goede marifoonkabel
-Veel geld

Wat moet er komen?
-Goede marifoonkabel
-AIS
-Iets om weerberichten te ontvangen
-SSB??

Wie kan mij helpen om slim en voordelig deze systemen op te zetten?

Als ik dit verhaal zo lees weet ik alleen niet goed of je gps een NMEA uitgang heeft want die heb je nodig voor de meeste AIS ontvangers.
En als ik dat van die "noodknop" lees vraag ik me af of dat een DSC marifoon is ( vroeger erd de kanaal 16 knop ook wel noodknop genoemd en as die ook vaak rood) en heb je wel de juiste papieren daarvoor? Voor DSC heb je bovendien een marifoon nodig met minimaal een NMEA ingang voor een gps signaal en dat hebben de oudere meestal niet.
DVBT heeft trouwens helemaal niks met navigatie of andere bootzaken te maken.
Wil je de antenne ook gebruiken voor de AIS en eventueel de DVBT heb je bovendien een geschikte antennesplitter nodig.

Overigens, dat een Aircell kabel moeilijker aan een stekker te monteren is dan bijv. de nog veel gebruikte RG58 durf ik rustig te bestrijden.
Bij al dat soort kabels is de goede verbinding van "levensbelang" en zorgt één enkel vergeten filamentje dat kortsluiting maakt voor zend/ontvang problemen.
Maar voor alle kabels kun je wel handleidingen vinden . Kwestie van even googelen met de naam van de stekekr of kabel.
Maar bij een goede leverancier krijg je de handleiding erbij als je die connectors koopt .
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 12:41 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 09:47 #464197

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Aircell-7 is inderdaad een beetje een compromis. Een kabel als de H-2007 is nog een stukje fraaier als het gaat om demping op marifoon- en AIS-frequenties, is nog iets goedkoper, maar je kan er veel minder krappe bochten mee leggen. Aangezien de frequenties waarover je het hebt niet verschillen van die van Koko, blijft aircell-7 een advies dat waarschijnlijk elke professional ook zal geven. Ook voor HF (SSB) is de aircell een heel behoorlijke kabel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 10:43 #464216

Marifoon:



GPS:

lh5.googleusercontent.com/-KCz...-18%252021.00.42.jpg

Ik heb nog geen zendpapieren. Winterklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 11:17 #464223

Aha . Slecht te lezen maar is dat de LVR250?
Dan zit er dus DSC op en zul je eigenlijk je Marcom B of SRC moeten halen om de DSC ook te kunnen/mogen gebruiken.
Hier kun je eventueel alvast de handleiding donloaden: www.lowrance.cn/upload/Lowranc...0794B_LVR-250_ne.pdf .
Is het trouens een gebruikte mariofoon?
Dan zul je de ATIS en de MMSI er uit moeten laten halen en ( als je je paieren hebt) de nieuwe erin moeten (laten) zetten.
elke Raymarine GPS dat is is helaas niet te zien.
Kun je dat typenummer links boven even in een post zetten.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 11:18 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 11:25 #464228

Apae schreef :
Aircell-7 is inderdaad een beetje een compromis. Een kabel als de H-2007 is nog een stukje fraaier als het gaat om demping op marifoon- en AIS-frequenties,

Ehhh , de AIS frequenties zijn gewoon marifoonfrequenties hoor.De vroegere kanalen 87B en 88B , nu dus AIS1 en AIS2.
En de dempingen zullen elkaar niet echt veel ontlopen.
Jaja , marifoon ( +/- 160 Mhz) zit er niet bij maar zoveel zal dat niet uitmaken met 144 Mhz gezien de verschillen bij de andere frequenties.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 11:26 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 11:31 #464230

Boarderbas schreef:
Mijn geliefde Coppelia ga ik ISAF CAT2 klaarstomen.
Geen idee wat ISAF CAT2 inhoud ;) , Heeft het iets met wedstrijdzeilen te maken?
Maar v.w.b. de radio communicatie wil ik (en medeforummers) je wel adviseren. Daar is dit forum tenslotte voor. :).

Zoals hier al voorgesteld is het handig om een lijstje te maken met wat je hebt aan communicatie (en navigatie) apparatuur aan boord. En wat je wensen/eisen zijn. Je krijgt hier vanzelf een overstelpende hoeveelheid info. Een ieder hier heeft zo zijn voorkeuren...
Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 11:39 #464231

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Yellow Boat schreef :
Aha . Slecht te lezen maar is dat de LVR250?
Dan zit er dus DSC op en zul je eigenlijk je Marcom B of SRC moeten halen om de DSC ook te kunnen/mogen gebruiken.
Hier kun je eventueel alvast de handleiding donloaden: www.lowrance.cn/upload/Lowranc...0794B_LVR-250_ne.pdf .
Is het trouens een gebruikte mariofoon?
Dan zul je de ATIS en de MMSI er uit moeten laten halen en ( als je je paieren hebt) de nieuwe erin moeten (laten) zetten.
elke Raymarine GPS dat is is helaas niet te zien.
Kun je dat typenummer links boven even in een post zetten.
Ad

Atis en mmsi is zelf te herprogrammeren in deze marifoon. Zelfde procedure als de navman 7100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 11:43 #464234

koko schreef :
Atis en mmsi is zelf te herprogrammeren in deze marifoon. Zelfde procedure als de navman 7100.

Hè ??? Illegaal zeker .
Want officieel mag dat helemaal niet . :evil:
Overigens staat dan ook dit letterlijk in de manual:
"U kan steeds uw MMSI-identificatie op het scherm weergeven, maar beschikt slechts over
één kans om uw MMSI-identificatie in te voeren."

Ja , ik weet ook wel hoe ik zoiets bij mijn marifoon illegaal zou moeten kunnen doen maar doe dat liever niet.
Gaat er wat fout kan het nog een stuk duurder worden om de zaak weer in orde te krijgen.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 11:54 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 12:08 #464239

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
Met ISAF CAT2 worden de ISAF Offshore Special Regulations, category 2 bedoeld.

dit staat er o.a. in over electronica:

ISAF Offshore Special Regulations, category 2, 2012-2013:

RED TYPE indicates a significant changes in 2012
Guidance notes and recommendations are in italics

3.29 Communications Equipment, EPFS (Electronic Position-Fixing System), Radar, AIS
Provision of GMDSS and DSC is unlikely to be mandatory for small craft during the term of the present Special Regulations However it is recommended that persons in charge include these facilities when installing new equipment.

3.29.1 The following shall be provided:
a) A marine radio transceiver (or if stated in the Notice of Race, an installed satcom terminal), and
i. an emergency antenna when the regular antenna depends upon the mast.

b) When the marine radio transceiver is VHF:
i. it shall have a rated output power of 25W
ii. it shall have a masthead antenna, and co-axial feeder cable with not more than 40% power loss
iii the following types and lengths of co-axial feeder cable will meet the requirements of OSR 3.29.1 (b)(ii): (a) up to 15m (50ft) - type RG8X ("mini 8"); (b) 15-28m (50-90ft) - type RG8U; (c) 28-43m (90-140ft) - type 9913F (uses conventional connectors, available from US supplier Belden); (d) 43-70m) 140-230ft - type LMR600 (uses special connectors, available from US supplier Times Microwave).
iv. it should include channel 72 (an international ship-ship channel which, by common use, has become widely accepted as primary choice for ocean racing yachts anywhere in the world)


e) A hand-held marine VHF transceiver, watertight or with a waterproof cover. When not in use to be stowed in a grab bag or emergency container (see OSR 4.21)

f) Independent of a main radio transceiver, a radio receiver capable of receiving weather bulletins

i) An EPFS (Electronic Position-Fixing System) (e.g. GPS)

n) An AIS Transponder

3.29.2 Yachts are reminded that no reflector, active or passive, is a guarantee of detection or tracking by a vessel using radar.
a) The attention of persons in charge is drawn to legislation in force or imminent affecting the territorial seas of some countries in which the carriage of an AIS set is or will be mandatory for certain vessels including relatively small craft.


4.19 EPIRBs
4.19.1 A 406 MHz EPIRB shall be provided
b) It is recommended that a 406 MHz EPIRB should include an internal GPS, and also a 121.5MHz transmitter for local homing.
c) Every 406 MHz EPIRB shall be properly registered with the appropriate authority.
d) Every ship’s 406 MHz EPIRB shall be water and manually activated.
e) EPIRBs should be tested in accordance with manufacturer's instructions when first commissioned and then at least annually.
f) A list of registration numbers of 406 EPIRBs should be notified to event organizers and kept available for immediate use.
g) Consideration should be given to the provision of a locator device (eg an "Argos" beacon) operating on non - SAR frequencies, to aid salvage if a yacht is abandoned.
h) Beacons with only 121.5MHz are no longer recommended for distress alerting. Satellite processing of 121.5 MHz is being phased out. 121.5MHz will continue to be used for local homing by on-board D/F systems and for local homing by SAR units. Type "E" EPIRBs are no longer supported and should be replaced immediately.


4.28 Man Overboard Alarm
4.28.2 A yacht is recommended to be equipped with an EPFS (e.g. GPS) capable of immediately recording a man overboard position from each helm station
4.28.3 A yacht shall be equipped with an EPFS (e.g. GPS) capable of immediately recording a man overboard position from each helm station (From January 2012)
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 12:22 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 12:39 #464260

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Xiphias schreef :
Met ISAF CAT2 worden de ISAF Offshore Special Regulations, category 2 bedoeld.

dit staat er o.a. in over electronica:

ISAF Offshore Special Regulations, category 2, 2012-2013:
......................knip

Ik zie geen spannende zaken staan. Ga lekker shoppen in een supermarkt! hier ga je geen prof mee lastig vallen :whistle:
Ik zie adviezen genoeg hier.
B.V. Ik beschouw Aircel-7 kabel als een soort bakvis kabel;
nl.wikipedia.org/wiki/Bakvis
Niet dat het slecht is, maar als je dan toch nieuw wil, doe het dan ook goed en niet half.

Bij adviezen zoals alleen een AIS ontvanger heb ik toch wel graag even een teiltje :(
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 12:50 #464267

WADnWIND schreef :
B.V. Ik beschouw Aircel-7 kabel als een soort bakvis kabel;
nl.wikipedia.org/wiki/Bakvis
Niet dat het slecht is, maar als je dan toch nieuw wil, doe het dan ook goed en niet half.

Bij adviezen zoals alleen een AIS ontvanger heb ik toch wel graag even een teiltje :(

Die eerste snap ik niet want ik gebruik die al jaren naar volle tevredenheid.Maar misschien kun je een keer echte nadelen noemen .Ik heb ze in de 5 jaar dat ik die kabel gebruik nog niet gevonden.
En dat tweede :
tja hangt toch echt ook fors af van je budget nietwaar?
Bovendien , aangezien AIS transponders nog lang geen gemeen goed zijn op jachten kun je over de noodzaak best twijfelen.

Overigens moet ik , gezien de start post en verdere info eigenlijk wel aanbevelen eerst maar eens flink aan het studeren te gaan over het wat en hoe van allerlei zaken . Er is genoeg officiele info te vinden op internet betreffende zaken als marifoon , Navtex , AIS enz. enz.

Maar misschien dat TS ook eens moet gaan zoeken in het forum?
Er is immers al zooooveel geschreven over deze zaken.
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 12:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 12:53 #464269

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6677
Dat maakt me natuurlijk wel benieuwd welke kabel je dan zou adviseren, die niet te idioot zwaar is (want de masttop in moet), die redelijk buigzaam is, en die een betere signaaloverdracht rond de marifoonfrequenties heeft. Oh ja, en die ook nog aan het budget-vereiste voldoet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 13:27 #464281

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
B.V. Ik beschouw Aircel-7 kabel als een soort bakvis kabel;
nl.wikipedia.org/wiki/Bakvis
Niet dat het slecht is, maar als je dan toch nieuw wil, doe het dan ook goed en niet half.

Bij adviezen zoals alleen een AIS ontvanger heb ik toch wel graag even een teiltje :(

Die eerste snap ik niet want ik gebruik die al jaren naar volle tevredenheid.Maar misschien kun je een keer echte nadelen noemen .Ik heb ze in de 5 jaar dat ik die kabel gebruik nog niet gevonden.
En dat tweede :
tja hangt toch echt ook fors af van je budget nietwaar?
Bovendien , aangezien AIS transponders nog lang geen gemeen goed zijn op jachten kun je over de noodzaak best twijfelen.

Overigens moet ik , gezien de start post en verdere info eigenlijk wel aanbevelen eerst maar eens flink aan het studeren te gaan over het wat en hoe van allerlei zaken . Er is genoeg officiele info te vinden op internet betreffende zaken als marifoon , Navtex , AIS enz. enz.

Maar misschien dat TS ook eens moet gaan zoeken in het forum?
Er is immers al zooooveel geschreven over deze zaken.
Ad

kabel is buiten de prestatie, zuiver een kwestie van geld en bovenal de verwerkbaarheid in het schip en mast.
Aircel-7 is een kabel die net tussen servet en tafellaken zit. servet = RG-58 en H155, tafellaken is Tremoflex-10 en aircel-10.
Als de verwerking geen probleem is en de beurs laat het toe, zou ik kiezen voor het tafellaken. als de verwerking lastig is zou ik H155 nemen als veel beter alternatief voor RG58. Aircel-7 is niet slecht, maar heeft weer een afwijkende stekker-garderobe die niet iedereen voert.

AIS;
Als bij een blanco keuze voor op zee (ISAF) kiest voor alleen een ontvanger vindt ik dat een heel stevig gebrek aan realiteits-besef. je kan je geld maar 1 keer uitgeven, besteed het dan goed en niet aan een halve oplossing.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 14:03 #464296

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3747
WADnWIND schreef :
AIS;
Als bij een blanco keuze voor op zee (ISAF) kiest voor alleen een ontvanger vindt ik dat een heel stevig gebrek aan realiteits-besef. je kan je geld maar 1 keer uitgeven, besteed het dan goed en niet aan een halve oplossing.

En boarderbas wil zijn boot laten voldoen aan OSR cat. 2, dus dan is een AIS transponder sowieso verplicht.
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 14:03 door Menno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 14:07 #464299

WADnWIND schreef :
Aircel-7 is niet slecht, maar heeft weer een afwijkende stekker-garderobe die niet iedereen voert.
Is dat nog wel zo ? De PL259 connectors van bijv. RG58 en Aircell 7 zien er precies hetzelfde uit ( ze liggen allebei nog aan boord ), alleen de kabeldoorlaat is uiteraard verschillend van diameter maar dat geldt ook voor ander types.
Bovendien ,als ik even google vind ik zeeker 10 webshops die PL259 voor Aircell 7 hebben.www.google.nl/search?q=aircell...ource%3F%7D&tbm=shop
Die verkrijgbaarheid mag dan jaren geleden nog wat problematisch zijn geweest toen iedereen nog vrolijk 20 meter of meer RG58 gebruikte maar is dat beslist niet meer hoor.
En anders is deze er altijd ook nog: www.dolstra.nl/
Ad
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 14:15 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 14:18 #464302

Heren vinden jullie het goed dat ik de boel weer even op de rails trek?

Ja ik verdiep me in de materie en ja ik zoek op het forum.

Ik heb de vraag ook niet gesteld of jullie voor me willen bedenken wat ik moet kopen.

Kabel: Ik ga voor licht en goedkoop. H115 is de (voorlopige) keuze.
Laatst bewerkt: 06 dec 2013 14:19 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 14:19 #464303

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8150
Klopt. Had geen enkel probleem om kabel en (goede) connectoren te vinden (via Dolstra).
Idd. Via de lokale watersportboer is het lastig om iets anders dan RG58 te krijgen. De specialist heeft voldoende...

Ik zie overigens dat GK nu naast RG58 ook de H155 en de RG213 voert, met de bijbehorende PL259 connectoren. Dat zie ik voor het eerst...
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 16:38 #464350

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Koezt schreef :

Ik zie overigens dat GK nu naast RG58 ook de H155 en de RG213 voert, met de bijbehorende PL259 connectoren. Dat zie ik voor het eerst...

Dolstra een specialist? waarin, dozenschuiven en bling bling verkopen? :whistle: :laugh: :laugh:

GK; gewoon een kwestie van juiste manier van bewerken :evil: :)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 16:40 #464351

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29529
Yellow Boat schreef :
WADnWIND schreef :
Aircel-7 is niet slecht, maar heeft weer een afwijkende stekker-garderobe die niet iedereen voert.
Is dat nog wel zo ? De PL259 connectors van bijv. RG58 en Aircell 7 zien er precies hetzelfde uit ( ze liggen allebei nog aan boord ), alleen de kabeldoorlaat is uiteraard verschillend van diameter maar dat geldt ook voor ander types.
Bovendien ,als ik even google vind ik zeeker 10 webshops die PL259 voor Aircell 7 hebben.www.google.nl/search?q=aircell...ource%3F%7D&tbm=shop
Die verkrijgbaarheid mag dan jaren geleden nog wat problematisch zijn geweest toen iedereen nog vrolijk 20 meter of meer RG58 gebruikte maar is dat beslist niet meer hoor.
En anders is deze er altijd ook nog: www.dolstra.nl/
Ad

PL-259 heb je in vele uitvoeringen, 5,6,7,9,10,11 mm.
Alleen jammer dat je dan zo'n gedegradeerde stekker gebruikt voor zo'n goede kabel. Een gotspe gewoon.

Er zijn ook hele goede PL-259 stekkers met drukwartel, rubber ring, vlakring en aardigsbus.


Jammer gemiste kans. ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 19:15 #464405

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15813
Koezt schreef :
Ik zie overigens dat GK nu naast RG58 ook de H155 en de RG213 voert, met de bijbehorende PL259 connectoren. Dat zie ik voor het eerst...

Ik vermoed zomaar dat een postje alhier en WadnWind daar wel wat invloed op hebben gehad ;)
Persoonlijk ben ik blij te zien dat een grote zaak als GK zijn zaken serieus neemt en dat ook waar maakt! Met die andere website van ze vind ik dat ze het ook aan hun stand verplicht zijn en dat vullen ze nu dus goed in. Sjapoo!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Radiostrategie voor de coppelia 06 dec 2013 22:02 #464475

AIS (ontvanger) en Navtex: Nasa inkoopactie..

Helaas... AIS transponder is verplicht, ontvanger niet....

Dure hobby zeg....je hoeft echt je best niet te doen om 1000 pegels uit te geven... pfff
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl